Tavoitteet | Sisältö-alueet | Arvioinnin kohteet oppiaineessa | Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen | Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Fyysinen toimintakyky |
T1 Oppilas kokeilee itsenäisesti ja yhdessä erilaisia liikuntatehtäviä sekä harjoittelee ilmaisemaan itseään liikunnan avulla. | S1 | Työskentely ja yrittäminen | Oppilas kokeilee yleensä itsenäisesti ja yhdessä erilaisia liikuntatehtäviä sekä harjoittelee ilmaisemaan itseään liikunnan avulla. | Oppilas kokeilee joskus itsenäisesti ja yhdessä erilaisia liikuntatehtäviä sekä harjoittelee ilmaisemaan itseään liikunnan avulla. |
T2 Oppilas harjoittelee havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla. Oppilas harjoittelee tekemään eri liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja. | S1 | Ratkaisujen teko erilaisissa liikuntatilanteissa | Oppilas harjoittelee yleensä tekemään eri liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja. | Oppilas harjoittelee joskus tekemään eri liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja. |
T3 Oppilas kokeilee tasapainotaitoja: staattinen ja dynaaminen tasapaino, pystyasennot, pää alaspäin asennot, pyöriminen, heiluminen, pysähtyminen ja alastulo, väistäminen, koukistaminen, ojentaminen ja kieriminen. Oppilas harjoittelee liikkumistaitoja: käveleminen, juokseminen, loikkiminen, rytmissä hyppiminen, hyppääminen, kiipeäminen, laukkaaminen ja liukuminen. Oppilas harjoittelee välineenkäsittelytaitoja: vierittäminen, heittäminen, potkiminen, työntäminen, lyöminen, pomputtaminen ja kiinniottaminen. | S1 | Motoristen perustaitojen (tasapaino- ja liikkumistaidot) käyttäminen eri liikuntamuodoissa | Oppilas kokeilee tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja yleensä ohjeen mukaan. | Oppilas kokeilee tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja joskus ohjeen mukaan. |
T4 Oppilas kokeilee liikkumista turvallisesti erilaisilla liikuntavälineillä ja telineillä erilaisissa oppimisympäristöissä. | S1 | Motoristen perustaitojen (välineenkäsittelytaidot) käyttäminen eri liikuntamuodoissa | Oppilas harjoittelee yleensä liikkumista turvallisesti erilaisilla liikuntavälineillä ja telineillä erilaissa oppimisympäristöissä. | Oppilas harjoittelee joskus liikkumista turvallisesti erilaisilla liikuntavälineillä ja telineillä erilaissa oppimisympäristöissä. |
T5 Oppilas tutustuu vesiliikuntaan ja harjoittelee alkeisuimataitoa. | S1 | Uima- ja pelastautumistaidot | Oppilas osallistuu yleensä uimaopetukseen. | Oppilas osallistuu joskus uimaopetukseen. |
T6 Oppilas opettelee toimimaan ja pukeutumaan liikuntatunneilla annettujen ohjeiden mukaisesti. | S1 | Toiminta liikuntatunneilla | Oppilas toimii ja pukeutuu yleensä annettujen ohjeiden mukaisesti. | Oppilas toimii ja pukeutuu joskus annettujen ohjeiden mukaisesti. |
Sosiaalinen toimintakyky |
T7 Oppilas opettelee kannustamaan muita sekä sietämään pettymyksiä ja iloitsemaan toisten onnistumisista. | S2 | Vuorovaikutus- ja työskentelytaidot | Oppilas kannustaa muita ja sietää yleensä pettymyksiä ja iloitsee toisten onnistumisista. | Oppilas kannustaa muita ja sietää joskus pettymyksiä ja iloitsee toisten onnistumisista. |
T8 Oppilas opettelee noudattamaan liikuntapelien ja -leikkien sääntöjä sekä toimimaan ryhmän jäsenenä yhteiseen tavoitteen saavuttamiseksi. | S2 | Toiminta yhteisissä oppimistilanteissa | Oppilas noudattaa yleensä liikuntapelien ja -leikkien sääntöjä sekä toimii ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. | Kohtalainen osaaminen: Oppilas noudattaa yleensä liikuntapelien ja -leikkien sääntöjä sekä toimii ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. |
Psyykkinen toimintakyky |
T9 Oppilas harjoittelee ilmaisemaan tunteitaan liikuntatunneilla esim. musiikkiliikunnassa. Oppilas harjoittelee itsenäisen työskentelyn taitoja. | S3 | Työskentelytaidot | Oppilas harjoittelee yleensä itsenäisen työskentelyn taitoja sekä tunteiden ilmaisemista liikuntatunneilla. | Oppilas harjoittelee joskus itsenäisen työskentelyn taitoja sekä tunteiden ilmaisemista liikuntatunneilla. |
T10 Oppilas opettelee tunnistamaan kehonsa erilaisia signaaleja, esim. sokkoleikeissä, rentoutumisharjoituksissa, kosketusleikeissä. | S3 | | Oppilas tunnistaa yleensä kehonsa erilaisia signaaleja eri liikuntatilanteissa. | Oppilas tunnistaa joskus kehonsa erilaisia signaaleja eri liikuntatilanteissa. |