Tavoitteet | Sisältö-alueet | Arvioinnin kohteet oppiaineessa | Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen | Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Osallisuus |
T1 Oppilas harjoittelee toimimaan musiikillisen ryhmän jäsenenä ja saa onnistumisen kokemuksia. | S1-S4 | Edistyminen musiikillisissa yhteistyötaidoissa, erityisesti toimiminen musiikillisen ryhmän jäsenenä | Oppilas on harjoitellut toimimaan ja musiikillisen ryhmän jäsenenä sekä osallistunut musisointiin musiikillisen ryhmän jäsenenä. | Oppilaan on haastavaa harjoitella musiikillisen ryhmän jäsenenä toimimista eikä hän pääsääntöisesti ole osallistunut musisointiin. |
Musisointi ja luova tuottaminen |
T2 Oppilas tutustuu luonnolliseen äänenkäyttöön laulaen ja puhuen. Oppilas harjoittelee keho- ja rytmisoittimien perussoittotekniikoita yhteismusisoinnissa. | S1-S4 | Edistyminen musiikin peruskäsitteiden hahmottamisessa musiikillisen toiminnan kautta | Oppilas on harjoitellut keho- ja rytmisoittimien perussoittotekniikoita ja edistynyt musiikkikäsitteiden hahmottamisessa soittamisen yhteydessä. Oppilas on tehnyt perussykettä vahvistavia rytmiharjoituksia. | Keho- ja rytmisoittimien soittaminen ja musiikkikäsitteiden hahmottaminen soittamisen yhteydessä on oppilaalle haastavaa. Oppilaan on vaikeaa osallistua perussykettä vahvistaviin rytmiharjoituksiin. |
T3 Oppilas käyttää leikkiä ja liikettä eläytyessään musiikin kuunteluun sekä tutustuessaan musiikkikäsitteisiin. | S1-S4 | Musiikkiliikunta ja musiikin kuuntelu | Oppilas on osallistunut musiikin kuunteluun leikin ja liikkeen avulla ja edistynyt musiikkikäsitteiden hahmottamisessa kuuntelun yhteydessä. Oppilas on tutustunut soittimien ääniin. | Oppilas on osallistunut harvoin musiikin kuunteluun leikin ja liikkeen avulla ja edistynyt vähäisesti musiikkikäsitteiden hahmottamisessa kuuntelun yhteydessä. |
T4 Oppilas harjoittelee rytmistä keksintää ja improvisointia ryhmän jäsenenä liikkuen, soittaen ja laulaen. | S1-S4 | Luovan musiikillisen ajattelun ilmaiseminen eri keinoin | Oppilas on osallistunut rytmisen keksinnän ja improvisoinnin harjoitteluun ryhmän jäsenenä. | Oppilas on harvoin osallistunut rytmisen keksinnän ja improvisoinnin harjoitteluun ryhmän jäsenenä. |
Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito |
T5 Oppilas kuuntelee eläytyen monenlaista ikäkauteen sopivaa musiikkia eri aikakausilta ja musiikin eri lajeista (erityisesti lastenmusiikista). | S1-S4 | Musiikin merkitysten havainnointi | Oppilas on kuunnellut monenlaista ikäkauteen sopivaa musiikkia eri aikakausilta ja musiikin eri lajeista. | Oppilas on harvoin osallistunut ikäkauteen sopivan musiikin kuunteluun. |
T6 Oppilas tutustuu musiikin käsitteisiin ja niihin liittyviin merkintätapoihin musisoinnin yhteydessä. | S1-S4 | Musiikin merkintätapojen ymmärtäminen | Oppilas hahmottaa useimmat seuraavista musiikin peruskäsitteistä musisoinnin yhteydessä: melodian kaari, piano-forte, duuri-molli, tasajakoinen-kolmijakoinen, kertosäkeen käsite, soolo-tutti. | Oppilas hahmottaa vain joitakin seuraavista musiikin peruskäsitteistä musisoinnin yhteydessä: melodian kaari, piano-forte, duuri-molli, tasajakoinen-kolmijakoinen, kertosäkeen käsite, soolo-tutti |
Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa |
T7 Oppilas harjoittelee soitinten asianmukaista käyttöä ja ohjeiden kuuntelua. | S1-S4 | Välineiden ja laitteiden turvallinen käyttö | Oppilas on osallistunut soittimien asiamukaisen käsittelyn harjoitteluun ja on pääsääntöisesti osannut toimia ohjeiden mukaan. | Oppilaalle on haastavaa osallistua soittimien asianmukaisen käsittelyn harjoitteluun. Oppilaalle on haastavaa toimia ohjeiden mukaan. |
Oppimaan oppiminen musiikissa |
T8 Oppilas harjoittelee yhteisen tavoitteen asettamista sekä esityksen valmistamista ryhmänä. | S1-S4 | Oppimaan oppiminen ja työskentelytaidot | Oppilas on osallistunut yhteisen musiikillisen tavoitteen asettamisen harjoitteluun sekä osallistunut esityksen valmistamiseen yhdessä muiden kanssa. | Oppilaalle on haastavaa yhteisen musiikillisen tavoitteen asettamisen harjoittelu eikä hän pääsääntöisesti ole osallistunut esityksen valmistamiseen yhdessä muiden kanssa. |