Tavoitteet | Sisältö-alueet | Arvioinnin kohteet oppiaineessa | Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen | Kohtainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu |
T1 Oppilas havainnoi eri aistein itseään, ympäristöään, taidetta ja lastenkulttuurin kuvamaailmoja.Oppilas hyödyntää ajankohtaista tai paikallista kulttuuritarjontaa. | S1,S2,S3 | Taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin havainnoiminen | Oppilas osaa ilmaista havaintojaan monipuolisesti. | Oppilas osaa ilmaista havaintojaan yhdellä tiedon tuottamisen tavalla. |
T2 Oppilas keskustelee havainnoistaan ja harjoittelee mielipiteidensä perustelemista | S1,S2,S3 | Havaintojen ja ajatusten sanallistaminen | Oppilas osaa kuvailla havaintojaan ja sanallistaa niitä. | Oppilas osaa kuvailla havaintojaan ja sanallistaa niitä yksipuolisesti. |
T3 Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatteluaan kuvallisesti ja muita tiedon tuottamisen tapoja käyttäen. | S1,S2,S3 | Havaintojen ja ajatusten kuvallinen ilmaiseminen | Oppilas osaa ilmaista havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti monipuolisesti. | Oppilas osaa käyttää kuvallisia ilmaisutapoja, tekniikoita, materiaaleja ja välineitä yksipuolisesti. |
Kuvallinen tuottaminen |
T4 Oppilas tutustuu ja harjoittelee monipuolisesti erilaisia kuvan tekemisen keinoja käyttäen työtapoina esimerkiksi piirtämistä, maalaamista, kolmiulotteista ilmaisua ja erilaisia mediavälineitä. Oppilas tutustuu erilaisten työtapojen kautta kuvan tekemisen materiaaleihin. | S1,S2,S3 | Kuvallisten ilmaisukeinojen käyttäminen | Oppilas osaa käyttää kuvallisen tuottamisen materiaaleja ja tekniikoita. | Oppilas osaa käyttää yksipuolisella tavalla kuvallisen tuottamisen materiaaleja ja tekniikoita. |
T5 Oppilas harjoittelee työskentelemään yksin ja yhdessä tavoitteellisesti ja pitkäjänteisesti sekä kokee iloa ja onnistumista omasta työstään. | S1,S2,S3 | Kuvailmaisun taitojen kehittäminen | Oppilas osaa asettaa tavoitteita ja työskennellä sekä yksin että ryhmässä. | Oppilas osaa työskennellä yksin ja yhdessä. |
T6 Oppilas tarkastelee kuvallisen vaikuttamisen keinoja, esimerkiksi muodon, koon, sommittelun ja värin ilmenemistä, omissa ja muiden kuvissa. Oppilas tutustuu ja käyttää välivärejä ja väriympyrää. Oppilas harjoittelee laveeraamista. Oppilas harjoittelee kuvaamisen keinoista paria edessä-takana. Oppilas suunnittelee ja toteuttaa ornamentiikkaa. Oppilas harjoittelee ihmisen kuvaamista liikkeessä jollakin kuvataiteen työtavalla. | S1,S2,S3 | Kuvien avulla vaikuttaminen ja osallistuminen Väriympyrä, välivärit Laveeraaminen Sommittelun tekijöistä edessä-takana Erilaiset ornamentit Ihmishahmon kuvaaminen liikkeessä jotakin kuvallista keinoa käyttäen | Oppilas osaa tarkastella erilaisia kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa ja muiden kuvissa. Oppilas hahmottaa välivärit väriympyrästä ja osaa käyttää niitä omassa ilmaisussaan. Oppilas osaa laveerata. Oppilas hahmottaa sommittelun tekijöistä edessä-takana ja osaa käyttää taitoa omissa kuvissaan. Oppilas hahmottaa ja osaa toteuttaa ornamentin. Oppilas osaa kuvata ihmishahmoa liikkeessä jotakin kuvallista keinoa käyttäen. | Oppilas osaa tarkastella yksipuolisesti kuvallisen vaikuttamisen keinoa omissa kuvissaan. Oppilas hahmottaa välivärit väriympyrästä. Oppilas osaa laveerata. Oppilas hahmottaa sommittelun tekijöistä edessä-takana. Oppilas osaa toteuttaa yksinkertaisen ornamentin. Oppilas osaa kuvata ihmishahmoa liikkeessä jotakin kuvallista keinoa käyttäen. |
Visuaalisen kulttuurin tulkinta |
T7 Oppilas tarkastelee ja keskustelee erilaisista kuvatyypeistä esimerkiksi mainoskuvista, valokuvista ja taidekuvista.Oppilas tarkastelee kuvan vaikuttamisen keinoja sekä kuvien todenmukaisuutta. | S1,S2,S3 | Kuvien tarkastelu | Oppilas osaa sanallistaa omia ja toisten tekemiä kuvia ja osaa tarkastella kuvan vaikuttamisen keinoja ja todenmukaisuutta. | Oppilas osaa sanallistaa omia tekemiään kuvia. |
T8 Oppilas kiinnostuu ja arvostaa omaa ja muiden kulttuuria, työskentelyä sekä kuvallisia tuotoksia. Oppilas tarkastelee ja kuvaa omasta elinympäristöstään tuttuja (vaatetus, lelut, arkipäivän tuotteet) visuaalisia tuotteita ja kuvia. | S1,S2,S3 | Kuvatulkinnan menetelmien käyttäminen | Oppilas osaa tarkastella ja kuvata omasta elinympäristöstään tuttuja visuaalisia tuotteita ja kuvia. | Oppilas osaa kuvata omasta elinympäristöstään tuttuja visuaalisia tuotteita ja kuvia. |
T9 Oppilas tarkastelee elinympäristönsä visuaalisia tuotteita ja kuvia sekä ilmaisee monipuolisilla kuvallisilla keinoilla vuoden kiertoon liittyviä juhlakulttuureja.Oppilas havainnoi ympäristön visuaalista ilmettä eri vuodenaikoina, esimerkiksi luonnon eri värisävyjä. | S1,S2,S3 | Kuvailmaisun tapojen käyttäminen | Oppilas osaa tarkastella elinympäristönsä visuaalisia tuotteita ja kuvia ja ilmaista itseään kuvallisin keinoin. Oppilas tekee havaintoja ympäristöstään eri vuodenaikoina. | Oppilas osaa tarkastella elinympäristönsä visuaalisia tuotteita ja kuvia. |
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen |
T10 Oppilas havainnoi elinympäristöään eri näkökulmista, esimerkiksi käytännöllisestä, esteettisestä ja ekologisesta näkökulmasta. | S1,S2,S3 | Arvojen tarkasteleminen | Oppilas osaa ilmaista havaintojaan elinympäristöstään eri näkökulmista. | Oppilas osaa ilmaista havaintojaan elinympäristöstään. |
T11 Oppilas huolehtii yhteisestä työtilasta, omista ja yhteisistä välineistä, sekä käyttää välineitä ja materiaaleja tarkoituksenmukaisesti. Oppilas kiinnostuu käyttämään luonnon- ja kierrätysmateriaaleja. | S1,S2,S3 | Kuvailmaisun sisältöjen ja toimintatapojen valinta | Oppilas osaa huolehtia työskentely-ympäristöstään ja -välineistään tarkoituksenmukaisesti ja käyttää luonnon- ja kierrätysmateriaaleja. | Oppilas huolehtii vaihtelevasti työskentely-ympäristöstään ja välineistä. |