Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymisen arviointi ja sen perustana olevat tavoitteet
Vuosiluokilla 3–9 käyttäytyminen arvioidaan arvosanoilla 4–10. Arvioinnissa otetaan huomioon se, että mikäli oppilaan käytös joidenkin kriteerien osalta ylittyy, voi se kompensoida pieniä puutteita toisten kriteerien osalta. Vuosiluokilla 1-2 käyttäytymisestä annetaan sanallinen (viisiportainen) arvio todistuksen liitteellä.
Käyttäytymisen arvioinnin perusteiden tulee tukea myönteisellä tavalla oppilaan opintoja. Oppilaan käyttäytymistä arvioivat kaikki häntä opettavat opettajat.
Käyttäytymisen tavoitteet ja kriteerit vuosiluokilla 1-2
Käyttäytymisen tavoitteet:
Toisten ihmisten ja ympäristön huomioon ottaminen
Suhtautuminen tosiin ihmisiin
Luokkatovereiden auttaminen ja kannustaminen
Erilaisuuden hyväksyminen
Työrauha
Kiusaaminen
Hyvien käytöstapojen noudattaminen
Hyvät käytöstavat
Kielenkäyttö
Koulun yhteisten sääntöjen noudattaminen
Järjestyssääntöjen noudattaminen
Kouluympäristöstä ja välineistä huolehtiminen
Annettujen ohjeiden mukaan toimiminen
Käyttäytymisen tavoitteet | 1 Tavoitteet saavuttamatta | 2 Tavoitteet saavutettu osittain Tarvitset usein aikuisen apua onnistuaksesi. | 3 Tavoitteet saavutettu tyydyttävästi Onnistut vaihtelevasti. | 4 Tavoitteet saavutettu hyvin Onnistut usein. | 5 Tavoitteet saavutettu erinomaisesti Onnistut lähes aina ja näytät esimerkkiä muille. |
Toisten ihmisten ja ympäristön huomioonottaminen Suhtautuminen toisiin ihmisiin Luokkatovereiden auttaminen Erilaisuuden hyväksyminen Työrauha Kiusaaminen | Oppilaalla on merkittäviä haasteita säädellä omaa käyttäytymistään Oppilas voi omalla toiminnallaan olla vaaraksi itselle ja muille Oppilas ei auta muita Oppilas ei hyväksy erilaisuutta Oppilas ei anna työrauhaa toisille Oppilas on ollut mukana kiusaamistilanteissa | Oppilas käyttäytyy välinpitämättömästi toisia ihmisiä kohtaan Oppilas suhtautuu toisten auttamiseen välinpitämättömästi Oppilas hyväksyy erilaisuutta vaihtelevasti Oppilas antaa työrauhan vain, kun häntä muistutetaan siitä Oppilas on ollut mukana kiusaamistilanteissa | Oppilaan suhtautuminen muihin ihmisiin vaihtelee Oppilas auttaa toisia ihmisiä pyydettäessä Oppilas hyväksyy erilaisuutta vaihtelevasti Oppilas antaa työrauhan, kun häntä muistutetaan siitä Oppilas on voinut olla mukana yksittäisessä kiusaamistilanteessa | Oppilas suhtautuu muihin ihmisiin useimmiten myönteisesti Oppilas auttaa toisia oppilaita Oppilas hyväksyy erilaisuutta Oppilas antaa työrauhan Oppilas ei ole tiettävästi osallistunut kiusaamiseen | Oppilas suhtautuu muihin ihmisiin myönteisesti Oppilas auttaa ja kannustaa toisia oppilaita oma-aloitteisesti Oppilas hyväksyy ja arvostaa erilaisuutta Oppilas antaa työrauhan oma-aloitteisesti Oppilas ei tiettävästi osallistunut kiusaamiseen eikä hyväksy kiusaamista |
Hyvien käytöstapojen noudattaminen Hyvät käytöstavat Kielenkäyttö | Käyttäytyminen ei ole ohjattavissa koulun käytössä olevin keinoin Kielenkäyttö ei ole ohjattavissa koulun käytössä olevin keinoin | Oppilaan käyttäytyminen vaatii aikuisen ohjausta Oppilaan kielenkäyttö vaatii aikuisen ohjausta | Oppilas noudattaa yleensä hyviä käytöstapoja Oppilaan kielenkäyttö on toisinaan asiatonta | Oppilas noudattaa hyviä käytöstapoja Oppilaan kielenkäyttö on asiallista | Oppilas noudattaa hyviä käytöstapoja sekä edistää luokan positiivista ilmapiiriä Oppilaan kielenkäyttö on kohteliasta ja tilannetietoista |
Koulun yhteisten sääntöjen noudattaminen Järjestyssääntöjen noudattaminen Kouluympäristöstä ja välineistä huolehtiminen Annettujen ohjeiden mukaan toimiminen | Oppilas on täysin piittaamaton koulun järjestyssääntöjä kohtaan Oppilas ei huolehdi välineistään eikä kouluympäristöstä Oppilas ei toimi annettujen ohjeiden mukaan Oppilas myöhästyy toistuvasti oppitunneilta | Oppilas suhtautuu välinpitämättömästi koulun järjestyssääntöihin Oppilas huolehtii kouluympäristöstä ja välineistä, kun häntä muistutetaan siitä Oppilas toimii annettujen ohjeiden mukaisesti, kun häntä muistutetaan siitä Oppilas myöhästelee oppitunneilta | Oppilas noudattaa yleensä koulun järjestyssääntöjä Oppilas huolehtii yleensä kouluympäristöstä ja välineistä Oppilas toimii yleensä annettujen ohjeiden mukaisesti Oppilas on yleensä ajoissa oppitunnilla | Oppilas noudattaa koulun järjestyssääntöjä Oppilas huolehtii kouluympäristöstä ja välineistä Oppilas toimii annettujen ohjeiden mukaisesti Oppilas on ajoissa oppitunnilla | Oppilas noudattaa koulun järjestyssääntöjä Oppilas huolehtii kouluympäristöstä ja välineistä muut huomioon ottaen Oppilas toimii annettujen ohjeiden mukaisesti ja tarvittaessa itseohjautuvasti Oppilas on ajoissa oppitunnilla |
Käyttäytymisen tavoitteet ja kriteerit vuosiluokilla 3-9
Käyttäytymisen tavoitteet:
Toisten ihmisten ja ympäristön huomioon ottaminen
Hyvien käytöstapojen noudattaminen
Koulun yhteisten sääntöjen noudattaminen
Käyttäytymisen kriteerit arvosanoille:
10 | 9 | 8 |
Oppilas suhtautuu muihin ihmisiin arvostavasti kaikissa tilanteissa. Oppilas noudattaa esimerkillisesti hyviä käytöstapoja sekä edistää koulun positiivista ilmapiiriä. Oppilas hyväksyy ja arvostaa erilaisuutta. Oppilas noudattaa koulun järjestyssääntöjä. Oppilas auttaa ja kannustaa toisia oppilaita oma-aloitteisesti. Oppilas ei tiettävästi ole osallistunut kiusaamiseen eikä hyväksy kiusaamista. Oppilas ylläpitää työrauhaa oma-aloitteisesti. Oppilas huolehtii kouluympäristöstä ja opiskeluvälineistä muut huomioon ottaen. Oppilaan kielenkäyttö on kohteliasta ja tilannetietoista. Oppilas toimii aina annettujen ohjeiden mukaisesti ja tarvittaessa itseohjautuvasti. Oppilas on ajoissa oppitunneilla. Oppilas käy koulua säännöllisesti. | Oppilas suhtautuu muihin ihmisiin arvostavasti. Oppilas noudattaa hyviä käytöstapoja sekä edistää luokan positiivista ilmapiiriä. Oppilas hyväksyy erilaisuutta. Oppilas noudattaa koulun järjestysääntöjä. Oppilas auttaa ja kannustaa toisia oppilaita. Oppilas ei tiettävästi ole osallistunut kiusaamiseen. Oppilas ylläpitää työrauhaa oma-aloitteisesti. Oppilas huolehtii kouluympäristöstä ja opiskeluvälineistä muut huomioon ottaen. Oppilaan kielenkäyttö on kohteliasta. Oppilas toimii aina annettujen ohjeiden mukaisesti. Oppilas on ajoissa oppitunneilla. Oppilas käy koulun säännöllisesti. | Oppilas suhtautuu muihin ihmisiin myönteisesti. Oppilas hyväksyy erilaisuutta. Oppilas noudattaa koulun järjestysääntöjä. Oppilas auttaa toisia oppilaita. Oppilas ei tiettävästi ole osallistunut kiusaamiseen. Oppilas antaa työrauhan. Oppilas huolehtii kouluympäristöstä ja opiskeluvälineistä. Oppilaan kielenkäyttö on asiallista. Oppilas toimii annettujen ohjeiden mukaisesti. Oppilas on ajoissa oppitunneilla. Oppilas käy koulua säännöllisesti. |
7 | 6 | 5 |
Oppilas noudattaa yleensä hyviä käytöstapoja. Oppilas noudattaa yleensä koulun järjestyssääntöjä ja toimii annettujen ohjeiden mukaisesti. Mikäli käytökseen on jouduttu puuttumaan, oppilas on pyrkinyt muuttamaan toimintaansa. Oppilas antaa työrauhan, kun hänelle muistutetaan siitä. Oppilas huolehtii kouluympäristöstä ja opiskeluvälineistä, kun hänelle muistutetaan siitä. Oppilaan kielenkäyttö on joskus asiatonta. Oppilas on voinut olla mukana yksittäisessä kiusaamistilanteessa. Oppilaalla on yksittäisiä myöhästymisiä oppitunneilta. Oppilaalla on yksittäisiä luvattomia poissaoloja koulusta. | Oppilaan käyttäytyminen ja kielenkäyttö vaativat aikuisen ohjausta. Oppilas käyttäytyy välinpitämättömästi toisia ihmisiä kohtaan. Oppilas suhtautuu välinpitämättömästi koulun järjestyssääntöihin. Oppilasta joudutaan rankaisemaan koulun kurinpitotoimin. Oppilas antaa työrauhan vain, kun hänelle muistutetaan siitä. Oppilas ei muistuttamisesta huolimatta huolehdi kouluympäristöstä ja opiskeluvälineistä. Oppilas on ollut mukana kiusaamistilanteissa. Oppilas myöhästelee oppitunneilta. Oppilaalla on luvattomia poissaoloja. | Oppilaan käyttäytyminen on välinpitämätöntä ja kielenkäyttö epäasiallista. Suhtautuminen toisiin ihmisiin on toistuvasti epäkohteliasta ja epäkunnioittavaa. Oppilas ei noudata koulun järjestyssääntöjä. Oppilasta joudutaan usein rankaisemaan koulun kurinpitotoimin ja hänen käyttäytymistään käsitellään moniammatillisesti. Oppilas ei anna työrauhaa toisille. Oppilas suhtautuu välinpitämättömästi kouluympäristöön ja opiskeluvälineisiin. Oppilas on ollut usein mukana kiusaamistilanteissa. Oppilas on usein myöhässä oppitunneilta. Oppilaalla on säännöllisesti luvattomia poissaoloja koulusta. |
4 | ||
Oppilas on omalla toiminnallaan vaaraksi itselle ja muille. Oppilaalla on merkittäviä haasteita säädellä omaa käyttäytymistään. Oppilaan käyttäytyminen ei ole ohjattavissa koulun käytettävissä olevin keinoin. Oppilas on täysin piittaamaton koulun järjestyssääntöjä ja annettuja ohjeita kohtaan. |
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus
Paikallisesti päätettävät asiat
Yhteistyö huoltajien kanssa arvioinnin osalta ja arvioinnista tiedottamisen muodot
Oppilaalle ja hänen huoltajalleen annetaan lukuvuoden aikana tietoa oppilaan opintojen edistymisestä, työskentelystä ja käyttäytymisestä. Oppilaille selvitetään oppiaineiden tavoitteet sekä arvioinnin periaatteet ikäkaudelle tarkoituksenmukaisella tavalla.
Oppilaalle ja hänen huoltajalleen annetaan vuosittain yleiset tiedotteet arvioinnista ja sitä käsitellään vanhempainilloissa. Arvioinnin paikalliset periaatteet ovat esillä Wilmassa ja kunnan kotisivuilla. Opettaja käy opettamiensa oppiaineiden osalta oppilaiden kanssa läpi tavoitteet ja arvioinnin periaatteet.
Lukuvuoden aikana tietoa oppilaan opintojen edistymisestä, työskentelystä ja käyttäytymisestä annetaan arviointikeskusteluissa sekä formatiivisen ja summatiivisen arvioinnin ja todistusten avulla. Kaikilla perusopetuksen vuosiluokilla käydään arviointikeskustelut yhdessä oppilaan ja huoltajan kanssa marras-helmikuun aikana. Keskusteluun liittyen täytetään sähköinen arviointikeskustelulomake.
Käyttäytymisen arviointi ja sen perustana olevat tavoitteet
Vuosiluokilla 3–9 käyttäytyminen arvioidaan arvosanoilla 4–10. Arvioinnissa otetaan huomioon se, että mikäli oppilaan käytös joidenkin kriteerien osalta ylittyy, voi se kompensoida pieniä puutteita toisten kriteerien osalta. Vuosiluokilla 1-2 käyttäytymisestä annetaan sanallinen (viisiportainen) arvio todistuksen liitteellä.
Käyttäytymisen arvioinnin perusteiden tulee tukea myönteisellä tavalla oppilaan opintoja. Oppilaan käyttäytymistä arvioivat kaikki häntä opettavat opettajat.
Käyttäytymisen tavoitteet ja kriteerit vuosiluokilla 1-2
Käyttäytymisen tavoitteet:
Toisten ihmisten ja ympäristön huomioon ottaminen
Suhtautuminen tosiin ihmisiin
Luokkatovereiden auttaminen ja kannustaminen
Erilaisuuden hyväksyminen
Työrauha
Kiusaaminen
Hyvien käytöstapojen noudattaminen
Hyvät käytöstavat
Kielenkäyttö
Koulun yhteisten sääntöjen noudattaminen
Järjestyssääntöjen noudattaminen
Kouluympäristöstä ja välineistä huolehtiminen
Annettujen ohjeiden mukaan toimiminen
Käyttäytymisen tavoitteet | 1 Tavoitteet saavuttamatta | 2 Tavoitteet saavutettu osittain Tarvitset usein aikuisen apua onnistuaksesi. | 3 Tavoitteet saavutettu tyydyttävästi Onnistut vaihtelevasti. | 4 Tavoitteet saavutettu hyvin Onnistut usein. | 5 Tavoitteet saavutettu erinomaisesti Onnistut lähes aina ja näytät esimerkkiä muille. |
Toisten ihmisten ja ympäristön huomioonottaminen Suhtautuminen toisiin ihmisiin Luokkatovereiden auttaminen Erilaisuuden hyväksyminen Työrauha Kiusaaminen | Oppilaalla on merkittäviä haasteita säädellä omaa käyttäytymistään Oppilas voi omalla toiminnallaan olla vaaraksi itselle ja muille Oppilas ei auta muita Oppilas ei hyväksy erilaisuutta Oppilas ei anna työrauhaa toisille Oppilas on ollut mukana kiusaamistilanteissa | Oppilas käyttäytyy välinpitämättömästi toisia ihmisiä kohtaan Oppilas suhtautuu toisten auttamiseen välinpitämättömästi Oppilas hyväksyy erilaisuutta vaihtelevasti Oppilas antaa työrauhan vain, kun häntä muistutetaan siitä Oppilas on ollut mukana kiusaamistilanteissa | Oppilaan suhtautuminen muihin ihmisiin vaihtelee Oppilas auttaa toisia ihmisiä pyydettäessä Oppilas hyväksyy erilaisuutta vaihtelevasti Oppilas antaa työrauhan, kun häntä muistutetaan siitä Oppilas on voinut olla mukana yksittäisessä kiusaamistilanteessa | Oppilas suhtautuu muihin ihmisiin useimmiten myönteisesti Oppilas auttaa toisia oppilaita Oppilas hyväksyy erilaisuutta Oppilas antaa työrauhan Oppilas ei ole tiettävästi osallistunut kiusaamiseen | Oppilas suhtautuu muihin ihmisiin myönteisesti Oppilas auttaa ja kannustaa toisia oppilaita oma-aloitteisesti Oppilas hyväksyy ja arvostaa erilaisuutta Oppilas antaa työrauhan oma-aloitteisesti Oppilas ei tiettävästi osallistunut kiusaamiseen eikä hyväksy kiusaamista |
Hyvien käytöstapojen noudattaminen Hyvät käytöstavat Kielenkäyttö | Käyttäytyminen ei ole ohjattavissa koulun käytössä olevin keinoin Kielenkäyttö ei ole ohjattavissa koulun käytössä olevin keinoin | Oppilaan käyttäytyminen vaatii aikuisen ohjausta Oppilaan kielenkäyttö vaatii aikuisen ohjausta | Oppilas noudattaa yleensä hyviä käytöstapoja Oppilaan kielenkäyttö on toisinaan asiatonta | Oppilas noudattaa hyviä käytöstapoja Oppilaan kielenkäyttö on asiallista | Oppilas noudattaa hyviä käytöstapoja sekä edistää luokan positiivista ilmapiiriä Oppilaan kielenkäyttö on kohteliasta ja tilannetietoista |
Koulun yhteisten sääntöjen noudattaminen Järjestyssääntöjen noudattaminen Kouluympäristöstä ja välineistä huolehtiminen Annettujen ohjeiden mukaan toimiminen | Oppilas on täysin piittaamaton koulun järjestyssääntöjä kohtaan Oppilas ei huolehdi välineistään eikä kouluympäristöstä Oppilas ei toimi annettujen ohjeiden mukaan Oppilas myöhästyy toistuvasti oppitunneilta | Oppilas suhtautuu välinpitämättömästi koulun järjestyssääntöihin Oppilas huolehtii kouluympäristöstä ja välineistä, kun häntä muistutetaan siitä Oppilas toimii annettujen ohjeiden mukaisesti, kun häntä muistutetaan siitä Oppilas myöhästelee oppitunneilta | Oppilas noudattaa yleensä koulun järjestyssääntöjä Oppilas huolehtii yleensä kouluympäristöstä ja välineistä Oppilas toimii yleensä annettujen ohjeiden mukaisesti Oppilas on yleensä ajoissa oppitunnilla | Oppilas noudattaa koulun järjestyssääntöjä Oppilas huolehtii kouluympäristöstä ja välineistä Oppilas toimii annettujen ohjeiden mukaisesti Oppilas on ajoissa oppitunnilla | Oppilas noudattaa koulun järjestyssääntöjä Oppilas huolehtii kouluympäristöstä ja välineistä muut huomioon ottaen Oppilas toimii annettujen ohjeiden mukaisesti ja tarvittaessa itseohjautuvasti Oppilas on ajoissa oppitunnilla |
Käyttäytymisen tavoitteet ja kriteerit vuosiluokilla 3-9
Käyttäytymisen tavoitteet:
Toisten ihmisten ja ympäristön huomioon ottaminen
Hyvien käytöstapojen noudattaminen
Koulun yhteisten sääntöjen noudattaminen
Käyttäytymisen kriteerit arvosanoille:
10 | 9 | 8 |
Oppilas suhtautuu muihin ihmisiin arvostavasti kaikissa tilanteissa. Oppilas noudattaa esimerkillisesti hyviä käytöstapoja sekä edistää koulun positiivista ilmapiiriä. Oppilas hyväksyy ja arvostaa erilaisuutta. Oppilas noudattaa koulun järjestyssääntöjä. Oppilas auttaa ja kannustaa toisia oppilaita oma-aloitteisesti. Oppilas ei tiettävästi ole osallistunut kiusaamiseen eikä hyväksy kiusaamista. Oppilas ylläpitää työrauhaa oma-aloitteisesti. Oppilas huolehtii kouluympäristöstä ja opiskeluvälineistä muut huomioon ottaen. Oppilaan kielenkäyttö on kohteliasta ja tilannetietoista. Oppilas toimii aina annettujen ohjeiden mukaisesti ja tarvittaessa itseohjautuvasti. Oppilas on ajoissa oppitunneilla. Oppilas käy koulua säännöllisesti. | Oppilas suhtautuu muihin ihmisiin arvostavasti. Oppilas noudattaa hyviä käytöstapoja sekä edistää luokan positiivista ilmapiiriä. Oppilas hyväksyy erilaisuutta. Oppilas noudattaa koulun järjestysääntöjä. Oppilas auttaa ja kannustaa toisia oppilaita. Oppilas ei tiettävästi ole osallistunut kiusaamiseen. Oppilas ylläpitää työrauhaa oma-aloitteisesti. Oppilas huolehtii kouluympäristöstä ja opiskeluvälineistä muut huomioon ottaen. Oppilaan kielenkäyttö on kohteliasta. Oppilas toimii aina annettujen ohjeiden mukaisesti. Oppilas on ajoissa oppitunneilla. Oppilas käy koulun säännöllisesti. | Oppilas suhtautuu muihin ihmisiin myönteisesti. Oppilas hyväksyy erilaisuutta. Oppilas noudattaa koulun järjestysääntöjä. Oppilas auttaa toisia oppilaita. Oppilas ei tiettävästi ole osallistunut kiusaamiseen. Oppilas antaa työrauhan. Oppilas huolehtii kouluympäristöstä ja opiskeluvälineistä. Oppilaan kielenkäyttö on asiallista. Oppilas toimii annettujen ohjeiden mukaisesti. Oppilas on ajoissa oppitunneilla. Oppilas käy koulua säännöllisesti. |
7 | 6 | 5 |
Oppilas noudattaa yleensä hyviä käytöstapoja. Oppilas noudattaa yleensä koulun järjestyssääntöjä ja toimii annettujen ohjeiden mukaisesti. Mikäli käytökseen on jouduttu puuttumaan, oppilas on pyrkinyt muuttamaan toimintaansa. Oppilas antaa työrauhan, kun hänelle muistutetaan siitä. Oppilas huolehtii kouluympäristöstä ja opiskeluvälineistä, kun hänelle muistutetaan siitä. Oppilaan kielenkäyttö on joskus asiatonta. Oppilas on voinut olla mukana yksittäisessä kiusaamistilanteessa. Oppilaalla on yksittäisiä myöhästymisiä oppitunneilta. Oppilaalla on yksittäisiä luvattomia poissaoloja koulusta. | Oppilaan käyttäytyminen ja kielenkäyttö vaativat aikuisen ohjausta. Oppilas käyttäytyy välinpitämättömästi toisia ihmisiä kohtaan. Oppilas suhtautuu välinpitämättömästi koulun järjestyssääntöihin. Oppilasta joudutaan rankaisemaan koulun kurinpitotoimin. Oppilas antaa työrauhan vain, kun hänelle muistutetaan siitä. Oppilas ei muistuttamisesta huolimatta huolehdi kouluympäristöstä ja opiskeluvälineistä. Oppilas on ollut mukana kiusaamistilanteissa. Oppilas myöhästelee oppitunneilta. Oppilaalla on luvattomia poissaoloja. | Oppilaan käyttäytyminen on välinpitämätöntä ja kielenkäyttö epäasiallista. Suhtautuminen toisiin ihmisiin on toistuvasti epäkohteliasta ja epäkunnioittavaa. Oppilas ei noudata koulun järjestyssääntöjä. Oppilasta joudutaan usein rankaisemaan koulun kurinpitotoimin ja hänen käyttäytymistään käsitellään moniammatillisesti. Oppilas ei anna työrauhaa toisille. Oppilas suhtautuu välinpitämättömästi kouluympäristöön ja opiskeluvälineisiin. Oppilas on ollut usein mukana kiusaamistilanteissa. Oppilas on usein myöhässä oppitunneilta. Oppilaalla on säännöllisesti luvattomia poissaoloja koulusta. |
4 | ||
Oppilas on omalla toiminnallaan vaaraksi itselle ja muille. Oppilaalla on merkittäviä haasteita säädellä omaa käyttäytymistään. Oppilaan käyttäytyminen ei ole ohjattavissa koulun käytettävissä olevin keinoin. Oppilas on täysin piittaamaton koulun järjestyssääntöjä ja annettuja ohjeita kohtaan. |
Valinnaisaineiden arviointi
Valinnaisten aineiden arviointi toteutetaan opetussuunnitelman perusteissa ohjeistetun mukaisesti. Vuosiluokilla 4–9 vähintään kahden vuosiviikkotunnin laajuisista valinnaisista aineista annetaan numeroarvosana. Oppimäärältään alle kaksi vuosiviikkotuntia käsittävät valinnaiset aineet ja tällaisista oppimääristä koostuvat kokonaisuudet arvioidaan vuosiluokilla 4-9 sanallisesti hyväksytty-merkinnällä.
Taito- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit
Kaikille oppilaille yhteisiä taide- ja taitoaineita ovat musiikki, kuvataide, käsityö, liikunta ja kotitalous. Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden oppimääriä, jolloin oppilas saa yhden arvosanan kustakin taide- ja taitoaineesta päättötodistukseen. Taide- ja taitoaineiden valinnaisina tunteina tarjotuista ja suoritetuista opinnoista ei anneta päättötodistukseen erillistä arvosanaa. Päättöarvosanaa muodostettaessa käytetään näihin oppiaineisiin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määriteltyjä päättöarvioinnin kriteerejä. Kunkin taide- ja taitoaineen osalta päättötodistukseen merkitään oppilaan opiskeleman oppimäärän laajuus. Paikallinen tuntijako ja mahdolliset oppilaiden omat valinnat vaikuttavat siihen, milloin oppilaille annetaan päättötodistukseen tuleva arvosana eri taide- ja taitoaineissa.
Käsityön, kotitalouden ja kuvataiteen yhteiset opinnot päättyvät vuosiluokalla 7. Ne arvioidaan päättöarvioinnin kriteerien mukaan ja niiden arvosanat siirtyvät päättötodistukseen. Musiikin opinnot päättyvät vuosiluokalla 8. Se arvioidaan päättöarvioinnin kriteerien mukaan ja arvosana siirtyy päättötodistukseen.
Mikäli oppilas jatkaa em. aineiden opiskelua jatkuvana taide- ja taitoaineena 8. ja 9. luokalla, ne arvioidaan päättöarvioinnin kriteerien mukaan siinä vaiheessa, kun opiskelu ko. aineissa päättyy.
Liikunnan yhteiset opinnot päättyvät vuosiluokalla 9. Mikäli oppilaan taito- ja taideaineen valinta on liikunta, se arvioidaan osana yhteisiä liikunnan opintoja.
Valinnaiset aineet
Niistä valinnaisista aineista, jotka muodostavat yhtenäisen, vähintään kahden vuosiviikkotunnin oppimäärän, merkitään päättötodistukseen numeroarvosana. Yhteisten oppiaineiden syventävistä valinnaisaineista merkitään todistukseen yhteisen oppiaineen nimen alle valinnaisen aineen nimi, vuosiviikkotuntimäärä ja annettu arvosana.
Oppimäärältään alle kaksi vuosiviikkotuntia käsittävistä syventävistä valinnaisista aineista ja tällaisista oppimääristä koostuvista kokonaisuuksista merkitään todistuksiin sanallinen arvio. Yhteiseen aineeseen liittyvästä, sanallisesti arvioitavasta valinnaisesta aineesta merkitään nimi, vuosiviikkotuntimäärä ja merkintä ”hyväksytty” kyseisen oppiaineen alle. Yhteiseen oppiaineeseen liittyvässä sanallisesti arvioitavassa valinnaisessa aineessa osoitettu osaaminen voi korottaa kyseisen oppiaineen päättöarvosanaa.
Ne valinnaiset aineet, jotka eivät liity mihinkään yhteiseen oppiaineeseen merkitään otsikon ”soveltavat valinnaiset aineet” alle. Aineesta mainitaan nimi, vuosiviikkotuntimäärä ja numeroarvosana tai merkintä ”hyväksytty” oppiaineen laajuudesta riippuen.
Oppilas valitsee 8. ja 9. luokalle valinnaisia seuraavasti
2 x 2 vvt valinnainen 8. ja 9. luokalle (pitkä)
1 x 2 vvt valinnainen 8. luokalle (lyhyt)
1 x 2 vvt valinnainen 9. luokalle (lyhyt)
Toisen pitkistä valinnaisista täytyy olla jatkuva taide- ja taitoaine (musiikki, kuvataide, kotitalous, käsityö, liikunta).
Sotkamon perusopetuksessa noudatetaan opetussuunnitelman perusteita opinnoissa etenemisen, vuosiluokalta siirtymisen ja vuosiluokalle jättämisen osalta (kohta 6.6.1 Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain ja 6.6.2 Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan).
Vuosiluokilla 1-2 arviointi lukuvuositodistuksiin annetaan sanallinen (viisiportainen) arvio ja käyttäytymisestä annetaan sanallinen arvio todistuksen liitteellä.
Vuosiluokkien 3-6 lukuvuositodistuksissa ja vuosiluokkien 4-9 välitodistuksissa annetaan numeroarvosanat.
Päättötodistuksessa annetaan numeroarvosana.
Jos erityistä tukea saava oppilas opiskelee yhdessä tai useammassa oppiaineessa yksilöllistetyn oppimäärän mukaan, lisätään numeroarvosanan tai sanallisen arvion perään tähti (*). Todistuksen lisätietoja-kohdassa mainitaan, että oppilas on opiskellut nämä oppiaineet yksilöllistetyn oppimäärän mukaan.
Toiminta-alueittain annettavassa opetuksessa käytetään sanallista arviota.
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Taito- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit
Kaikille oppilaille yhteisiä taide- ja taitoaineita ovat musiikki, kuvataide, käsityö, liikunta ja kotitalous. Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden oppimääriä, jolloin oppilas saa yhden arvosanan kustakin taide- ja taitoaineesta päättötodistukseen. Paikallinen tuntijako ja mahdolliset oppilaiden omat valinnat vaikuttavat siihen, milloin oppilaille annetaan päättötodistukseen tuleva arvosana eri taide- ja taitoaineissa.
Valinnaiset aineet
Niistä valinnaisista aineista, jotka muodostavat yhtenäisen, vähintään kahden vuosiviikkotunnin oppimäärän, merkitään päättötodistukseen numeroarvosana. Oppimäärältään alle kaksi vuosiviikkotuntia käsittävistä syventävistä valinnaisista aineista ja tällaisista oppimääristä koostuvista kokonaisuuksista merkitään todistuksiin sanallinen arvio. Ne valinnaiset aineet, jotka eivät liity mihinkään yhteiseen oppiaineeseen merkitään otsikon ”soveltavat valinnaiset aineet” alle.
Välitodistus annetaan samoin perustein kuin lukuvuositodistus. Vuosiluokilla 1-3 arviointikeskustelut korvaavat välitodistuksen. Vuosiluokkien 4-9 välitodistuksissa annetaan numeroarvosanat.
Erityisen tutkinnon suorittamisen mahdollisuudet ja ajankohdat
Sotkamon kunnassa erityinen tutkinto voidaan huoltajan pyynnöstä järjestää kunnassa asuvalle oppilaalle. Tutkinto järjestetään erikseen sovittuna ajankohtana opetuksen järjestäjän määrittämällä tavalla.
Koulunjohtaja tai rehtori päättää erityisen tutkinnon ja todistuksen antamisesta. Hän nimeää tutkivan opettajan, joka vastaa tutkinnon arvioinnista.
Tutkinnossa tutkiva opettaja arvioi osaamisen tason suhteessa huoltajan omassa
opetussuunnitelmassa tai paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain määriteltyihin
tavoitteisiin. Erityisen tutkinnon arviointi perustuu Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin
(2014) sisältyviin arviointikriteereihin.