Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
PAIKALLINEN TARKENNUS
Käyttäytymisen tavoitteet ja kriteerit vuosiluokilla 4.–9.
Vuosiluokilla 4.–9. käyttäytyminen arvioidaan arvosanoilla 4–10. Käyttäytymistä arvioitaessa otetaan huomioon oppilaan ikä- ja kehitystaso. Kriteereitä tarkasteltaessa on huomioitava se, millaista toimintaa oppilaalta voi kohtuudella eri tilanteissa vaatia. Arvioinnissa otetaan huomioon myös se, että mikäli oppilaan käytös on joidenkin kriteerien osalta ansiokasta, voi se kompensoida pieniä puutteita toisten kriteerien osalta.
Käyttäytymisen tavoitteet on jaettu kolmeen osa-alueeseen.
Toisten ihmisten ja ympäristön huomioon ottaminen | Hyvien tapojen noudattaminen ja tilannetietoinen käyttäytyminen | Koulun yhteisten toimintatapojen ja sääntöjen noudattaminen |
Oppilas ylläpitää työrauhaa omalla esimerkillään.
| Oppilas toimii rehellisesti.
| Oppilas noudattaa koulun järjestyssääntöjä. |
Oppilas edistää omalla käytöksellään luokan hyvää ilmapiiriä.
| Oppilas osaa käyttää harkintakykyä erilaisissa kouluarjen tilanteissa. | Oppilas toimii annettujen ohjeiden mukaisesti.
|
Oppilas suhtautuu aikuisiin ja muihin oppilaisiin kohteliaasti ja kunnioittavasti. | Oppilaan kielenkäyttö on asiallista.
| Oppilas on ajoissa oppitunneilla.
|
Oppilas auttaa ja kannustaa toisia ihmisiä.
| Oppilas säätelee omaa käyttäytymistään ja toimii vastuullisesti. | Oppilas käy koulua säännöllisesti. |
Oppilaalla on monipuoliset vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot. |
|
|
Oppilas ei kiusaa toisia ja osoittaa toiminnallaan, ettei hyväksy kiusaamista.
|
|
|
Oppilas huolehtii vastuullisesti kouluympäristöstä ja opiskeluvälineistä. |
|
|
Oppilas hyväksyy erilaisuutta.
|
|
|
Arvosana 10 - kriteerit toteutuvat erinomaisesti: aina
Arvosana 9 - kriteerit toteutuvat kiitettävästi: lähes aina
Arvosama 8 - kriteerit toteutuvat hyvin: yleensä
Arvosana 7 - kriteerit toteutuvat tyydyttävästi: osa kriteereistä toteutuu, osa joskus, osassa laiminlyöntejä silloin tällöin
Arvosana 6 - kriteerit toteutuvat kohtalaisesti: osa kriteereistä ei toteudu lainkaan, osassa laiminlyöntejä usein, kurinpitotoimia joudutaan käyttämään silloin tällöin
Arvosana 5 - kriteerit toteutuvat välttävästi: osa kriteereistä ei toteudu lainkaan, osassa toistuvia laiminlyöntejä, kurinpitotoimia joudutaan käyttämään toistuvasti
Arvosana 4 - hylätty: Oppilas käyttäytyy tahallisen piittaamattomasti toisia hmisiä ja ympäristöä kohtaan. Oppilas ei noudata hyviä tapoja. Oppilas laiminlyö tarkoituksella koulun yhteisiä toimintatapoja ja sääntöjä.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
PAIKALLINEN TARKENNUS
Mikäli oppilaan koko vuosiluokan suoritus jossakin oppiaineessa on vaarassa tulla hylätyksi, tulee siitä tiedottaa viimeistään lukukauden viimeisen neljänneksen puolivälissä oppilasta ja huoltajaa sekä sopia toimenpiteistä oppimisen tukemiseksi.
Sonkajärven yhtenäiskoulussa erillisiä näyttöjä järjestetään tapauskohtaisesti oppilaan tilanteen mukaan. Pyrkimyksenä on järjestää erilliset näytöt ennen lukuvuoden päättymistä.
Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
PAIKALLINEN TARKENNUS
Sonkajärven yhtenäiskoulussa valinnaiset aineet arvioidaan vuosiluokilla 1 – 3 sanallisesti. Vuosiluokilla 4–6 ja 7–9 yhtenäisistä, vähintään kahden 2 vuosiviikkotunnin (2 vvt) laajuisista valinnaisista aineista valinnaisten aineiden oppimääristä annetaan numeroarvosana ja alle kahden vuosiviikkotunnin laajuisista valinnaisten aineiden oppimääristä annetaan hyväksytty- tai hylätty-merkintä.
Perusopetuksen päättöarviointi
Perusopetuksen päättöarvosanan muodostaminen
Yhteisten oppiaineiden päättöarviointi
Yhteisten taito- ja taideaineiden päättöarviointi
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Oppilaskohtaisia tukitoimia saavan oppilaan päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset
Paikallisesti päätettävät asiat
PAIKALLINEN TARKENNUS
Oppilas voi pyynnöstä saada päättötodistuksen liitteeksi käyttäytymisen arvioinnin liitteen.