Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Näitä voit hyödyntää oppiaineen sisällä tapahtuvaa työskentelyn arviointia arvioidessasi | Mitä sisältää ja millaista hyvä osaaminen on? (olet saavuttanut tavoitteen hyvin) |
Osaat työskennellä itsenäisesti | Työskentely annetun ohjeen mukaisesti, keskittyminen ja pitkäjänteinen työskentely. Työn aloittaminen ja loppuun saattaminen. Parhaansa yrittäminen. |
Osaat työskennellä parin ja ryhmän kanssa | Kuunteleminen, kysyminen ja vastaaminen. Ystävällinen vuorovaikutus. Tasa-arvoinen vuorovaikutus ryhmässä. |
Huolehdit tehtävistäsi | Vastuuntuntoisuus. Yritteliäisyys. Omatoimisuus. Läksyistä ja koulutehtävistä huolehtiminen. Parhaansa yrittäminen. Välineistä huolehtiminen. |
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymistä arvioidaan ja oppilaille annetaan käyttäytymisestä ohjaavaa palautetta suhteessa Siikajoen kunnan perusopetuksen linjauksiin, koulukohtaisiin käyttäytymisen tavoitteisiin sekä järjestyssääntöihin.
Siikajoen kunnan perusopetuksen yhteiset käyttäytymisen tavoitteet ovat:
Toisten ihmisten huomioon ottaminen
Hyvien tapojen ja sääntöjen noudattaminen
Tilannetietoinen käyttäytyminen
Tavoitteet on asetettu seuraavien käyttäytymiseen liittyvien tietojen ja taitojen pohjalta:
sääntöjen ja yhdessä tehtyjen sopimusten noudattaminen
hyvien tapojen noudattaminen ja sitoutuminen koulun tapakulttuuriin
psyykkisestä ja sosiaalisesta ympäristöstä huolehtiminen
asiallinen ja tilannetietoinen käyttäytyminen
suhtautuminen koulukavereihin ja aikuisiin
vuorovaikutustaidot
yhteistyökyky
työrauhan antaminen toisille
suhtautuminen koulun ja koulukavereiden omaisuuteen sekä yhteisiin tarvikkeisiin
Käyttäytymistä arvioidaan vuosiluokilla 1-2 sanallisesti ja 3-8 numeerisesti.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Tästä klikkaamalla pääset Siikajoen kunnan ARVIOINTIKANSIOON.
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Siikajoen kunnassa vuosiluokilla 1-2 annetaan sanallinen arvio todistuksessa. Ensimmäisellä vuosiluokalla väliarviointi arviointikeskusteluna ja lukuvuositodistus sanallisena arviona. Toisella vuosiluokalla väliarviointi ja lukuvuositodistus sanallisena arviona.
Vuosiluokkien 4-8 välitodistuksissa ja lukuvuositodistuksissa annetaan numeroarvosanat. Päättötodistuksessa sekä 9.vuosiluokan välitodistuksessa annetaan numeroarvosanat. Numeroarvosanoja voidaan täydentää kuvailevalla sanallisella arviolla, joka annetaan todistuksen liitteenä.
Käyttäytyminen arvioidaan vuosiluokilla 1-2 sanallisesti ja vuosiluokilla 3-8 numeerisesti. Sanallinen arvio annetaan todistuksen liitteenä. Mahdollinen numeroarvosanaa täydentävä sanallinen käyttäytymisen arviointi annetaan todistuksen liitteenä. Käyttäytymisen sanallista arvioita koskevasta liitteestä merkitään tieto todistuksen lisätietoihin.