Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus
Paikallisesti päätettävät asiat
Opetuksen järjestäjä täsmentää paikallisessa opetussuunnitelmassa seuraavat asiat:
- yhteistyö huoltajien kanssa arvioinnin osalta
- arvioinnista tiedottamisen muodot
- käyttäytymisen arviointi ja sen perustana olevat tavoitteet
- valinnaisten aineiden arviointi sen mukaan, miten opetuksen järjestäjä niitä tarjoaa
- opinnoissa etenemisen, vuosiluokalta siirtymisen ja vuosiluokalle jättämisen periaatteet ja käytännöt
- sanallisen arvion ja numeroarvosanan antaminen todistuksissa eri oppiaineissa sekä käyttäytymisen arvioinnissa
- valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa sen mukaan, miten opetuksen järjestäjä niitä tarjoaa
- välitodistukset, mikäli opetuksen järjestäjä niitä päättää antaa
- erityisen tutkinnon suorittamisen mahdollisuudet ja ajankohdat.
Arvioinnin toteuttaminen, siitä tiedottaminen ja yhteistyö huoltajien kanssa
Oppilaalle ja huoltajalle tulee antaa tietoa opiskelujen edistymisestä, työskentelystä ja käyttäytymisestä riittävän usein.
Koulun Wilmassa on pysyvä tiedote arvioinnista, josta vastaa kunnan rehtoriryhmä. Koulujen lukuvuositiedotteessa kerrotaan arvioinnin pääperiaatteet, joista keskustellaan myös koulujen vanhempainilloissa.
Alakouluissa arviointikeskustelut pidetään kerran syys- ja kerran kevätlukukaudella, joista vähintään toinen pidetään huoltajan kanssa.
Välitodistus annetaan syyslukukauden lopussa muodoltaan samanlaisena kuin lukuvuoden päättyessä annettava lukuvuositodistuskin. Vuosiluokilla 1-3 todistusarviot ovat sanallisia, jolloin käyttäytyminen arvioidaan todistuksen liitteenä.
Yläkouluissa luokanvalvoja pitää arviointikeskustelun kerran lukuvuodessa. Huoltaja kutsutaan keskusteluun 7. vuosiluokalla, muilla vuosiluokilla tarvittaessa. Aineenopettaja järjestää oppimiskeskustelun tarvittaessa.
Välitodistus annetaan 1. ja 2. jakson päättyessä. Arviointi toteutetaan samoin periaattein kuin lukuvuositodistuksessa. 7. ja 8. vuosiluokan päätteeksi oppilas saa lukuvuositodistuksen ja 9. vuosiluokan lopussa päättötodistuksen.
Erityisen tuen oppilaan yksilöllistettyjen oppimäärien mukaisesti opiskelemat oppiaineet voidaan arvioida sanallisesti koko peruskoulun ajan, myös päättöarvioinnissa. Arviointitapa kirjataan HOJKS:aan yhteistyössä oppilaan ja huoltajan kanssa lukuvuosittain.
Keskeiset asiat opintojen aikaisessa arvioinnissa
Ruskon keskeiset asiat
Opintojen aikaisella arvioinnilla tarkoitetaan ennen päättöarviointia toteutettavaa arvioinnin ja palautteen antamisen kokonaisuutta. Opintojen aikainen arviointi on kaikilla vuosiluokilla pääosin oppimisen ohjaamista kannustavan ja realistisen palautteen avulla. Sen keskeisenä tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua ja tukea oppimista sekä edistää itse- ja vertaisarvioinnin taitoja. Siihen sisältyy myös oppilaiden edistymisen ja osaamisen tason kuvaamista keskusteluin, arviointitiedottein ja todistuksin tiettyinä ajankohtina.Oppilaalle ja huoltajalle tulee antaa tietoa opintojen edistymisestä, työskentelystä ja käyttäytymisestä riittävän usein.
Opintojen aikainen arviointi voidaan karkeasti jakaa kahteen osaan:
luokuvuoden aikana tapahtuva arviointi, joka on luonteeltaan jatkuvaa ja formatiivista
lukuvuoden päättävään arviointiin, joka on luonteeltaan summatiivista
Arvointikeskustelujen periaatteet Ruskolla
Luokanopettajan tai luokanvalvojan arviointikeskusteluissa oppilaan on mahdollisuus saada palautetta koulutyöstään. Palaute antaa mahdollisuuden tarkastella tavoitteita ja vaikuttaa omaan toimintaan ennen todistusarviointia. Keskustelussa oppilas on keskiössä ja hänen tekemäänsä itsearviointia käytetään keskustelun pohjana. Opettajan on mahdollista käyttää Wilman arviointikeskustelu- tai itsearviointilomaketta arviointikeskustelun pohjana. Lomakkeessa arvioidaan käyttäytymistä ja työskentelyä sekä eri oppiaineiden tavoitteiden toteutumista tarpeen mukaan.
Luokanopettajan arviointikeskustelu alakouluissa:
Opettaja käy kaksi arviointikeskustelua lukuvuodessa jokaisen oppilaan kanssa, joista vähintään toinen yhdessä huoltajan kanssa
Oppilas tekee itsearvioinnin ennen arviointikeskustelua
Luokanvalvojan arviointikeskustelu yläkoulussa:
Luokanvalvoja käy yhden arviointikeskustelun lukuvuodessa jokaisen oppilaan kanssa
Huoltaja kutsutaan mukaan vähintään yhteen arviointikeskusteluun yläkoulun aikana
Oppilas tekee itsearvioinnin ennen arviointikeskustelua
Tämän lisäksi opettajalla on mahdollisuus käydä sekä virallisia että epävirallisia oppimiskeskusteluja oppiaineen arvioinnista. Ennen virallisia oppimiskeskusteluja oppilas suorittaa itsearvioinnin oppiaineen tarvoitteista ja työskentelystä. Oppiaineiden työskentelyn kriteerit ja tavoitteet on kuvattu tarkemmin oppiainekohtaisessa osiossa. Epäviralliset oppimiskeskustelut tarkoittavat jatkuvaa luokkatilanteessa syntyvää vuorovaikutusta oppilaan ja opettajan välillä.
Luokanopettajan ja luokanvalvojan arviointikeskustelut sekä viralliset oppimiskeskustelut kirjataan luokilla 3-9 yhteisesti sovittuun järjestelmään, johon on pääsy myös oppilailla ja huoltajilla.
Opintojen aikainen arviointi alakouluissa
Arviointikeskustelu syyslukukaudella
Välitodistus syyslukukauden päättyessä
Arviointikeskustelu kevätlukukaudella
Lukuvuositodistus lukuvuoden päättyessä
Opintojen aikainen arviointi yläkoulussa
Välitodistus 1. ja 2. jakson päättyessä. Arviointi toteutetaan samoin kriteerein kuin lukuvuositodistuksessa.
Luokanvalvojan järjestämä arviointikeskustelu vähintään kerran lukuvuodessa
Aineenopettajan järjestämät oppimiskeskustelut tarvittaessa
Lukuvuositodistus lukuvuoden päättyessä
Lukuvuosi- ja välitodistuksen rakenteet
Vuosiluokilla 1-3 arviointi on sanallista
Vuosiluokilla 4-9 arvioidaan numeroin
Formatiivisen arvioinnin ja palautteen antamisen periaatteet Ruskolla
Opettajien tehtävänä on valita oppiaineeseen ja oppilaan ikäkauteen sopivat formatiivisen arvioinnin tavat, jotka ohjaavat opetus- ja opiskelumenetelmien valintaa ja näin vaikuttavat suoraan oppilaan oppimiseen. Monipuoliset ja vaihtelevat arviointikäytänteet tukevat erilaisia oppijoita ja rikastuttavat opetusta. Tämän vuoksi Ruskolla pyritään mahdollisimman monipuoliseen formatiiviseen arviointiin. Formatiivisen arvioinnin apuna käytetään mahdollisuuksien mukaan aktiivisesti tieto- ja viestintätekniikkaa, esim. Wilma-sovellusta.
Opintojen aikaisen arvioinnin vastuut Ruskolla
Opetuksen järjestäjän vastuulla on tarjota mahdollisuudet monipuolisen formatiivisen arvioinnin järjestämiseksi, esimerkiksi tukemalla tieto- ja viestintätekniikan käyttöönottoa
Rehtorien vastuulla on huolehtia opetussuunnitelman periaatteiden toteutumisesta arkisessa opetustyössä, opetuksen aikaisen arvioinnin toteutuksesta ja seuraamisesta omassa koulussa sekä ylläpitää jatkuvaa keskustelua arvioinnista
Opettajan vastuulla on käyttää monipuolisesti erilaisia arviointimenetelmiä ja olla aktiivisesti jakamassa hyviä arviointikäytänteitä sekä jakaa tietoa kotiin oppilaan opintojen aikaisesta arvioinnista väli- ja lukuvuositodistusten lisäksi
Oppilaan vastuulla on olla aktiivinen toimija
Huoltajan vastuulla on aktiivisesti seurata oppilaan opintojen etenemistä
Käyttäytymisen arviointi
Ruskolla oppilaan käyttäytymisen arvioinnin tavoitteet ovat:
1. Käyttäytyy kohteliaasti ja ystävällisesti
2. Edistää työrauhaa
3. Huolehtii kouluympäristöstä
4. On rehellinen ja luotettava
5. Noudattaa koulun järjestyssääntöjä
Ruskon käyttäytymisen arvioinnin kriteerit on kuvattu taulukossa käyttäytymisen arvioinnin kriteerit.
Valinnaisten aineiden arviointi
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit arvioidaan osana yhteisenä opetettavia taide- ja taitoaineiden oppimääriä. Oppilaan valintojen mukaan tämä tarkoittaa yhtä 2 vvt:n valinnaisten tuntien ainetta ja yhtä 1 vvt:n valinnaisten tuntien ainetta.
Valinnaiset aineet arvioidaan niiden keston mukaan joko numeroarvosanalla tai hyväksytty-merkinnällä. 2 vvt:n valinnaisesta aineesta annetaan numeroarvosana ja 1 vvt:n valinnaisesta aineesta hyväksytty-merkintä.
Taide- ja taitoaineiden valinnaisten tuntien ja valinnaisten aineiden päättöarvosana annetaan siinä vaiheessa, jossa oppilaan opiskelu kyseisessä aineessa päättyy. Ajankohta sijoittuu yksilöllisesti valintojen mukaan 8.-9. luokalle. Mikäli oppilaan valitsema 1 vvt:n sanallisesti arvioitava valinnainen aine liittyy johonkin yhteiseen oppiaineeseen, voi tässä valinnaisessa aineessa osoitettu osaaminen korottaa kyseisen oppiaineen päättöarvosanaa.
Opinnoissa etenemisen, vuosiluokalta siirtymisen ja vuosiluokalle jättämisen periaatteet ja käytännöt
Mikäli oppilaan koko vuosiluokan suoritus jossakin oppiaineessa on vaarassa tulla hylätyksi, tulee opettajan antaa nelosvaroitus huhtikuun loppuun mennessä. Nelosvaroituksen jälkeen oppilas huoltajineen kutsutaan palaveriin, jossa suunnitellaan, miten oppilas saa hylkäämisvaarassa olevan oppiaineen suorituksen hyväksytysti suoritetuksi. Oppilaalle ja huoltajalle kerrotaan millä osa-alueilla osaamista tulisi parantaa ja millä keinoin tämä on mahdollista. Oppilaan tarvitsema tuki ja näyttömahdollisuudet suunnitellaan ottaen huomioon oppilaan tarpeet ja edellytykset. Mahdollisuus erillisen näytön antamiseen on viikon 22 maanantaina ja viikon 24 keskiviikkona.
Oman opinto-ohjelman mukaisella etenemisellä voidaan tarvittaessa välttää luokalle jättäminen, jonka myötä oppilaan kaikki opinnot kyseiseltä vuosiluokalta raukeaisivat. Edetäkseen opinnoissa eteenpäin seuraavalle vuosiluokalle on oppilaan saavutettava Opetushallituksen kyseisessä oppiaineessa arvosanalle 5 määrittämät kansalliset kriteerit. Arvosanan 5 kriteereinä oppilas ottaa vastaan opetusta, tarjottua tukea ja ohjausta sekä tekee hyväksytysti riittävän määrän kokeita tai muita suorituksia monipuolisin näyttömahdollisuuksin. Lukuvuoden päättyessä oppilas saa todistuksen hyväksytysti suorittamistaan opintokokonaisuuksista ja todistusliitteen, johon on kirjattu siihenastiset suoritukset. Seuraavana lukuvuonna opintoja jatketaan siitä, mihin ne edellisenä lukuvuonna jäivät. Jos opetuksen järjestäjä oppilaalla vaihtuu, toimitetaan tiedonsiirtona todistusliite oppilaan uuteen oppilaitokseen.
Erityisen tutkinnon suorittaminen
Erityisen tutkinnon suorittamisesta tulee sopia opetusta antavan yksikön rehtorin kanssa. Erityisen tutkinnon suorittaminen on mahdollista koulun toimintavuoden aikana ja kesäkuun kuulustelupäivänä viikon 24 keskiviikkona.
Arvioinnin vuosikello
Vuosittain jokaisen koulun opetushenkilöstö keskustelee arvioinnista vähintään kaksi kertaa lukuvuodessa opettajankokouksissa ja YT-ajalla.
Arvioinnin käytänteet (arviointikultturi) syyskuun alussa
tavoitteiden ja työskentelyn arvioinnin käytännöt
arvioinnin käytänteiden hyödyt opettajalle ja oppilaalle
oppimiskeskustelujen käytännöt
käyttäytymisen arviointi
arviointi nivelkohdissa
6. luokan arvioinnin kriteerit (alakoulu)
päättöarvioinnin kriteerit (yläkoulu)
Arvioinnin toteutuminen, haasteet ja kehittäminen kevätlukukaudella helmi- maaliskuun vaihteessa
tarvittavien muutosten tekeminen lukuvuosiarviointiin