Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa

Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa

Formatiivinen arviointi

Summatiivinen arviointi

Arvioinnin yleiset periaatteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi

Työskentelyn arviointi

Käyttäytymisen arviointi

Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana

Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain

Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain

Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet

Perusopetuksen päättöarviointi

Perusopetuksen päättöarvosanan muodostaminen

Yhteisten oppiaineiden päättöarviointi

Yhteisten taito- ja taideaineiden päättöarviointi

Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa

Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi

Oppilaskohtaisia tukitoimia saavan oppilaan päättöarviointi

Poissaolojen vaikutukset arviointiin

Arvioinnin uusiminen ja oikaisu

Todistukset

Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa

Lukuvuositodistus

Välitodistus

Erotodistus

Perusopetuksen päättötodistus

Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset

Paikallisesti päätettävät asiat

Arvioinnin periaatteet ja käytännöt

  • Arvioinnin periaatteet on kuvattu Rautavaaran opetussuunnitelmassa, joka on saatavilla kunnan verkkosivuilla.

  • Oppilaalle annetaan tietoa hänen edistymisestään jatkuvan palautteen muodossa.

  • Arviointi kohdistuu:

    • Oppimiseen ja edistymiseen

    • Työskentelyyn

    • Käyttäytymiseen

Yhteistyö huoltajien kanssa:

Huoltajalle annetaan tietoa oppilaan edistymisestä mm. seuraavilla tavoilla:

  • kokeiden ja erilaisten töiden/tuotosten arvioinnit

  • oppimiskeskustelut

  • todistukset

  • muut keskustelut ja palaute

Huoltajalla on velvollisuus osallistua oppimiskeskusteluihin. Mikäli huoltaja jättää saapumatta paikalle kahtena sovittuna aikana tai laiminlyö keskusteluajan sopimisen, oppimiskeskustelu käydään joka tapauksessa oppilaan kanssa. Oppimiskeskustelujen pääpaino on oppimisen edellytysten luomisessa. Tavoitteena on keskustella oppilaan koulunkäynnistä, hyvinvoinnista sekä kodin ja koulun yhteistyöstä oppimisen tukena. Oppilaan, huoltajan ja opettajan välisessä keskustelussa todetaan edistyminen käyttäytymisessä, työskentelyssä, oppimisessa ja laaja-alaisen osaamisen taidoissa 

Yhteistyö opettajien välillä:

  • Alakoulussa, kun oppilaalla on useita opettajia, yksittäisen aineen opettaja huolehtii, että luokanopettaja saa tiedon oppilaan edistymisestä kyseisessä oppiaineessa. Näin luokanopettajalla on kokonaiskuva oppilaan oppimisesta ja hän voi tiedottaa huoltajia myös muiden opettajien opettamista aineista.

  • Yläkoulussa aineenopettaja tiedottaa luokanvalvojaa oppilaan edistymisestä oppiaineessa.

Arviointiin sisältyy:

  • Jatkuva palaute ja vuorovaikutus

  • Itse- ja vertaisarviointi

  • Kokeet, projektit ja muut oppimistehtävät

  • Keskustelut opettajien kanssa

  • Arviointikeskustelut

  • Todistukset

Arvioinnista tiedottaminen:

Opettaja tiedottaa oppilaille ja huoltajille arvioinnin perusteista ja käytänteistä oman luokkansa ja aineensa osalta.

Arvioinnin yhdenmukaisuus ja arvioinnin kehittäminen:

Opettajien yhteistyöllä turvataan arvioinnin yhdenmukaisuus ja kehitetään arviointikäytänteitä. Lukuvuosittain linjataan, miten koulussa kehitetään arvioinnin yhdenmukaisuutta ja arviointikäytänteitä

Tavoitteiden asettaminen ja arviointi

  • Oppimisjakson alussa opettaja esittelee jakson tavoitteet ja varmistaa keskustellen, että oppilaat ymmärtävät ne.

  • Oppilas voi asettaa henkilökohtaiset tavoitteet aiemmin opitun pohjalta.

  • Tavoitteet käydään läpi myös työskentelyn ja käyttäytymisen osalta.

  • Jakson jälkeen tavoitteiden saavuttamista arvioidaan:

    • Itsearviointina

    • Ryhmä- tai vertaisarviointina

    • Keskusteluna opettajan kanssa

Opintojen aikainen arviointi

Oppilaalle annetaan tietoa edistymisestä. Monipuoliseen arviointiin kuuluvat mm.

  • jatkuva palaute

  • vuorovaikutus

  • oppimiskeskustelut

  • vertaisarviointi

  • kokeet ja suoritukset

  • keskustelut opettajien kanssa

  • todistukset

Huoltajalle annetaan tietoa oppilaan edistymisestä mm. seuraavilla tavoilla:

  • oppimiskeskustelut

  • kokeet ja suoritukset

  • todistukset

  • muut keskustelut ja palaute

Väliarviointi

  • Vuosiluokilla 1 – 3 välitodistus ja sanallinen arviointi

  • Vuosiluokilla 4 – 9 välitodistus ja numeroarviointi

Oppimiskeskustelut

Vuosiluokilla 1 – 9 oppimiskeskusteluissa annetaan ja saadaan oppimista edistävää ja motivoivaa palautetta ja tuetaan työskentely-, vuorovaikutus- ja ilmaisutaitojen kehittymistä. Lisäksi voidaan antaa palautetta oppimisen edistymisestä ja asettaa tavoitteita eri oppiaineissa. Oppimiskeskustelujen pohjana käytetään oppimiskeskustelulomakkeita (1-6.lk yhteinen, 7/8/9.lk kullakin omansa). 

Lukuvuosiarviointi

Rautavaaran koulukeskuksella välitodistus annetaan 7-9.luokkalaisille.

Jokaisen luokka-asteen oppilaiden ja heidän huoltajiensa kanssa käydään marras-joulukuussa oppimiskeskustelu. Keskustelun järjestävät luokanopettajat ja luokanohjaajat (tarvittaessa keskusteluihin voi osallistua myös oppilaan muita opettajia). Keskustelut (20 min/keskustelu) käydään koulupäivinä pääsääntöisesti klo 8 - 16, mutta ei kuitenkaan opettajan oppituntien tai välituntien aikana.

Lukuvuositodistus

  • Vuosiluokilla 1 – 2 sanallinen arviointi

  • Vuosiluokilla 3 – 9 numeroarviointi

Käyttäytymisen arviointi lukuvuositodistuksessa

  • Vuosiluokilla 1 – 2 sanallisesti

  • Vuosiluokilla 3 – 9 numerolla

Työskentelyn arviointi sisältyy oppiaineen arviointiin.

Käyttäytymisen arviointi

Käyttäytymisen arvioinnin tavoitteet

Oppilas:

  • Ymmärtää käyttäytymissääntöjen merkityksen

  • Noudattaa koulun järjestyssääntöjä ja muita yhteisiä sääntöjä

  • Edistää hyvää ilmapiiriä luokassa ja kouluyhteisössä

  • Noudattaa hyviä tapoja

  • Osaa toimia yhteistyössä erilaisten ihmisten kanssa

  • Ottaa muut huomioon ja antaa työrauhan muille ja itselleen

  • Tekee annetut tehtävät ja arvostaa omaa ja toisten työtä

  • Käyttäytyy tilanteen mukaisesti esimerkiksi konserteissa, teatterissa ja muissa julkisissa tilaisuuksissa

Käyttäytymisen arviointikriteerit

Valinnaisten aineiden arviointi

Toteutetaan opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti.

Taito- ja taideaineiden valinnaisista tunneista, valinnaisista aineista ja vieraiden kielten valinnaisista päätetään lukuvuosisuunnitelmassa.

Yhteiseen oppiaineeseen liittyvässä sanallisesti arvioitavassa valinnaisessa aineessa osoitettu osaaminen voi korottaa kyseisen oppiaineen päättöarvosanaa yhdellä numerolla. Mahdollisesta korottamisesta päättävät kaikki ainetta opettaneet opettajat yhteisesti.

Opinnoissa etenemisen, vuosiluokalta siirtymisen ja vuosiluokalle jättämisen periaatteet ja käytännöt

Mikäli oppilaan koko vuosiluokan suoritus jossakin oppiaineessa on vaarassa tulla hylätyksi, tästä tiedotetaan oppilasta ja huoltajaa viimeistään talvilomaan mennessä. Tässä yhteydessä sovitaan toimenpiteistä oppimisen tukemiseksi.

Ennen luokalle jättämistä oppilaalle varataan mahdollisuus opetukseen osallistumatta osoittaa saavuttaneensa asianomaisessa oppiaineessa hyväksyttävät tiedot ja taidot erillisessä näytössä. Mahdollisuus erilliseen näyttöön on yhden kerran lukuvuoden päätyttyä kesäkuussa.

Oppilas voidaan myös jättää vuosiluokalle, vaikka hänellä ei ole hylättyjä suorituksia, jos se katsotaan hänen yleisen koulumenestyksensä vuoksi tarkoituksenmukaiseksi. Oppilaalle ja hänen huoltajallensa varataan tällöin mahdollisuus tulla kuulluksi ennen päätöksen tekemistä, ellei aloite vuosiluokalle jättämisestä ole tullut huoltajalta.

Vuosiluokalle jättäminen ei ole ensisijainen toimenpide, vaan ennen sen käyttämistä on toteutettava muita oppimisen tukitoimia. On tärkeää, että huoltajien näkemys luokalle jättämisestä on yhtenevä koulun kanssa, koska seuraavana vuonna oppilas tulee tarvitsemaan kaiken tuen molemmilta tahoilta aloittaessaan todennäköisesti uusien luokkakavereiden kanssa opiskelun, jossa saattaa kokea jo kerran epäonnistuneensa. Oppilas on otettava osaksi päätöksentekoa niin että hän ymmärtää, mistä luokalle jäämisessä on kysymys.

Oppilas voi myös siirtyä seuraavalle vuosiluokalle, vaikka hänen vuosiluokan suorituksensa jossakin oppiaineessa olisi hylätty, jos arvioidaan, että hän kykenee selviytymään seuraavan vuosiluokan opinnoista hyväksytysti. Tällainen tilanne voi olla esimerkiksi oppilaan ohimenevästä sairaudesta johtuen. Tällaisessa tilanteessa tulee selvittää myös tavoitekokonaisuuksittain etenevän opetuksen mahdollisuus, tarve vapautukseen jostakin oppiaineesta sekä suunnitella toimenpiteet oppimisen tukemiseksi. Käytettävät todistukset sekä sanallisen arvion ja numeroarvosanan antaminen todistuksissa eri oppiaineissa sekä käyttäytymisen arvioinnissa Kaikki summatiivisen arvioinnin pohjalla oleva materiaali on dokumentoitava (esimerkiksi koearvosanat, tuotokset, jatkuvanäyttö).

 Päättöarviointi toteutetaan opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti.

Rautavaaran perusopetuksen opetussuunnitelma

ePerusteet