Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Perusopetuksen päättöarvosanan muodostaminen
Yhteisten oppiaineiden päättöarviointi
Yhteisten taito- ja taideaineiden päättöarviointi
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Oppilaskohtaisia tukitoimia saavan oppilaan päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset
Paikallisesti päätettävät asiat
Arvioinnin periaatteet ja käytännöt
Arvioinnin periaatteet on kuvattu Rautavaaran opetussuunnitelmassa, joka on saatavilla kunnan verkkosivuilla.
Oppilaalle annetaan tietoa hänen edistymisestään jatkuvan palautteen muodossa.
Arviointi kohdistuu:
Oppimiseen ja edistymiseen
Työskentelyyn
Käyttäytymiseen
Yhteistyö huoltajien kanssa:
Huoltajalle annetaan tietoa oppilaan edistymisestä mm. seuraavilla tavoilla:
kokeiden ja erilaisten töiden/tuotosten arvioinnit
oppimiskeskustelut
todistukset
muut keskustelut ja palaute
Huoltajalla on velvollisuus osallistua oppimiskeskusteluihin. Mikäli huoltaja jättää saapumatta paikalle kahtena sovittuna aikana tai laiminlyö keskusteluajan sopimisen, oppimiskeskustelu käydään joka tapauksessa oppilaan kanssa. Oppimiskeskustelujen pääpaino on oppimisen edellytysten luomisessa. Tavoitteena on keskustella oppilaan koulunkäynnistä, hyvinvoinnista sekä kodin ja koulun yhteistyöstä oppimisen tukena. Oppilaan, huoltajan ja opettajan välisessä keskustelussa todetaan edistyminen käyttäytymisessä, työskentelyssä, oppimisessa ja laaja-alaisen osaamisen taidoissa
Yhteistyö opettajien välillä:
Alakoulussa, kun oppilaalla on useita opettajia, yksittäisen aineen opettaja huolehtii, että luokanopettaja saa tiedon oppilaan edistymisestä kyseisessä oppiaineessa. Näin luokanopettajalla on kokonaiskuva oppilaan oppimisesta ja hän voi tiedottaa huoltajia myös muiden opettajien opettamista aineista.
Yläkoulussa aineenopettaja tiedottaa luokanvalvojaa oppilaan edistymisestä oppiaineessa.
Arviointiin sisältyy:
Jatkuva palaute ja vuorovaikutus
Itse- ja vertaisarviointi
Kokeet, projektit ja muut oppimistehtävät
Keskustelut opettajien kanssa
Arviointikeskustelut
Todistukset
Arvioinnista tiedottaminen:
Opettaja tiedottaa oppilaille ja huoltajille arvioinnin perusteista ja käytänteistä oman luokkansa ja aineensa osalta.
Arvioinnin yhdenmukaisuus ja arvioinnin kehittäminen:
Opettajien yhteistyöllä turvataan arvioinnin yhdenmukaisuus ja kehitetään arviointikäytänteitä. Lukuvuosittain linjataan, miten koulussa kehitetään arvioinnin yhdenmukaisuutta ja arviointikäytänteitä
Tavoitteiden asettaminen ja arviointi
Oppimisjakson alussa opettaja esittelee jakson tavoitteet ja varmistaa keskustellen, että oppilaat ymmärtävät ne.
Oppilas voi asettaa henkilökohtaiset tavoitteet aiemmin opitun pohjalta.
Tavoitteet käydään läpi myös työskentelyn ja käyttäytymisen osalta.
Jakson jälkeen tavoitteiden saavuttamista arvioidaan:
Itsearviointina
Ryhmä- tai vertaisarviointina
Keskusteluna opettajan kanssa
Opintojen aikainen arviointi
Oppilaalle annetaan tietoa edistymisestä. Monipuoliseen arviointiin kuuluvat mm.
jatkuva palaute
vuorovaikutus
oppimiskeskustelut
vertaisarviointi
kokeet ja suoritukset
keskustelut opettajien kanssa
todistukset
Huoltajalle annetaan tietoa oppilaan edistymisestä mm. seuraavilla tavoilla:
oppimiskeskustelut
kokeet ja suoritukset
todistukset
muut keskustelut ja palaute
Väliarviointi
Vuosiluokilla 1 – 3 välitodistus ja sanallinen arviointi
Vuosiluokilla 4 – 9 välitodistus ja numeroarviointi
Oppimiskeskustelut
Vuosiluokilla 1 – 9 oppimiskeskusteluissa annetaan ja saadaan oppimista edistävää ja motivoivaa palautetta ja tuetaan työskentely-, vuorovaikutus- ja ilmaisutaitojen kehittymistä. Lisäksi voidaan antaa palautetta oppimisen edistymisestä ja asettaa tavoitteita eri oppiaineissa. Oppimiskeskustelujen pohjana käytetään oppimiskeskustelulomakkeita (1-6.lk yhteinen, 7/8/9.lk kullakin omansa).
Lukuvuosiarviointi
Rautavaaran koulukeskuksella välitodistus annetaan 7-9.luokkalaisille.
Jokaisen luokka-asteen oppilaiden ja heidän huoltajiensa kanssa käydään marras-joulukuussa oppimiskeskustelu. Keskustelun järjestävät luokanopettajat ja luokanohjaajat (tarvittaessa keskusteluihin voi osallistua myös oppilaan muita opettajia). Keskustelut (20 min/keskustelu) käydään koulupäivinä pääsääntöisesti klo 8 - 16, mutta ei kuitenkaan opettajan oppituntien tai välituntien aikana.
Lukuvuositodistus
Vuosiluokilla 1 – 2 sanallinen arviointi
Vuosiluokilla 3 – 9 numeroarviointi
Käyttäytymisen arviointi lukuvuositodistuksessa
Vuosiluokilla 1 – 2 sanallisesti
Vuosiluokilla 3 – 9 numerolla
Työskentelyn arviointi sisältyy oppiaineen arviointiin.
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymisen arvioinnin tavoitteet
Oppilas:
Ymmärtää käyttäytymissääntöjen merkityksen
Noudattaa koulun järjestyssääntöjä ja muita yhteisiä sääntöjä
Edistää hyvää ilmapiiriä luokassa ja kouluyhteisössä
Noudattaa hyviä tapoja
Osaa toimia yhteistyössä erilaisten ihmisten kanssa
Ottaa muut huomioon ja antaa työrauhan muille ja itselleen
Tekee annetut tehtävät ja arvostaa omaa ja toisten työtä
Käyttäytyy tilanteen mukaisesti esimerkiksi konserteissa, teatterissa ja muissa julkisissa tilaisuuksissa
Valinnaisten aineiden arviointi
Toteutetaan opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti.
Taito- ja taideaineiden valinnaisista tunneista, valinnaisista aineista ja vieraiden kielten valinnaisista päätetään lukuvuosisuunnitelmassa.
Yhteiseen oppiaineeseen liittyvässä sanallisesti arvioitavassa valinnaisessa aineessa osoitettu osaaminen voi korottaa kyseisen oppiaineen päättöarvosanaa yhdellä numerolla. Mahdollisesta korottamisesta päättävät kaikki ainetta opettaneet opettajat yhteisesti.
Opinnoissa etenemisen, vuosiluokalta siirtymisen ja vuosiluokalle jättämisen periaatteet ja käytännöt
Mikäli oppilaan koko vuosiluokan suoritus jossakin oppiaineessa on vaarassa tulla hylätyksi, tästä tiedotetaan oppilasta ja huoltajaa viimeistään talvilomaan mennessä. Tässä yhteydessä sovitaan toimenpiteistä oppimisen tukemiseksi.
Ennen luokalle jättämistä oppilaalle varataan mahdollisuus opetukseen osallistumatta osoittaa saavuttaneensa asianomaisessa oppiaineessa hyväksyttävät tiedot ja taidot erillisessä näytössä. Mahdollisuus erilliseen näyttöön on yhden kerran lukuvuoden päätyttyä kesäkuussa.
Oppilas voidaan myös jättää vuosiluokalle, vaikka hänellä ei ole hylättyjä suorituksia, jos se katsotaan hänen yleisen koulumenestyksensä vuoksi tarkoituksenmukaiseksi. Oppilaalle ja hänen huoltajallensa varataan tällöin mahdollisuus tulla kuulluksi ennen päätöksen tekemistä, ellei aloite vuosiluokalle jättämisestä ole tullut huoltajalta.
Vuosiluokalle jättäminen ei ole ensisijainen toimenpide, vaan ennen sen käyttämistä on toteutettava muita oppimisen tukitoimia. On tärkeää, että huoltajien näkemys luokalle jättämisestä on yhtenevä koulun kanssa, koska seuraavana vuonna oppilas tulee tarvitsemaan kaiken tuen molemmilta tahoilta aloittaessaan todennäköisesti uusien luokkakavereiden kanssa opiskelun, jossa saattaa kokea jo kerran epäonnistuneensa. Oppilas on otettava osaksi päätöksentekoa niin että hän ymmärtää, mistä luokalle jäämisessä on kysymys.
Oppilas voi myös siirtyä seuraavalle vuosiluokalle, vaikka hänen vuosiluokan suorituksensa jossakin oppiaineessa olisi hylätty, jos arvioidaan, että hän kykenee selviytymään seuraavan vuosiluokan opinnoista hyväksytysti. Tällainen tilanne voi olla esimerkiksi oppilaan ohimenevästä sairaudesta johtuen. Tällaisessa tilanteessa tulee selvittää myös tavoitekokonaisuuksittain etenevän opetuksen mahdollisuus, tarve vapautukseen jostakin oppiaineesta sekä suunnitella toimenpiteet oppimisen tukemiseksi. Käytettävät todistukset sekä sanallisen arvion ja numeroarvosanan antaminen todistuksissa eri oppiaineissa sekä käyttäytymisen arvioinnissa Kaikki summatiivisen arvioinnin pohjalla oleva materiaali on dokumentoitava (esimerkiksi koearvosanat, tuotokset, jatkuvanäyttö).
Päättöarviointi toteutetaan opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti.