Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus
Paikallisesti päätettävät asiat
Yhteistyö huoltajien kanssa arvioinnin osalta ja arvioinnista tiedottaminen
Yhteistyö huoltajien kanssa toteutetaan arviointikeskusteluissa, vanhempainvarteissa, oppilashuoltoryhmän kokouksissa, vanhempainilloissa, Wilman tiedotteilla sekä viesteillä ja muilla tilanteisiin sopivilla menetelmillä. Vanhempainneuvosto on vuosittain valittava toimielin, joka osaltaan hoitaa yhteistyötä koulun ja huoltajien välillä.
Oppilaita ja huoltajia informoidaan oppimisen arvioinnista Wilma-järjestelmän kautta. Wilman pysyvissä tiedotteissa annetaan opetussuunnitelmaa täydentäviä ohjeistuksia arviointikäytänteistä.
Formatiivinen arviointi on oppimista tukevaa ja ohjaavaa palautetta, ja enimmäkseen opettajan tuntityön aikana antamaa arviointia. Oppilaan formatiivisesta arvioinnista tiedotetaan huoltajille esimerkiksi Wilman tuntimerkintöjen avulla.
Summatiivisesta arvioinnista tiedotetaan Wilman kautta. Kokeiden, testien ja laajojen projektitöiden tulokset kirjataan arvosanoina Wilmaan. Summatiivisen arvioinnin perusteet dokumentoidaan.
Opettaja käy oppilaiden kanssa yhdessä läpi oppiaineiden tavoitteet ja arvioinnin kriteerit aina siinä vaiheessa, kun uusi oppimisjakso on alkamassa. Näin oppilaalla on tiedossa, mihin arviointi kohdistuu. Tavoitteiden läpikäynnissä huomioidaan oppilaan ikäkausi ja edellytykset.
Opettaja tarjoaa huoltajille marras-helmikuun välisenä aikana mahdollisuuden keskusteluun, jossa oppilas on mukana. Arviointikeskustelussa pääpaino on oppilaan edistymisessä oppiaineissa sekä työskentely- ja käyttäytymistaidoissa. Työskentelytaitojen arviointiprosessissa käytetään yhteistä lomaketta. Arviointiprosessiin osallistuvat oppilaan lisäksi huoltajat ja häntä opettavat opettajat.
Käyttäytymisen arviointi ja sen perustana olevat tavoitteet
Käyttäytymisen arviointi kohdistuu siihen, miten oppilas ottaa huomioon
muut ihmiset (sanoin, teoin; toisen työn)
ja ympäristön
sekä noudattaa sääntöjä ja sopimuksia.
Opetuksen tavoitteena on ohjata oppilasta käyttäytymään tilannesidonnaisesti siten, että hän ymmärtää ja hyväksyy sopivien käyttäytymismallien merkityksen toimintaa ja turvallisuutta edistävinä tekijöinä. Edelleen tavoitteena on, että oppilas ymmärtää tapojen hallinnan merkityksen osana omaa tulevaisuuttaan ja itsetuntoaan.
Oppilaan käyttäytymistä arvioivat kaikki oppilasta opettavat opettajat. Käyttäytymisen arviointi perustuu yhteisiin arviointiohjeisiin ja niihin sisältyviin tavoitteisiin.
Arvosanakuvauksissa yhteisillä sopimuksilla ja säännöillä tarkoitetaan perusopetuksessa ja koulussa yhteisesti laadittuja järjestyssääntöjä ja niitä täydentäviä ohjeita.
10 (erinomainen)
Oppilas
käyttäytyy esimerkillisesti ja ystävällisesti muita kohtaan, on rehellinen, arvostaa omaa ja muiden työtä
auttaa mielellään ja oma-aloitteisesti muita
luo ja ylläpitää työrauhaa ja myönteistä ilmapiiriä
huolehtii tunnollisesti ja oma-aloitteisesti ympäristöstä, yhteisistä tehtävistä ja välineistä 48
noudattaa sääntöjä, ohjeita ja hyviä tapoja
9 (kiitettävä)
Oppilas
tulee toimeen muiden kanssa, on rehellinen, arvostaa omaa ja muiden työtä
haluaa auttaa ja kannustaa muita
ylläpitää työrauhaa ja myönteistä ilmapiiriä
huolehtii tunnollisesti ympäristöstä, yhteisistä tehtävistä ja välineistä
noudattaa sääntöjä, ohjeita ja hyviä tapoja
8 (hyvä)
Oppilas
tulee yleensä toimeen muiden kanssa, on yleensä rehellinen, arvostaa yleensä omaa ja muiden työtä
kannustaa yleensä muita ja auttaa pyydettäessä
ylläpitää yleensä työrauhaa ja myönteistä ilmapiiriä
huolehtii yleensä ympäristöstä, yhteisistä tehtävistä ja välineistä
noudattaa yleensä sääntöjä, ohjeita ja hyviä tapoja
7 (tyydyttävä)
Oppilas
on usein vaikeuksissa muiden kanssa, on joskus vilpillinen, arvostaa joskus omaa ja muiden työtä
kannustaa ja auttaa joskus muita
häiritsee joskus työrauhaa
suhtautuu vaihtelevasti ympäristöön, yhteisiin tehtäviin ja välineisiin
noudattaa vaihtelevasti sääntöjä, ohjeita ja hyviä tapoja
6 (kohtalainen)
Oppilas
on toistuvasti vaikeuksissa muiden kanssa, on vilpillinen, arvostaa harvoin omaa ja muiden työtä
kannustaa ja auttaa muita hyvin harvoin
häiritsee usein työrauhaa
laiminlyö toistuvasti ympäristöä, yhteisiä tehtäviä ja välineitä
suhtautuu välinpitämättömästi sääntöihin, ohjeisiin ja hyviin tapoihin
5 (välttävä)
Oppilas
ei tule toimeen muiden kanssa, syyllistyy jatkuvasti rangaistaviin rikkomuksiin, ei arvosta omaa ja muiden työtä
ei kannusta tai auta muita
häiritsee jatkuvasti työrauhaa
laiminlyö ympäristöä, yhteisiä tehtäviä ja välineitä
ei välitä säännöistä, ohjeista eikä hyvistä tavoista
4 (hylätty)
Oppilas
ei tule toimeen muiden kanssa, syyllistyy jatkuvasti rangaistaviin rikkomuksiin, ei arvosta omaa ja muiden työtä
ei kannusta tai auta muita
estää käyttäytymisellään muiden työskentelyn
halveksii ja laiminlyö ympäristöä, yhteisiä tehtäviä ja välineitä
rikkoo tietoisesti sääntöjä, ohjeita sekä hyviä tapoja
1. – 2. luokan oppilaiden käyttäytyminen arvioidaan todistuksessa vaihtoehdoilla hyväksytty ja hylätty. Sanallinen kuvaus annetaan todistuksen liitteellä käyttäen neliportaista asteikkoa.
Erinomaisesti - Oppilas, joka ylittää käyttäytymisen tavoitetason
noudattaa koulun ja luokan sääntöjä sekä hyviä tapoja ja toimii esimerkkinä muille
toimii rakentavasti oman ryhmänsä ja kouluyhteisön parhaaksi erilaisissa tilanteissa
huolehtii omatoimisesti ympäristöstä ja koulun tavaroista
Hyvin - Oppilas, joka saavuttaa käyttäytymisen tavoitetason
noudattaa koulun ja luokan sääntöjä sekä hyviä tapoja
osaa käyttäytyä tilanteisiin sopivalla tavalla
käyttäytyy ystävällisesti ja avuliaasti, pyrkii omalta osaltaan vaikuttamaan hyvän työskentelyilmapiirin muodostumiseen
huolehtii ympäristöstä ja koulun tavaroista
Osittain - Oppilas tarvitsee ajoittain tukea ja lisäharjoitusta käyttäytymisen tavoitetason saavuttamiseksi
noudattaa vaihtelevasti koulun ja luokan sääntöjä sekä hyviä tapoja
tarvitsee muistuttamista käyttäytyäkseen tilanteisiin sopivalla tavalla
saattaa aiheuttaa asenteillaan ja teoillaan kielteistä ilmapiiriä
tarvitsee aikuisen ohjausta ristiriitatilanteiden selvittämisessä
tarvitsee muistuttamista ympäristöstä ja koulun tavaroista huolehtimiseen
Heikosti – Oppilas, joka tarvitsee säännöllisesti tukea ja lisäharjoitusta käyttäytymisen tavoitetason saavuttamiseksi
rikkoo toistuvasti koulun ja luokan sääntöjä, ja tarvitsee jatkuvaa neuvontaa hyvien tapojen noudattamisessa
tarvitsee jatkuvaa ohjausta käyttäytyäkseen tilanteisiin sopivalla tavalla
suhtautuu usein välinpitämättömästi muihin
aiheuttaa asenteillaan ja teoillaan kielteistä ilmapiiriä
tarvitsee aikuisen apua ympäristöstä ja koulun tavaroista huolehtimiseen
Valinnaisten aineiden arviointi
Taide- ja taitoaineiden (musiikki, kuvataide, käsityö, liikunta ja kotitalous) valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden oppimäärää vuosiluokilla 1-7. Koulutuksen järjestäjän päätöksen mukaisesti ne arvioidaan osana yhteisten taide- ja taitoaineiden opetusta. Näistä opinnoista ei tule erillistä arviota väli- tai lukuvuositodistukseen vuosiluokilla 1-7. Jos taide- ja taitoaineita ei enää opeteta yhteisenä oppiaineena kahdeksannella tai yhdeksännellä vuosiluokalla, niin näillä vuosiluokilla suoritetut valinnaiset opintokokonaisuudet voivat korottaa kyseisen oppiaineen päättöarvosanaa. Arviointiharkinnan suorittavat ko. aineita opettavat opettajat päättöarviointivaiheessa.
Valinnaisina aineina tarjotaan perusopetuksen yhteisten aineiden syventäviä ja soveltavia opintoja, jotka voivat koostua useasta eri oppiaineesta tai laaja-alaisesta osaamisesta. Valinnaisina aineina voidaan tarjota myös sellaisia opintoja, jotka eivät kuulu minkään yhteisen oppiaineen piiriin.
Valinnaiset taide- ja taitoaineet sekä valinnaiset aineet, joiden laajuus on vähintään 2 vuosiviikkotuntia, arvioidaan numeroin. Laajuudeltaan tätä lyhyemmät valinnaiset oppiaineet arvioidaan sanallisesti (hylätty – hyväksytty). Suoritus voi korottaa kyseisten oppiaineiden päättöarvosanaa.
Vieraiden kielten vapaaehtoiset ja valinnaiset oppimäärät arvioidaan seuraavalla tavalla. Vapaaehtoinen A2-kieli arvioidaan numeroarvosanalla. Valinnainen B2-kieli arvioidaan numeroarvosanalla.
Opinnoissa etenemisen, vuosiluokalta siirtymisen ja vuosiluokalle jättämisen periaatteet ja käytännöt
Oppilas, joka on saanut vuosiluokan oppimäärään sisältyvissä oppiaineissa vähintään välttäviä tietoja ja taitoja osoittavan numeron tai vastaavan sanallisen arvion, siirtyy seuraavalle vuosiluokalle.
Oppilas voi myös siirtyä seuraavalle vuosiluokalle, vaikka hänen vuosiluokan suorituksensa jossakin oppiaineessa olisi hylätty, jos arvioidaan, että hän kykenee selviytymään seuraavan vuosiluokan opinnoista hyväksytysti. Arvioinnin ja päätöksen suorittaa opettajainkokous tapauskohtaisesti.
Oppilas voidaan jättää vuosiluokalle, jos hänen suorituksensa yhdessä tai useammassa vuosiluokan oppimäärään kuuluvassa oppiaineessa on hylätty. Vuosiluokalle jättämisestä päättävät rehtori ja opettajat yhdessä. Oppilaalle varataan mahdollisuus opetukseen osallistumatta osoittaa saavuttaneensa hyväksyttävät tiedot ja taidot. Hylätyn suorituksen voi korottaa hyväksytyksi erillisessä kuulustelussa ennen lukuvuoden loppua ja toisen kerran lukuvuoden päätyttyä, jolloin luokalle jättämisestä tehdään lukuvuositodistuksessa ehdollinen päätös. Suorituksen hyväksymisestä päättää kuulusteleva opettaja. Erillinen koe voi sisältää monipuolisesti erilaisia suullisia, kirjallisia ja muita näyttömahdollisuuksia, joilla oppilas parhaiten kykenee osoittamaan osaamisensa.
Oppilas voidaan myös jättää luokalle, vaikka hänellä ei ole hylättyjä suorituksia, jos sitä on pidettävä hänen yleisen koulumenestyksensä vuoksi tarkoituksenmukaisena. Oppilaan huoltajalle tulee tällöin varata mahdollisuus tulla kuulluksi ennen päätöksen tekemistä. Vuosiluokalle jäävän oppilaan suoritukset asianomaiselta luokalta raukeavat. Arvioinnin ja päätöksen suorittaa opettajainkokous tapauskohtaisesti.
Oppilas voi siirtyä seuraavalle vuosiluokalle myös kesken lukuvuotta, jos hän etenee opinnoissaan siten, että vuosiluokan vaihtaminen kesken lukuvuotta katsotaan hänen kehityksensä kannalta tarkoituksenmukaiseksi. Arvioinnin ja päätöksen suorittaa opettajainkokous tapauskohtaisesti. Oman opinto-ohjelman mukaan vuosiluokkiin sitomattomasti opiskeleva oppilas saa lukuvuoden päätteeksi lukuvuositodistuksen kyseisenä lukuvuonna hyväksytysti suorittamistaan opinnoista ja siirtyy lukuvuoden koulutyön päätyttyä seuraavalle vuosiluokalle. Oman opinto-ohjelman mukaisesti etenevä oppilas voidaan jättää vuosiluokalle vain yleisen heikon koulumenestyksen perusteella. Päätös vuosiluokalle jäämisestä tehdään opettajainkokouksessa. Yhdeksännellä vuosiluokalla oleva oppilas luetaan tämän vuosiluokan oppilaaksi, kunnes hän suorittaa perusopetuksen koko oppimäärän ja saa päättötodistuksen tai hän eroaa koulusta.
Vuosiluokalle jäävän oppilaan suoritukset asianomaiselta luokalta raukeavat.
Sanallisen arvion ja numeroarvosanan antaminen todistuksissa eri oppiaineissa sekä käyttäytymisen arvioinnissa
Vuosiluokilla 1-2 lukuvuositodistus annetaan sanallisena arviointina arviointiasteikkona hyväksytty - hylätty.
Lukuvuositodistuksen liitteenä arvioidaan käyttäytyminen, äidinkieli ja kirjallisuus sekä matematiikka arvosteluasteikolla:
Tavoitteet saavutettu erinomaisesti - Tavoitteet saavutettu hyvin - Tavoitteet saavutettu osittain - Tavoitteet saavutettu heikosti.
Äidinkielen ja kirjallisuuden liitteessä arvioitavat osa-alueet ovat:
Itsensä ilmaiseminen ja vuorovaikutustaidot
Tekninen lukutaito
Luetun ymmärtäminen
Oikeinkirjoitustaito
Luova kirjoittaminen
Matematiikan liitteessä arvioitavat osa-alueet ovat
Lukujonotaidot lukualueella 0-20 (0-100 2. luokka)
Yhteen ja vähennyslaskutaidot lukualueella 0-20 (1-100 2. luokka)
Kertolaskutaidot (vain 2. luokka)
Ongelmanratkaisutaidot
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Ne valinnaiset aineet, jotka muodostavat yhtenäisen, vähintään kahden vuosiviikkotunnin oppimäärän, arvioidaan numeroin. Alle kahden vuosiviikkotunnin oppimäärän käsittävät valinnaiset aineet ja tällaisista oppimääristä koostuvat kokonaisuudet arvioidaan sanallisesti (hyväksytty/hylätty). Mikäli sanallisesti arvioitu valinnainen aine katsotaan jonkin yhteisen aineen syventäviksi opinnoiksi, sen suoritus voi korottaa kyseisen oppiaineen arvosanaa. Päätöksen arvosanan korottamisesta tekee kyseisen aineen opettaja.
Välitodistukset
Vuosiluokilla 0-2 käyttäytyminen ja työskentelytaidot sekä oppiaineet ja aineryhmät arvioidaan sanallisesti. Arviointi toteutetaan huoltajien ja oppilaan kanssa käytävänä (tammi- helmikuu) arviointikeskusteluna. Toisella luokalla arviointi painottuu palautteen ja arvioinnin antamiseen siten, että huomioidaan lähestyvä toisen ja kolmannen luokan nivelvaihe. Arviointikeskustelu kirjataan Wilma-lomakkeeseen.
Vuosiluokilla 3-9 annetaan lukukauden päätteeksi välitodistus numeroarvioinnilla
Erityisen tutkinnon suorittamisen mahdollisuudet ja ajankohdat
Perusopetuksen oppimäärä tai sen osa voidaan suorittaa perusopetuslaissa ja -asetuksessa tarkoitetussa erityisessä tutkinnossa. Erityisen tutkinnon voi järjestää se, jolla on lupa järjestää perusopetusta. Erityiseen tutkintoon osallistuvan tulee osoittaa, että hänen tietonsa ja taitonsa vastaavat perusopetuksen eri oppiaineiden yleisen oppimäärän mukaisia tietoja ja taitoja.
Erityisessä tutkinnossa käytettävät todistukset ovat:
Todistus perusopetuksen oppiaineen oppimäärän suorittamisesta
Todistus osittain suoritetusta perusopetuksen oppimäärästä
Todistus perusopetuksen koko oppimäärän suorittamisesta
Jos oppilas tai muu henkilö suorittaa perusopetuksen jonkin oppiaineen oppimäärän erityisessä tutkinnossa, hänelle annetaan todistus perusopetuksen oppiaineen oppimäärän suorittamisesta. Todistuksesta tulee käydä ilmi suoritettu oppiaine ja oppimäärä. Samaan todistukseen voidaan merkitä useamman oppiaineen suoritukset. Vain osan perusopetuksen oppimäärästä, kuten yhden vuosiluokan oppimäärän, suorittaneelle annetaan todistus osittain suoritetusta perusopetuksen oppimäärästä.
Jos perusopetuksen koko oppimäärä on suoritettu erityisessä tutkinnossa, annetaan todistus perusopetuksen koko oppimäärän suorittamisesta.
Todistuksiin merkitään samat yleistiedot kuin päättötodistukseen.