Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Vuosiluokilla 1–3 arviointi lukuvuositodistuksiin ja mahdollisiin välitodistuksiin annetaan sanallinen arvio tai numeroarvosana opetuksen järjestäjän päätöksen mukaisesti. Mikäli annetaan sanallinen arvio, todistuksesta tulee ilmetä, onko oppilaan suoritus hyväksytty vai hylätty.
Vuosiluokkien 4–8 lukuvuositodistuksissa ja mahdollisissa välitodistuksissa annetaan numeroarvosanat. Päättötodistuksessa ja mahdollisessa 9. vuosiluokan välitodistuksessa annetaan numeroarvosanat. Numeroarvosanaa voidaan täydentää kuvailevalla sanallisella arviolla, joka annetaan todistuksen liitteenä.
Käyttäytymisestä annetaan numeroarvosana lukuvuositodistuksissa ja mahdollisissa välitodistuksissa vuosiluokilla 4–8. Jos käyttäytymisestä annetaan vuosiluokilla 1–3 sanallinen arvio, se annetaan todistuksen liitteellä. Myös numeroarvosanaa täydentävä sanallinen käyttäytymisen arvio annetaan todistuksen liitteenä. Käyttäytymisen sanallista arviota koskevasta liitteestä merkitään tieto todistuksen lisätietoihin.
Sanallista arviota voidaan käyttää päättöarviointia lukuun ottamatta myös niiden oppilaiden arvioinnissa, joiden äidinkieli on muu kuin opetuksessa käytettävä kieli124. Yksilöllistetyistä oppimääristä annetaan sanallinen arvio tai numeroarvosana opetuksen järjestäjän päättämällä tavalla. Toiminta-alueittain annettavassa opetuksessa käytetään sanallista arviota.
Opintojen aikaisessa arvioinnissa käytetään monipuolisia ja kannustavia palautteen antamisen tapoja sekä itsearviointia ja vertaisarviointia. Oppilaan saa palautetta oppimisesta, käyttäytymisestä ja työskentelystä. Huoltajat saavat tietoa oppilaan edistymisestä ja osaamisesta kotiin menevien arviointitiedotteiden avulla, Wilman välityksellä sekä muulla yhteydenpidolla opettajan ja huoltajan välillä.
Arviointikeskustelut pidetään jokaisen oppilaan kanssa lukuvuosittain. Arviointikeskusteluissa oppilas ja huoltaja saavat tietoa oppilaan edistymisestä oppimisessa, työskentelytaidoista ja käyttäytymisestä.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymisen arviointi alakoulussa
Käyttäytymisen arviointi ja sen perustana olevat tavoitteet ja arviointiperusteet:
Erinomainen (10)
Oppilas
• käyttäytyy huomaavaisesti ja ystävällisesti muita kohtaan
• on rehellinen ja luotettava
• asennoituu myönteisesti koulutyöhön
• luo ja ylläpitää työrauhaa ja myönteistä ilmapiiriä
• huolehtii ympäristöstä sekä yhteisistä tehtävistä ja välineistä tunnollisesti
• on oma-aloitteinen
• noudattaa sääntöjä ja hyviä tapoja
Kiitettävä (9)
Oppilas
• tulee toimeen muiden kanssa ja on ystävällinen
• on rehellinen ja luotettava
• asennoituu myönteisesti koulutyöhön
• ylläpitää työrauhaa ja myönteistä ilmapiiriä
• huolehtii ympäristöstä sekä yhteisistä tehtävistä ja välineistä tunnollisesti
• noudattaa sääntöjä ja hyviä tapoja
Hyvä (8)
Oppilas
• tulee yleensä toimeen muiden kanssa
• on yleensä rehellinen
• asennoituu yleensä myönteisesti koulutyöhön
• huolehtii omalta osaltaan työrauhasta
• huolehtii pääsääntöisesti ympäristöstä ja yhteisistä tehtävistä ja välineistä
• noudattaa pääsääntöisesti sääntöjä ja hyviä tapoja
Tyydyttävä (7)
Oppilas
• on toisinaan vaikeuksissa muiden kanssa
• saattaa käyttäytyä vilpillisesti
• häiritsee ajoittain työrauhaa
• suhtautuu toisinaan huolettomasti ympäristöön sekä yhteisiin tehtäviin ja välineisiin
• noudattaa sääntöjä ja hyviä tapoja vaihtelevasti
• myöhästelee toisinaan
Kohtalainen (6)
Oppilas
• on toistuvasti vaikeuksissa muiden kanssa
• käyttäytyy vilpillisesti
• laiminlyö ympäristöä, yhteisiä tehtäviä ja välineitä sekä koulutyötään
• häiritsee työrauhaa usein
• suhtautuu välinpitämättömästi sääntöihin ja hyviin tapoihin
• on luvattomasti pois koulusta
Välttävä (5)
Oppilas
• ei tule toimeen muiden kanssa
• syyllistyy jatkuvasti rangaistaviin rikkomuksiin
• halveksii ja laiminlyö ympäristöä sekä yhteisiä tehtäviä ja välineitä
• estää muiden työskentelyn
• ei välitä säännöistä eikä hyvistä tavoista
• on luvattomasti pois koulusta
• asennoituu koulutyöhön kielteisesti
Hylätty (4)
Oppilas
• ei sopeudu yhteisöön
• käyttäytyy väkivaltaisesti
• rikkoo välineitä ja koulun tiloja
• on uhkaksi muille
• on vastuuntunnoton
• on koulukielteinen
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Perusopetuksen päättöarvosanan muodostaminen
Yhteisten oppiaineiden päättöarviointi
Yhteisten taito- ja taideaineiden päättöarviointi
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Oppilaskohtaisia tukitoimia saavan oppilaan päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Vuosiluokilla 1 - 2 lukuvuositodistuksiin annetaan sanallinen arvio sekä oppiaineissa että käyttäytymisessä. Käyttäytyminen arvioidaan erillisessä todistuksen liitteessä.
Vuosiluokilla 3-6 lukuvuositodistuksiin annetaan numeroarvosanat käyttäytymisessä ja oppiaineissa lukuunottamatta yhden vuosiviikkotunnin valinnaisaineita (sanallinen arviointi hyväksytty -merkinnällä).
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset
Paikallisesti päätettävät asiat
Arvioinnin osalta yhteistyötä huoltajien kanssa
Toteutetaan pitämällä arviointikeskustelut kerran lukuvuodessa joka vuosiluokalla. Arviontikeskustelun pitää oppilaan luokanvalvoja/luokanopettaja.
arvioinnista tiedottamisen muodot
Salmen koulun arviointikäytänteistä lukuvuoden aikana tiedotetaan koteihin syyslukukauden alussa koteihin jaettavassa lukuvuositiedotteessa. Oppilaan lukuvuoden aikana arvioitavat tehtävät ja niistä saadut arvosanat merkitään Wilmaan. Oppilaan lukuvuoden aikana saamat arvosanat näkyvät huoltajalle ja oppilaalle Wilmassa.
käyttäytymisen arviointi ja sen perustana olevat tavoitteet
Perusopetuksessa on käytössä yhteinen käyttäytmisenarvioinnin kriteerit numeeriselle arvioinnille.
valinnaisten aineiden arviointi sen mukaan, miten opetuksen järjestäjä niitä tarjoaa
Oppilasarvioidaan sanallisesti, mikäli hän on suorittanut kyseistä valinnaisainetta yläkoulun aikana yhden vuosiviikkotunnin. Yhden vuosiviikko tunnin ylittävät saman oppiaineen opinnot arvioidaan numeerisesti päättötodistukseen.
opinnoissa etenemisen, vuosiluokalta siirtymisen ja vuosiluokalle jättämisen periaatteet ja käytännöt
Huomioidaan, että poissaolot eivät suoraan johda luokalle jättämiseen tai suorituksen hylkäämiseen.
sanallisen arvion tai numeroarvosanan antaminen todistuksissa eri oppiaineissa sekä käyttäytymisen arvioinnissa
Opinto-ohjaus ja valinnainen opinto-ohjaus arvioidaan suoritettu merkinnällä. Muuten numeroarviointi.
valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa sen mukaan, miten opetuksen järjestäjä niitä tarjoaa
Mikäli oppilas on opiskellut vähintään valinnaisainetta vähintään kaksi vuosiviikkotuntia, arvoidaan valinnaisaine päättöarvioinnissa arvosanalla.
välitodistukset, mikäli opetuksen järjestäjä niitä päättää antaa
Salmen koulussa oppilas saa välitodistuksen 7. ja 8. lukukauden päätteeksi. 9. luokilla väliarvioinnin oppilas saa syyslukukauden päätteeksi.
7. ja 8. luokan kevätlukukauden päätteksi oppilaat saavat lukuvuositodistuksen. 9.luokan päätteksi oppilaat saavat päättötodistuksen ja 9. luokan lukuvuositodistus on oppilaille näkyvissä Wilmassa.
Ennen lukuvuoden alkamista on pyydettävä arvioinnin uusimista.
erityisen tutkinnon suorittamisen toimintatavat
erityisen tutkinoon suorittamisen järjestämisestä vastaa koulun rehtori
todistusten mahdolliset liitteet.
Päättötodistuksessa voidaan antaa liittenä arvio oppilaan käyttäytymisestä