Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Wilmassa vuosittain julkaistavassa opinto-oppaassa on kerrottu arvioinnin yleisistä periaatteista. Kukin opettaja tiedottaa huoltajia oman oppiaineensa arvioinnin perusteista vanhempainilloissa ja/tai Wilmassa.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Oppimistilanteissa harjoitellaan ja vahvistetaan oppilaiden itsearviointi- ja vertaispalautetaitoja. Opettaja huolehtii, että luokan ilmapiiri on arviointitilanteissa kannustava ja myönteinen. Itsearvioinnissa ja vertaispalautteessa käytetään monipuolisia ja vaihtelevia menetelmiä.
Opettaja antaa oppilaalle riittävästi ja monipuolisesti oppimista edistävää palautetta.
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Puumalan yhtenäiskoulussa oppilaan käyttäytyminen arvioidaan vuosiluokilla 1-9 kaksi kertaa vuodessa. Oppilaan käyttäytymisen arviointiin osallistuvat kaikki häntä opettavat opettajat. Luokilla 1-3 arviointi on sanallinen ja luokilla 4-9 numeroarviointi.
Puumalan yhtenäiskoulun käyttäytymisen arvioinnin kriteerit:
|
| Noudattaa hyviä tapoja | Noudattaa koulun sääntöjä ja sopimuksia | Antaa työrauhan | Kohtelee toisia kunnioittavasti ja huomioon ottaen | Toimii yhteisvastuullisesti kouluyhteisössä |
erinomainen | 10 | käyttäytyy moitteettomasti ja kohteliaasti, on huomaavainen kaikkia kohtaan, tervehtii ystävällisesti ja oma-aloitteisesti | noudattaa tunnollisesti yhteisiä sääntöjä ja sopimuksia | vaikuttaa myönteisesti ja rakentavasti luokan työrauhaan | puhuu ja käyttäytyy ystävällisesti ja tasa-arvoisesti kaikkia kohtaan, arvostaa itseään ja muita | uskaltaa rakentavasti puuttua epäkohtiin, joita huomaa ympärillään, auttaa apua tarvitsevia, arvostaa ympäristöään ja huolehtii siitä, toimii yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi |
kiitettävä | 9 | käyttäytyy kohteliaasti, on huomaavainen kaikkia kohtaan, tervehtii ystävällisesti | noudattaa yhteisiä sääntöjä ja sopimuksia | vaikuttaa myönteisesti luokan työrauhaan | puhuu ja käyttäytyy ystävällisesti toisia kohtaan, arvostaa itseään ja muita | on auttavainen, arvostaa ympäristöään ja huolehtii siitä |
hyvä | 8 | käyttäytyy hyvin ja kohteliaasti, tervehtii ystävällisesti | noudattaa lähes aina yhteisiä sääntöjä ja sopimuksia | antaa työrauhan | puhuu ja käyttäytyy pääsääntöisesti ystävällisesti, hyväksyy toiset ihmiset | arvostaa oppimisympäristöään ja huolehtii siitä |
tyydyttävä | 7 | halutessaan käyttäytyy asiallisesti | noudattaa usein yhteisiä sääntöjä ja sopimuksia | häiritsee ajoittain tahallisesti omaa ja/tai muiden oppimista | ottaa toiset huomioon vaihtelevasti, toisinaan sopimatonta kielenkäyttöä | halutessaan huolehtii oppimisympäristöstään |
välttävä | 6 | käyttäytymiseen joudutaan usein puuttumaan | noudattaa osittain yhteisiä sääntöjä ja sopimuksia, suhtautuminen koulutyöhön on enimmäkseen kielteistä | häiritsee usein tahallisesti omaa ja / tai muiden oppimista | aiheuttaa joskus ongelma- ja vaaratilanteita, kohtelee toisia huonosti, kielenkäyttö sopimatonta | on piittaamaton oppimisympäristöstään, vahingoittaa toisinaan toiminnallaan muita ja ympäristöä |
heikko | 5 | käyttäytymiseen joudutaan hyvin usein puuttumaan | jättää noudattamatta yhteisiä sääntöjä ja sopimuksia, suhtautuminen koulutyöhön on kielteistä | häiritsee jatkuvasti tahallisesti omaa ja / tai muiden oppimista | aiheuttaa usein ongelma- ja vaaratilanteita, kohtelee toisia huonosti, kielenkäyttö sopimatonta | vahingoittaa toiminnallaan muita ja ympäristöään |
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Vuosiluokat 1-3
Vuosiluokilla 1-3 luokanopettajat käyvät huoltajien ja oppilaan kanssa väliarviointikeskustelun joulu-tammikuussa. Keskustelun pohjana toimii arviointikaavake, jossa oppiminen on kuvattu tavoitelausein. Lukuvuoden päätteeksi oppilaalle annetaan kirjallinen lukuvuositodistus, jossa oppiminen on kuvattu samoin tavoitelausein kuin väliarvioinnissa.
Vuosiluokat 4-6
Vuosiluokilla 4-6 oppilaalle annetaan väli- ja lukuvuositodistus. Todistuksissa käytetään numeroarviointia, jota voidaan täydentää sanallisesti.
Vuosiluokat 7-9
Vuosiluokilla 7-8 oppilaalle annetaan väli- ja lukuvuositodistus. Todistuksissa käytetään numeroarviointia, jota voidaan täydentää sanallisesti.
Vuosiluokalla 9 oppilaalle annetaan väli- ja päättötodistus. Todistuksissa käytetään numeroarviointia, väliarviointia voidaan täydentää sanallisesti. Päättötodistukseen voidaan liittää opetussuunnitelman perusteiden mukaisia liitteitä.