Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymisen arviointi ja sen perustana olevat tavoitteet
Käyttäytymisen arvioinnin tarkoituksena on ohjata oppilaita kasvamaan itsetunnoltaan vahvaksi ja hyvin käyttäytyväksi. Käyttäytymisen arviointi kohdistuu siihen, miten oppilas ottaa huomioon muut ihmiset, ympäristön sekä noudattaa sääntöjä.
Oppilaat suorittavat myös itsearviointia omasta käyttäytymisestään ennen todistusten antamista. Oppilaan ohella käyttäytymistä arvioivat myös opettaja ja huoltajat. Kaikilla osapuolilla on myös mahdollisuus täydentää arviointiaan kirjallisesti. Itsearviointilomake voi olla runkona vanhempaintapaamisissa, jolloin se suuntaa keskustelua koulumme toiminta-ajatukseen ja tavoitteisiin oppilaan yksilöllisyyden huomioiden.
KÄYTTÄYTYMISEN ARVIOINTIKRITEERIT
Käyttäytyminen on ERINOMAISTA, kun oppilas
ottaa huomioon muut ihmiset on halukas kantamaan vastuuta
toimii rakentavasti ja kannustavasti ryhmässä noudattaa sääntöjä
on myönteinen esimerkki toisille
suhtautuu vastuullisesti koulu- ja työympäristöön
ottaa huomioon sekä oman että kouluyhteisön jäsenten turvallisuuden oppilas on rehellinen ja luotettava
hoitaa asiansa omatoimisesti ja vastuuntuntoisesti
Käyttäytyminen on KIITETTÄVÄÄ, kun oppilas ottaa huomioon muut ihmiset
kantaa vastuun itsestään ja omasta työskentelystään osaa toimia ryhmässä hyvin
noudattaa sääntöjä
on myönteinen esimerkki toisille
suhtautuu vastuullisesti koulu- ja työympäristöön
Käyttäytyminen on HYVÄÄ, kun oppilas
ottaa enimmäkseen huomioon muut ihmiset
kantaa yleensä vastuun itsestään ja omasta työskentelystään osaa toimia ryhmässä
noudattaa useimmiten koulun sääntöjä käyttäytyy yleensä hyvien käytöstapojen mukaan suhtautuu asiallisesti koulu- ja työympäristöön ei ole toisten johdateltavissa tyhmyyksiin
Käyttäytyminen on TYYDYTTÄVÄÄ, kun oppilas
osaa vain joskus ottaa huomioon muut ihmiset
yrittää kantaa vastuun itsestään ja omasta työskentelystään osaa tuetusti toimia ryhmässä
tuntee ja hyväksyy koulun säännöt ja yrittää noudattaa niitä suhtautuu huolimattomasti koulu- ja työympäristöön unohtaa joskus hyvät tavat, harkinta voi pettää
Käyttäytyminen on VÄLTTÄVÄÄ, kun oppilas ei arvosta eikä tue muita
ei juurikaan ota vastuuta itsestään ja omasta työskentelystään ei osaa työskennellä ryhmässä
suhtautuu välinpitämättömästi koulun sääntöihin eikä yleensä noudata niitä
ei arvosta koulu- ja työympäristöä, turmelee silloin tällöin ja tahallisesti ympäristöä käyttäytyy häiritsevästi ja piittaamattomasti
tarvitsee jatkuvasti ohjausta ja neuvontaa käyttäytymisessä
Käyttäytyminen on HEIKKOA, kun oppilas
käyttäytyy sopimattomasti ja on vaaraksi kouluyhteisölle
ei ota vastuuta itsestään eikä työskentelystään
suhtautuu erittäin välinpitämättömästi kouluyhteisöön
rikkoo koulun sääntöjä tietoisesti ja jatkuvasti
tarvitsee erityisiä toimenpiteitä
on runsaasti aiheettomasti poissa koulusta
saa kirjallisia varoituksia tai hänet erotetaan määräajaksi
kun oppilaaseen kohdistuvissa kurinpidollisissa toimenpiteissä tarvitaan viranomaisyhteistyötä.
Käyttäytyminen on HYLÄTTYÄ, kun oppilas on vaaraksi ympäristölleen
on siirrettävä pois kouluyhteisöstä
kun oppilaan käyttäytyminen kouluyhteisössä on täysin sopimatonta
kun oppilaan koulunkäynnissä on tehty huonon käyttäytymisen takia erityisjärjestelyjä
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus
Erityisen tutkinnon suorittamisen mahdollisuudet ja ajankohdat
Erityinen tutkinto on ajankohtainen viimeistään perusopetuksen päättövaiheessa, sillä se on huoltajan päätöksellä kotona opiskelevalle keino saada perusopetuksen päättötodistusta vastaava todistus.
Erityisessä tutkinnossa suoritetuista opinnoista voidaan antaa todistus tietyn oppiaineen oppimäärän suorittamisesta, tietyn vuosiluokan oppiaineen suorittamisesta tai perusopetuksen päättötodistusta vastaavan perusopetuksen koko oppimäärän suorittamisesta.
Paikallisesti päätettävät asiat
Yhteistyö huoltajien kanssa arvioinnin osalta
Yhteistyö kotien kanssa on osa hyvää arviointikulttuuria. Huoltajien kanssa keskustellaan koulutyön tavoitteista ja koulun arviointikäytänteistä. Oppilaan opintojen edistymisestä sekä oppilaan työskentelystä ja käyttäytymisestä annetaan riittävän usein tietoa oppilaalle itselleen ja huoltajalle. Oppilaalla ja huoltajalla on oikeus saada tietoa arviointiperusteista ja niiden soveltamisesta oppilaan arviointiin. Opettajan, oppilaan ja huoltajan yhteiset keskustelut edistävät keskinäistä luottamusta ja välittävät tietoa oppilaan tilanteesta. Tukea tarvitsevien oppilaiden huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö on erityisen tärkeää. Huoltajat ovat myös mukana 1. luokan syksyllä sekä 2. ja 6. luokan keväällä järjestettävissä arviointikeskusteluissa.
Arvioinnista tiedottamisen muodot
Arviointiin kuuluu oleellisesti yhteistyö huoltajien kanssa. Tiedottaminen arvioinnin tavoitteista ja käytännöistä tapahtuu syystiedotteessa ja vanhempainilloissa. Oppilaille tiedottaminen on jatkuvaa. Kaikilla vuosiluokilla oppilaan oppimista ohjataan monipuolisen palautteen avulla ja osaamisen tasoa kuvataan todistuksissa.
Todistusten lisäksi arviointipalautetta annetaan arviointikeskustelussa 1. luokan syksyllä sekä 2. ja 6. luokkien keväällä. Arviointikeskustelussa sovitut tavoitteet kirjataan Wilmaan. Keskustelu on osa arviointia, joka ohjaa oppilaan opiskelua kohti tavoitteita. Keskustelussa oppilas ja huoltaja saavat tietoa arvioinnin perusteista sekä oppilaan edistymisestä tavoitteisiinsa nähden. Lisäksi vanhempainvartit ovat vähintään kerran vuodessa opettajan, oppilaan ja hänen huoltajansa kanssa.
Säännöllistä arviointipalautetta oppilaalle ja huoltajille annetaan Wilmassa.
Valinnaisten aineiden arviointi
Alakoulun valinnaiset taito- ja taideaineet arvioidaan osana kaikille yhteisten taito- ja taideaineiden oppimääriä, eikä niistä tule erillistä arviointia lukuvuositodistukseen.
Muut alakoulun valinnaiset aineet arvioidaan sanallisesti.
Valinnaiset aineet, jotka muodostavat yhtenäisen, vähintään kahden vuosiviikkotunnin oppimäärän, arvioidaan numeerisesti. Oppimäärältään alle kaksi vuosiviikkotuntia käsittävät valinnaiset aineet ja tällaisista oppimääristä koostuvat kokonaisuudet arvioidaan sanallisesti hyväksytty/hylätty. Yhteiseen oppiaineeseen liittyvässä sanallisesti arvioitavassa valinnaisessa aineessa osoitettu osaaminen voi korottaa tai alentaa kyseisen oppiaineen päättöarvosanaa. Korottamisesta päätetään 9. luokan arviointia käsittelevässä opettajainkokouksessa toukokuussa aineenopettajan esityksestä.
Taito- ja taideaineiden valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden oppimääriä, jolloin oppilas saa yhden arvosanan kustakin taide- ja taitoaineesta päättötodistukseen. Taide- ja taitoaineiden valinnaisina tunteina tarjotuista ja suoritetuista opinnoista ei anneta päättötodistukseen erillistä arvosanaa.