Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Pelkosenniemellä oppilaalle ja hänen huoltajalleen annetaan tietoa oppilaan opintojen edistymisestä, työskentelystä ja käyttäytymisestä syyslukukauden lopussa annettavan välitodistuksen avulla.
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Pelkosenniemellä käyttäytymisen tavoitteet määritellään koulussa yhteistyössä oppilaiden ja huoltajien kanssa. Ne perustuvat koulun kasvatustavoitteisiin, toimintakulttuuria määrittäviin linjauksiin ja järjestyssääntöihin. Vuosiluokilla 1-3 käyttäytyminen arvioidaan sanallisen asteikon mukaan.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Pelkosenniemellä oppilaan opintojen edistymistä ja mahdollista tuen tarvetta seurataan jatkuvasti. Mikäli näyttää, että oppilas on vaarassa saada hylätyn arvosanan, ollaan yhteydessä huoltajiin keskustelua ja toimenpiteistä sopimista varten. Ennen luokalle jättämistä varataan oppilaalle mahdollisuus osoittaa erillisellä näytöllä saavuttaneensa hyväksyttävät tiedot ja taidot. Näyttö voi sisältää erilaisia suullisia, kirjallisia tai muita näyttöjä. Erilliset näytöt järjestetään pääsäänöisesti hyvissä ajoin ennen kevätlukukauden päättymistä. Painavista syistä näyttö voidaan järjestää lukuvuoden päättymisen jälkeen.
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Pelkosenniemellä vuosiluokilla 1–3 käytetään sanallista arviointia. Näillä luokilla väliarviointi voidaan toteuttaa arviointikeskustelun tai välitodistuksen avulla. Arviointikeskustelussa on huoltajalla oikeus olla mukana. Koulun lukuvuosittaisessa työsuunnitelmassa tiedotetaan arvioinnin toteuttamisesta ja mahdollisesta yhteistyöstä huoltajien kanssa.
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus
Pelkosenniemellä rehtori päättää erityisen tutkinnon suorittamisen mahdollisuudesta ja ajankohdasta.