Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus
Paikallisesti päätettävät asiat
Päijät-Hämeessä on arvioinnin osalta tehty seuraavia linjauksia:
Lukuvuositodistukseen annetaan yksi arvosana/arviointi, joka ei muodostu pelkästään kurssien keskiarvosta. Sen tulee olla kokonaisarvio oppilaan koko lukuvuoden edistymisestä ja suoriutumisesta. Laaditaan kuntakohtaisesti yksi yhteinen todistuspohja jokaiselle vuosiluokalle.
Kunnassa käytetään yhdenmukaista todistuspohjaa, jossa annetaan arviointi kaikista oppiaineista.
Käyttäytymisen arvioinnille laaditaan paikalliset kriteerit ja mukaan otetaan huoltajat ja oppilaat.
Vähintään kerran vuodessa annetaan kirjallinen väliarviointi. Se voi olla esim. välitodistus, jaksoarviointi tai arviointikeskustelun yhteydessä annettava kirjallinen palaute.
Yhteistyö huoltajien kanssa arvioinnin osalta
Oppilaan huoltajille annetaan Wilman välityksellä tietoa oppilaan opintojen edistymisestä, työskentelystä ja käyttäytymisestä. Opettajat ja luokanvalvojat voivat olla yhteydessä huoltajiin myös muilla tavoin lukuvuoden aikana.
Arvioinnista tiedottamisen muodot
Oppilaille on selvitettävä oppiaineiden tavoitteet sekä arvioinnin periaatteet ikäkaudelle tarkoituksenmukaisella tavalla. Jokaisen oppilaan tulee saada käsitys siitä, mitä hänen on tarkoitus oppia ja miten hänen suoriutumistaan arvioidaan.
Alakoululla arvioinnista tiedotetaan vuosittain vanhempainilloissa, erillisillä tiedotteilla tai oppilaskohtaisissa oppimiskeskusteluissa.
Yläkoululla jaetaan lukuvuoden alussa jokaisen oppiaineen arvioinnin perusteet.
Käyttäytymisen arviointi ja sen perustana olevat tavoitteet
Käyttäytymisen arvioinnin kriteerit Padasjoen kunnassa:
Tavoite saavutettu kehitystasoa vastaavalla tavalla | Muiden ihmisten huomioon ottaminen | Ympäristön huomioon ottaminen | Yhteisesti sovittujen sääntöjen noudattaminen |
Erinomaisesti (10) | Oppilas edistää työrauhan syntymistä. Hän on kohtelias, yhteistyökykyinen ja auttavainen. | Oppilas huolehtii yhteisestä omaisuudesta. Hän kehittää työskentely-ympäristöään. Hän noudattaa ja ylläpitää siisteyttä. | Oppilas noudattaa esimerkillisesti annettuja ohjeita ja hyviä tapoja. |
Kiitettävästi (9) | Oppilas antaa työrauhan ja ottaa muiden mielipiteet huomioon. Hän on avulias, yhteistyöhaluinen ja kohtelias. | Oppilas huolehtii yhteisestä omaisuudesta. Hän huolehtii ympäristöstään ja noudattaa yleistä siisteyttä. | Oppilas noudattaa annettuja ohjeita ja hyviä tapoja |
Hyvin (8) | Oppilas on yhteistyöhaluinen ja hänen kielenkäyttönsä on asiallista. Hän ei yleensä häiritse työrauhaa. | Oppilas pitää oman lähiympäristönsä siistinä ja huolehtii omasta omaisuudestaan. | Oppilas noudattaa yleensä annettuja ohjeita ja hyviä tapoja |
Tyydyttävästi (7) | Oppilaalla on ajoittain vaikeuksia yhteistyössä muiden kanssa. Hän häiritsee työrauhaa ja hänen kielenkäyttönsä on ajoittain epäasiallista. | Oppilas ei aina huolehdi työskentely-ympäristönsä siisteydestä ja omaisuudestaan. | Oppilas ei aina noudata yhteisesti sovittuja sääntöjä. |
Kohtalaisesti (6) | Oppilas häiritsee opetusta ja työrauhaa. Hän käyttäytyy usein epäkohteliaasti. Yhteistyö muiden kanssa tuottaa hänelle toistuvasti vaikeuksia. | Oppilas on välinpitämätön työskentely-ympäristönsä siisteydestä sekä omasta ja toisten omaisuudesta. | Oppilas rikkoo yhteisesti sovittuja sääntöjä. |
Välttävästi (5) | Oppilas häiritsee opetusta jatkuvasti. Hän on yhteistyöhaluton. Hän käyttäytyy muita kohtaan usein röyhkeästi ja väkivaltaisesti. | Oppilas sotkee työskentely-ympäristöään ja turmelee omaa ja toisten omaisuutta. | Oppilas on piittaamaton yhteisesti sovituista säännöistä. |
Hylätty (4) | Oppilas on aggressiivinen. Hän loukkaa jatkuvasti toisten oikeuksia. Hän vaikeuttaa toisten työskentelyä. Hän käyttäytyy tarkoituksellisesti epäkohteliaasti | Oppilas tärvelee tahallisesti ympäristöä ja muiden omaisuutta. | Oppilas on täysin piittaamaton yhteisesti sovituista säännöistä. |
Valinnaisten aineiden arviointi sen mukaan, miten opetuksen järjestäjä niitä tarjoaa
Äidinkielen ja yhteiskuntaopin valinnaiset opinnot arvioidaan hyväksytty- merkinnällä. Muut valinnaiset opinnot arvioidaan numeroarvosanoin. Päättöarvioinnissa oppimäärältään alle kaksi vuosiviikkotuntia käsittävät valinnaiset aineet ja tällaisista oppimääristä koostuvat kokonaisuudet arvioidaan sanallisesti hyväksytty- merkinnällä. Yhteiseen oppiaineeseen liittyvässä sanallisesti arvioitavassa valinnaisessa aineessa osoitettu osaaminen voi korottaa kyseisen oppiaineen päättöarvosanaa.
Opinnoissa etenemisen, vuosiluokalta siirtymisen ja vuosiluokalle jättämisen periaatteet ja käytännöt
Mikäli opettaja havaitsee, että oppilaalle on mahdollisesti tulossa suoritusten ja yrittämisen puutteen perusteella seuraavassa arvioinnissa hylätty suoritus, hän antaa oppilaalle ”nelosvaroituksen”. Nelosvaroitus pyritään antamaan ajoissa, jotta oppilaalla on mahdollisuus yritteliäisyydellä ja opettajan ehdottamien tukitoimien avulla nostaa kurssiarviointi hyväksytyksi.
Nelosvaroitus annetaan huoltajalle tiedoksi ja huoltajan on vahvistettava tiedoksisaanti. Oppilaan tai huoltajan on tiedotettava opettajalle, ottaako oppilas vastaan esitetyt tukitoimet ja toimii niiden edellyttämällä tavalla.
Sanallisen arvion ja numeroarvosanan antaminen todistuksissa eri oppiaineissa sekä käyttäytymisen arvioinnissa
1. luokka
Lukuvuositodistuksessa arvioidaan sanallisesti äidinkieli, matematiikka sekä käyttäytyminen.
Äidinkielessä arvioitavat taidot ovat:
Osaat lukea tavuja ja sanoja.
Osaat lukea virkkeitä ja kertomuksia.
Osaat kirjoittaa tavuja ja sanoja.
Osaat kirjoittaa virkkeitä.
Kaikki taidot arvioidaan asteikolla: osaat erinomaisesti, osaat hyvin, osaat melko hyvin, tarvitset vielä harjoitusta, et ole saavuttanut tavoitteita.
Matematiikassa arvioitavat taidot ovat:
Osaat laskea peruslaskutoimituksia.
Osaat ratkaista soveltavia tehtäviä.
Kaikki taidot arvioidaan asteikolla: osaat erinomaisesti, osaat hyvin, osaat melko hyvin, tarvitset vielä harjoitusta, et ole saavuttanut tavoitteita.
Käyttäytymisessä arvioitavat taidot ovat:
Noudatat sääntöjä ja yhteisesti sovittuja toimintatapoja
Huolehdit työskentely-ympäristöstäsi
Otat muut ihmiset huomioon ja tuet työrauhaa
Osallistut aktiivisesti tuntityöskentelyyn
Huolehdit tehtävistäsi
Kaikki taidot arvioidaan asteikolla: osaat erinomaisesti, osaat hyvin, osaat melko hyvin, tarvitset vielä harjoitusta, et ole saavuttanut tavoitteita.
Kaikki muut oppiaineet arvioidaan asteikolla: olet saavuttanut tavoitteet erinomaisesti, olet saavuttanut tavoitteet, et ole saavuttanut tavoitteita.
2. luokka
Lukuvuositodistuksessa arvioidaan sanallisesti äidinkieli, matematiikka sekä käyttäytyminen.
Äidinkielessä arvioitavat taidot ovat:
Osaat lukea ja ymmärrät virkkeitä ja tekstejä.
Osaat kirjoittaa sanoja ja virkkeitä.
Osaat kirjoittaa omia tekstejä.
Kaikki taidot arvioidaan asteikolla: osaat erinomaisesti, osaat hyvin, osaat melko hyvin, tarvitset vielä harjoitusta, et ole saavuttanut tavoitteita.
Matematiikassa arvioitavat taidot ovat:
Osaat laskea peruslaskutoimituksia.
Osaat ratkaista soveltavia tehtäviä.
Kaikki taidot arvioidaan asteikolla: osaat erinomaisesti, osaat hyvin, osaat melko hyvin, tarvitset vielä harjoitusta, et ole saavuttanut tavoitteita.
Käyttäytymisessä arvioitavat taidot ovat:
Noudatat sääntöjä ja yhteisesti sovittuja toimintatapoja
Huolehdit työskentely-ympäristöstäsi
Otat muut ihmiset huomioon ja tuet työrauhaa
Osallistut aktiivisesti tuntityöskentelyyn
Huolehdit tehtävistäsi
Kaikki muut oppiaineet arvioidaan asteikolla: olet saavuttanut tavoitteet erinomaisesti, olet saavuttanut tavoitteet, et ole saavuttanut tavoitteita.
3. luokka
Kaikki oppiaineet ja käyttäytyminen arvioidaan asteikolla: osaat erinomaisesti, osaat hyvin, osaat melko hyvin, tarvitset vielä harjoitusta, et ole saavuttanut tavoitteita.
Vuosiluokilla 4-9 arvioidaan opetussuunnitelman mukaiset oppiaineet sekä käyttäytyminen numeroarvioinnilla.
Välitodistukset
Padasjoen kunnassa 1-6 -luokilla arviointi lukuvuoden aikana toteutetaan formatiivisella arvioinnilla ja arviointilomakkeella. 7-10 -luokilla annetaan välitodistus syyslukukauden päättyessä.