Opetussuunnitelman perusteet
Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon ortodoksiseen ihmiskäsitykseen liittyvä opetus vapaudesta ja vastuusta sekä ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi. Perehdytään vastuuseen ympäristöstä ja luonnosta sekä tunnistetaan elämän ainutkertaisuus. Pyritään eläytymään toisen asemaan ja pohditaan ihmiselämään liittyviä kysymyksiä kuten toisesta välittäminen, anteeksiantaminen, rehellisyys, huolenpito, rakkaus niin perheessä kuin kouluyhteisössäkin. Selvitetään YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen merkitystä oppilaan omassa elämässä. Tarkastellaan elämää ja kuolemaa sekä eettisiä kysymyksiä Vanhan ja Uuden Testamentin kertomusten ja arjen esimerkkien avulla.
Paikallinen opetussuunnitelma
Oulussa:
Oppilas rohkaistuu kertomaan arkisista kokemuksistaan. Oppilas harjoittelee tunnistamaan
ja ilmaisemaan omia tunteitaan. Oppilas harjoittelee kuuntelemaan toisia ja kunnioittamaan
heidän ajatuksiaan.
Käsiteltävät asiat voivat olla esimerkiksi:
- toisen asemaan asettuminen
- mielipiteen perusteleminen
- oman identiteetin rakentaminen: minä ortodoksisen kirkon jäsenenä
- tunteiden nimeäminen ja niistä puhuminen
Oppilas harjoittelee ymmärtämään ja kunnioittamaan erilaisia ajattelutapoja ja vakaumuksia. Oppilas tutustuu ihmisoikeuksiin.
Käsiteltävät asiat voivat olla esimerkiksi:
- huolenpito, toisesta välittäminen
- rakkaus - lähimmäisenrakkaus
- anteeksiantaminen
- oppilaan lähipiirissä ja kouluyhteisössä vaikuttavia erilaisia maailmankatsomuksia
- monikulttuurisia ortodoksisia perinteitä
- Lapsen oikeuksien sopimus omassa elämässä, ihmisoikeudet
Oppilas pohtii kuinka hän voi omalta osaltaan vaikuttaa oman lähipiirin hyvinvointiin. Oppilas osaa nimetä joitakin tapoja, joilla hän voi huolehtia ympäristöstä ja luonnosta.
Käsiteltävät asiat voivat olla esimerkiksi:
- hyvinvointi, vastuu omasta terveydestä ja ympäristöstä
- paasto hyvän tekemisen mahdollisuutena
-esirukous
- hyvä elämä, esim. ”Kun minulla oli nälkä… te annoitte minulle ruokaa…”
-ihmisen vapaus ja vastuu
-oppilas oman perheensä ja luokkayhteisönsä jäsenenä
Oppilas rohkaistuu kertomaan ja perustelemaan omia mielipiteitään. Oppilas harjoittelee kuuntelemaan toisen kertomaa ja esittämään kysymyksiä. Oppilas harjoittelee ymmärtämään myös eriäviä mielipiteitä.
Käsiteltävät asiat voivat olla esimerkiksi:
-erilaiset persoonat
-mielipide ja sen perusteleminen
-vuorovaikutuksen taitoja
-minä ortodoksina ja kirkon jäsenenä, oma identiteetti ja itsetuntemus
-erilaiset perheet