Ortodoksinen uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 herättää oppilaassa mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan ja opastaa tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
T7 ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta
T8 luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa otetaan huomioon perheiden erilaisuus, yhteys ortodoksisuuteen ja muihin kirkkoihin tai katsomuksiin. Opetuksessa aloitetaan mysteerioiden tarkastelu osana perheen ja lapsen omaa elämää. Tutustutaan alustavasti oman uskonnon piirteisiin ja kirkon keskeisiin käsitteisiin, sanastoon ja symboleihin sekä erilaisiin jumalanpalveluksiin. Tutkitaan kirkkoa rakennuksena. Tutustutaan omaan seurakuntaan sekä ortodoksisen kirkkovuoden keskeisimpiin juhliin vuoden kristillisen juhlakierron mukaisesti. Tarkastelussa otetaan huomioon kirkkovuoden juhlien perinteet ja tavat sekä joitakin niihin liittyviä pyhiä ihmisiä. Tutustutaan oppilaan omaan nimikkopyhään.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oulussa:

Oppilaassa herää mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan. Oppilas tuntee oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa.

Käsiteltävät asiat voivat olla esimerkiksi:

- minä ortodoksina ja kirkon jäsenenä, oma identiteetti

- seurakunta

- erilaisia ortodoksisia perinteitä

- luterilainen kirkko ja luterilaisuus

- oman koulun uskontoja ja uskonnottomuus

- toisen kunnioittaminen ja arvostaminen

Oppilas tutustuu Raamatun kertomuksiin.

Oppilas tunnistaa oman uskonnon keskeisiä ortodoksisia käsitteitä, kertomuksia ja symboleita.

Käsiteltävät asiat voivat olla esimerkiksi:

- Raamattu, evankeliumit

- kertomuksia joulusta ja pääsiäisestä

- seurakunta

- jumalanpalvelukset

- pyhittävät asiat: mysteeriot; sakramentit

- ehtoollinen, kaste, mirhallavoitelu

- Herran rukous

- kirkkorakennus: kirkon osat ja esineistöä

- tapahtumaikoneja ja pyhien ihmisten ikoneja

Oppilas tietää, miksi keskeisiä ortodoksisia juhlapyhiä vietetään. Oppilas tutustuu ortodoksisiin perinteisiin ja tapoihin.

Käsiteltävät asiat voivat olla esimerkiksi:

- pyhä ja arki osana kirkkovuoden kulkua

- tapahtumaikoneja ja pyhien ihmisten ikoneja

- kirkkovuoden suuria juhlia

- käyttäytyminen kirkossa, kirkolliset tavat

- oman pyhäkön praasniekka

- jumalanpalvelusten toimittajia

- joulupaasto ja suuri paasto

- muodollinen rukoileminen, esim. Taivaallinen Kuningas, Herra armahda, Pyhä Jumala, pääsiäistropari, Monia vuosia

S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan oman luokan oppilaiden, koulun ja lähiympäristön uskontoihin, katsomuksiin ja uskonnottomuuteen koulun arjen tapahtumien ja juhlien yhteydessä. Opetuksessa huomioidaan juhlien sisällöissä tai kirkollisissa tapahtumissa mahdollinen ortodoksinen näkökulma. Tutustutaan oppilaan ortodoksiseen perinnetaustaan osana monikulttuurista ortodoksisuutta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oulussa:

Oppilasta tutustuu luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin. Oppilas osaa nimetä joitakin yhtäläisyyksiä ja eroja oman sekä toisen uskonnon tavoissa ja juhlaperinteissä.

Käsiteltävät asiat voivat olla esimerkiksi:

- kristillisyys ja erilaiset seurakunnat

- pyhä ja arki koulussa, maallisia juhlia

- koulun lähialueen uskontoja, uskonnottomuus

- erilaisia ortodoksisia perinteitä

S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon ortodoksiseen ihmiskäsitykseen liittyvä opetus vapaudesta ja vastuusta sekä ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi. Perehdytään vastuuseen ympäristöstä ja luonnosta sekä tunnistetaan elämän ainutkertaisuus. Pyritään eläytymään toisen asemaan ja pohditaan ihmiselämään liittyviä kysymyksiä kuten toisesta välittäminen, anteeksiantaminen, rehellisyys, huolenpito, rakkaus niin perheessä kuin kouluyhteisössäkin. Selvitetään YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen merkitystä oppilaan omassa elämässä. Tarkastellaan elämää ja kuolemaa sekä eettisiä kysymyksiä Vanhan ja Uuden Testamentin kertomusten ja arjen esimerkkien avulla.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oulussa:

Oppilas rohkaistuu kertomaan arkisista kokemuksistaan. Oppilas harjoittelee tunnistamaan

ja ilmaisemaan omia tunteitaan. Oppilas harjoittelee kuuntelemaan toisia ja kunnioittamaan

heidän ajatuksiaan.

Käsiteltävät asiat voivat olla esimerkiksi:

- toisen asemaan asettuminen

- mielipiteen perusteleminen

- oman identiteetin rakentaminen: minä ortodoksisen kirkon jäsenenä

- tunteiden nimeäminen ja niistä puhuminen

Oppilas harjoittelee ymmärtämään ja kunnioittamaan erilaisia ajattelutapoja ja vakaumuksia. Oppilas tutustuu ihmisoikeuksiin.

Käsiteltävät asiat voivat olla esimerkiksi:

- huolenpito, toisesta välittäminen

- rakkaus - lähimmäisenrakkaus

- anteeksiantaminen

- oppilaan lähipiirissä ja kouluyhteisössä vaikuttavia erilaisia maailmankatsomuksia

- monikulttuurisia ortodoksisia perinteitä

- Lapsen oikeuksien sopimus omassa elämässä, ihmisoikeudet

Oppilas pohtii kuinka hän voi omalta osaltaan vaikuttaa oman lähipiirin hyvinvointiin. Oppilas osaa nimetä joitakin tapoja, joilla hän voi huolehtia ympäristöstä ja luonnosta.

Käsiteltävät asiat voivat olla esimerkiksi:

- hyvinvointi, vastuu omasta terveydestä ja ympäristöstä

- paasto hyvän tekemisen mahdollisuutena

-esirukous

- hyvä elämä, esim. ”Kun minulla oli nälkä… te annoitte minulle ruokaa…”

-ihmisen vapaus ja vastuu

-oppilas oman perheensä ja luokkayhteisönsä jäsenenä

Oppilas rohkaistuu kertomaan ja perustelemaan omia mielipiteitään. Oppilas harjoittelee kuuntelemaan toisen kertomaa ja esittämään kysymyksiä. Oppilas harjoittelee ymmärtämään myös eriäviä mielipiteitä.

Käsiteltävät asiat voivat olla esimerkiksi:

-erilaiset persoonat

-mielipide ja sen perusteleminen

-vuorovaikutuksen taitoja

-minä ortodoksina ja kirkon jäsenenä, oma identiteetti ja itsetuntemus

-erilaiset perheet

ePerusteet