Finska, modersmålsinriktad finska, A-lärokurs
Bedömningen ska vara mångsidig och ge eleverna möjlighet att uttrycka sig på för dem naturliga sätt. Med hjälp av uppmuntrande och handledande respons som anknyter till formativ bedömning hjälper man eleverna att bli medvetna om sina egna färdigheter och att utveckla dem. Eleverna ska uppmuntras att tillämpa sina kunskaper i olika kommunikationssituationer. Lärandet ska bedömas på flera olika sätt, också genom självvärdering och kamratrespons. Den summativa bedömningen ska grunda sig på hur väl och i vilken mån eleven uppnått målen som ställts upp i den lokala läroplanen för A-lärokursen i modersmålsinriktad finska.
Bedömningen av växande språkkunskap ska grunda sig på den Europeiska referensramen och den finländska nivåskalan för språkkunskap och språkutveckling som utarbetats utgående från den. Som verktyg vid bedömningen kan man även använda till exempel den Europeiska språkportföljen.
Bedömningen ska vara mångsidig så att elever som har inlärningssvårigheter i språket, eller som på något annat sätt har ett annorlunda språkligt utgångsläge, ges olika möjligheter att visa sitt kunnande.
Slutbedömningen infaller det läsår då studierna i A-lärokursen i modersmålsinriktad finska avslutas i årskurs 7, 8 eller 9 i enlighet med timfördelningen som beslutits och beskrivits i den lokala läroplanen. Slutbedömningen ska beskriva hur väl och i vilken mån eleven uppnått målen i A-lärokursen i modersmålsinriktad finska då studierna avslutas. Då slutvitsordet bildas ska man ta i beaktande alla mål och de därtill hörande kunskapskraven för slutbedömningen i A-lärokursen i modersmålsinriktad finska som fastställts i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen, oberoende av för vilken årskurs 7, 8 eller 9 enskilda mål har ställts upp i den lokala läroplanen. Slutvitsordet är en helhetsbedömning som ska bildas utgående från målen och kunskapskraven för A-lärokursen i modersmålsinriktad finska. Eleven har uppnått målen i lärokursen för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för A-lärokursen i modersmålsinriktad finska och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för slutbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i slutbedömningen i A-lärokursen i modersmålsinriktad finska och i slutvitsordet som ska bildas utgående från slutbedömningen.
I vitsordet 9 som gäller målen för undervisningen (M6-M10) och som anknyter till växande språkkunskap i A-lärokursen i modersmålsinriktad finska har två kunskapsnivåer B1.2 och B2.1 kombinerats till en mellannivå B1.2/B2.1. Kunskapsnivåerna finns i den Europeiska referensramen och i den finländska nivåskalan för språkkunskap och språkutveckling som utarbetats utgående från den.
Tavoitteet
Tavoite | Arvioinnin kohde | Bedömningskriterier för slutbedömningen efter avslutad A-lärokurs i modersmålsinriktad finska |
---|---|---|
Kulturell mångfald och språkmedvetenhet | ||
M1 utveckla elevens förmåga att reflektera över värderingar och företeelser som är förknippade med nationalspråkens ställning i Finland samt stärka elevens förmåga och vilja att ta del av och verka i flerspråkiga och mångkulturella miljöer
Oppilaan oppimisen tavoite
Eleven lär känna det finska språkets ställning i Finland. Eleven lär sig att förstå kulturella skillnader mellan nationalspråken samt bakgrunden till dessa. Eleven lär sig att agera i olika språkmiljöer.
|
Förståelse för frågor som gäller nationalspråkens ställning |
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5 |
M2 uppmuntra eleven att upptäcka möjligheter att mångsidigt använda finska i olika sammanhang och miljöer
Oppilaan oppimisen tavoite
Eleven lär sig att utveckla sin förmåga att mångsidigt använda finska i olika sammanhang och miljöer.
|
Förmåga att mångsidigt använda sig av sina språkkunskaper för att utveckla sina världsmedborgerliga färdigheter |
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5 |
M3 handleda eleven att lägga märke till regelbundenheter i finska språket, på vilket sätt man i olika språk uttrycker samma saker samt att använda sig av språkvetenskapliga begrepp som stöd för sitt lärande
Oppilaan oppimisen tavoite
Eleven lär sig att ge akt på regelbundenheter i finska språket och likheter och olikheter i jämförelse med andra språk. Eleven lär sig att använda språkvetenskapliga begrepp som stöd för sitt lärande.
|
Språklig förmåga |
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5 |
Färdigheter för språkstudier | ||
M4 uppmuntra eleven att ställa upp mål, att utnyttja mångsidiga sätt för att lära sig finska och att reflektera över sitt lärande självständigt och i samarbete med andra samt handleda eleven att delta på ett uppbyggande sätt i kommunikation
Oppilaan oppimisen tavoite
Eleven lär sig att ställa upp mål för sina språkstudier och att reflektera över sitt lärande självständigt och i samarbete med andra. Eleven lär sig att använda olika sätt för att lära sig språk och att hitta de mest effektiva för hens eget lärande.
|
Förmåga att ställa upp mål, att utnyttja studiestrategier och att reflektera över sitt lärande samt förmåga att bilda sig en uppfattning om olika sätt att delta i kommunikation |
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5 |
M5 stödja elevens egen aktivitet och förmåga att kreativt tillämpa sina språkfärdigheter och utveckla sina färdigheter för kontinuerligt språklärande
Oppilaan oppimisen tavoite
Eleven lär sig att tillämpa sina språkkunskaper i olika situationer samt utveckla sina färdigheter självständigt även efter avslutad skolgång. Eleven lär sig att utnyttja de språkliga intryck som finns i hens omgivning. Eleven utvecklar tilltro till sig själv som språkinlärare.
|
Förmåga att utveckla sina färdigheter för kontinuerligt språklärande |
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5 |
Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera | ||
M6 uppmuntra eleven att delta i olika, kommunikationssituationer, vilkas teman också kan vara relativt krävande
Oppilaan oppimisen tavoite
Eleven lär sig att aktivt delta i olika kommunikationssituationer.
|
Kommunikationsförmåga i olika situationer |
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5 |
M7 handleda eleven att öva sig i att föra ordet, att ta initiativ i muntlig eller skriftlig kommunikation och att förhandla om betydelser
Oppilaan oppimisen tavoite
Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera
|
Användning av kommunikationsstrategier |
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5 |
M8 handleda eleven att i kommunikationen fästa uppmärksamhet vid hur formell situationen är, att öva sig i att använda olika slags texter (t.ex. bloggar, intervjuer) och att i sin kommunikation bli förtrogen med kraven på kulturell växelverkan
Oppilaan oppimisen tavoite
Eleven lär sig att anpassa sin kommunikation enligt situation.
Eleven lär sig att känna igen kulturella drag i kommunikation.
|
Kulturellt lämpligt språkbruk |
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5 |
Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter | ||
M9 erbjuda eleven och tillsammans med hen söka mångsidiga och betydelsefulla texter vilka kräver slutledningsförmåga och textförståelsestrategier
Oppilaan oppimisen tavoite
Eleven lär sig att förstå muntliga och skriftliga texter och att tillämpa olika strategier för att tolka dem.
|
Förmåga att tolka texter |
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5 |
Växande språkkunskap, förmåga att producera texter | ||
M10 handleda eleven att producera, tolka och dela texter vars tema också kan vara något mer krävande och att i sammanhanget fästa uppmärksamhet vid texternas mångsidighet och användandet samt behärskningen av varierande strukturer
Oppilaan oppimisen tavoite
Eleven lär sig att uttrycka sig muntligt och skriftligt i olika sammanhang och för olika ändamål genom att använda centralt ordförråd och centrala strukturer.
|
Förmåga att producera texter |
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5 |
Sisällöt
Att ta reda på vad som avses med individens språkliga rättigheter. Att i undervisningen välja sådant innehåll och sådana arbetssätt som uppmuntrar eleverna att bekanta sig med och öka sin kunskap om olika finska kulturella företeelser. Att använda sådana språkvetenskapliga begrepp som hjälper eleverna i språkstudierna, att jämföra olika språk och att notera att det finns olika dialekter och varianter av talad och skriven finska.
Att vidareutveckla färdigheterna för språkstudier. Att öva sig att använda läromedel på ett mångsidigt sätt, att använda ordlistor, uppfatta helheter, gruppera, söka information och bedöma hur tillförlitlig informationen är.
Att välja innehåll tillsammans utifrån aktualitet och med målet att eleverna ska utveckla och fördjupa sin kunskap i finska i olika sammanhang också utanför skolan. Att tillsammans välja ämnen som intresserar eleverna. Att lära sig ordförråd och strukturer i samband med olika slags texter. Att öva sig att uttrycka sig både muntligt och skriftligt och att kommunicera i olika situationer med hjälp av olika medier.