Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytyminen arvioidaan numeroin vuosiluokilla 1.-9. Käyttäytymisen arvioinnilla ohjataan oppilaan käyttäytymistä tällä hetkellä ja jatkossa sekä annetaan oikeanlainen kuva hänen käyttäytymisestään koko koulupäivän aikana.
Oppilaan käyttäytymisen arviointiin osallistuvat kaikki oppilasta opettavat opettajat.
Nousiaisissa on määritelty käyttäytymisen arvioinnin kriteerit seuraavasti:
Erinomainen (10)
Oppilas on
käyttäytynyt esimerkillisesti ja ystävällisesti muita kohtaan
auttanut oma-aloitteisesti ja mielellään
luonut ja ylläpitänyt luokkahenkeä ja työrauhaa
huolehtinut tehtävistä, välineistä sekä ympäristöstä tunnollisesti ja oma-aloitteisesti
noudattanut sääntöjä
Kiitettävä (9)
Oppilas on
tullut toimeen muiden kanssa
asennoitunut myönteisesti koulutyöhön
ylläpitänyt työrauhaa
huolehtinut ympäristöstä tunnollisesti
noudattanut sääntöjä
Hyvä (8)
Oppilas on
tullut yleensä toimeen muiden kanssa
toiminut yleensä työrauhaa ylläpitävästi
huolehtinut pääsääntöisesti tehtävistään ja ympäristöstään
noudattanut yleensä sääntöjä
Tyydyttävä (7)
Oppilas on
käyttäytynyt epäkohteliaasti ja hänellä on ollut vaikeuksia tulla toimeen toisten kanssa
häirinnyt oppitunteja toisinaan
laiminlyönyt yhteisen omaisuuden huolehtimista
rikkonut sääntöjä
Kohtalainen (6)
Oppilas on
riitaantunut helposti ja aiheuttanut muille mielipahaa
laiminlyönyt tehtäviä jatkuvasti
käyttäytynyt vilpillisesti
käynyt koulua epäsäännöllisesti
laiminlyönyt koulun sääntöjä ja syyllistynyt rangaistaviin rikkomuksiin
häiritsee oppitunteja toistuvasti
Välttävä (5)
Oppilas on
käyttäytynyt uhkaavasti muita kohtaan
laiminlyönyt ympäristöä ja tehtäviä täysin
käynyt koulua epäsäännöllisesti
syyllistynyt jatkuvasti rangaistaviin rikkomuksiin
Hylätty (4)
Oppilasta ei voi epäsosiaalisen käytöksen vuoksi pitää normaalissa kouluopetuksessa ilman erityistoimia
9. luokan päättötodistuksessa ja erotodistuksessa käyttäytymistä ei arvioida.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Erillinen näyttö eli ehtolaiskuulustelu pidetään määrättynä päivänä kesäkuussa. Ajankohta selviää koulun lukuvuosisuunnitelmasta. Ehtolaiskuulusteluun osallistuva oppilas saa kyseistä ainetta opettavalta opettajalta tiedon siitä, mitkä tiedot ja taidot hänen pitää itsenäisesti kuulusteluun opiskella. Nämä asiat hän sitten opiskelee kesäloman alkuviikkojen aikana ja ehtolaiskuulustelupäivänä osoittaa, että hän on ne riittävässä määrin omaksunut. Näyttöjä osaamistavoitteiden täyttymisestä voi antaa suullisesti, kirjallisesti tai muulla oppiaineelle ominaisella tavalla.
Mikäli oppilas ei suoriudu ehtolaiskuulustelusta tai mikäli hän ei saavu paikalle, ala-arvoinen arvosana jää voimaan ja oppilas jää luokalleen.
Yksittäisille oppilaille voidaan pakottavista syistä tehdä päätös vuosiluokkaan sitomattomasta opiskelusta opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti. Tällöin oppilaalle tehdään henkilökohtainen opinto-ohjelma.
Välitodistus on mahdollista jättää antamatta (perustusopetuslaki 18 §), jos syyslukukauden suoritukset ovat kesken.
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Valinnaiset aineet sekä taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit ovat lähtökohtaisesti kaksi eri asiaa.
Valinnaisaineet voivat olla taito- ja taideaineiden (liikunta, käsityö, kuvataide, musiikki, kotitalous) tai muiden yhteisesti opetettavien aineiden tutustumiskursseja, syventäviä ja soveltavia opintoja, vieraita kieliä tai laaja-alaisen osaamisen tavoitteita tukevia aineita. Valinnaisaineet voivat olla myös kahden tai useamman oppiaineen yhteistyönä toteutettavia valinnaiskursseja tai ilmiöpohjaiseen oppimiseen perustuvia eheyttäviä opintokokonaisuuksia. Opetuksen järjestäjä ja koulu määräävät valinnaisaineiden tarjontaa tarkemmin lukuvuosisuunnitelman yhteydessä vuosittain.
Luokilla 3.-6. taide- ja taitoaineiden valinnaiset arvioidaan osana aineen kaikille yhteisen oppimäärän arviointia. Valinnaisaineet (1 vvt =vuosiviikkotunti) arvioidaan sanallisesti hyväksymismerkinnällä (hyväksytty/hylätty). Arviointi perustuu valinnaisen aineen tavoitteiden saavuttamiseen.
Luokilla 7.-9. Valinnaisten aineiden sekä taide- ja taitoaineiden valinnaisten tuntien arviointi:
Taide- ja taitoainevalinnaiset arvioidaan osana aineen kaikille yhteisen oppimäärän arviointia. Oppiaineen päättöarvosana muodostuu opetussuunnitelman perusteiden mukaisten ainekohtaisten arviointikriteerien pohjalta. Taide- ja taitoaineiden valinnaisina tunteina tarjotuista ja suoritetuista opinnoista ei anneta oppilaille todistuksiin erillistä arvosanaa, vaan oppilas saa yhden arvosanan kustakin taide- ja taitoaineesta kaikilla niillä vuosiluokilla, joilla hän niitä opiskelee.
Valinnaisten aineiden arviointi (4-2 vvt ). Valinnainen aine arvioidaan omalla numeerisella arvosanalla. Arviointi perustuu valinnaisen aineen tavoitteiden saavuttamiseen. Valinnainen aine voi olla myös taide- tai taitoaine, jolloin se arvioidaan omalla erillisellä (poikkeaa siis taito- ja taideaineen valinnaisista) numeerisella arvosanalla.
Valinnaisten aineiden arviointi (1 vvt). Valinnainen aine arvioidaan sanallisesti hyväksymismerkinnällä (hyväksytty/hylätty). Arviointi perustuu valinnaisen aineen tavoitteiden saavuttamiseen. Mikäli sanallisesti arvioitu valinnainen aine katsotaan jonkin yhteisen aineen syventäviksi opinnoiksi, sen suoritus voi korottaa kyseisen oppiaineen arvosanaa.
Valinnaisaineiden arvioinnista, tavoitteista ja sisällöistä kerrotaan tarkemmin paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseisen valinnaisaineen alla.
Perusopetuksen päättöarviointi
Oppilaan päättöarviointi ja siitä annettava päättötodistus toteutetaan perusopetuslain, -asetuksen ja opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti.
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoainevalinnaiset arvioidaan osana aineen kaikille yhteisen oppimäärän arviointia. Oppiaineen päättöarvosana muodostuu opetussuunnitelman perusteiden mukaisten ainekohtaisten arviointikriteerien pohjalta.
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi (4-2 vvt ). Valinnainen aine arvioidaan omalla numeerisella arvosanalla. Arviointi perustuu valinnaisen aineen tavoitteiden saavuttamiseen. Valinnainen aine voi olla myös taide- tai taitoaine, jolloin se arvioidaan omalla erillisellä (poikkeaa siis taito- ja taideaineen valinnaisista) numeerisella arvosanalla.
Valinnaisten aineiden arviointi (1 vvt). Valinnainen aine arvioidaan sanallisesti hyväksymismerkinnällä (hyväksytty/hylätty). Arviointi perustuu valinnaisen aineen tavoitteiden saavuttamiseen. Mikäli sanallisesti arvioitu valinnainen aine katsotaan jonkin yhteisen aineen syventäviksi opinnoiksi, sen suoritus voi korottaa kyseisen oppiaineen arvosanaa.
Valinnaisaineiden arvioinnista, tavoitteista ja sisällöistä kerrotaan tarkemmin paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseisen valinnaisaineen alla.
Opetussuunnitelman valinnaisia aineita käsittelevässä luvussa määritellään sanallisesti arvioitavat syventävät valinnaisaineiden opinnot, joilla voidaan korottaa päättöarvioinnissa yhteisen oppiaineen arvosanaa.
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Nousiaisten kunnan kouluissa on käytössä sanallinen arviointi luokilla 1.-2. poislukien käyttäytymisen arviointi, joka arvioidaan numerolla.
Numeroarviointiin siirrytään 3. vuosiluokalla ja arviointi on numeerinen 3.- 9. luokilla.
1.-6. luokkalaisten lukuvuoden aikaista opintojen etenemistä käydään läpi syyslukukauden päätteeksi järjestettävässä arviointikeskustelussa.
7.-9. luokkien oppilaat saavat välitodistuksen. Välitodistuksen arvioinnilla annetaan kuva oppilaan sen hetkisestä osaamisesta luokka-asteen tavoitteiden mukaisesti.
9. luokalla oppilaan välitodistuksen numerot annetaan siihen asti opiskeltujen päättöarvioinnin kriteerien mukaan, jotta välitodistus kuvaa mahdollisimman hyvin tulevia päättötodistuksen arvosanoja. Koko lukuvuoden kestävissä aineissa aineen opettaja pitää ennen lukukauden loppua oppilaan kanssa arviointikeskustelun ja käy läpi syyslukukauden osalta oppiaineen opiskelun sujumisen.
7.-9. luokkien välitodistuksessa ei arvioida niitä aineita, jotka kestävät koko lukuvuoden ja niitä on vain 1 vuosiviikkotunti.
9.lk käyttäytymisen arviointi on numeerinen välitodistuksessa, mutta käyttäytymistä ei merkitä päättötodistukseen.
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Todistuspohjat
Nousiaisten vuosiluokkien lukuvuositodistusten todistuspohjat
Vuosiluokat 1-2
Vuosiluokat 3-6
Vuosiluokat 7-9
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus
Erityisen tutkinnon suorittamisen mahdollisuudet ja ajankohdat käsitellään tapauskohtaisesti opetuksen järjestäjän päättämällä tavalla.
Paikallisesti päätettävät asiat
Yhteistyö huoltajien kanssa arvioinnin osalta
Vuosiluokilla 1-8 pidetään vähintään yksi vanhempainkeskustelu luokanopettajan/luokanvalvojan, oppilaan ja huoltajan kanssa, jossa käydään läpi muun muassa oppilaan suoriutumista koulussa. Tämän lisäksi 9-luokalla oppilaanohjaaja ja luokanvalvoja toimii tiiviissä yhteistyössä oppilaan ja hänen huoltajansa kanssa painottaen päättöarviointia ja toisen asteen opintoja.
Arvioinnista tiedottamisen muodot
Huoltajille tiedotetaan arvioinnista vanhempainilloissa, vanhempainkeskusteluissa, paikallisessa opetussuunnitelmassa ja sähköisellä alustalla (esimerkiksi Wilma). Lisäksi jokaisen oppiaineen opettaja avaa tarvittaessa huoltajalle ja oppilaalle kyseisen oppiaineen arviointikriteeristön soveltamista kyseisessä oppiaineessa.
Oppilaille opettaja avaa oppiaineen arvioinnin tapoja ja kriteereitä oppitunneilla huomioiden oppilaiden kehityksen ja iän.
Formatiivisesta arvioinnista annetaan tieto oppilaalle esimerkiksi sanallisesti, kirjallisesti tai Wilman kautta.
Summatiivisessa arvioinnissa 3.-9. lk kokeet ja muut arvosanat merkitään Wilmaan ja suoritusten numeerinen arviointi näkyy Wilmassa huoltajille ja oppilaille.