Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa

Oppilaan arvioinnin tehtävä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä kehittää oppilaan edellytyksiä itsearviointiin. Painopiste on oppimista edistävässä arvioinnissa.  

Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa

Formatiivinen arviointi

Summatiivinen arviointi

Arvioinnin yleiset periaatteet

Oppilaiden edellytyksiä itse- ja vertaisarviointiin tuetaan kaikilla luokka-asteilla. Opettaja antaa omalla esimerkillään ja ohjeistuksellaan mallin rakentavasta ja kannustavasta palautteesta. Oppilaita ohjataan vertaisarvioinnin avulla myös vertaistukeen oppimisprosessissa. Ryhmän myönteinen ilmapiiri tukee tätä tavoitetta. 

Opittavan asian/jakson alussa on tärkeää asettaa selkeät tavoitteet, joiden saavuttamista voidaan arvioida. 

Oppimisen ja osaamisen arviointi

Arviointi kohdistuu oppilaan oppimiseen, työskentelyyn ja käyttäytymiseen. Luotettava arviointi edellyttää näiden osa-alueiden monipuolista havainnointia ja dokumentointia.

Arvioinnin päätehtävä on tukea ja edistää oppimista. Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Arviointi antaa tietoa oppilaan vahvuuksista ja edistymisestä eri oppiaineissa. Arvioinnin tulee olla monipuolista niin, että oppilas voi osoittaa edistymistään ja oppimistaan eri tavoin. 

Arviointipalaute on ennen kaikkea opettajan ja oppilaiden välistä rakentavaa vuorovaikutusta päivittäisessä työskentelyssä. Tämän lisäksi käydään erillisiä arviointikeskusteluja tarpeen mukaan. Oppilaita ohjataan myös itse- ja vertaisarviointiin. Oppilaat harjoittelevat tunnistamaan omaa oppimistaan ja toimintaansa.

Arviointi perustuu aina asetettuihin tavoitteisiin ja arviointiperusteisiin. Mitä on tarkoitus oppia? Mitkä ovat arviointikriteerit? Oppilaille annetaan ohjeita siitä, mitä heidän pitäisi tehdä tavoitteen saavuttamiseksi. Oppilaita ohjataan miettimään tavoitteita ja niiden saavuttamista oppimisprosessin aikana. Miten onnistuttiin tehtävässä? Mistä sen huomaa?

Työskentelyn arviointi

Työskentelytaitojen kehittäminen on yksi keskeisistä perusopetuksen tavoitteista. Työskentelyn arviointi on osa oppiaineissa tehtävää arviointia ja arvosanan muodostumista.

Työskentelyssä arvioidaan erityisesti oppimisen taitoja, yhteistyötaitoja, vastuullisuutta ja sinnikkyyttä.

Käyttäytymisen arviointi

Käyttäytymiselle asetetut tavoitteet:  

  

Sääntöjen ja ohjeiden noudattaminen  

Toisten huomioiminen ja auttaminen  

Hyvien tapojen noudattaminen  

Myönteinen suhtautuminen koulunkäyntiin  

  

Sanallinen arviointi luokilla 1–4.  

Numeroarviointi luokilla 5–9.  

Arviointikriteerit  

  

Erinomainen 10 

  • on esimerkillinen kouluyhteisön jäsen ja pystyy auttamaan ja kannustamaan oma-aloitteisesti toisia oppilaita  

  • suhtautuu myönteisesti koulutyöhön ja hallitsee erilaiset sosiaaliset tilanteet  

  • osoittaa erinomaisen hyvää käytöstä kaikkia kohtaan ja on rehellinen ja luotettava  

  • kykenee tarvittaessa joustamaan mielipiteissään mutta uskaltaa myös puolustaa omia ajatuksiaan rakentavasti  

  

Kiitettävä 9   

  • on kouluyhteisön vastuullinen jäsen ja haluaa auttaa ja kannustaa muita oppilaita  

  • on ystävällinen ja kohtelias kouluyhteisön jäseniä kohtaan  

  • on rehellinen ja luotettava  

  • ratkoo eteen tulevia ristiriitatilanteita omatoimisesti  

  • noudattaa koulun sääntöjä ja ohjeita ja hyviä käytöstapoja  

  

Hyvä 8  

  • osaa toimia kouluyhteisön jäsenenä ja osaa auttaa sekä kannustaa muita oppilaita  

  • osaa keskustella kouluyhteisön jäsenten kanssa kohteliaasti ja ystävällisesti  

  • on rehellinen ja luotettava  

  • on yleensä täsmällinen  

  • ymmärtää oman toimintansa merkityksen ympäristöön  

  • noudattaa koulun sääntöjä ja ohjeita (ei isoja rikkeitä)  

  • pyrkii ratkomaan ristiriitatilanteita omatoimisesti  

  

Tyydyttävä 7  

  • noudattaa vaihtelevasti koulun sääntöjä, käytöstapoja ja ohjeita  

  • on toisinaan välinpitämätön kouluympäristönsä suhteen  

  • pyrkii sopeutumaan kouluyhteisön jäseneksi  

  • auttaa ja kannustaa muita oppilaita vaihtelevasti  

  • on yleensä rehellinen ja luotettava  

Koululta on otettu yhteyttä kotiin oppilaan käyttäytymiseen liittyen.  

  

Kohtalainen 6  

  • suhtautuu usein välinpitämättömästi tai negatiivisesti koulutyöhön ja – ympäristöön  

  • vaikeuksia sopeutua kouluyhteisön jäseneksi  

  • käytöshäiriöitä ja huonoja käytöstapoja  

  • oikean ja väärän raja epäselvä  

  • vaikeuksia noudattaa koulun sääntöjä ja ohjeita  

Koululta on otettu useampaan kertaan yhteyttä kotiin oppilaan käyttäytymiseen liittyen.  

  

Välttävä 5  

  • suhtautuu negatiivisesti tai välinpitämättömästi koulutyöhön ja –ympäristöön  

  • ei kykene yhteistyöhön eikä noudata koulun sääntöjä  

Oppilaalla on  

  • vakavia käytöshäiriöitä  

  • oikean ja väärän raja vääristynyt  

  • jatkuvia laiminlyöntejä Koululta on otettu toistuvasti yhteyttä kotiin oppilaan käyttäytymiseen liittyen.  

Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana

Arviointi lukuvuoden aikana on ennen kaikkea oppimisprosessin havainnointia, jota toteutetaan osana päivittäistä opetusta ja työskentelyä. 

Sen tulisi olla myös oppimisen solmukohtia avaavaa: 

Mitä on tarkoitus oppia?

Mitä oppilaat ovat jo oppineet?

Miten oppilaat voivat edistää ja parantaa oppimistaan?

 

Oppimisen edistymistä seurataan ja dokumentoidaan monipuolisesti (erilaiset testit, portfoliot). Dokumentoinnissa voidaan hyödyntää sähköisiä työkaluja esim. Pedanet. Oppimisen edistymisestä tiedotetaan huoltajille riittävän usein. Oppilaiden itse- ja vertaisarviointia tuetaan.

Oppilaalle annetaan kannustavaa ja henkilökohtaista palautetta. Tarvittaessa pidetään arviointikeskusteluja, joissa myös huoltajat ovat mukana

Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain

Arviointi perustuu opetussuunnitelman käyttäytymiselle annettuihin tavoitteisiin ja järjestyssääntöihin. Opettajat arvioivat oppilaan käyttäytymisen yhdessä.

Käyttäytymiselle asetetut tavoitteet:

Sääntöjen ja ohjeiden noudattaminen

Toisten huomioiminen ja auttaminen

Hyvien tapojen noudattaminen

Myönteinen suhtautuminen koulunkäyntiin

 

Sanallinen arviointi luokilla 1–4.

Numeroarviointi luokilla 5–9.

 

Arviointikriteerit

 

Erinomainen 10

•  on esimerkillinen kouluyhteisön jäsen ja pystyy auttamaan ja kannustamaan oma-aloitteisesti toisia oppilaita

•  suhtautuu myönteisesti koulutyöhön ja hallitsee erilaiset sosiaaliset tilanteet

•  osoittaa erinomaisen hyvää käytöstä kaikkia kohtaan ja on rehellinen ja luotettava

•  kykenee tarvittaessa joustamaan mielipiteissään mutta uskaltaa myös puolustaa omia ajatuksiaan rakentavasti

 

Kiitettävä 9  

•  on kouluyhteisön vastuullinen jäsen ja haluaa auttaa ja kannustaa muita oppilaita

•  on ystävällinen ja kohtelias kouluyhteisön jäseniä kohtaan

•  on rehellinen ja luotettava

•  ratkoo eteen tulevia ristiriitatilanteita omatoimisesti

•  noudattaa koulun sääntöjä ja ohjeita ja hyviä käytöstapoja

 

Hyvä 8

•  osaa toimia kouluyhteisön jäsenenä ja osaa auttaa sekä kannustaa muita oppilaita

•  osaa keskustella kouluyhteisön jäsenten kanssa kohteliaasti ja ystävällisesti

•  on rehellinen ja luotettava

•  on yleensä täsmällinen

•  ymmärtää oman toimintansa merkityksen ympäristöön

•  noudattaa koulun sääntöjä ja ohjeita (ei isoja rikkeitä)

•  pyrkii ratkomaan ristiriitatilanteita omatoimisesti

 

Tyydyttävä 7

•  noudattaa vaihtelevasti koulun sääntöjä, käytöstapoja ja ohjeita

•  on toisinaan välinpitämätön kouluympäristönsä suhteen

•  pyrkii sopeutumaan kouluyhteisön jäseneksi

•  auttaa ja kannustaa muita oppilaita vaihtelevasti

•  on yleensä rehellinen ja luotettava

Koululta on otettu yhteyttä kotiin oppilaan käyttäytymiseen liittyen.

 

Kohtalainen 6

•  suhtautuu usein välinpitämättömästi tai negatiivisesti koulutyöhön ja – ympäristöön

•  vaikeuksia sopeutua kouluyhteisön jäseneksi

•  käytöshäiriöitä ja huonoja käytöstapoja

•  oikean ja väärän raja epäselvä

•  vaikeuksia noudattaa koulun sääntöjä ja ohjeita

Koululta on otettu useampaan kertaan yhteyttä kotiin oppilaan käyttäytymiseen liittyen.

 

Välttävä 5

•  suhtautuu negatiivisesti tai välinpitämättömästi koulutyöhön ja –ympäristöön

•  ei kykene yhteistyöhön eikä noudata koulun sääntöjä

Oppilaalla on

•  vakavia käytöshäiriöitä

•  oikean ja väärän raja vääristynyt

•  jatkuvia laiminlyöntejä Koululta on otettu toistuvasti yhteyttä kotiin oppilaan käyttäytymiseen liittyen.

Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain

Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet

Lukuvuositodistuksessa arvioidaan tavoitteiden saavuttamista. Se on kokonaisarvio koko lukuvuoden edistymisestä ja suoriutumisesta. Samalla päätetään oppilaan siirtyminen seuraavalle luokalle/jättäminen luokalle. 

Luokat 1–4 sanallinen arviointi

Luokat 5–9 numeroarviointi

Sanallisen arvioinnin avulla voidaan kuvata paitsi oppilaan osaamisen tasoa myös hänen edistymistään, vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan.

Luokkakokonaisuudet:

 

1–2 Oppimisprosessin kannalta keskeiset asiat

3–6 Hyvän osaamisen kriteerit arvosanalle 8 kuudennen luokan päätteeksi

7–9 Hyvän osaamisen kriteerit arvosanalle 8 yhdeksännen luokan päätteeksi

Perusopetuksen päättöarviointi

Perusopetuksen päättöarvosanan muodostaminen

Pääpaino on oppimisen edistymisen arvioinnissa. Tavoitteena on tuoda esille oppilaan vahvuuksia oppijana sekä vahvistaa itsetuntoa ja oppimismotivaatiota. Arviointi perustuu 1–2. luokan tavoitteisiin, ei kriteereitä hyvälle osaamiselle.

 

Keskeiset arviointikohteet

Edistyminen kielellisissä valmiuksissa, erityisesti

•      kysymisen ja kuuntelemisen taidot

•      vuorovaikutustaidot ja taito ilmaista itseään eri keinoin

Edistyminen työskentelytaidoissa, erityisesti

•      taito työskennellä itsenäisesti ja ryhmässä

Edistyminen taidossa 

•      huolehtia omista ja yhteisesti sovituista tehtävistä

 

Kuudennen vuosiluokan päätteeksi tehtävä arviointi

Arvioidaan työskentelytaitojen ja oppimisen taitojen kehittymistä ja edistymistä oppiaineissa ja laaja-alaisessa osaamisessa. Tarvittaessa käydään tarkentava keskustelu oppilaan ja huoltajan kanssa.

Yhteisten oppiaineiden päättöarviointi

Yhteisten taito- ja taideaineiden päättöarviointi

Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa

Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi

Oppilaskohtaisia tukitoimia saavan oppilaan päättöarviointi

Poissaolojen vaikutukset arviointiin

Arvioinnin uusiminen ja oikaisu

Todistukset

Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa

Lukuvuositodistus

Välitodistus

Erotodistus

Perusopetuksen päättötodistus

Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset

Paikallisesti päätettävät asiat

ePerusteet