Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Oppilaan arvioinnin tehtävä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä kehittää oppilaan edellytyksiä itsearviointiin. Painopiste on oppimista edistävässä arvioinnissa.
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppilaiden edellytyksiä itse- ja vertaisarviointiin tuetaan kaikilla luokka-asteilla. Opettaja antaa omalla esimerkillään ja ohjeistuksellaan mallin rakentavasta ja kannustavasta palautteesta. Oppilaita ohjataan vertaisarvioinnin avulla myös vertaistukeen oppimisprosessissa. Ryhmän myönteinen ilmapiiri tukee tätä tavoitetta.
Opittavan asian/jakson alussa on tärkeää asettaa selkeät tavoitteet, joiden saavuttamista voidaan arvioida.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Arviointi kohdistuu oppilaan oppimiseen, työskentelyyn ja käyttäytymiseen. Luotettava arviointi edellyttää näiden osa-alueiden monipuolista havainnointia ja dokumentointia.
Arvioinnin päätehtävä on tukea ja edistää oppimista. Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Arviointi antaa tietoa oppilaan vahvuuksista ja edistymisestä eri oppiaineissa. Arvioinnin tulee olla monipuolista niin, että oppilas voi osoittaa edistymistään ja oppimistaan eri tavoin.
Arviointipalaute on ennen kaikkea opettajan ja oppilaiden välistä rakentavaa vuorovaikutusta päivittäisessä työskentelyssä. Tämän lisäksi käydään erillisiä arviointikeskusteluja tarpeen mukaan. Oppilaita ohjataan myös itse- ja vertaisarviointiin. Oppilaat harjoittelevat tunnistamaan omaa oppimistaan ja toimintaansa.
Arviointi perustuu aina asetettuihin tavoitteisiin ja arviointiperusteisiin. Mitä on tarkoitus oppia? Mitkä ovat arviointikriteerit? Oppilaille annetaan ohjeita siitä, mitä heidän pitäisi tehdä tavoitteen saavuttamiseksi. Oppilaita ohjataan miettimään tavoitteita ja niiden saavuttamista oppimisprosessin aikana. Miten onnistuttiin tehtävässä? Mistä sen huomaa?
Työskentelyn arviointi
Työskentelytaitojen kehittäminen on yksi keskeisistä perusopetuksen tavoitteista. Työskentelyn arviointi on osa oppiaineissa tehtävää arviointia ja arvosanan muodostumista.
Työskentelyssä arvioidaan erityisesti oppimisen taitoja, yhteistyötaitoja, vastuullisuutta ja sinnikkyyttä.
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymiselle asetetut tavoitteet:
Sääntöjen ja ohjeiden noudattaminen
Toisten huomioiminen ja auttaminen
Hyvien tapojen noudattaminen
Myönteinen suhtautuminen koulunkäyntiin
Sanallinen arviointi luokilla 1–4.
Numeroarviointi luokilla 5–9.
Arviointikriteerit
Erinomainen 10
on esimerkillinen kouluyhteisön jäsen ja pystyy auttamaan ja kannustamaan oma-aloitteisesti toisia oppilaita
suhtautuu myönteisesti koulutyöhön ja hallitsee erilaiset sosiaaliset tilanteet
osoittaa erinomaisen hyvää käytöstä kaikkia kohtaan ja on rehellinen ja luotettava
kykenee tarvittaessa joustamaan mielipiteissään mutta uskaltaa myös puolustaa omia ajatuksiaan rakentavasti
Kiitettävä 9
on kouluyhteisön vastuullinen jäsen ja haluaa auttaa ja kannustaa muita oppilaita
on ystävällinen ja kohtelias kouluyhteisön jäseniä kohtaan
on rehellinen ja luotettava
ratkoo eteen tulevia ristiriitatilanteita omatoimisesti
noudattaa koulun sääntöjä ja ohjeita ja hyviä käytöstapoja
Hyvä 8
osaa toimia kouluyhteisön jäsenenä ja osaa auttaa sekä kannustaa muita oppilaita
osaa keskustella kouluyhteisön jäsenten kanssa kohteliaasti ja ystävällisesti
on rehellinen ja luotettava
on yleensä täsmällinen
ymmärtää oman toimintansa merkityksen ympäristöön
noudattaa koulun sääntöjä ja ohjeita (ei isoja rikkeitä)
pyrkii ratkomaan ristiriitatilanteita omatoimisesti
Tyydyttävä 7
noudattaa vaihtelevasti koulun sääntöjä, käytöstapoja ja ohjeita
on toisinaan välinpitämätön kouluympäristönsä suhteen
pyrkii sopeutumaan kouluyhteisön jäseneksi
auttaa ja kannustaa muita oppilaita vaihtelevasti
on yleensä rehellinen ja luotettava
Koululta on otettu yhteyttä kotiin oppilaan käyttäytymiseen liittyen.
Kohtalainen 6
suhtautuu usein välinpitämättömästi tai negatiivisesti koulutyöhön ja – ympäristöön
vaikeuksia sopeutua kouluyhteisön jäseneksi
käytöshäiriöitä ja huonoja käytöstapoja
oikean ja väärän raja epäselvä
vaikeuksia noudattaa koulun sääntöjä ja ohjeita
Koululta on otettu useampaan kertaan yhteyttä kotiin oppilaan käyttäytymiseen liittyen.
Välttävä 5
suhtautuu negatiivisesti tai välinpitämättömästi koulutyöhön ja –ympäristöön
ei kykene yhteistyöhön eikä noudata koulun sääntöjä
Oppilaalla on
vakavia käytöshäiriöitä
oikean ja väärän raja vääristynyt
jatkuvia laiminlyöntejä Koululta on otettu toistuvasti yhteyttä kotiin oppilaan käyttäytymiseen liittyen.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Arviointi lukuvuoden aikana on ennen kaikkea oppimisprosessin havainnointia, jota toteutetaan osana päivittäistä opetusta ja työskentelyä.
Sen tulisi olla myös oppimisen solmukohtia avaavaa:
Mitä on tarkoitus oppia?
Mitä oppilaat ovat jo oppineet?
Miten oppilaat voivat edistää ja parantaa oppimistaan?
Oppimisen edistymistä seurataan ja dokumentoidaan monipuolisesti (erilaiset testit, portfoliot). Dokumentoinnissa voidaan hyödyntää sähköisiä työkaluja esim. Pedanet. Oppimisen edistymisestä tiedotetaan huoltajille riittävän usein. Oppilaiden itse- ja vertaisarviointia tuetaan.
Oppilaalle annetaan kannustavaa ja henkilökohtaista palautetta. Tarvittaessa pidetään arviointikeskusteluja, joissa myös huoltajat ovat mukana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Arviointi perustuu opetussuunnitelman käyttäytymiselle annettuihin tavoitteisiin ja järjestyssääntöihin. Opettajat arvioivat oppilaan käyttäytymisen yhdessä.
Käyttäytymiselle asetetut tavoitteet:
Sääntöjen ja ohjeiden noudattaminen
Toisten huomioiminen ja auttaminen
Hyvien tapojen noudattaminen
Myönteinen suhtautuminen koulunkäyntiin
Sanallinen arviointi luokilla 1–4.
Numeroarviointi luokilla 5–9.
Arviointikriteerit
Erinomainen 10
• on esimerkillinen kouluyhteisön jäsen ja pystyy auttamaan ja kannustamaan oma-aloitteisesti toisia oppilaita
• suhtautuu myönteisesti koulutyöhön ja hallitsee erilaiset sosiaaliset tilanteet
• osoittaa erinomaisen hyvää käytöstä kaikkia kohtaan ja on rehellinen ja luotettava
• kykenee tarvittaessa joustamaan mielipiteissään mutta uskaltaa myös puolustaa omia ajatuksiaan rakentavasti
Kiitettävä 9
• on kouluyhteisön vastuullinen jäsen ja haluaa auttaa ja kannustaa muita oppilaita
• on ystävällinen ja kohtelias kouluyhteisön jäseniä kohtaan
• on rehellinen ja luotettava
• ratkoo eteen tulevia ristiriitatilanteita omatoimisesti
• noudattaa koulun sääntöjä ja ohjeita ja hyviä käytöstapoja
Hyvä 8
• osaa toimia kouluyhteisön jäsenenä ja osaa auttaa sekä kannustaa muita oppilaita
• osaa keskustella kouluyhteisön jäsenten kanssa kohteliaasti ja ystävällisesti
• on rehellinen ja luotettava
• on yleensä täsmällinen
• ymmärtää oman toimintansa merkityksen ympäristöön
• noudattaa koulun sääntöjä ja ohjeita (ei isoja rikkeitä)
• pyrkii ratkomaan ristiriitatilanteita omatoimisesti
Tyydyttävä 7
• noudattaa vaihtelevasti koulun sääntöjä, käytöstapoja ja ohjeita
• on toisinaan välinpitämätön kouluympäristönsä suhteen
• pyrkii sopeutumaan kouluyhteisön jäseneksi
• auttaa ja kannustaa muita oppilaita vaihtelevasti
• on yleensä rehellinen ja luotettava
Koululta on otettu yhteyttä kotiin oppilaan käyttäytymiseen liittyen.
Kohtalainen 6
• suhtautuu usein välinpitämättömästi tai negatiivisesti koulutyöhön ja – ympäristöön
• vaikeuksia sopeutua kouluyhteisön jäseneksi
• käytöshäiriöitä ja huonoja käytöstapoja
• oikean ja väärän raja epäselvä
• vaikeuksia noudattaa koulun sääntöjä ja ohjeita
Koululta on otettu useampaan kertaan yhteyttä kotiin oppilaan käyttäytymiseen liittyen.
Välttävä 5
• suhtautuu negatiivisesti tai välinpitämättömästi koulutyöhön ja –ympäristöön
• ei kykene yhteistyöhön eikä noudata koulun sääntöjä
Oppilaalla on
• vakavia käytöshäiriöitä
• oikean ja väärän raja vääristynyt
• jatkuvia laiminlyöntejä Koululta on otettu toistuvasti yhteyttä kotiin oppilaan käyttäytymiseen liittyen.
Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Lukuvuositodistuksessa arvioidaan tavoitteiden saavuttamista. Se on kokonaisarvio koko lukuvuoden edistymisestä ja suoriutumisesta. Samalla päätetään oppilaan siirtyminen seuraavalle luokalle/jättäminen luokalle.
Luokat 1–4 sanallinen arviointi
Luokat 5–9 numeroarviointi
Sanallisen arvioinnin avulla voidaan kuvata paitsi oppilaan osaamisen tasoa myös hänen edistymistään, vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan.
Luokkakokonaisuudet:
1–2 Oppimisprosessin kannalta keskeiset asiat
3–6 Hyvän osaamisen kriteerit arvosanalle 8 kuudennen luokan päätteeksi
7–9 Hyvän osaamisen kriteerit arvosanalle 8 yhdeksännen luokan päätteeksi
Perusopetuksen päättöarviointi
Perusopetuksen päättöarvosanan muodostaminen
Pääpaino on oppimisen edistymisen arvioinnissa. Tavoitteena on tuoda esille oppilaan vahvuuksia oppijana sekä vahvistaa itsetuntoa ja oppimismotivaatiota. Arviointi perustuu 1–2. luokan tavoitteisiin, ei kriteereitä hyvälle osaamiselle.
Keskeiset arviointikohteet
Edistyminen kielellisissä valmiuksissa, erityisesti
• kysymisen ja kuuntelemisen taidot
• vuorovaikutustaidot ja taito ilmaista itseään eri keinoin
Edistyminen työskentelytaidoissa, erityisesti
• taito työskennellä itsenäisesti ja ryhmässä
Edistyminen taidossa
• huolehtia omista ja yhteisesti sovituista tehtävistä
Kuudennen vuosiluokan päätteeksi tehtävä arviointi
Arvioidaan työskentelytaitojen ja oppimisen taitojen kehittymistä ja edistymistä oppiaineissa ja laaja-alaisessa osaamisessa. Tarvittaessa käydään tarkentava keskustelu oppilaan ja huoltajan kanssa.