Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa

Oppilaan arvioinnin tehtävä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä kehittää oppilaan edellytyksiä itsearviointiin. Painopiste on oppimista edistävässä arvioinnissa.  

Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa

Formatiivista arviointia tehdään aina perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa asetettujen ja paikallisessa opetussuunnitelmassa täsmennettyjen oppiaineiden tavoitteiden saavuttamiseksi.  

Formatiivinen arviointi ei edellytä dokumentointia. 


Formatiivinen arviointi

Summatiivinen arviointi

Nakkilassa opettaja kirjaa Wilmaan summatiiviseen arviointiin vaikuttavat näytöt.

Arvioinnin yleiset periaatteet

Nakkilan kunta

Oppilaan opintojen edistymisen seuranta ja vuosiluokalta siirtyminen

Opettaja vastaa oppilaan opintojen edistymisen seurannasta. Vuosiluokittain etenevän oppilaan siirtymisestä seuraavalle vuosiluokalle päätetään lukuvuositodistuksen antamisen yhteydessä.

Mikäli oppilas ei näytä saavuttavan hyväksytysti vuosiluokan tavoitteita yhdessä tai useammassa oppiaineessa, opettajan tulee olla riittävän varhaisessa vaiheessa yhteydessä huoltajiin sekä koulun oppimisen tuen toimijoihin ja tarvittaessa opiskelijahuollon asiantuntijoihin. Tavoitteena on turvata oppilaan tarvitsema tuki opintojen edistymiseksi.

Tukitoimien suunnittelun yhteydessä arvioidaan oppilaan opintojen etenemistä ja määritellään tarvittavat jatkotoimet. Oppilaan siirtyminen seuraavalle vuosiluokalle voidaan toteuttaa myös siinä tapauksessa, että hän ei ole saavuttanut hyväksytysti kaikkia vuosiluokan tavoitteita, mikäli tukitoimet ovat olleet riittävät ja jatkosuunnitelma perusteltu. Oppilas voi tällöin jatkaa opintoja tavoitekokonaisuuksittain, mikäli hänelle on annettu sekä ryhmä- että oppilaskohtaisia tukitoimia. Tällaisessa tapauksessa sivistysjohtaja tekee tarvittavan hallintopäätöksen.

Vuosiluokan kertaaminen voidaan harkita myös silloin, kun oppilas on saavuttanut vuosiluokan tavoitteet hyväksytysti, mikäli se katsotaan tarkoituksenmukaiseksi oppilaan koulunkäynnin ja kokonaisvaltaisen edistymisen kannalta.

Jos oppilas on jäämässä luokalle eikä näytä saavuttavan opetukselle asetettuja tavoitteita hyväksytysti, hänelle on järjestettävä mahdollisuus osoittaa osaamisensa osallistumatta opetukseen. Tällaisia näyttötilaisuuksia tarjotaan ensisijaisesti lukuvuoden aikana. Mikäli tämä ei ole mahdollista, voidaan näyttö järjestää erillisessä kokeessa lukuvuoden päätyttyä kesäkuussa. Kesäkuussa järjestettävä näyttökoe on viimeinen vaihtoehto ja sen ajankohta määritellään koulun lukuvuosisuunnitelmassa.

Jos näyttö järjestetään lukuvuositodistuksen antamisen jälkeen, siirtymispäätös seuraavalle vuosiluokalle on ehdollinen. Arvioinnista vastaava opettaja määrittelee osaamista mittaavat näytöt, jotka ovat sisällöltään riittävän monipuolisia. Näytöistä ja niiden aikatauluista tiedotetaan oppilaalle ja huoltajille. Näyttöjä suunniteltaessa ja toteutettaessa tulee huomioida oppilaan tuen tarve ja mahdollisuudet osaamisen osoittamiseen.

Oppimisen ja osaamisen arviointi

Nakkilan kunta

Arviointi kohdistuu oppilaan oppimiseen, työskentelyyn ja käyttäytymiseen. Luotettava arviointi edellyttää näiden osa-alueiden monipuolista havainnointia ja dokumentointia.

Arvioinnin päätehtävä on tukea ja edistää oppimista. Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Arviointi antaa tietoa oppilaan vahvuuksista ja edistymisestä eri oppiaineissa. Arvioinnin tulee olla monipuolista niin, että oppilas voi osoittaa edistymistään ja oppimistaan eri tavoin. 

Arviointipalaute on ennen kaikkea opettajan ja oppilaiden välistä rakentavaa vuorovaikutusta päivittäisessä työskentelyssä. Tämän lisäksi käydään erillisiä arviointikeskusteluja tarpeen mukaan. Oppilaita ohjataan myös itse- ja vertaisarviointiin. Oppilaat harjoittelevat tunnistamaan omaa oppimistaan ja toimintaansa.

Arviointi perustuu aina asetettuihin tavoitteisiin ja arviointiperusteisiin. Mitä on tarkoitus oppia? Mitkä ovat arviointikriteerit? Oppilaille annetaan ohjeita siitä, mitä heidän pitäisi tehdä tavoitteen saavuttamiseksi. Oppilaita ohjataan miettimään tavoitteita ja niiden saavuttamista oppimisprosessin aikana. Miten onnistuttiin tehtävässä? Mistä sen huomaa?

Työskentelyn arviointi

Nakkilan kunta

Työskentelytaitojen kehittäminen on yksi keskeisistä perusopetuksen tavoitteista. Työskentelyn arviointi on osa oppiaineissa tehtävää arviointia ja arvosanan muodostumista.

Työskentelyssä arvioidaan erityisesti oppimisen taitoja, yhteistyötaitoja, vastuullisuutta ja sinnikkyyttä.

Käyttäytymisen arviointi

Nakkilan kunta

Käyttäytymiselle asetetut tavoitteet:    

Sääntöjen ja ohjeiden noudattaminen  
Toisten huomioiminen ja auttaminen 
Hyvien tapojen noudattaminen 
Myönteinen suhtautuminen koulunkäyntiin    

Sanallinen arviointi luokilla 1–3.  

Numeroarviointi luokilla 4–9.  

Arviointikriteerit    

Käyttäytymisen arviointi vuosiluokilla 1 - 3 

Oppilas on saavuttanut erinomaisesti käyttäytymisen tavoitteet, kun hän: ∙ käyttäytyy usein esimerkillisen kohteliaasti, huomaavaisesti ja rehellisesti ∙ ratkoo eteen tulevia ristiriitatilanteita rakentavasti ja omatoimisesti ∙ auttaa ja kannustaa muita oppilaita 

∙ toimii rehellisesti ja luotettavasti, tunnistaa oikean ja väärän 
∙ tunnistaa erilaisten tilanteiden vaatimukset ja käyttäytyy niissä asiallisesti ∙ vaikuttaa positiivisella esimerkillä muihin oppilaisiin ja oppimistilanteisiin ∙ noudattaa yhteisiä sopimuksia ja koulun sääntöjä sekä hyviä tapoja ∙ osoittaa toiminnallaan arvostavansa kouluympäristöään ja huolehtii siitä ∙ oppilaan käytökseen ei juurikaan tarvitse puuttua 

Oppilas on saavuttanut tavoitteet hyvin, kun hän: 

∙ pyrkii auttamaan ja kannustamaan muita oppilaita 
∙ osaa toimia kouluyhteisön jäsenten kanssa rakentavasti, kohteliaasti ja ystävällisesti 
∙ toimii rehellisesti ja luotettavasti, tunnistaa yleensä oikean ja väärän
∙ pyrkii ratkomaan ristiriitatilanteita rakentavasti, mutta tarvitsee tähän välillä aikuisen apua 
∙ toimii yleensä hyvien tapojen mukaisesti 
∙ toimii yleensä täsmällisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon kouluympäristön ∙ noudattaa pääsääntöisesti koulun ja luokan sääntöjä ja ohjeita 
∙ muuttaa käytöstään toivottuun ja ohjattuun suuntaan 

Oppilas on saavuttanut tavoitteet melko hyvin, kun hän: 

∙ auttaa ja kannustaa muita oppilaita vaihtelevasti, mutta hänellä on toisinaan vai keuksia sopeutua kouluyhteisön jäseneksi 
∙ harjoittelee ristiriitojen ratkaisemista 
∙ tunnistaa erilaisia tilanteita, mutta tarvitsee vielä ohjausta sääntöjen noudattamiseen ja asialliseen käyttäytymiseen 
∙ noudattaa yhteisiä sääntöjä tutuissa tilanteissa, mutta tarvitsee välillä muistutta mista 
∙ häiritsee kouluyhteisön toimintaa toistuvasti 
∙ täsmällisyydessä on usein paranettavaa 
∙ toimii toisinaan välinpitämättömästi kouluympäristönsä suhteen
∙ koululta on otettu yhteyttä kotiin oppilaan käyttäytymiseen liittyen ∙ muuttaa käytöstään toivottuun ja ohjattuun suuntaan useamman puuttumisen jälkeen 

Oppilas on saavuttanut tavoitteet osittain, kun hän: 

∙ harjoittelee muiden huomioimista aikuisen ohjauksessa, ei yleensä kykenee yhteistyöhön 
∙ harjoittelee aikuisen ohjauksessa tilanteenmukaista käyttäytymistä ja hyvien tapojen noudattamista, ei erota oikeaa ja väärää käytöstä 
∙ häiritsee kouluyhteisön toimintaa usein 
∙ tuntee jotain yhteisiä sääntöjä ja harjoittelee niiden noudattamista tutuissa tilanteissa 
∙ ei osaa toimia täsmällisesti 
∙ suhtautuu välinpitämättömästi kouluympäristöön 
∙ koulullta on otettu toistuvasti ja tuloksettomasti yhteyttä kotiin oppilaan käyttäytymiseen liittyen 
∙ ei muuta käytöstään toivottuun ja ohjattuun suuntaan


Käyttäytymisen arviointi vuosiluokilla 4 - 9: 

Oppilas on saavuttanut erinomaisesti (arvosanan 10 mukaisesti) tavoitteet, kun hän: ∙ käyttäytyy esimerkillisen kohteliaasti, huomaavaisesti ja rehellisesti ∙ auttaa ja kannustaa muita oppilaita 

∙ kykenee ymmärtämään muiden mielipiteitä ja perustelee tarvittaessa rakentavasti  omia mielipiteitään 
∙ vaikuttaa positiivisella esimerkillä muihin oppilaisiin ja oppimistilanteisiin ∙ noudattaa yhteisiä sopimuksia ja koulun sääntöjä 
∙ ratkoo eteen tulevia ristiriitatilanteita rakentavasti ja omatoimisesti ∙ osoittaa toiminnallaan arvostavansa kouluympäristöään ja huolehtii siitä 

Oppilas on saavuttanut kiitettävästi (arvosanan 9 mukaisesti) tavoitteet, kun hän: ∙ käyttäytyy ystävällisesti ja kohteliaasti kouluyhteisön jäseniä kohtaan ∙ auttaa sekä kannustaa muita oppilaita 

∙ toimii rehellisesti ja luotettavasti, osaa toimii kouluyhteisön jäsenenä ∙ ratkoo eteen tulevia ristiriitatilanteita rakentavasti 
∙ vaikuttaa positiivisella esimerkillä muihin oppilaisiin, oppimistilanteisiin ja koulu ympäristöön 
∙ noudattaa koulun sääntöjä ja ohjeita ja hyviä käytöstapoja 
∙ oppilaan käytökseen ei tarvitse puuttua 


Oppilas on saavuttanut tavoitteet hyvin (arvosanan 8 mukaisesti), kun hän: ∙ pyrkii auttamaan ja kannustamaan muita oppilaita 

∙ osaa toimia kouluyhteisön jäsenten kanssa rakentavasti, kohteliaasti ja ystävällisesti ∙ toimii rehellisesti ja luotettavasti 
∙ pyrkii ratkomaan ristiriitatilanteita rakentavasti 
∙ toimii yleensä täsmällisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon kouluympäristön ∙ noudattaa pääsääntöisesti koulun sääntöjä ja ohjeita 
∙ muuttaa käytöstään toivottuun ja ohjattuun suuntaan 

Oppilas on saavuttanut tyydyttävästi (arvosanan 7 mukaisesti) tavoitteet, kun hän: ∙ auttaa ja kannustaa muita oppilaita vaihtelevasti 

∙ pyrkii toimimaan kouluyhteisön jäsenten kanssa rakentavasti, kohteliaasti ja ystävällisesti 
∙ toimii yleensä rehellisesti ja luotettavasti 
∙ noudattaa vaihtelevasti koulun sääntöjä, käytöstapoja ja ohjeita 
∙ toimii toisinaan välinpitämättömästi kouluympäristönsä suhteen 
∙ sääntöjen ja ohjeiden noudattamisessa on huomauttamista 
∙ koululta on otettu yhteyttä kotiin oppilaan negatiiviseen käyttäytymiseen liittyen 

Oppilas on saavuttanut kohtalaisesti (arvosanan 6 mukaisesti) tavoitteet, kun hän: ∙ hänellä on vaikeuksia sopeutua kouluyhteisön jäseneksi 

∙ ei toimi hyvien käytöstapojen mukaisesti 
∙ oikean ja väärän raja on hänelle hieman epäselvä 
∙ suhtautuu usein välinpitämättömästi kouluympäristöön 
∙ oppilaalla on vaikeuksia noudattaa koulun sääntöjä ja ohjeita 
∙ häiritsee kouluyhteisön toimintaa toistuvasti 
∙ koululta on otettu useampaan kertaan yhteyttä kotiin oppilaan negatiiviseen käyttäy tymiseen liittyen

Oppilas on saavuttanut välttävästi (arvosanan 5 mukaisesti) tavoitteet, kun hän: ∙ ei erota oikeaa ja väärää käytöstä 

∙ ei toimi hyvien käytöstapojen mukaisesti 
∙ häiritsee kouluyhteisön toimintaa toistuvasti 
∙ suhtautuu negatiivisesti tai välinpitämättömästi kouluympäristöön 
∙ ei noudata koulun sääntöjä eikä kykene yhteistyöhön 
∙ koululta on otettu toistuvasti ja tuloksettomasti yhteyttä kotiin oppilaan negatiivisen  käyttäytymisen vuoksi 

Oppilas on saavuttanut heikosti (arvosanan 4 mukaisesti) tavoitteet, kun hän:

∙ Oppilas ei ole koulun kurinpitokeinoin ojennettavissa ja on vaaraksi kouluyhteisölle.

Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana

Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain

Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain

Nakkilan paikallinen tarkennus

Nakkilan kunta

Oppilaan opintojen edistymisen seuranta ja tukitoimet

Opettaja on vastuussa oppilaan opintojen edistymisen säännöllisestä seuraamisesta.

Varhainen tuki ja yhteydenpito

Jos näyttää siltä, että oppilas ei ole saavuttamassa vuosiluokan tavoitteita hyväksytysti yhdessä tai useammassa oppiaineessa, opettajan on otettava ajoissa yhteyttä oppilaan huoltajiin sekä koulun oppimisen tuen ja tarvittaessa opiskeluhuollon asiantuntijoihin. Näin oppilaalle voidaan tarjota tarvittavaa tukea opintojen edistämiseksi.

Tukitoimien suunnittelu ja etenemisen vaihtoehdot

Tukitoimien suunnittelun yhteydessä voidaan harkita oppilaan vuosiluokan kertaamista tai siirtymistä seuraavalle luokalle, vaikka hän ei olisikaan saavuttanut kaikkia vuosiluokan tavoitteita hyväksytysti. Tällöin voidaan myös pohtia opiskelua tavoitekokonaisuuksittain, jos oppilas saa ryhmäkohtaisen tuen lisäksi oppilaskohtaista tukea. Opetuspäällikkö tekee hallinnollisen päätöksen tavoitekokonaisuuksittain opiskelevasta oppilaasta.

Tukitoimien suunnittelussa voidaan päätyä myös vuosiluokan kertaamiseen, vaikka oppilas olisikin saavuttanut vuosiluokan tavoitteet hyväksytysti, jos kertaaminen katsotaan oppilaan yleisen koulumenestyksen kannalta tarkoituksenmukaiseksi.

Näyttömahdollisuus luokalle jäädessä

Jos oppilas ei näytä saavuttavan tavoitteita hyväksytysti ja on vaarassa jäädä luokalleen, hänelle on tarjottava mahdollisuus osoittaa saavuttaneensa ne opetussuunnitelman tavoitteet, jotka ovat edellytyksenä seuraavalle vuosiluokalle siirtymiselle, ilman opetukseen osallistumista. Näyttötilaisuuksia järjestetään sekä lukukauden aikana että sen päätyttyä. Ensisijaisesti näyttö pyritään järjestämään lukuvuoden aikana.

Myös kesäkuussa voidaan järjestää erillinen koe, jossa oppilas voi osoittaa tarvittavat tiedot ja taidot hyväksytysti. Kesäkuun koe on aina viimeinen vaihtoehto tilanteen ratkaisemiseksi, ja sen ajankohta määritellään koulun lukuvuosisuunnitelmassa. Jos näyttötilaisuus järjestetään vasta lukuvuositodistuksen antamisen jälkeen, todistuksen päätös seuraavalle luokalle siirtymisestä on ehdollinen.

Arvioinnista vastaava opettaja määrittelee tarvittavat, riittävän monipuoliset näytöt, joiden avulla oppilaan osaamista voidaan arvioida. Näytöistä ja niiden aikatauluista tiedotetaan huoltajia ja oppilasta. Opettajan on näyttöjä suunnitellessaan otettava huomioon oppilaan tuen tarpeet ja mahdollisuudet antaa monipuolisia näyttöjä.

Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet

Nakkilan kunta

Valinnaisaineet perusopetuksessa

Koulut päättävät tarjolla olevat valinnaisaineet omassa lukuvuosisuunnitelmassaan.

Valinnaisaineiden tarjonta vuosiluokittain, tuntimäärät perustuvat Nakkilan kunnan perusopetuksen tuntijakoon.

  • Vuosiluokat 4–6: Tarjolla on yksi yhden vuosiviikkotunnin valinnainen aine kullakin vuosiluokalla. Nämä aineet arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.

  • Vuosiluokat 8–9:

    • Kahdeksannella luokalla tarjotaan kahden vuosiviikkotunnin valinnaisia aineita.

    • Yhdeksännellä luokalla tarjotaan kaksi yhden vuosiviikkotunnin valinnaista ainetta.

    • Kahdeksannella luokalla aloitettu kahden tunnin valinnainen aine jatkuu yhdeksännellä luokalla.

    • Jos valinnainen aine on perusopetuksen oppiaineen syventävä, se voi korottaa kyseisen yhteisen aineen arvosanaa, mikäli koulun opetussuunnitelmassa niin määritellään.

    • Valinnaisaineiden tavoitteet, sisällöt, arviointiperiaatteet ja mahdollinen vaikutus yhteisen aineen arvosanaan määritellään valinnaisaineittain lukuvuosisuunnitelmassa.

Taide- ja taitoaineiden valinnaiset aineet (vuosiluokat 8–9)

Vuosiluokilla 8–9 tarjotaan kahden vuosiviikkotunnin taide- ja taitoaineiden valinnaisia aineita. Opetussuunnitelmassa määritellään näiden aineiden tavoitteet ja sisällöt osana kaikille yhteisen taide- ja taitoaineen oppimäärää.

Tiedottaminen ja valinnaisaineiden sisältö

Koulut määrittelevät ja tiedottavat huoltajille lukuvuosittain, mitä valinnaisia aineita ja taide- ja taitoaineiden valinnaisia aineita oppilaat voivat valita.
Valinnaisten aineiden ja taide- ja taitoaineiden painotukset, sisällöt ja toteuttamistavat määritellään lukuvuosittain.

Perusopetuksen päättöarviointi

Perusopetuksen päättöarvosanan muodostaminen

Nakkilan kunta

Pääpaino on oppimisen edistymisen arvioinnissa. Tavoitteena on tuoda esille oppilaan vahvuuksia oppijana sekä vahvistaa itsetuntoa ja oppimismotivaatiota. Arviointi perustuu 1–2. luokan tavoitteisiin, ei kriteereitä hyvälle osaamiselle. 

Keskeiset arviointikohteet

Edistyminen kielellisissä valmiuksissa, erityisesti

•      kysymisen ja kuuntelemisen taidot
•      vuorovaikutustaidot ja taito ilmaista itseään eri keinoin

Edistyminen työskentelytaidoissa, erityisesti

•      taito työskennellä itsenäisesti ja ryhmässä

Edistyminen taidossa 

•      huolehtia omista ja yhteisesti sovituista tehtävistä

 Kuudennen vuosiluokan päätteeksi tehtävä arviointi

Arvioidaan työskentelytaitojen ja oppimisen taitojen kehittymistä ja edistymistä oppiaineissa ja laaja-alaisessa osaamisessa. Tarvittaessa käydään tarkentava keskustelu oppilaan ja huoltajan kanssa.

Yhteisten oppiaineiden päättöarviointi

Yhteisten taito- ja taideaineiden päättöarviointi

Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa

Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi

Oppilaskohtaisia tukitoimia saavan oppilaan päättöarviointi

Poissaolojen vaikutukset arviointiin

Arvioinnin uusiminen ja oikaisu

Todistukset

Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa

Lukuvuositodistus

Nakkilan kunta

Numeerisen lukuvuositodistuksen yhteydessä voidaan aina antaa erillinen sanallinen arviointi liitteenä. Sanallista liitettä suositellaan erityisesti silloin, kun oppilaan arviointi on vaikeaa esimerkiksi vähäisten näyttöjen tai puutteellisen kielitaidon vuoksi.


Välitodistus

Nakkilan kunta

Vuosiluokilla 1–6 ei anneta välitodistusta, vaan sen korvaa arvioitikeskustelu. Välitodistus annetaan vuosiluokilla 7–9  syyslukukauden päätteeksi ja vuosiluokalle 7. käydään myös arviontikeskustelu. Luokalla 8. pidetään luokanvalvojan ja huoltajan/huoltajien tapaaminen ja 9. luokalla pidetään luokanvalvojan ja huoltajan/huoltajien tapaaminen tarvittaessa. Arviontikeskustelu käydään tarvittaessa luokilla 8-9.
Jaksojärjestelmässä olevissa vuosiluokkien 7–9 opetusta antavissa kouluissa välitodistuksessa jätetään arvioimatta ne oppiaineet, joita ei ole opiskeltu ensimmäisessä tai toisessa jaksossa. 

Koulut käyttävät yhteisiä Wilmassa olevia välitodistuspohjia. 

Vuosiluokilla 7–8 yksittäiselle oppilaalle voidaan jättää antamatta välitodistus perustelluista syistä. Oppilaan tilanne voi olla esimerkiksi terveydellisistä syistä sellainen, että hänellä ei ole näyttöjä arvosanan antamiseksi useassa eri oppiaineessa. Välitodistuksen antamatta jättämisestä tehdään hallintopäätös ja oppilaskohtaisia tukitoimia saavalle oppilaalle se kirjataan oppilaskohtaisen tuen toteuttamisesta koskevaan suunnitelmaan.

Erotodistus

Nakkilan kunta

Erotodistus on sanallinen vuosiluokilla 1–3 ja numeerinen vuosiluokilla 4–9. Erotodistuksen yhteydessä voidaan aina antaa myös sanallinen liite. Jos oppilaalle annetaan sanallinen lukuvuositodistus vuosiluokilla 4–9, myös erotodistus on sanallinen.

Perusopetuksen päättötodistus

Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset

Erityisen tutkinnon vastaanottaa pääsääntöisesti oppilasta opettava opettaja. Kotiopetuksessa olevan oppilaan kohdalla tutkinnon vastaanottaa opintojen etenemistä valvova opettaja. Erityisessä tutkinnossa annettava todistus laaditaan sanallisena tai numeerisena Nakkilan kunnan perusopetuksen yleisten arviointiperiaatteiden mukaisesti. Arviointitapa määräytyy samojen periaatteiden mukaan kuin muissakin perusopetuksessa annettavissa todistuksissa.

Paikallisesti päätettävät asiat

ePerusteet