Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Lohjalla
Arvioinnin osalta tehdään yhteistyötä huoltajien kanssa arviointikeskustelujen yhteydessä. Arvioinnin käytänteistä ja periaatteista tiedotetaan Wilmassa, koulujen kotisivuilla, vanhempainilloissa ja arviointikeskusteluissa.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Lohjalla
Vuosiluokilla 1-3 käyttäytyminen arvioidaan erillisellä liitteellä lukuvuoden päätteeksi.
Arvioitavat asiat:
Käyttäydyt huomaavaisesti ja ystävällisesti
Noudatat sääntöjä
Ylläpidät työrauhaa
Huolehdit ympäristöstä
Asennoidut koulutyöhön myönteisesti
Vuosiluokille 4-9 käyttäytyminen arvioidaan lukuvuositodistukseen.
Arvioitavat asiat:
Erinomainen (10)
Oppilas
käyttäytyy huomaavaisesti ja ystävällisesti muita kohtaan
on rehellinen
luo ja ylläpitää työrauhaa ja myönteistä ilmapiiriä
huolehtii ympäristöstä sekä yhteisistä tehtävistä ja välineistä tunnollisesti ja oma-aloitteisesti
noudattaa sääntöjä ja hyviä tapoja.
Kiitettävä (9)
Oppilas
tulee toimeen muiden kanssa
on rehellinen
asennoituu myönteisesti koulutyöhön
ylläpitää työrauhaa ja myönteistä ilmapiiriä
huolehtii ympäristöstä sekä yhteisistä tehtävistä ja välineistä tunnollisesti ja oma-aloitteisesti
noudattaa sääntöjä ja hyviä tapoja.
Hyvä (8)
Oppilas
tulee yleensä toimeen muiden kanssa
on yleensä rehellinen
huolehtii omalta osaltaan työrauhasta
huolehtii pääsääntöisesti ympäristöistä ja yhteisistä tehtävistä ja välineistä
noudattaa pääsääntöisesti sääntöjä ja hyviä tapoja.
Tyydyttävä (7)
Oppilas
on toisinaan vaikeuksissa muiden kanssa
saattaa käyttäytyä vilpillisesti
häiritsee ajoittain työrauhaa
suhtautuu toisinaan huolettomasti ympäristöön sekä yhteisiin tehtäviin ja välineisiin
noudattaa sääntöjä ja hyviä tapoja vaihtelevasti.
Kohtalainen (6)
Oppilas
on toistuvasti vaikeuksissa muiden kanssa
käyttäytyy vilpillisesti
laiminlyö ympäristöä sekä yhteisiä tehtäviä ja välineitä
häiritsee työrauhaa usein
suhtautuu välinpitämättömästi sääntöihin ja hyviin tapoihin.
Välttävä (5)
Oppilas
ei tule toimeen muiden kanssa
syyllistyy jatkuvasti rangaistaviin rikkomuksiin
halveksii ja laiminlyö ympäristöä sekä yhteisiä tehtäviä ja välineitä
estää muiden työskentelyn
ei välitä säännöistä eikä hyvistä tavoista.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Lohjalla
Koulun lukuvuosisuunnitelmassa määrätään päivämäärä, jolloin oppilaalla on ennen luokalle jättämistä mahdollisuus erillisessä näytössä osoittaa saavuttaneensa hyväksyttävät tiedot ja taidot. Suoritusmahdollisuus järjestetään kesäkuussa.
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Lohjalla
Ne valinnaiset aineet, jotka muodostavat yhtenäisen, vähintään kahden vuosiviikkotunnin oppimäärän, arvioidaan numeroin. Oppimäärältään alle kaksi vuosiviikkotuntia käsittävät valinnaiset aineet ja tällaisista oppimääristä koostuvat kokonaisuudet arvioidaan sanallisesti. Yhteiseen oppiaineeseen liittyvässä sanallisesti arvioitavassa valinnaisessa aineessa osoitettu osaaminen voi korottaa kyseisen oppiaineen päättöarvosanaa.
Mikäli oppilas vaihtaa valinnaisen aineen toiseen joko omassa koulussaan tai koulun vaihdon yhteydessä, päättötodistukseen merkitään molempien valinnaisten aineiden nimet. Kesken jäänyt valinnainen aine arvioidaan numeroin, mikäli oppilas on ehtinyt suorittaa kyseisestä aineesta vähintään kahden vuosiviikkotunnin laajuisen osuuden. Mikäli kesken jääneen valinnaisen aineen osuus on alle kaksi vuosiviikkotuntia, arvioidaan valinnainen aine merkinnällä ”osallistunut”. Uusi valinnainen aine arvioidaan numeroin, mikäli oppilas on ehtinyt suorittaa kyseisestä aineesta vähintään kahden vuosiviikkotunnin laajuisen osuuden. Mikäli uuden valinnaisen aineen osuus on alle kaksi vuosiviikkotuntia, arvioidaan valinnainen aine merkinnällä ”hyväksytty”.
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Lohjalla
Vuosiluokalla 7 käytetään opetuksen järjestäjän päätöksellä 1 vuosiviikkotunti käsityön opetuksen painotukseen.
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lohjalla
Vuosiluokilla 1-3 arviointi on sanallista. Vuosiluokilla 4-9 arviointi on sanallisen ja numeroarvioinnin yhdistelmä. Sanallinen arviointi (hyväksytty-merkintä) annetaan oppilaanohjauksessa sekä oppimäärältään alle kaksi vuosiviikkotuntia käsittävissä valinnaisissa aineissa. Oppilaanohjauksen hyväksytty-merkintä ei tule näkyviin todistuksiin. Sen opiskelusta lisätään 9. luokan päättötodistukseen teksti “Oppilaan opinto-ohjelmaan on kuulunut oppilaanohjausta ja työelämään tutustumista”.
Yksilöllistetyn oppimäärän suoritukset arvioidaan suhteessa HOJKSin tavoitteisiin numeroarviointina vuosiluokittain. Yksilöllistetty oppimäärä merkitään todistukseen tähdellä (*) ja todistuksen lisätietoja-kohtaan tulee teksti “Oppilas on opiskellut tähdellä (*) merkityt oppiaineet yksilöllistetyn oppimäärän mukaan."
Toiminta-alueittain annettavassa opetuksessa käytetään sanallista arviointia.
Routionmäen yhtenäiskoulun Jalava-luokilla yksilöllistetyn oppimäärän suoritukset arvioidaan suhteessa HOJKSin tavoitteisiin sanallisesti ja/tai numeroarviointina vuosiluokittain. Tämän lisäksi voidaan antaa sanallista palautetta erillisessä liitteessä.
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Lohjalla
Väliarviointi pidetään kaikilla luokka-asteilla arviointikeskusteluina marras-helmikuussa. Vuosiluokilla 1-6 arviointikeskusteluun osallistuvat oppilas, huoltaja(t) ja opettaja. Vuosiluokilla 7-9 arviointikeskustelut käydään oppilaan ja opettajan kesken. Lisäksi luokka-asteilla 5-9 annetaan välitodistus syyslukukauden päätteeksi.
Jos oppilas ei sairauden vuoksi ole voinut osallistua kouluopetukseen eikä muutoinkaan opiskella tai antaa näyttöjä, voidaan todistus jättää antamatta. Rehtori tekee asiasta hallintopäätöksen.
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus
Lohjalla
Erityinen tutkinto on ajankohtainen viimeistään perusopetuksen päättövaiheessa, sillä se on huoltajan päätöksellä kotiopetuksessa opiskelevalle keino saada perusopetuksen päättötodistusta vastaava todistus.
Erityisessä tutkinnossa suoritetuista opinnoista voidaan antaa todistus tietyn oppiaineen oppimäärän suorittamisesta, tietyn vuosiluokan oppiaineen suorittamisesta tai perusopetuksen päättötodistusta vastaavan perusopetuksen koko oppimäärän suorittamisesta.