Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymisen tavoitteet Lestin koulussa
Lestin koulun käyttäytymisen arvioinnin kriteerit
Arvosana | Kriteerit |
10 erinomainen |
|
9 kiitettävä |
|
8 hyvä |
|
7 tyydyttävä |
|
6 kohtalainen |
|
5 välttävä |
|
4 hylätty |
|
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvioinnin kriteerit oppiaineittain Opetushallituksen määräys OPH-5042-2020
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lestin koulussa lukuvuoden aikana annetaan yksi välitodistus luokilla 1-9. Luokilla 1-3 välitodistus on sanallinen ja luokilla 4-9 annetaan numeroarviointi. Väliarviointi tehdään syyslukukauden loppuun mennessä. Väliarviointia voidaan täydentää sanallisesti todistuksen liitteellä.
Lestin koulun lukuvuosiarviointi on luokilla 1-3 sanallinen ja luokilla 4-8 numeroarviointi. Päättötodistuksessa ja 9. vuosiluokan väliarvioinnissa annetaan numeroarviointi. Arviointia voidaan täydentää sanallisesti todistuksen liitteellä.
Käyttäytymisen arviointi annetaan väli- ja lukuvuositodistuksissa sanallisena erillisenä liitteenä luokille 1-3 ja numeroarviointina luokille 4-8.
9. vuosiluokan väliarvioinnissa käyttäytymistä arvioidaan numerolla.
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus
Paikallisesti päätettävät asiat
Arvioinnin periaatteet Lestijärven perusopetuksessa
1. Arvioinnin muodoista tiedottaminen
Oppilaan arvioinnista ja sen eri muodoista tulee tiedottaa niin oppilaille kuin huoltajallekin. Tämän tulisi tapahtua heti lukuvuoden alussa. Oppilaille on tärkeää kertoa, mitä tänä lukuvuonna tulisi oppia ja mitä heiltä odotetaan. Kun oppilaalle ja hänen huoltajalleen on annettu etukäteen tietoa arvioinnin muodoista ja perusteista, niin jälkikäteen on helppoa perustella, miten arviointia on toteutettu. Opettajan antama arviointi pohjautuu koulun opetussuunnitelmassa olevaan arviointistrategiaan.
Arvioinnin avulla opettaja ohjaa oppilasta tiedostamaan omaa ajatteluaan ja toimintaansa ja auttaa oppilasta ymmärtämään oppimistaan.
2. Palaute työskentelystä ja käyttäytymisestä
Oppilaalla on oikeus saada palautetta eri tavoin siitä, miten hän on suoriutunut annetuista tehtävistä, miten osallistuu opetukseen ja miten käyttäytyy erilaisissa koulun tilanteissa. Palautteen tulee olla lähtökohtaisesti myönteistä ja rakentavaa.
3. Oman työn suunnitteluun ohjaaminen
Jo alkuopetuksessa oppilas osaa kertoa, mitä haluaa oppia. Hän osaa kertoa, missä on omasta mielestään hyvä ja missä tarvitsee aikuisen apua. Hän osaa kertoa, jos häntä jokin asia koulutyössä huolettaa tai jopa pelottaa.
Seuraavilla luokka-asteilla oppilas osaa asettaa itselleen tavoitteita, kun hän tietää mitä häneltä odotetaan. Syyslukukauden alussa opettaja käy oppilaan kanssa kahden kesken tai kehityskeskustelussa läpi oppilaan keväällä saadun todistuksen, josta voidaan havaita vahvuuksia ja kehittymisen alueita.
Arvioinnin tapoja Lestin koulussa
1. Keskustelu oppilaan kanssa
Lestin koulussa käydään keskusteluja oppilaan kanssa opiskelusta, työskentelystä ja käyttäytymisestä. Oppilaan kanssa voidaan tarkastella yhdessä mm. koetuloksia, tarkastaa kirjoitelmia ja käydä keskustelua edistymisestä. Samalla opettajalla on mahdollisuus kuulla oppilaan käsityksiä itsestään oppijana. Keskustelussa voidaan käydä läpi asioita, jotka sujuvat, asioita, joissa on hankalaa ja keskustelua siitä, miten oppilasta voitaisiin parhaiten hänen mielestään auttaa. Opettaja ja oppilaan välisen keskustelun pohjana voi olla myös oppilaan tekemä itsearviointi oppimisprosessistaan.
2. Vertaisarviointi: oppilas oppilaalle
Kun luokassa on avoin ja myönteinen ilmapiiri, niin oppilastoverit voivat antaa vertaispalautetta toisilleen. Vertaisarviointi voi olla suullista tai kirjallista. Oppilastoveri voi arvioida kaveria esimerkiksi lukutaidosta, parityöstä, vihkotyöstä, tarinoista, kuvataiteen töistä, pulpetin siisteydestä jne.
Vertaispalautteen antamista tulee opettaa, harjoitella ja ohjata. Oppilaita ohjataan antamaan myönteistä sekä rakentavaa palautetta kaverille. Hyvänä harjoittelun muotona on opettajan antama esimerkki mm. kuvataidetöiden, käsitöiden, seinälehtien käsittelyssä, missä painotetaan kunkin työn myönteisiä puolia. Yhdessä ja yleisesti voidaan pohtia myös kehittämiskohteita seuraavia töitä varten.
3. Ryhmäarviointi itsearviointitaitojen harjoittajana
Ryhmäarviointi voi olla suullista tai kirjallista. Ryhmäarviointia voidaan suorittaa ryhmätöiden ja projektien jälkeen: miten onnistuimme, miten ryhmämme toimi, mitä opimme, miten työskentelymme sujui, mikä ei sujunut ja miksi, mitä pitäisi tehdä seuraavalla kerralla toisin jne.
Parityön arviointia voidaan harjoitella samalla tavalla kuin ryhmäarviointia. Työpari voi antaa myös toisilleen vertaisarviointia.
4. Itsearviointi oppilaan itsetuntemuksen ja myönteisen minäkuvan tukijana
Itsearviointitaitojen kehittäminen alkaa jo alkuopetuksessa. Tällöin oppilaan itsearviointi on enemmänkin oppilaan tuntemuksia ja kokemuksia siitä, mitkä asiat koulussa ovat mukavia ja helppoja, mitkä tuntuvat hankalilta ja onko asioita, mitkä huolestuttavat häntä. Arviointikeskustelussa voidaan pohtia oppilaan edistymistä ja asettaa tavoitteita tulevalle työskentelylle.
5. Numeroarvioinnissa käytetään viitteellisenä pohjana seuraavaa asteikkoa
10 ERINOMAINEN
|
9 KIITETTÄVÄ
|
8 HYVÄ
|
7 TYYDYTTÄVÄ
|
6 KOHTALAINEN
|
5 VÄLTTÄVÄ
|
4 HYLÄTTY
|
6. Sanallinen arviointi
Sanallista arviointia toteutetaan luokilla 1-3.