Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
ks. luku 6.14 Oppilaan arviointi (Lappeenranta).
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
ks. luku 6.14 Oppilaan arviointi (Lappeenranta).
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
ks. luku 6.14 Oppilaan arviointi (Lappeenranta).
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
ks. luku 6.14 Oppilaan arviointi (Lappeenranta).
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
ks. luku 6.14 Oppilaan arviointi (Lappeenranta).
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Ohje kouluille päättöarviointi (koskee kouluja, joissa 9. vuosiluokan opetusta)
Ohje kouluille
Koulu kuvaa tähän, miten päättöarviointi toteutetaan
päättöarvioinnin kokonaisuus
valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
päättötodistukset.
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
ks. luku 6.14 Oppilaan arviointi (Lappeenranta).
Lukuvuositodistus
Lukuvuositodistus 1.lk + liite
Lukuvuositodistus 2.lk + liite
Lukuvuositodistus 3.lk + liite
Lukuvuositodistus 4-9.lk liite
Välitodistus
ks. luku 6.14 Oppilaan arviointi (Lappeenranta).
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Valmistavan opetuksen todistukset (Lappeenranta)
Todistus perusopetukseen valmistavaan opetukseen osallistumisesta
Todistus perusopetukseen valmistavaan opetuksen edistymisen arviointi
Toiminta-alueittain opetus (Lappeenranta)
Toiminta-alueittain opetus - lukuvuositodistus 1-9.lk + liite.
Toiminta-alueittain opetus - välitodistus 6-9.lk + liite.
Toiminta-alueittain opetus - päättötodistus + liite.
Toiminta-alueittain opetus - erotodistus 1-9.lk + liite.
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus
ks. luku 6.14 Oppilaan arviointi (Lappeenranta) sekä luku 14 Liite 4.
Todistus perusopetuksen oppiaineen oppimäärän suorittamisesta
Todistus osittain suoritetusta perusopetuksen oppimäärästä
Todistus perusopetuksen koko oppimäärän suorittamisesta
Paikallisesti päätettävät asiat
Oppilaan arviointi (Lappeenranta)
Yhteistyö huoltajien kanssa arvioinnin osalta
Lappeenrannan kaupungin peruskouluissa järjestetään arviointikeskustelu vähintään kerranlukuvuodessa. Arviointikeskusteluun osallistuu oppilas, huoltajat ja opettaja. Arviointikeskustelussa huoltajat sekä oppilas saavat tietoa arvioinnin periaatteista ja erityisesti siitä, miten oppilas on edistynyt opinnoissaan. Arviointikeskustelu on osa formatiivista arviointia.
Koulun opetussuunnitelma sisältää kuvauksen arviointikeskustelun sisällöstä sekä sen järjestämisen periaatteista ja käytänteistä.
Arvioinnista tiedottamisen muodot
Opetuksen järjestäjä tiedottaa arvioinnin kuntakohtaisista periaatteista koulutulokkaiden huoltajille jaettavassa oppaassa. Koulun opetussuunnitelma sisältää kuvauksen koulun arviointikäytänteiden ja arvioinnin periaatteiden tiedottamisesta huoltajille ja oppilaille.
Käyttäytymisen arviointi ja sen perustana olevat tavoitteet
Käyttäytymisen tavoitteet on kirjattu koulun opetussuunnitelmaan. Käyttäytyminen arvioidaan lukuvuoden päättyessä sanallisesti vuosiluokilla 1-3 ja numerolla vuosiluokilla 4-8. Toiminta-alueittain annettavassa opetuksessa käyttäytyminen arvioidaan kaikilla vuosiluokilla sanallisesti.
Valinnaisten aineiden arviointi sen mukaan, miten opetuksen järjestäjä niitä tarjoaa
Valinnaisten aineiden arvioinnissa noudatetaan opetussuunnitelman perusteita. Valinnaisten aineiden laajuus, tavoitteet ja sisältöalueet, oppimisympäristöihin, työtapoihin, tukeen ja ohjaukseen liittyvät erityispiirteet sekä arvioinnin toteuttamisen periaatteet on kuvattu koulujen opetussuunnitelmissa sekä tarvittaessa vuosisuunnitelmissa.
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa sen mukaan, miten opetuksen järjestäjä niitä tarjoaa
Valinnaisten aineiden arvioinnissa noudatetaan opetussuunnitelman perusteita. Syventävä valinnainen aine (alle 2 vuosiviikkotuntia) voi korottaa yhteisen oppiaineen päättöarvosanaa.
Valinnaisten aineiden laajuus, tavoitteet ja sisältöalueet, oppimisympäristöihin, työtapoihin, tukeen ja ohjaukseen liittyvät erityispiirteet sekä arvioinnin toteuttamisen periaatteet on kuvattu koulujen opetussuunnitelmissa sekä tarvittaessa vuosisuunnitelmissa.
Opinnoissa etenemisen, vuosiluokalta siirtymisen ja vuosiluokalle jättämisen periaatteet ja käytännöt
Kuvaus menettelytavasta sisältyy koulun opetussuunnitelmaan.
Sanallisen arvion ja numeroarvosanan antaminen todistuksissa eri oppiaineissa sekä käyttäytymisen arvioinnissa
Lappeenrannan kaupungin perusopetuksessa oppilaat saavat sanallisen arvion kolmiportaisella asteikolla vuosiluokilla 1-3 ja numeroarvion vuosiluokilla 4-9. Vuosiluokkien 1-3 täydentävät sanalliset arvioinnit annetaan todistuksen liitteenä.
Sanallinen arvio on mahdollinen kaikilla vuosiluokilla mukaan lukien päättöarviointi yksilöllistetysti opiskeltujen oppimäärien osalta. Koulun tulee kirjata opetussuunnitelmaan, jos käyttää sanallista arviota yksilöllistettyjen oppimäärien arvioinnissa. Sanallista arviointia täydentävä kuvaileva arviointi annetaan todistuksen liitteenä.
Vuosiluokkien 1-3 sanallisen arvioinnin todistuksissa käytetään oppiaineiden arvioinnissa kolmiportaista asteikkoa (osaat alkeet, osaat keskeiset asiat, osaat kiitettävästi) tai kaksiportaista asteikkoa (hyväksytty / hylätty). Tätä arviointia täydennetään tarvittaessa sanallisella arviolla, joka annetaan todistuksen liitteenä. Vuosiluokilla 1-2 kolmiportaista asteikkoa käytetään matematiikan sekä äidinkielen ja kirjallisuuden arvioinnissa, muut aineet arvioidaan asteikolla hyväksytty tai hylätty.
Kolmannella vuosiluokalla kaikki oppiaineet arvioidaan kolmiportaisella asteikolla lukuun ottamatta valinnaista ainetta, joka arvioidaan asteikolla hyväksytty / hylätty.
Vuosiluokilla 1-3 käyttäytyminen arvioidaan sanallisesti kolmiportaisella asteikolla todistuksen liitteenä.
Toiminta-alueittain annettavassa opetuksessa käytetään sanallista arviointia asteikolla hyväksytty / hylätty. Tätä hyväksytty / hylätty arviointia täydennetään tarvittaessa sanallisella arvioinnilla, joka annetaan todistuksen liitteenä.
Toiminta-alueittain annettavassa opetuksessa käyttäytyminen arvioidaan kaikilla vuosiluokilla sanallisesti todistuksen liitteenä.
Välitodistukset, mikäli opetuksen järjestäjä niitä päättää antaa
Lappeenrannan kaupungin peruskouluissa välitodistus annetaan 6. vuosiluokan oppilaille. Muiden vuosiluokkien oppilaille ei anneta välitodistusta.
Erityisen tutkinnon suorittamisen mahdollisuudet ja ajankohdat
Mikäli huoltaja haluaa johdollaan oppivelvollisuutta suorittavan lapsensa saavan opinnoistaan perusopetuksen todistusta vastaavan todistuksen, jossa todetaan suoritetut opinnot ja annetaan sanallinen arvio tai numeroarvosana osaamisen tasosta, on lapsen osallistuttava perusopetuslain 38§:n mukaiseen erityiseen tutkintoon. Tutkinnossa oppilaan osoitteen mukaisen lähikoulun rehtorin nimeämä opettaja yhdessä tarvittavien muiden opetusalan ammattihenkilöiden kanssa arvioi osaamisen tason suhteessa opetussuunnitelmassa määriteltyihin tavoitteisiin. Erityisen tutkinnon hyväksytysti suorittaneelle annetaan todistus perusopetuksen oppimäärän suorittamisesta kokonaan tai osittain.
Myös muiden erityisen tutkinnon suorittamisesta kiinnostuneiden Lappeenrannassa asuvien henkilöiden tulee ottaa yhteyttä kotiosoitteen mukaisen peruskoulun rehtoriin, joka nimeää tutkinnon vastaanottavan opettajan. Kunta perii maksun muilta kuin kunnassa asuvilta oppivelvollisuuden piirissä olevilta tutkinnon suorittajilta.
Ohje kouluille
mitkä ovat arviointikulttuurin kehittämisen mahdolliset alue- ja koulukohtaiset painotukset
miten opintojen aikainen arviointi toteutetaan
opintojen aikaisen formatiivisen arvioinnin ja palautteen antamisen periaatteet, kokonaisuus ja pedagoginen tehtävä oppimisen edistämisessä
lukuvuoden päätteeksi tehtävä arviointi
itsearvioinnin edellytysten tukeminen; itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin periaatteet
opinnoissa etenemisen, luokalta siirtymisen ja luokalle jättämisen periaatteet ja käytännöt
toisen ja kolmannen vuosiluokan sekä kuudennen ja seitsemännen vuosiluokan nivelvaiheisiin liittyvät arvioinnin ja palautteen antamisen käytännöt
valinnaisten aineiden arviointi
käyttäytymisen arviointi ja sen perustana olevat tavoitteet ja arviointiperusteet
todistukset ja niiden antamiseen liittyvät käytännöt sekä sanallisen ja numeroarvioinnin käyttö todistuksissa eri oppiaineissa sekä käyttäytymisen arvioinnissa
Koulun tulee kirjata opetussuunnitelmaan, jos käyttää sanallista arviota yksilöllistettyjen oppimäärien arvioinnissa.
muut tiedottamisen ja arviointipalautteen antamisen muodot ja ajankohdat sekä yhteistyö huoltajien kanssa
arviointikeskusteluiden sisältö ja niiden järjestämisen periaatteet
Mikäli huoltaja on ilmoittanut ottavansa vastuun lapsensa oppivelvollisuuden suorittamisesta, edetään opetussuunnitelman liitteenä olevan Lappeenrannan kaupungin kotiopetuksen toimintamallin mukaisesti. ks. luku 14 Liitteet.