T1 herättää oppilaassa mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan ja opastaa tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa
Paikallinen tarkennus
Kasukkalan koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
minä ortodoksina ja kirkon jäsenenä, oma identiteetti
seurakunta
erilaisia ortodoksisia perinteitä
omatunto
epäitsekkyys esim. Pyhä Nikolaos
elämä ja kuolema
huolenpito, toisesta välittäminen
anteeksiantaminen
|
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin
Paikallinen tarkennus
Kasukkalan koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
Raamattu, kertomukset, esim laupias samarialainen, Joosef-kertomuksia
seurakunta
pyhittävät asiat: mysteeriot, sakramentit
kaste, mirhallavoitelu, kummi
nimikkopyhä, taivaallinen esirukoilija, oma nimipäivä
Herran rukous
kirkkorakennus: kirkon osat ja esineistöä
jumalanpalvelukset
jumalanpalvelusten toimittajat
koululaispalvelukset
erilaisia jumalanpalveluksia
tapahtumaikoneja ja pyhien ihmisten ikoneja
joulupaasto ja suuri paasto
|
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
Paikallinen tarkennus
Kasukkalan koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
pyhä ja arki osana kirkkovuoden kulkua
pyhittävä asia: mysteerio, sakramentti
kaste, mirhallavoitelu, kummi
nimikkopyhä, taivaallinen esirukoilija, oma nimipäivä
Raamattu kirkon kirjana: Vanha ja Uusi Testamentti, evankeliumit
evankelistat, apostolit
tapahtumaikoneja ja pyhien ihmisten ikoneja
Jumalansynnyttäjä, Jumalanäiti
kirkkovuosi: teofania, Kristuksen kaste, Kristuksen Jerusalemiin ratsastaminen
joulupaasto ja suuri paasto
muodollinen rukoileminen, esimerkiksi Taivaallinen Kuningas, Herra armahda, Pyhä Jumala, pääsiäistropari, Monia vuosia
|
T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin
Paikallinen tarkennus
Kasukkalan koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
seurakunta
pyhä ja arki
juutalaisuuden, islamin ja kristinuskon piirteitä, ortodoksisuuteen peilaten
koulun lähialueen uskontoja, uskonnottomuus
erilaisia ortodoksisia perinteitä
|
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
Paikallinen tarkennus
Kasukkalan koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
hyvinvointi, vastuu omasta terveydestä
minä ortodoksisen kirkon jäsenenä
|
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
Paikallinen tarkennus
Kasukkalan koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
Herran rukous
joulupaasto ja suuri paasto
juutalaisuuden, islamin ja kristinuskon piirteitä, ortodoksisuuteen peilaten
koulun lähialueen uskontoja, uskonnottomuus
omassa koulussa vietettäviä juhlia, niin uskonnollisia kuin perinteisiä juhlia
erilaisia ortodoksisia perinteitä
vastuu ympäristöstä
hyvinvointi, vastuu omasta terveydestä
paasto, hyvän tekeminen
eriarvoisuus, samanarvoisuus, avuliaisuus, esim. laupias samarialainen, esirukous
hyvä elämä esim. ”Kun minulla oli nälkä… te annoitte minulle ruokaa…”
huolenpito, toisesta välittäminen, anteeksiantaminen, rakkaus esim. tuhlaajapoika
Joosef-kertomuksia
Lapsen oikeuksien sopimus omassa elämässä, ihmisoikeudet
|
T7 ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta
Paikallinen tarkennus
Kasukkalan koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
Herran rukous
rehellisyys, esim. ryövärit ristillä
hyvinvointi, vastuu omasta terveydestä
paasto, hyvän tekeminen
joulupaasto
suuri paasto
eriarvoisuus, samanarvoisuus, avuliaisuus, esim. laupias samarialainen
huolenpito, toisesta välittäminen, anteeksiantaminen
hyvä elämä, esim. ”Kun minulla oli nälkä… te annoitte minulle ruokaa…”
Lapsen oikeuksien sopimus
|
T8 luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä
Paikallinen tarkennus
Kasukkalan koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
joulupaasto ja suuri paasto
epäitsekkyys
rehellisyys
erilaiset perheet
|