Ortodoksinen uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 herättää oppilaassa mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan ja opastaa tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa
Paikallinen tarkennus
Kimpisen koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset minä ortodoksina ja kirkon jäsenenä, oma identiteetti seurakunta erilaisia ortodoksisia perinteitä omatunto epäitsekkyys esim. Pyhä Nikolaos elämä ja kuolema huolenpito, toisesta välittäminen anteeksiantaminen
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin
Paikallinen tarkennus
Kimpisen koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset Raamattu, kertomukset, esim laupias samarialainen, Joosef-kertomuksia seurakunta pyhittävät asiat: mysteeriot, sakramentit kaste, mirhallavoitelu, kummi nimikkopyhä, taivaallinen esirukoilija, oma nimipäivä Herran rukous kirkkorakennus: kirkon osat ja esineistöä jumalanpalvelukset jumalanpalvelusten toimittajat koululaispalvelukset erilaisia jumalanpalveluksia tapahtumaikoneja ja pyhien ihmisten ikoneja joulupaasto ja suuri paasto
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
Paikallinen tarkennus
Kimpisen koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset pyhä ja arki osana kirkkovuoden kulkua pyhittävä asia: mysteerio, sakramentti kaste, mirhallavoitelu, kummi nimikkopyhä, taivaallinen esirukoilija, oma nimipäivä Raamattu kirkon kirjana: Vanha ja Uusi Testamentti, evankeliumit evankelistat, apostolit tapahtumaikoneja ja pyhien ihmisten ikoneja Jumalansynnyttäjä, Jumalanäiti kirkkovuosi: teofania, Kristuksen kaste, Kristuksen Jerusalemiin ratsastaminen joulupaasto ja suuri paasto muodollinen rukoileminen, esimerkiksi Taivaallinen Kuningas, Herra armahda, Pyhä Jumala, pääsiäistropari, Monia vuosia
T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin
Paikallinen tarkennus
Kimpisen koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset seurakunta pyhä ja arki juutalaisuuden, islamin ja kristinuskon piirteitä, ortodoksisuuteen peilaten koulun lähialueen uskontoja, uskonnottomuus erilaisia ortodoksisia perinteitä
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
Paikallinen tarkennus
Kimpisen koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset hyvinvointi, vastuu omasta terveydestä minä ortodoksisen kirkon jäsenenä
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
Paikallinen tarkennus
Kimpisen koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset Herran rukous joulupaasto ja suuri paasto juutalaisuuden, islamin ja kristinuskon piirteitä, ortodoksisuuteen peilaten koulun lähialueen uskontoja, uskonnottomuus omassa koulussa vietettäviä juhlia, niin uskonnollisia kuin perinteisiä juhlia erilaisia ortodoksisia perinteitä vastuu ympäristöstä hyvinvointi, vastuu omasta terveydestä paasto, hyvän tekeminen eriarvoisuus, samanarvoisuus, avuliaisuus, esim. laupias samarialainen, esirukous hyvä elämä esim. ”Kun minulla oli nälkä… te annoitte minulle ruokaa…” huolenpito, toisesta välittäminen, anteeksiantaminen, rakkaus esim. tuhlaajapoika Joosef-kertomuksia Lapsen oikeuksien sopimus omassa elämässä, ihmisoikeudet
T7 ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta
Paikallinen tarkennus
Kimpisen koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset Herran rukous rehellisyys, esim. ryövärit ristillä hyvinvointi, vastuu omasta terveydestä paasto, hyvän tekeminen joulupaasto suuri paasto eriarvoisuus, samanarvoisuus, avuliaisuus, esim. laupias samarialainen huolenpito, toisesta välittäminen, anteeksiantaminen hyvä elämä, esim. ”Kun minulla oli nälkä… te annoitte minulle ruokaa…” Lapsen oikeuksien sopimus
T8 luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä
Paikallinen tarkennus
Kimpisen koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset joulupaasto ja suuri paasto epäitsekkyys rehellisyys erilaiset perheet

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa otetaan huomioon perheiden erilaisuus, yhteys ortodoksisuuteen ja muihin kirkkoihin tai katsomuksiin. Opetuksessa aloitetaan mysteerioiden tarkastelu osana perheen ja lapsen omaa elämää. Tutustutaan alustavasti oman uskonnon piirteisiin ja kirkon keskeisiin käsitteisiin, sanastoon ja symboleihin sekä erilaisiin jumalanpalveluksiin. Tutkitaan kirkkoa rakennuksena. Tutustutaan omaan seurakuntaan sekä ortodoksisen kirkkovuoden keskeisimpiin juhliin vuoden kristillisen juhlakierron mukaisesti. Tarkastelussa otetaan huomioon kirkkovuoden juhlien perinteet ja tavat sekä joitakin niihin liittyviä pyhiä ihmisiä. Tutustutaan oppilaan omaan nimikkopyhään.

S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan oman luokan oppilaiden, koulun ja lähiympäristön uskontoihin, katsomuksiin ja uskonnottomuuteen koulun arjen tapahtumien ja juhlien yhteydessä. Opetuksessa huomioidaan juhlien sisällöissä tai kirkollisissa tapahtumissa mahdollinen ortodoksinen näkökulma. Tutustutaan oppilaan ortodoksiseen perinnetaustaan osana monikulttuurista ortodoksisuutta.

S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon ortodoksiseen ihmiskäsitykseen liittyvä opetus vapaudesta ja vastuusta sekä ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi. Perehdytään vastuuseen ympäristöstä ja luonnosta sekä tunnistetaan elämän ainutkertaisuus. Pyritään eläytymään toisen asemaan ja pohditaan ihmiselämään liittyviä kysymyksiä kuten toisesta välittäminen, anteeksiantaminen, rehellisyys, huolenpito, rakkaus niin perheessä kuin kouluyhteisössäkin. Selvitetään YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen merkitystä oppilaan omassa elämässä. Tarkastellaan elämää ja kuolemaa sekä eettisiä kysymyksiä Vanhan ja Uuden Testamentin kertomusten ja arjen esimerkkien avulla.

ePerusteet