Ortodoksinen uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 herättää oppilaassa mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan ja opastaa tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa
Paikallinen tarkennus
Kaukaan koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset olen ortodoksi oma perhe, erilaiset perheet ekumeeniset perheet, kristillisyys perheissä enkelit, suojelusenkeli oman koulun uskontoja, uskonnottomuus kaste, mirhallavoitelu, kummi nimikkopyhä, taivaallinen esirukoilija, oma nimipäivä
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin
Paikallinen tarkennus
Kaukaan koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset kirkolliset tavat: ristinmerkki, ikoni, tuohus, lampukka nimikkopyhä, taivaallinen esirukoilija, oma nimipäivä risti Pyhä Kolminaisuus, Jumala, Jeesus; Jumalan Poika, Pyhä Henki Kristuksen ja Jumalansynnyttäjän ikoneja ehtoollinen pappi, kanttori, ponomari rakkaus esim. kertomukset hyvästä paimenesta, lasten evankeliumi Kristus ylösnousemus Luomiskertomus Jumalansynnyttäjä
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
Paikallinen tarkennus
Kaukaan koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset - Pyhä Nikolaos rukoileminen on puhetta Jumalalle; kääntymistä Jumalan puoleen, Herran rukous Raamattu, kirkon kirja enkelit, suojelusenkeli Kristuksen ja Jumalansynnyttäjän ikoneja ehtoollinen koululaisjumalanpalvelukset käyttäytyminen kirkossa, kirkolliset tavat pappi, kanttori, ponomari kirkkovuosi: etenkin, Kristuksen syntymä ja Kristuksen ylösnouseminen virpominen omassa koulussa vietettäviä juhlia, niin uskonnollisia kuin perinteisiä juhlia kirkkovuoden alku: Luomakunnan päivä: maailman luominen
T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin
Paikallinen tarkennus
Kaukaan koulun sisällölliset ja alueelliset painotukset pyhä Nikolaos oman koulun uskontoja, uskonnottomuus omassa koulussa vietettäviä juhlia, niin uskonnollisia kuin perinteisiä juhlia huolenpito, toisesta välittäminen
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
Paikallinen tarkennus
Kaukaan koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset ehtoollinen koululaisjumalanpalvelus elämä ja kuolema omatunto epäitsekkyys rehellisyys
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
Paikallinen tarkennus
Kaukaan koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset koululaisjumalanpalvelukset käyttäytyminen kirkossa pyhät ihmiset, esim. Nikolaos, epäitsekkyys oman koulun uskontoja, uskonnottomuus omassa koulussa vietettäviä juhlia, niin uskonnollisia kuin perinteisiä juhlia elämä ja kuolema vapaus ja vastuu omatunto ihmisoikeuksia lapsen näkökulmasta epäitsekkyys rehellisyys
T7 ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta
Paikallinen tarkennus
Kaukaan koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset luomiskertomus kirkkovuoden alku: luomakunnan päivä vastuu ympäristöstä ihmisen vapaus ja vastuu omatunto epäitsekkyys rakkaus esim. tuhlaajapoika, Joosef-kertomuksia rehellisyys, esim. Aadam ja Eeva elämä ja kuolema
T8 luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä
Paikallinen tarkennus
Kaukaan koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset minä ortodoksina ja kirkon jäsenenä, oma identiteetti huolenpito, toisesta välittäminen, anteeksiantaminen Joosef-kertomuksia

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa otetaan huomioon perheiden erilaisuus, yhteys ortodoksisuuteen ja muihin kirkkoihin tai katsomuksiin. Opetuksessa aloitetaan mysteerioiden tarkastelu osana perheen ja lapsen omaa elämää. Tutustutaan alustavasti oman uskonnon piirteisiin ja kirkon keskeisiin käsitteisiin, sanastoon ja symboleihin sekä erilaisiin jumalanpalveluksiin. Tutkitaan kirkkoa rakennuksena. Tutustutaan omaan seurakuntaan sekä ortodoksisen kirkkovuoden keskeisimpiin juhliin vuoden kristillisen juhlakierron mukaisesti. Tarkastelussa otetaan huomioon kirkkovuoden juhlien perinteet ja tavat sekä joitakin niihin liittyviä pyhiä ihmisiä. Tutustutaan oppilaan omaan nimikkopyhään.

S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan oman luokan oppilaiden, koulun ja lähiympäristön uskontoihin, katsomuksiin ja uskonnottomuuteen koulun arjen tapahtumien ja juhlien yhteydessä. Opetuksessa huomioidaan juhlien sisällöissä tai kirkollisissa tapahtumissa mahdollinen ortodoksinen näkökulma. Tutustutaan oppilaan ortodoksiseen perinnetaustaan osana monikulttuurista ortodoksisuutta.

S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon ortodoksiseen ihmiskäsitykseen liittyvä opetus vapaudesta ja vastuusta sekä ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi. Perehdytään vastuuseen ympäristöstä ja luonnosta sekä tunnistetaan elämän ainutkertaisuus. Pyritään eläytymään toisen asemaan ja pohditaan ihmiselämään liittyviä kysymyksiä kuten toisesta välittäminen, anteeksiantaminen, rehellisyys, huolenpito, rakkaus niin perheessä kuin kouluyhteisössäkin. Selvitetään YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen merkitystä oppilaan omassa elämässä. Tarkastellaan elämää ja kuolemaa sekä eettisiä kysymyksiä Vanhan ja Uuden Testamentin kertomusten ja arjen esimerkkien avulla.

ePerusteet