Vakka-Suomen opetussuunnitelman ohjeet ja painotukset:
Arvioinnissa huomioidaan, että lapsen kehitystaso vaihtelee vielä paljon tämän vuosiluokkakokonaisuuden aikana. Luku- ja kirjoitustaidon edistymistä on seurattava jatkuvasti, ja ensimmäisen ja toisen luokan aikana kehitykselle tulee antaa aikaa. Väliarvioinnissa (esimerkiksi vuodenvaihteessa) käydään arviointikeskustelu (esimerkiksi oppilaan, opettajan ja huoltajien kanssa yhdessä) ja asetetaan tarvittaessa uudet tavoitteet.
Lukuvuositodistuksessa käytetään sanallista todistuspohjaa, jossa äidinkielen osaamista arvioidaan monipuolisesti.
Arvioinnin osa-alueet alkuopetuksessa:
S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
-
Oppilaita rohkaistaan osallistumaan erilaisiin yhteistyö- ja vuorovaikutustilanteisiin. Edistymistä arvioidaan suhteessa kykyyn toimia ryhmässä ja osallistua yhteiseen tekemiseen vapaissa ja ohjatuissa vuorovaikutustilanteissa.
-
Oppilaan sanavaraston laajuutta, kehittymistä ja karttumista seurataan erilaisissa yhteyksissä esimerkiksi saduttamalla, keskustelemalla yhdessä ääneen luetusta tekstistä ja sen sanavalinnoista sekä havainnoimalla oppilaan vuorovaikutustilanteissa käyttämää kieltä.
-
Itsearviointia vuorovaikutustilanteista ovat esim. kuunteleminen, kivana kaverina toiminen, omien tavoitteiden asettaminen ja onnistuminen tavoitteiden saavuttamisessa.
-
Vertaisarviointia oppilas saa esityksistä keskustelun kautta, myös esimerkiksi hymiöitä, värejä, koodeja tms. voi käyttää.
-
Oppilas saa palautetta esimerkiksi kiitosta, huomiota, kommentteja, ohjausta päivittäin.
S2 Tekstien tulkitseminen
Ensimmäisellä luokalla tavoitteena on, että oppilas osaa lukea ja kirjoittaa yksittäisiä, lyhyitä (kaksikirjaimisia tavuja), keväällä lyhyitä sanoja. Toisella luokalla tavoitteena on lukemisen sujuvoittaminen ja luetunymmärtämisen kehittäminen. Lisäksi tavoitteena on, että oppilas osaa kirjoittaa oikein ja itsenäisesti lyhyitä lauseita ja pieniä yhtenäisiä tekstejä. Edistymistä arvioidaan suhteessa näihin tavoitteisiin.
Myös lukemisen harrastuneisuutta voidaan arvioida, mutta on olemassa riski, että lukeminen ei ole hauskaa, jos se on arvioitavaa. Esimerkiksi lukudiplomit auttavat valitsemaan ikätasolle sopivaa luettavaa. Luettujen kirjojen määrä ei ole ratkaisevaa, vaan se, miten uutterasti oppilas lukee omaan taitotasoonsa sopivia ja sitä haastavia kirjoja. Määrä on ratkaisevaa siinä, että lukutaito kehittyy sitä enemmän, mitä enemmän lukee.
Mekaaninen lukutaito
Luetunymmärtäminen
-
Tekstien ymmärtämistä arvioidaan luokkakeskustelun ja vertaisarvioinnin keinoin. Esimerkiksi kuvien avulla ohjataan tekemään johtopäätöksiä ja täyttämään kerronnan aukkoja.
-
Luetunymmärtämistä arvioidaan kirjallisesti kontrollikokein, joissa joko mahdollisuus rastittaa vastaukset tai vastata omin sanoin avokysymyksiin.
S3 Tekstien tuottaminen
Ensimmäisellä luokalla oppilas lukee ja osaa kirjoittaa yksittäisiä, lyhyitä (kaksikirjaimisia) tavuja ja sanoja. Toisella luokalla sanatasokirjoittamisesta siirrytään kirjoittamaan lauseita sekä osataan tunnistaa ja kirjoittaa virkkeitä.
Oikeinkirjoitus
-
Sanelukirjoituksen avulla arvioidaan oikeinkirjoituksen osaamista.
-
Taitojen karttuessa arvioidaan kykyä hallita kokonaisuuksia, sitä, miten oppilas kykenee kirjoittamaan pidempiä lauseita, jopa pieniä tarinoita.
Luova kirjoittaminen
-
Kirjoittamisen taitojen kehittymistä arvioidaan esimerkiksi kirjoitelmavihon tai työkansion avulla.
-
Mikäli oppilaan omat kirjoitustaidot eivät vielä riitä kokonaisten virkkeiden tai yhtenäisten tekstien kirjoittamiseen itsenäisesti, voidaan tekstin tuottamisen taitoja arvioida esimerkiksi saduttamalla.
S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
-
Arvioidaan oppilaan kykyjä tehdä havaintoja kielestä vuorovaikutustilanteissa ja erilaisista teksteistä.
-
Lukuharrastuksen myötä oppilaan kirjallisuuden ja kulttuurin tuntemus kasvaa, ja arvioinnissa voidaan ottaa huomioon myös se, miten laajasti oppilas tuntee ikätasolle sopivaa tarinaperinnettä.
-
Kielitietoisuuteen ja kielen ilmiöihin liittyen kokeita voidaan jo pitää aiheista, joita on harjoiteltu (esim. vierasperäiset kirjaimet, geminaatta, ensitavu).