Suomen kieli ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Yhteisen pohdinnan sekä palautteen antamisen ja saamisen avulla opettaja ohjaa niin koko opetusryhmän kuin yksittäisen oppilaan oppimista ja edistymistä. Vuosiluokilla 1–2 oppimisen arvioinnin päätehtävänä on tukea ja edistää oppilaiden kielellistä kehitystä kaikilla tavoitealueilla. Opettaja pyrkii saamaan kokonaiskuvan kunkin oppilaan kielellisestä kehityksen edistymisestä. Arviointiin perustuvan palautteen kautta oppilaat saavat tietoa kielitaitonsa vahvuuksista sekä edistymisestään opiskelemansa kielen oppijana. Oppilaat saavat myös monipuolisesti palautetta siitä, miten he ymmärtävät ja käyttävät kieltä, ilmaisevat itseään, osallistuvat yhteiseen keskusteluun sekä tuottavat ja tulkitsevat tekstejä. Laadukas ja kannustava palaute osaamisen eri alueilta on tärkeää. Se auttaa oppilaita huomaamaan onnistumisiaan ja edistymistään sekä motivoi suuntaamaan työskentelyään kielellisen kehityksen kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Arviointi tuottaa tietoa myös opetuksen suunnittelua varten sekä auttaa havaitsemaan mahdollisia tuen tarpeita oppilaiden kielellisessä kehityksessä.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärissä ovat

  • edistyminen itsensä ilmaisemisessa ja vuorovaikutustaidoissa, sana- ja käsitevarannon karttuminen
  • edistyminen lukutaidossa sekä tekstien ymmärtämisessä ja lukemisen harrastamisessa
  • edistyminen tekstin tuottamisessa, erityisesti käsin kirjoittamisen ja näppäintaitojen kehittyminen
  • edistyminen kielen ja kulttuurin ymmärtämisessä, erityisesti havaintojen tekeminen sanojen merkityksestä ja arjen kielenkäyttötilanteista.

Paikallinen opetussuunnitelma

Vakka-Suomen opetussuunnitelman ohjeet ja painotukset:

Arvioinnissa huomioidaan, että lapsen kehitystaso vaihtelee vielä paljon tämän vuosiluokkakokonaisuuden aikana. Luku- ja kirjoitustaidon edistymistä on seurattava jatkuvasti, ja ensimmäisen ja toisen luokan aikana kehitykselle tulee antaa aikaa. Väliarvioinnissa (esimerkiksi vuodenvaihteessa) käydään arviointikeskustelu (esimerkiksi oppilaan, opettajan ja huoltajien kanssa yhdessä) ja asetetaan tarvittaessa uudet tavoitteet.

Lukuvuositodistuksessa käytetään sanallista todistuspohjaa, jossa äidinkielen osaamista arvioidaan monipuolisesti.

Arvioinnin osa-alueet alkuopetuksessa:

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

  • Oppilaita rohkaistaan osallistumaan erilaisiin yhteistyö- ja vuorovaikutustilanteisiin. Edistymistä arvioidaan suhteessa kykyyn toimia ryhmässä ja osallistua yhteiseen tekemiseen vapaissa ja ohjatuissa vuorovaikutustilanteissa.

  • Oppilaan sanavaraston laajuutta, kehittymistä ja karttumista seurataan erilaisissa yhteyksissä esimerkiksi saduttamalla, keskustelemalla yhdessä ääneen luetusta tekstistä ja sen sanavalinnoista sekä havainnoimalla oppilaan vuorovaikutustilanteissa käyttämää kieltä.

  • Itsearviointia vuorovaikutustilanteista ovat esim. kuunteleminen, kivana kaverina toiminen, omien tavoitteiden asettaminen ja onnistuminen tavoitteiden saavuttamisessa.

  • Vertaisarviointia oppilas saa esityksistä keskustelun kautta, myös esimerkiksi hymiöitä, värejä, koodeja tms. voi käyttää.

  • Oppilas saa palautetta esimerkiksi kiitosta, huomiota, kommentteja, ohjausta päivittäin.

S2 Tekstien tulkitseminen

Ensimmäisellä luokalla tavoitteena on, että oppilas osaa lukea ja kirjoittaa yksittäisiä, lyhyitä (kaksikirjaimisia tavuja), keväällä lyhyitä sanoja. Toisella luokalla tavoitteena on lukemisen sujuvoittaminen ja luetunymmärtämisen kehittäminen. Lisäksi tavoitteena on, että oppilas osaa kirjoittaa oikein ja itsenäisesti lyhyitä lauseita ja pieniä yhtenäisiä tekstejä. Edistymistä arvioidaan suhteessa näihin tavoitteisiin.

Myös lukemisen harrastuneisuutta voidaan arvioida, mutta on olemassa riski, että lukeminen ei ole hauskaa, jos se on arvioitavaa. Esimerkiksi lukudiplomit auttavat valitsemaan ikätasolle sopivaa luettavaa. Luettujen kirjojen määrä ei ole ratkaisevaa, vaan se, miten uutterasti oppilas lukee omaan taitotasoonsa sopivia ja sitä haastavia kirjoja. Määrä on ratkaisevaa siinä, että lukutaito kehittyy sitä enemmän, mitä enemmän lukee.

Mekaaninen lukutaito

  • Mekaanista lukutaitoa arvioidaan suhteessa lukunopeuteen ja -sujuvuuteen, esimerkiksi luetetaan sanaluetteloita, joissa sanat pitenevät ja monimutkaistuvat loppua kohti.

Luetunymmärtäminen

  • Tekstien ymmärtämistä arvioidaan luokkakeskustelun ja vertaisarvioinnin keinoin. Esimerkiksi kuvien avulla ohjataan tekemään johtopäätöksiä ja täyttämään kerronnan aukkoja.

  • Luetunymmärtämistä arvioidaan kirjallisesti kontrollikokein, joissa joko mahdollisuus rastittaa vastaukset tai vastata omin sanoin avokysymyksiin.

S3 Tekstien tuottaminen

Ensimmäisellä luokalla oppilas lukee ja osaa kirjoittaa yksittäisiä, lyhyitä (kaksikirjaimisia) tavuja ja sanoja. Toisella luokalla sanatasokirjoittamisesta siirrytään kirjoittamaan lauseita sekä osataan tunnistaa ja kirjoittaa virkkeitä.

Oikeinkirjoitus

  • Sanelukirjoituksen avulla arvioidaan oikeinkirjoituksen osaamista.

  • Taitojen karttuessa arvioidaan kykyä hallita kokonaisuuksia, sitä, miten oppilas kykenee kirjoittamaan pidempiä lauseita, jopa pieniä tarinoita.

Luova kirjoittaminen

  • Kirjoittamisen taitojen kehittymistä arvioidaan esimerkiksi kirjoitelmavihon tai työkansion avulla.

  • Mikäli oppilaan omat kirjoitustaidot eivät vielä riitä kokonaisten virkkeiden tai yhtenäisten tekstien kirjoittamiseen itsenäisesti, voidaan tekstin tuottamisen taitoja arvioida esimerkiksi saduttamalla.

S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

  • Arvioidaan oppilaan kykyjä tehdä havaintoja kielestä vuorovaikutustilanteissa ja erilaisista teksteistä.

  • Lukuharrastuksen myötä oppilaan kirjallisuuden ja kulttuurin tuntemus kasvaa, ja arvioinnissa voidaan ottaa huomioon myös se, miten laajasti oppilas tuntee ikätasolle sopivaa tarinaperinnettä.

  • Kielitietoisuuteen ja kielen ilmiöihin liittyen kokeita voidaan jo pitää aiheista, joita on harjoiteltu (esim. vierasperäiset kirjaimet, geminaatta, ensitavu).

Tavoitteet

Tavoite
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T2 opastaa oppilasta kehittämään kieltään ja mielikuvitustaan sekä vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojaan tarjoamalla mahdollisuuksia osallistua erilaisiin ryhmäviestintätilanteisiin ja tutustua niiden käytänteisiin
T3 tukea oppilasta vahvistamaan ilmaisurohkeuttaan ja ohjata häntä ilmaisemaan itseään kokonaisvaltaisesti, myös draaman avulla
T4 ohjata oppilasta rakentamaan viestijäkuvaansa ja ymmärtämään, että ihmiset viestivät eri tavoin
Tekstien tulkitseminen
T6 ohjata oppilasta tarkastelemaan monimuotoisten tekstien merkityksiä ja rakenteita sekä laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan tekstien tarkastelun yhteydessä
T7 ohjata oppilasta hakemaan tietoa eri tavoin
T8 kannustaa oppilasta kiinnostumaan lastenkirjallisuudesta, mediateksteistä ja muista teksteistä luomalla myönteisiä lukukokemuksia ja elämyksiä sekä tarjoamalla mahdollisuuksia tiedonhalun tyydyttämiseen sekä lukukokemusten jakamiseen
Tekstien tuottaminen
T9 rohkaista ja innostaa oppilasta kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan kokemuksiaan puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla
T10 ohjata oppilasta tuottamaan yksinkertaisia kertovia, kuvaavia ja muita tekstejä, myös monimediaisissa ympäristöissä
T11 opastaa oppilasta harjaannuttamaan käsinkirjoittamisen taitoa ja näppäintaitoja sekä ohjata oppilasta vähitellen tekstien suunnitteluun ja rakentamiseen sekä tuntemaan oikeinkirjoituksen perusasioita ja kirjoitettua kieltä koskevia sopimuksia
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T12 kannustaa oppilasta kehittämään kielitietoisuuttaan ja kielen peruskäsitteiden tuntemusta sekä ohjata tekemään havaintoja puhutusta ja kirjoitetusta kielestä sekä auttaa huomaamaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten käyttäytymiseen
T13 innostaa oppilasta kuuntelemaan ja lukemaan lapsille suunnattua kirjallisuutta ja valitsemaan itseään kiinnostavaa luettavaa, kehittämään lukuharrastustaan sekä ohjata oppilasta kirjaston käyttöön
T14 ohjata oppilasta arvostamaan omaa kieltään ja kulttuuriaan sekä kulttuurista moninaisuutta, tutustuttaa joihinkin lastenkulttuurin muotoihin ja innostaa niiden käyttäjäksi sekä kannustaa tuottamaan omaa kulttuuria yhdessä muiden kanssa

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan ympäristön kielellistä jäsentämistä ja nimeämistä, kuuntelemista, kysymistä, vastaamista ja kertomista. Harjoitellaan ryhmäviestinnän käytänteitä erilaisissa kasvokkain tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa. Havainnoidaan erilaisia viestintätapoja. Käsitellään erilaisten vuorovaikutusharjoitusten, keskustelujen ja draaman avulla lastenkirjallisuutta, satuja, kertomuksia, loruja, tietotekstejä, mediatekstejä ja pelejä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Vakka-Suomen opetussuunnitelman ohjeet ja painotukset

Vuorovaikutustaidot opitaan arjessa olevista tilanteista. Tärkeää on mallintaa ja sanallistaa, että lapsi oppii huomaamaan, havainnoimaan ja muokkaamaan omaa viestintäänsä. Tartutaan arjessa vastaan tuleviin tilanteisiin ja nähdään ne merkityksellisinä hetkinä oppia vuorovaikutustaitoja. Perusteissa mainitut tilanteet luovat erilaisia vuorovaikutustilanteita, ne ovat mainioita tilaisuuksia laajentaa käsite- ja sanavarastoa ja ajattelun taitoja.

Harjoitellaan kuultuun tai luettuun kertomukseen, runoon tai tekstiin eläytymistä. Harjoitellaan tunteiden tunnistamista ja ilmaisua. Harjoitellaan samaistumista tekstien hahmoihin ja eläytymistä tapahtumiin. Rohkaistaan osallistumaan/esiintymään yksin ja yhdessä.

S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Opetellaan lukemaan ja harjoitellaan siinä tarvittavia käsitteitä äänne, kirjain, tavu, sana, virke, lopetusmerkki, otsikko, teksti ja kuva. Tuetaan tekstinymmärtämisen taitoja ja harjoitellaan tekstinymmärtämisen strategioita. Havainnoidaan ja tulkitaan monimuotoisia ympäristön tekstejä, niiden merkityksiä ja rakenteita sekä työskennellään muun muassa kuvien, lastenkirjallisuuden, yksinkertaisten tietotekstien ja mediatekstien parissa. Pohditaan sanojen ja sanontojen merkityksiä sekä sananvalintoja teksteissä ja laajennetaan käsitevarantoa. Tutustutaan erilaisiin tapoihin ilmaista aikaa, järjestystä ja paikkaa erityisesti kertovissa, kuvaavissa ja ohjaavissa teksteissä sekä opitaan käyttämään kerronnan peruskäsitteitä, kuten päähenkilö, tapahtumapaikka ja -aika ja juoni. Jaetaan lukukokemuksia eri tavoin, keskustellaan tekstien sisällöistä ja harjoitellaan tekstin kertomista omin sanoin. Harjoitellaan tiedon etsintää tekemällä havaintoja ympäristöstä ja tulkitsemalla kuvia ja kirjoitettuja tekstejä sekä harjoitellaan tiedon kertomista toisille.

Paikallinen opetussuunnitelma

Vakka-Suomen opetussuunnitelman ohjeet ja painotukset

Lukutaidon oppiminen tapahtuu yksilöllisesti ja omaan tahtiin. Tarkoituksena on saavuttaa sujuva ja eläytyvä lukutaito. Opetellaan luetun järkevää ja oikeanlaista rytmittämistä ja tauottamista niin, että ymmärtäminen helpottuisi. Oppilaille pitää olla tarjolla monipuolisesti kaikentasoisia tekstejä ja heitä ohjataan valitsemaan itselle sopivaa luettavaa. Tekstejä esim. tarinoita, satuja käsitellään monipuolisesti yhdessä. Pohditaan sanojen merkityksiä ja avataan käsitteitä. Lisäksi harjoitellaan luetun ymmärtämisen strategioiden alkeita kuten ennakointi, kysymysten ja päätelmien tekeminen. Harjoitellaan tekstien lukemista myös kriittisesti ja pohtien.Tutustutaan joihinkin tunnettuihin satuihin ja satuhahmoihin esim. kansansadut.

S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan tuottamaan tekstejä, käyttämään mielikuvitusta, kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan omia kokemuksia, havaintoja ja ajatuksia puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla yksin ja yhdessä. Tarkastellaan puhutun kielen muuntamista kirjoitetuksi kieleksi ja harjoitellaan tekstin suunnittelua. Tutustutaan kertomiselle ja kuvaamiselle tyypillisiin tekstuaalisiin ja kielellisiin piirteisiin, esimerkiksi ajan ja paikan ilmaisutapoihin ja kertomuksen perusrakenteeseen, ja harjoitellaan niiden käyttämistä omissa teksteissä. Opetellaan isojen ja pienten tekstauskirjainten piirtämistä sekä niillä kirjoittamista ja näppäintaitoja. Tuetaan oikeinkirjoitustaidon kehittymistä fonologisen tietoisuuden harjoitteiden ja lukemisen avulla. Harjoitellaan käyttämään omissa teksteissä oikeinkirjoituksen perusasioita ja joitakin kirjoitettua kieltä koskevia sopimuksia, kuten sanaväli, tavutus, virke ja sen lopetusmerkit, iso alkukirjain virkkeen alussa ja tutuissa erisnimissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Vakka-Suomen opetussuunnitelman ohjeita ja painotuksia

Tarjotaan ja mahdollistetaan erilaisia tapoja tuottaa ja ilmaista itseään. Harjoitellaan oikeinkirjoituksen perusasioita, tavoitteena mahdollisimman sujuvan ja luettavan tekstin tuottaminen.Tutustutaan ohjatusti erilaisiin asiateksteihin esim. uutinen, ilmoitus, mainos sekä kuvitteellisiin teksteihin. Esimerkiksi sadutus on hyvä yhteisöllinen työtapa oman mielikuvitustekstin tuottamisessa. Harjoitellaan käyttämään kirjallisuuden peruskäsitteitä; päähenkilö, sivuhenkilö, tapahtumapaikka ja -aika, juoni oman tekstin tuottamisessa.

S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Opetussuunnitelman perusteet

Vahvistetaan kielellistä tietoisuutta tekemällä havaintoja puhutusta kielestä ja tutustumalla kirjoitettuun kieleen kuunnellen ja lukien. Tehdään havaintoja eri puhetavoista, koulussa ja vapaa-ajalla esillä olevista kielistä sekä kielenkäytön vaikutuksesta muihin. Pohditaan yhdessä sanoja, sanontoja ja ilmaisutapoja, leikitellään kielellä lorujen, runojen ja sanaleikkien avulla. Etsitään itseä kiinnostavaa luettavaa ja herätetään kiinnostusta lukuharrastukseen. Tutustutaan kuunnellen ja lukien monimuotoisiin teksteihin, kuten lapsille suunnattuun kirjallisuuteen ja mediateksteihin, ja käytetään niitä ilmaisun virikkeenä ja keskustellaan niiden merkityksestä omassa arjessa. Tutustutaan yhdessä kirjastoon ja sen käyttöön. Tutustutaan lastenkulttuuriin ja tapakulttuuriin omassa lähiympäristössä, juhlaperinteisiin sekä joihinkin kansanperinteen muotoihin ja osallistutaan yhdessä esitysten tai muiden kulttuurituotteiden tekemiseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Vakka-Suomen opetussuunnitelman ohjeet ja painotukset

Tarjotaan mahdollisuus kokea elämyksiä luettuna, kuultuna, nähtynä. Oppilaat ovat mukana erilaisten koulun juhlien ja tapahtumien suunnittelussa ja toteutuksessa. Kannustetaan oppilaita lukuharrastuksen pariin niin, että oppilas lukee sekä huviksi että hyödyksi. Innostetaan oppilaita lukemaan säännöllisesti kirjallisuutta. Hyödynnetään kirjastopalvelua ja harjoitellaan tiedonhakua esim. kirjastosta, netistä, ympäristöstä.

ePerusteet