Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Lahden perusopetuksessa koulujen yhtenäisiä arvioinnin periaatteita ja käytänteitä ohjaa arvioinnin vuosikello. Arvioinnin tueksi on tuotettu materiaalia Lahden perusopetuksen opetussuunnitelman verkkosivustoille.
Lahden perusopetusta arvioidaan vuorovuosin laatujärjestelmän ja seudullisen arviointikyselyn avulla. Laatuarvioinnissa tuotetaan tietoa koulun toiminnasta ja kehittämiskohteista monipuolisesti, joka toinen vuosi toteutettava arviointikysely sisältää asiakkaiden palautteen keräämistä ja analysointia.
Formatiivinen arviointi
Lahden perusopetuksessa arviointikeskustelut pidetään 1.-, 2.- ja 6.-vuosiluokan aikana yhteistyössä oppilaan, huoltajan ja opettajan kanssa. Muilla vuosiluokilla pidetään oppilaskohtaiset vuosittaiset keskustelut, joihin osallistuvat oppilas, huoltaja ja opettaja. Tehostettua ja erityistä tukea saavien oppilaiden kohdalla keskustelut voidaan käydä oppimissuunnitelman ja HOJKSin laadinnan ja seurannan yhteydessä.
Huoltajia tiedotetaan arviointiin liittyvistä periaatteista ja arvioinnin käytänteistä.
Lisäksi arvioinnista kerrotaan lukuvuoden aikana koululla huoltajatapaamisissa. Oppilaille ja huoltajille annetaan tietoa arvioinnista Lahden perusopetuksen opetussuunnitelman verkko -sivustoilla.
Summatiivinen arviointi
Lahden perusopetuksessa annetaan lukuvuositodistuksen lisäksi väliarviointi vuosiluokilla 3.-9 välitodistuksena. Vuosiluokilla 1-2 ja 6 toteutettava arviointikeskustelu on myös osa lukuvuoden aikana toteutettavaa väliarviointia.
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Lahden perusopetuksessa työskentelyn täsmennetyt tavoitteet on kirjattu Lahden perusopetuksen opetussuunnitelman verkko -sivustoille (Perusopetuksen arvioinnin opas). Työskentelyn arvioinnin periaatteet tulee kuvata oppilaille ja huoltajille säännöllisesti.
Käyttäytymisen arviointi
Lahden perusopetuksessa käyttäytymisen arvioinnin täsmennetyt kriteerit on kirjattu Lahden perusopetuksen opetussuunnitelman verkko -sivustoille (Perusopetuksen arvioinnin opas). Käyttäytymisen arvioinnin periaatteet tulee kuvata oppilaille ja huoltajille säännöllisesti.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Lahden perusopetuksessa erillinen näyttömahdollisuus tarjotaan vähintään kaksi kertaa, joista toinen koulun työpäivien aikana. Oppilasta ja huoltajaa on tiedotettava riittävän varhain mahdollisesta luokalle jättämisestä, jotta oppilaalla on mahdollisuus suorittaa erillisiä näyttöjä.
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lahden perusopetuksessa yleisen ja tehostetun tuen oppilaalle opinto-ohjelma kirjataan oppimissuunnitelmaan ja erityisen tuen oppilaan opintokokonaisuudet kirjataan henkilökohtaiseen opetuksen järjestämistä koskevaan suunnitelmaan (HOJKS).
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Lahden perusopetuksessa yksilöllistetystä oppimäärästä annetaan sanallinen arvio. Lahden perusopetuksessa kirjataan todistuksen lisätietoja -kohtaan, oppilas on opiskellut tähdellä (*) merkityt oppiaineet yksilöllistetyn oppimäärän mukaan.
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Lahden perusopetuksessa taide- ja taitoaineen valinnaisaineen arvioinnin vaikutus oppiaineen arvosanaan arvioidaan päättöarvioinnin kriteereiden mukaan.
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Lahden perusopetuksessa valinnaisten aineiden arvioinnin vaikutus oppiaineen arvosanaan arvioidaan päättöarvioinnin kriteereiden mukaan.
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Lahden perusopetuksessa painotetusta opetuksesta tai kaksikielisestä opetuksesta kirjataan todistuksen lisätietoja -kohtaan, mihin painotettuun tai kaksikieliseen opetukseen oppilas on osallistunut.
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lahden perusopetuksessa käytetään sanallista arviointia vuosiluokilla 1-3 ja numeroarviointia vuosiluokilla 4-9. Yksilöllistetystä oppimäärästä annetaan sanallinen arvio.
Lukuvuositodistus
Lahden perusopetuksessa lukuvuositodistukseen kirjataan lisätietoja-kohtaan, mikäli oppilas on opiskellut painotetussa opetuksessa, kaksikielisessä opetuksessa tai oppiaineita on yksilöllistetty.
Välitodistus
Lahden perusopetuksessa välitodistus annetaan vuosittain 3. vuosiluokalta alkaen.
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Lahden perusopetuksessa tiedotetaan huoltajia varhain mahdollisuudesta jättää arvosana pois ja saada päättötodistukseen “hyväksytty” -merkintä valinnaisena aineena opiskeltavasta A2- tai B2-kielestä.
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus
Lahden perusopetuksessa oppimäärän tai sen osan voi suorittaa muun opetuksen yhteydessä. Järjestelystä sovitaan kussakin tapauksessa erikseen näytön vastaanottavan koulun kanssa.