Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen |
T1 edistää oppilaan taitoa pohtia englannin asemaan ja variantteihin liittyviä ilmiöitä ja arvoja antaa oppilaalle valmiuksia kehittää kulttuurienvälistä toimintakykyä
Paikallinen tarkennus
T1: Perehdytään britti- ja amerikanenglannin eroihin. Tutustutaan keskeisimpiin englanninkielisiin maihin ja kulttuureihin (Yhdistynyt kuningaskunta, Irlanti, USA, Kanada, Australia).
Laaja-alaisen osaamisen painotukset:
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
Oppilaita ohjataan näkemään kulttuurinen moninaisuus lähtökohtaisesti myönteisenä voimavarana. Samalla heitä ohjataan tunnistamaan, miten kulttuurit, uskonnot ja katsomukset vaikuttavat yhteiskunnassa ja arjessa sekä pohtimaan, millaisia asioita ei voida ihmisoikeuksien vastaisina hyväksyä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tuntemaan englannin kielen asemaan ja variantteihin liittyviä arvoja. Hän oppii kielialueen maiden kulttuureja ja elämänmuotoja. Oppilas oppii kehittämään kulttuurien välistä toimintakykyään.
|
Kielen asemaan ja variantteihin liittyvien kysymysten huomaaminen ja kulttuurien välinen toimintakyky
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia englannin asemaa maailmankielenä ja siihen liittyviä ilmiöitä.
Oppilas osaa vertailla ja pohtia kielialueen maiden kulttuureja ja elämänmuotoja.
Oppilas osaa vertailla ja pohtia kulttuurisia piirteitä vuorovaikutuksessa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa englannin asemasta maailmankielenä.
Oppilas osaa vertailla kielialueen maiden kulttuureja ja elämänmuotoja.
Oppilas osaa kertoa kulttuurisista piirteistä vuorovaikutuksessa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa, missä englantia puhutaan ja että sitä puhutaan eri tavoin.
Oppilas osaa kuvailla kielialueen maiden kulttuureja ja elämänmuotoja.
Oppilas osaa nimetä vuorovaikutukseen liittyviä kulttuurisia piirteitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä joitakin maita, joissa englantia puhutaan.
Oppilas osaa kertoa jotakin kielialueen maiden kulttuureista ja elämänmuodoista.
|
T2 kannustaa löytämään kiinnostavia englanninkielisiä sisältöjä ja toimintaympäristöjä, jotka laajentavat käsitystä globalisoituvasta maailmasta ja siinä toimimisen mahdollisuuksista
Paikallinen tarkennus
T2: Tutustutaan joihinkin maihin ja kulttuureihin, joissa englanti on keskeinen käyttökieli. Tehdään huomioita maailmankielistä ja rinnakkaiskielisyydestä.
Laaja-alaisen osaamisen painotukset:
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
Oppiainerajat ylittävä, kokeileva, tutkiva ja toiminnallinen työskentely oppilaita kiinnostavien ilmiöiden tarkastelemiseksi on tärkeää paitsi ajattelun taitojen, myös oppimisen motivaation ja perusopetuksen jälkeisiin opintoihin liittyvien valintojen kannalta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii löytämään englanninkielisiä aineistoja ja toimintaympäristöjä, jotka laajentavat käsitystä globalisoituvasta maailmasta.
|
Maailmankansalaisen taitojen kehittäminen englannin kieltä hyödyntämällä
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia, miten hän voi hyödyntää englanninkielisiä aineistoja ja toimintaympäristöjä omaa oppimistaan edistääkseen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa vertailla englanninkielisiä aineistoja ja toimintaympäristöjä, jotka edistävät hänen oppimistaan
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä englanninkielisiä aineistoja ja toimintaympäristöjä, jotka edistävät hänen oppimistaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa antaa esimerkkejä joistakin aineistoista ja toimintaympäristöistä, joissa voi käyttää englannin kieltä.
|
T3 ohjata oppilasta havaitsemaan, millaisia säännönmukaisuuksia englannin kielessä on, miten samoja asioita ilmaistaan muissa kielissä sekä käyttämään kielitiedon käsitteitä oppimisensa tukena
Paikallinen tarkennus
T3: Käsitellään englannin kielen keskeisiä käsitteitä kuten aikamuotoja ja ajanilmauksia. Harjoitellaan englanninkielisen tekstin rakentamista luettavaksi ja ymmärrettäväksi siten, että käytetään yleisimpiä kielelle tyypillisiä rakenteita.
Laaja-alaisen osaamisen painotukset:
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
Oppilaita kannustetaan luottamaan itseensä ja näkemyksiinsä, perustelemaan ajatuksiaan ja soveltamaan koulun ulkopuolella opittuja taitoja koulutyössä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii löytämään englannin kielen säännönmukaisuuksia ja vertailemaan englannin kieltä muihin kieliin. Hän oppii käyttämään kielitiedon käsitteitä oppimisensa tukena.
|
Kielellinen päättely
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tehdä johtopäätöksiä englannin kielen säännönmukaisuuksista ja soveltaa niitä.
Oppilas osaa vertailla, miten sama asia ilmaistaan englannissa ja jossakin muussa kielessä.
Oppilas tuntee englannin kielen keskeisiä kielitiedon käsitteitä ja osaa käyttää niitä
kielitaitonsa kehittämiseen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tehdä johtopäätöksiä englannin kielen säännönmukaisuuksista.
Oppilas osaa kertoa, miten sama asia ilmaistaan englannissa ja jossakin muussa kielessä.
Oppilas osaa kertoa kohdekielen keskeisistä kielitiedon käsitteistä ja käyttää niitä kielitaitonsa kehittämiseen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tehdä joitakin johtopäätöksiä englannin kielen säännönmukaisuuksista.
Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä siitä, miten sama asia ilmaistaan englannissa ja jossakin muussa kielessä.
Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä englannin kielen kielitiedon käsitteistä ja osaa käyttää niitä kielitaitonsa kehittämiseen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tehdä havaintoja joistakin englannin kielen säännönmukaisuuksista.
|
Kielenopiskelutaidot |
T4 rohkaista oppilasta asettamaan tavoitteita, hyödyntämään monipuolisia tapoja oppia englantia ja arvioimaan oppimistaan itsenäisesti ja yhteistyössä sekä ohjata oppilasta myönteiseen vuorovaikutukseen, jossa tärkeintä on viestin välittyminen
Paikallinen tarkennus
T4: Arvioidaan oppimaan oppimista eri tavoin. Asetetaan tavoitteita säännöllisesti uudelleen.
Laaja-alaisen osaamisen painotukset:
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
Harjoitellaan oppimateriaalin monipuolista käyttöä, sanastojen käyttöä, kokonaisuuksien hahmottamista, ryhmittelyä, tiedon hakemista ja tiedon luotettavuuden arviointia.
Oppilaita kannustetaan ottamaan vastuuta opiskeluun liittyvien tavoitteiden asettamisesta, työn suunnittelusta ja oman työskentelyprosessin ja etenemisen arvioinnista. Heitä ohjataan tunnistamaan omat oppimis- ja opiskelustrategiansa ja kehittämään niitä tietoisesti.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii asettamaan tavoitteita kielten opiskelulleen ja reflektoimaan oppimisprosessiaan itsenäisesti ja yhdessä muiden kanssa. Oppilas oppii käyttämään erilaisia tapoja oppia kieliä ja löytää niistä itselleen tehokkaimmat. Oppilas oppii tapoja toimia vuorovaikutuksessa rakentavasti.
|
Tavoitteiden asettaminen, opiskelustrategioiden hyödyntäminen, oppimisen reflektointi ja vuorovaikutuksessa toimimisen tapojen hahmottaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää monipuolisia itselle sopivia tapoja oppia englannin kieltä.
Oppilas osaa vertailla ja pohtia tapoja toimia rakentavasti vuorovaikutuksessa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää keskeisimpiä itselle sopivia kielenoppimistapoja.
Oppilas osaa vertailla tapoja toimia rakentavasti vuorovaikutuksessa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää yleisimpiä itselle sopivia kielenoppimistapoja.
Oppilas osaa kuvata joitakin tapoja toimia rakentavasti vuorovaikutuksessa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää joitakin itselle sopivia kielenoppimistapoja.
Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä tavoista toimia rakentavasti vuorovaikutuksessa.
|
T5 kehittää oppilaan itsenäisyyttä soveltaa luovasti kielitaitoaan sekä jatkuvan kieltenopiskelun valmiuksia
Paikallinen tarkennus
T5: Käsitellään tavallisia tilanteita, joissa englannin käyttö on tarpeen, kuten matkustamista ja muuta vapaa-ajan viettoa. Käsitellään myös jonkin verran vaativampia tilanteita, joissa englantia tarvitaan. Näin pyritään pohjustamaan tulevissa opinnoissa ja työelämässä tarvittavia englannin kielen taitoja.
Laaja-alaisen osaamisen painotukset:
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Oppilaita rohkaistaan käyttämään kuvittelukykyään uuden oivaltamiseen ja luomiseen, yhdistelemään ennakkoluulottomasti erilaisia näkökulmia sekä rakentamaan uutta tietoa ja näkemystä. Oppilaiden omia ideoita tuetaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii soveltamaan ja kehittämään kielitaitoaan itsenäisesti myös koulun päätyttyä. Oppilas oppii hyödyntämään ympäristönsä kielellisiä virikkeitä. Oppilaalle kehittyy luottamus itseensä kielenoppijana.
|
Jatkuvan kielenopiskelun valmiuksien kehittyminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia ja vertailla erilaisia mahdollisuuksia soveltaa ja kehittää englannin kielen taitoaan myös koulun päätyttyä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa vertailla erilaisia mahdollisuuksia soveltaa ja kehittää englannin kielen taitoaan myös koulun päätyttyä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla mahdollisuuksia kehittää englannin kielen taitoaan myös koulun päätyttyä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä mahdollisuuksista kehittää englannin kielen taitoaan.
|
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa |
T6 rohkaista oppilasta osallistumaan keskusteluihin monenlaisista oppilaiden ikätasolle ja elämänkokemukseen sopivista aiheista, joissa käsitellään myös mielipiteitä
Paikallinen tarkennus
T6: Käsitellään monenlaisia oppilaiden ikätasolle ja elämänkokemukseen sopivia tekstejä, joissa keskitytään jokapäiväisiin viestintätilanteisiin, jotka voivat edellyttää myös omien mielipiteiden ilmaisemista.
Laaja-alaisen osaamisen painotukset:
L4 Monilukutaito
Harjoittelun painopiste on analyyttisessä, kriittisessä ja kulttuurisessa lukutaidossa.
Oppilaita rohkaistaan käyttämään monilukutaitoaan myös vaikuttamiseen ja osallistumiseen omassa elinympäristössä, mediassa ja yhteiskunnassa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii toimimaan aktiivisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
|
Vuorovaikutus erilaisissa tilanteissa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso B1.1/B1.2
Oppilas pystyy viestimään, osallistumaan
keskusteluihin ja ilmaisemaan
mielipiteitään myös joissakin vaativammissa tilanteissa, kuten keskusteltaessa ajankohtaisesta tapahtumasta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso B1.1 Oppilas pystyy viestimään, osallistumaan keskusteluihin ja ilmaisemaan mielipiteitään melko vaivattomasti jokapäiväisissä viestintätilanteissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A2.2
Oppilas selviää kohtalaisesti monenlaisista jokapäiväisistä viestintätilanteista ja pystyy enenevässä määrin olemaan aloitteellinen viestintätilanteessa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.3
Oppilas selviytyy monista rutiininomaisista viestintätilanteista tukeutuen joskus viestintäkumppaniin.
|
T7 tukea oppilaan aloitteellisuutta viestinnässä, kompensaatiokeinojen käytössä ja merkitysneuvottelun käymisessä
Paikallinen tarkennus
T7: Käsitellään tekstejä ja tilanteita, joissa toimiminen tai joista selviytyminen edellyttää aloitteellisuutta sekä vastaanotto- ja neuvottelutaitoja. Harjoitellaan kompensaatiokeinoja sekä eri medioiden hyödyntämistä.
Laaja-alaisen osaamisen painotukset:
L4 Monilukutaito
L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys
Monilukutaidon kehittämisessä siirrytään aikaisempaa enemmän eri tilanteissa ja eri yhteyksissä käytettäviin teksteihin.
Oppilaita kannustetaan ilmaisemaan näkemyksiään monipuolisten viestinnän ja vaikuttamisen keinojen avulla.
Harjoitellaan työelämässä tarvittavaa asianmukaista käyttäytymistä ja yhteistyötaitoja ja huomataan kielitaidon ja vuorovaikutustaitojen merkitys.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii olemaan aloitteellinen vuorovaikutustilanteissa. Oppilas oppii käyttämään viestintästrategioita.
|
Viestintästrategioiden käyttö
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso B1.1/B1.2 Oppilas pystyy olemaan aloitteellinen tuttua aihetta käsittelevässä vuorovaikutustilanteessa ja osaa varmistaa, onko viestintäkumppani ymmärtänyt viestin, korjata väärinymmärryksiä sekä kiertää tai korvata tuntemattoman sanan tai muotoilla viestinsä uudelleen.
Oppilas pystyy neuvottelemaan tuntemattomien ja melko mutkikkaidenkin ilmauksien merkityksistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso B1.1 Oppilas pystyy jossain määrin olemaan aloitteellinen viestinnän eri vaiheissa ja osaa varmistaa, onko viestintäkumppani ymmärtänyt viestin sekä kiertää tai korvata tuntemattoman sanan tai muotoilla viestinsä uudelleen. Oppilas pystyy neuvottelemaan tuntemattomien ilmauksien merkityksistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A2.2 Oppilas osallistuu enenevässä määrin viestintään käyttäen tarvittaessa vakiosanontoja pyytäessään tarkennusta avainsanoista.
Oppilas joutuu pyytämään toistoa tai selvennystä silloin tällöin.
Oppilas käyttää esim. lähikäsitettä tai yleisempää käsitettä, kun ei tiedä täsmällistä (koira/eläin tai talo/mökki).
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.3 Oppilas osallistuu viestintään, mutta tarvitsee edelleen usein apukeinoja.
Oppilas osaa reagoida suppein
sanallisin ilmauksin, pienin elein (esim. nyökkäämällä), äännähdyksin tai muunlaisella minimipalautteella.
Oppilas joutuu pyytämään selvennystä tai toistoa hyvin
usein.
|