Att kommunicera |
M1 handleda eleven i förmågan att uttrycka sin åsikt och delta konstruktivt i olika kommunikationssituationer
Oppilaan oppimisen tavoite
Eleven stärker sin förmåga att agera i olika kommunikationssituationer och stärker sin förmåga att uttrycka sin åsikt.
|
Föremål för bedömningen i läroämnet
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Eleven kan agera konstruktivt i många olika kommunikationssituationer.
Eleven kan uttrycka sina åsikter och motivera dem på ett för situationen lämpligt sätt.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Eleven kan uttrycka sina tankar och åsikter i välbekanta kommunikationssituationer.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Eleven kan agera i bekanta och informella kommunikationssituationer.
Eleven kan uttrycka sina tankar genom att svara på frågor.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Eleven kan agera i bekanta och informella kommunikationssituationer.
Eleven kan uttrycka sina tankar genom att svara på frågor.
|
M2 stödja eleven att i sin kommunikation ta hänsyn till mottagarens behov och de egna språkvalens betydelse vid kommunikation i grupp
Oppilaan oppimisen tavoite
Eleven lär sig iaktta hur egna språkliga och kommunikativa val inverkar i gruppkommunikationssituationer och ta hänsyn till andra gruppmedlemmar.
|
Föremål för bedömningen i läroämnet
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Eleven kan anpassa sina språkliga och kommunikativa uttryckssätt på ett för situationen ändamålsenligt sätt.
Eleven kan agera konstruktivt i grupp och ta hänsyn till andras åsikter i diskussioner.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Eleven kan använda sig av sin röst och kan rikta sitt budskap och ta kontakt i olika kommunikationssituationer samt modifiera sin kommunikation efter behov och ta andra i betraktande.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Eleven kan använda olika språkliga uttryckssätt när hen deltar i gruppdiskussioner.
Eleven kan i någon mån anpassa sin kommunikation på ett för situationen lämpligt sätt.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Eleven kan lyssna på andra och delta i diskussioner på ett sakligt sätt.
|
M3 uppmuntra eleven att använda sin kreativitet och uttrycka sig mångsidigt i olika kommunikationssituationer, även genom drama
Oppilaan oppimisen tavoite
Eleven lär sig att uttrycka sig mångsidigt och kreativt i kommunikationssituationer och framträdanden.
|
Föremål för bedömningen i läroämnet
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Eleven kan hålla ett förberett anförande.
Eleven kan på ett mångsidigt sätt uttrycka sig verbalt och icke-verbalt när hen framträder.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Eleven kan ge uttryck för sina idéer och tankar i grupp, kan hålla en kort förberedd presentation eller ett diskussionsinlägg och deltar i dramaverksamhet.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Eleven kan hålla ett kort förberett anförande kring ett för hen bekant ämne.
Eleven uttrycker sig i någon mån både verbalt och icke-verbalt när hen framträder.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Eleven kan hålla ett kort förberett anförande.
Eleven kan uttrycka sig verbalt och icke-verbalt när hen framträder.
|
M4 sporra eleven att stärka sitt självförtroende som kommunikatör och viljan och sin förmåga att delta i olika typer av kommunikationssituationer, även multimediala
Oppilaan oppimisen tavoite
Eleven lär sig iaktta sin egen kommunikation och identifiera sina styrkor och utvecklingsområden.
|
Föremål för bedömningen i läroämnet
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Eleven kan utvärdera egna kommunikationsfärdigheter.
Eleven kan ta till sig och dra nytta av respons samt ge mångsidig respons.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Eleven kan ta emot och ge respons på sin egen och andras kommunikation.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Eleven kan beskriva sitt sätt att kommunicera och identifiera några styrkor eller utvecklingsområden.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Eleven kan identifiera någon av sina kommunikativa styrkor eller utvecklingsområden.
|
Att tolka texter |
M5 stödja eleven i att vidareutveckla sin grundläggande läsfärdighet till ett flytande läsande, utveckla strategier för läsförståelse samt stödja eleven i att observera och utvärdera sitt eget läsande
Oppilaan oppimisen tavoite
M5 stödja eleven i att vidareutveckla sin grundläggande läsfärdighet till ett flytande läsande, utveckla strategier för läsförståelse samt stödja eleven i att observera och utvärdera sitt eget läsande
|
Föremål för bedömningen i läroämnet
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Eleven kan flytande läsa olika slag av texter som är lämpliga för hens ålder.
Eleven kan använda grundläggande läsförståelsestrategier på ett mångsidigt och ändamålsenligt sätt.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Eleven läser många olika slag av texter flytande, använder sig av grundläggande lässtrategier samt iakttar och utvärderar sin egen läsfärdighet.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Eleven kan långsamt läsa texter som är språkligt och strukturmässigt enkla.
Eleven kan under handledning använda någon enkel läsförståelsestrategi.
Eleven kan nämna något område där hen kan utvecklas som läsare.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Eleven kan långsamt läsa texter som är språkligt och strukturmässigt enkla.
Eleven kan under handledning använda någon enkel läsförståelsestrategi.
Eleven kan nämna något område där hen kan utvecklas som läsare.
|
M7 handleda eleven att söka information, använda många olika slag av informationskällor och bedöma informationens tillförlitlighet
Oppilaan oppimisen tavoite
Eleven lär sig att söka information, använda mångsidiga informationskällor och bedöma informationens tillförlitlighet.
|
Föremål för bedömningen i läroämnet
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Eleven kan på ett mångsidigt sätt använda olika källor.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Eleven använder olika medier och textmiljöer samt lämpliga strategier vid informationssökning och kan i någon mån bedöma källors tillförlitlighet.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Eleven kan använda olika textmiljöer som källa och under handledning söka information i dem.
Eleven kan under handledning göra iakttagelser om källornas tillförlitlighet.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Eleven kan under handledning plocka ut enskild information ur givna källor.
|
M8 stödja eleven i att öka sin litteraturkunskap och att utveckla sitt intresse för barn- och ungdomslitteratur och medietexter samt ge möjlighet till positiva läsupplevelser som eleven kan dela med sig av bland annat i multimediala miljöer
Oppilaan oppimisen tavoite
Eleven utvecklar sin litteraturkunskap och sitt intresse för barn- och ungdomslitteratur, medie- och andra texter samt lär sig att dela med sig av sina läsupplevelser även i multimediala miljöer.
|
Föremål för bedömningen i läroämnet
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Eleven kan redogöra för fiktiva texter med hjälp av ändamålsenliga begrepp.
Eleven kan mångsidigt beskriva sina läs-, lyssnar- och tittarupplevelser och reflektera över dem.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Eleven känner i någon mån till barn- och ungdomslitteratur, medietexter och andra texter och kan dela med sig av sina läserfarenheter, även i multimediala miljöer.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Eleven kan beskriva dragen i fiktiva texter med hjälp av begreppen intrig och person.
Eleven kan ytligt beskriva sina läs-, lyssnar- och tittarupplevelser.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Eleven kan under handledning återge intrigen i en enkel fiktiv text.
Eleven kan med hjälp av stödfrågor berätta om sina läs-, lyssnar- och tittarupplevelser.
|
Att producera texter |
M9 uppmuntra eleven att uttrycka upplevelser, tankar och åsikter och stärka elevens positiva bild av sig själv som textproducent
Oppilaan oppimisen tavoite
Eleven lär sig uttrycka sina upplevelser, tankar och åsikter och stärker en positiv bild av sig själv som textproducent.
|
Föremål för bedömningen i läroämnet
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Eleven kan mångsidigt och smidigt producera texter där hen uttrycker sina upplevelser, tankar och åsikter.
Eleven kan på ett realistiskt sätt utvärdera sig själv som textproducent.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Eleven uttrycker sina erfarenheter och tankar med hjälp av texter.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Eleven kan under handledning producera texter, där hen uttrycker sina upplevelser, tankar och åsikter på ett begripligt sätt.
Eleven kan beskriva sig själv som textproducent och nämna någon styrka och något utvecklingsområde.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Eleven kan med hjälp av modeller eller stödfrågor producera texter där hen uttrycker sina tankar, upplevelser eller åsikter.
Eleven kan under handledning nämna något enskilt utvecklingsområde som textproducent.
|
M11 stödja eleven att vidareutveckla sin förmåga att skriva flytande för hand och digitalt och stärka färdigheterna i rättstavning och de grundläggande strukturerna i skriftspråket
Oppilaan oppimisen tavoite
Eleven utvecklar sin förmåga att skriva flytande för hand och digitalt och stärker färdigheterna i rättstavning och de grundläggande strukturerna i skriftspråket.
|
Föremål för bedömningen i läroämnet
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Eleven kan skriva smidigt och tydligt för hand samt producera text med hjälp av digitala verktyg.
Eleven kan rubricera och dela in sin text i stycken på ett ändamålsenligt sätt samt behärskar standardspråkets skriftspråksnormer.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Eleven skriver flytande och läsligt för hand och har den digitala kompetens som skolarbetet kräver, känner till normerna för grundläggande rättstavning och skriftspråkets strukturer och kan använda dem vid textproduktion.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Eleven kan skriva texter relativt smidigt både för hand och med hjälp av digitala verktyg.
Eleven kan under handledning rubricera sin text samt formulera meningar och använda några olika satsstrukturer samt följa några av standardspråkets skriftspråksnormer.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Eleven kan skriva korta begripliga och sammanhängande texter för hand och med hjälp av digitala verktyg.
Eleven kan använda enkel menings- och satsbyggnad samt slumpmässigt använda skiljetecken vid meningsgränser och versal i början av mening och i egennamn.
Uttryckssättet har tydliga talspråkliga drag.
|
Att förstå språk, litteratur och kultur |
M13 stödja eleven i att utveckla språklig medvetenhet, väcka elevens intresse för att undersöka språket och dess olika varianter samt ge eleven möjligheter att använda begrepp som beskriver språket och språkliga strukturer
Oppilaan oppimisen tavoite
Eleven lär sig att stärka sin språkliga medvetenhet, undersöka och observera språket och dess olika varianter samt använda begrepp som beskriver språket och språkliga strukturer samt lär sig förstå betydelsen av språkliga val.
|
Föremål för bedömningen i läroämnet
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Eleven kan mångsidigt reflektera kring följderna av språkliga val i förhållande till situationen och syftet med den.
Eleven kan med hjälp av lämpliga begrepp mångsidigt beskriva språkliga och textuella drag och strukturer som producerats i olika situationer.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Eleven kan göra iakttagelser om språkliga drag i texter och använder sig av språkanalytiska begrepp vid muntlig och skriftlig textanalys.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Eleven kan göra iakttagelser om olika språkliga situationer.
Eleven kan nämna flera drag och strukturer i språk och text.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Eleven kan göra slumpmässiga iakttagelser om några språkliga situationer.
Eleven kan nämna några drag och strukturer i språk och text.
|
M14 sporra eleven att vidga sin textvärld och läsa litteratur som är riktad till barn och unga och uppmuntra eleven att läsa och reflektera kring sina läsupplevelser samt att aktivt använda sig av bibliotek
Oppilaan oppimisen tavoite
Eleven vidgar sin textvärld och läser litteratur som är riktad till barn och unga samt lär sig att använda bibliotek.
|
Föremål för bedömningen i läroämnet
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Eleven kan välja texter att läsa som är nya för hen.
Eleven kan använda bibliotekstjänster mångsidigt.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Eleven läser de barn- och ungdomsböcker man har kommit överens om och diskuterar och delar med sig av sina läsupplevelser.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Eleven har läst en del av de skönlitterära eller facklitterära verk man kommit överens om.
Eleven håller sig till välbekanta textgenrer.
Eleven kan använda bibliotekstjänster under handledning.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Eleven har läst något kort skönlitterärt verk och faktabok som är lämplig för hens ålder.
|
M15 stärka elevens språkliga och kulturella identitet(er), handleda eleven att lära känna och värdesätta olika kulturer och språk, väcka elevens intresse för de nordiska grannspråken och erbjuda eleven möjlighet att bekanta sig med ett mångsidigt medie- och kulturutbud och att själv medverka i kulturproduktioner
Oppilaan oppimisen tavoite
Eleven utvecklar sin(a) språklig(a) och kulturella identitet(er) och lär sig att värdesätta olika kulturer och språk samt lär sig att använda medier och kulturutbud.
|
Föremål för bedömningen i läroämnet
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Eleven kan reflektera kring likheter och skillnader i språk och kultur.
Eleven kan jämföra likheter och skillnader i de nordiska grannspråken.
Eleven kan reflektera över medie- och kulturutbudets betydelse mer omfattande än enbart utgående från sin egen erfarenhet.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Eleven har kunskap om sin egen och andras språk och kultur och kan beskriva och reflektera över likheter och skillnader mellan olika språk och kulturer. Eleven medverkar i och planerar egna framträdanden.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Eleven kan nämna flera likheter och skillnader i språk och kultur.
Eleven kan nämna flera språk som talas i de nordiska länderna och hör skillnaden mellan några av dem.
Eleven kan beskriva medie- och kulturutbud som intresserar hen själv.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Eleven kan under handledning nämna några likheter och skillnader i språk och kultur.
Eleven kan nämna några språk som talas i de nordiska länderna.
Eleven kan berätta om sin egen användning av medier och kulturtjänster.
|