Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus
Paikallisesti päätettävät asiat
Kaustisen tarkennukset, luku 6
Arvioinnin muodot ja toteuttaminen
Arviointitapa | Periaatteet | Kokonaisuus | Tehtävä |
Oppilaan oppiminen ja työskentely | |||
Formatiivinen arviointi |
|
|
|
Palaute |
|
|
|
Itsearviointi/ Vertaisarviointi |
|
|
|
Nivelvaiheen arviointi |
|
|
|
Vuosiluokat 1.-6.:
lukuvuoden aikana yksi arviointikeskustelu (luokanopettaja, oppilas, huoltaja/huoltajat), johon on yhtenäinen malli/lomakepohja käsiteltävistä asioista
oppilaan itse- ja vertaisarviointia
monialaisten oppimiskokonaisuuksien arviointia kehitetään käytännön kokemusten jälkeen
sähköisen arvioinnin hyödyntäminen itse- ja vertaisarvioinneissa esim. peda.netin avulla ikäkaudelle sopivassa muodossa
lukuvuositodistus kevätlukukauden päättyessä
1.-3. luokilla oppiaineissa sanallinen arviointi hyväksytty-hylätty. Käyttäytymisessä, äidinkielessä ja kirjallisuudessa sekä matematiikassa oppilaalle annetaan lisäksi sanallinen arviointi. 3. luokalla sanallinen arviointi annetaan lisäksi englannin kielessä.
4.-6. luokilla käytetään lukuvuosiarvioinnissa numeroarviointia.
Mikäli oppilaan lukuvuosiarviointi on hylätty 1-3 oppiaineessa, opettajakunnan päätöksellä oppilas voidaan kuitenkin siirtää seuraavalle vuosiluokalle muiden suoritusten raukeamatta. Oppilaalle laaditaan tarvittavissa aineissa oppimissuunnitelma.
6. luokalla on alakoulussa käytössä numeroarviointi, myös väliarvioinnissa arviointikeskustelun pohjana
yhteiset arviointikeskustelu- ja todistuspohjat
Vuosiluokat 7.-9.:
oppimista tukevan (formatiivinen) arvioinnin eri muotojen säännöllinen käyttö eri oppiaineiden arjessa (opettajan suullinen ja muu palaute ja ohjaaminen, itse- ja vertaisarvioinnin käyttö)
monialaisten oppimiskokonaisuuksien arviointia kehitetään käytännön kokemusten myötä
summatiivinen arviointi jaksoarviointia kehittämällä, numeroarviointi, jaksotodistus
tulosten arvioinnin lisäksi painotusta oppilaan työskentelyn arviointiin esim. arviointikeskustelun ja/tai sanallisen arvioinnin avulla
oppilaan päättöarvosana ei muodostu suoraan kurssien arvosanoista tai niiden keskiarvoista, vaan perustuu oppilaan päättövaiheen (7./8./9. lk) osaamisen tasoon suhteessa päättöarvioinnin hyvän osaamisen kriteereihin
opettaja antaa oppilaalle arvion päättöarvosanasta ja oppilaalla mahdollisuus aktiivisella opiskelullaan ja mahdollisilla lisänäytöillä vaikuttaa päättöarvosanan muodostumiseen. Samoin suoritetuilla valinnaisilla kursseilla (jotka eivät muodosta erikseen arvioitavaa kokonaisuutta) voi vaikuttaa päättöarvosanan muodostumiseen
9. lk:n väliarviointi toteutetaan päättöarvioinnin kriteerien mukaisesti
Oppimisen ja osaamisen arviointi, arviointi lukuvuoden aikana, paikalliset tarkennukset
Lukuvuoden aikainen arviointi koostuu alakouluissa formatiivisesta arvioinnista ja lukuvuoden aikana väliarviointina toteutettavasta arviointikeskustelusta.
Yläkoulussa formatiivisen arvioinnin lisäksi oppilas saa väliarviointina jaksoarvioinnin kunkin jakson päätyttyä.
Peruskoulun päättöluokan oppilas voi myös jatko-opiskeluhakuaan varten saada pyynnöstä erillisen väliarvioinnin sitä tarvitessaan.
Formatiivinen arviointi on esitelty tarkemmin opetussuunnitelman luvussa 6.1.
Formatiivista arviointia toteutetaan välittömien palautteiden kautta työskentelyn aikana, palaute-/arviointikeskusteluina, pistokokeiden ja testien avulla, portfolioiden sekä erilaisten ryhmätyöprojektien kautta.
Arviointikeskusteluja toteutetaan väliarvioinnin pohjien avulla, keskusteluissa käydään läpi esim. seuraavia asioita:
asenne ja tahto
koulussa viihtyminen
työskentelytaidot
itsenäinen työskentely, vastuu omasta työstä ja ongelmanratkaisutaidot
huolellisuus ja kotitehtävistä huolehtiminen
keskittymiskyky ja sinnikkyys
oppiminen
tavoitteet ja niiden saavuttaminen eri oppiaineissa, oppimaan oppiminen
käyttäytyminen
suhde tovereihin ja opettajiin
yhteistyö toisten kanssa
koti, kaverit ja vapaa-aika
Numeroarvioinnin paikallinen tarkennus
Numeroarvioinnin kuvaus
Arvosana | |
erinomainen | Oppilas
|
kiitettävä | Oppilas
|
hyvä | Oppilas
|
tyydyttävä | Oppilas
|
kohtalainen | Oppilas
|
välttävä | Oppilas
|
Käyttäytymisen arviointi, paikallinen tarkennus
Käyttäytymisen arvioinnissa pyritään ottamaan huomioon oppilaan kehitysvaihe ja elämäntilanteet.
1.-3. luokilla käytetään sanallista arviointia ja 4.-9. luokilla arvosanoina käytetään numeroarviointia 4-10.
Ohessa käyttäytymisen arvioinnin kriteerit, paikallinen tarkennus.
Käyttäytymisen arvioinnin kriteerit
Käyttäytyminen arvioidaan kahdesti vuodessa. Alakouluissa tämä tehdään osana väliarviointikeskustelua sekä lukuvuosiarvioinnin yhteydessä. Yläkoulussa arviointi toteutetaan jaksojen 2 ja 4 jälkeen.
Yläkoulun arviointiperusteet:
Numero | Oph:n yleiset kriteerit numerolle |
|
10 erinomainen | Mikäli oppilas ylittää lähes kaikkien kriteerien edellyttämän osaamisen tason ja tämän lisäksi hän osoittaa erityistä harrastuneisuutta aihepiiriä kohtaan |
|
9 kiitettävä | Mikäli oppilas ylittää useimpien kriteerien edellyttämän osaamisen tason |
|
8 hyvä | Mikäli oppilas osoittaa keskimäärin kriteerien edellyttämää osaamista: joidenkin kriteerien saavuttamatta jäämisen voi kompensoida muiden kriteerien tason ylittäminen |
|
7 tyydyttävä | Mikäli oppilas osoittaa osaamista, jota useimmat kriteerit edellyttävät |
|
6 kohtalainen | Mikäli oppilas osoittaa joidenkin kriteerien edellytämää osaamista |
|
5 välttävä | Mikäli oppilas pyrkii tavoitteiden saavuttamiseen, vaikka pystyy osoittamaan vain jossakin määrin kriteerien edellyttämää osaamista |
|
4 heikko |
|
|
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Lukuvuosiarvioinnissa käytetään 1.-3. luokilla oppiaineissa sanallista arviointia hyväksytty-hylätty.
Äidinkielessä ja kirjallisuudessa sekä matematiikassa oppilaalle annetaan lisäksi sanallinen arviointi. 3. luokalla sanallinen arviointi annetaan lisäksi englannin kielessä.
4.-9. luokilla käytetään lukuvuosiarvioinnissa numeroarviointia. 7.-9. luokilla lukuvuosiarviointina toimii lukuvuoden viimeinen jaksotodistus. 8.-9. luokilla valinnaiset kurssit arvioidaan valinnaisaineoppaassa määritellyllä tavalla, pääsääntöisesti niin, että 1 vvt valinnaiset lyhytkurssit arvioidaan suoritettu-hylätty -merkinnällä ja vähintään 2 vvt valinnaiset aineet numeroarviointina.
Yksilöllistettyjen oppimäärien arvioinnissa käytetään numeroarviointia, jota tarvittaessa täydennetään sanallisella arviointiliitteellä. Arviointi perustuu yksilöllisesti asetettuihin tavoitteisiin.
Toiminta-alueittain annettavassa opetuksessa käytetään sanallista arviointia, jota peilataan yksilöllisesti asetettuihin tavoitteisiin.
Sanallista arviointia voidaan käyttää päättöarviointia lukuun ottamatta myös niiden oppilaiden arvioinnissa, joiden äidinkieli on muu kuin opetuksessa käytettävä kieli.
Päättöarvosanan muodostuminen
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Oppilaan tulee tietää jo opiskelun alussa oppimisjakson tavoitteet ja sisällöt eri oppiaineissa. Hänen tulee saada opettajiltaan oppimista ohjaavaa ja kannustavaa palautetta sekä tietoa edistymisestään ja osaamisestaan (formatiivinen ja summatiivinen arviointi). Arvioinnin tulee olla monipuolista ja jatkuvaa. Oppilaan itsearvioinnin ja oppilaiden vertaisarvioinnin opettelu tulee aloittaa jo koulupolun alussa, jotta siitä tulee osa oppilaan oppimisprosessia.
Opettajan tulee huolehtia, että myös huoltajat saavat riittävästi tietoa oppilaan oppimisesta, opintojen edistymisestä, työskentelystä ja käyttäytymisestä. Viestintä oppilaan, ryhmän ja koulun toiminnasta on jatkuvaa ja siinä käytetään avuksi wilmaa, henkilökohtaisia yhteydenottoja, keskusteluja ja pedanetia.
Huoltajan ja oppilaan kanssa järjestetään kerran vuodessa arviointikeskustelu, joka toimii myös väliarviointina. Lukuvuosiarviointi annetaan sekä paperisena että wilman kautta.