Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu |
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä
Paikallinen tarkennus
Tehdään kuvia mallin mukaan ja oman mielikuvan mukaan.
Käytetään valokuvaa havainnoinnin apuvälineenä.
Kiinnitetään huomiota monipuoliseen ympäristön havainnointiin.
Katsellaan taidekuvia.
|
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan
Paikallinen tarkennus
Tarkastellaan tehtyjä töitä yhdessä ja keskustellaan niistä keskustelu (palautteen antaminen ja vastaanottaminen).
Havainnoidaan ja tarkastellaan arjessa esiintyviä kuvia ja keskustellaan niistä.
Herätellään kriittistäkin suhtautumista kuvien sisältöön ja vaikutukseen,.
|
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan erilaisiin kuvan tekemisen tapoihin kuten piirustus, grafiikka, maalaus, muovailu ja rakentelu.
|
Kuvallinen tuottaminen |
T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan värioppiin, pää- ja väliväreihin.
Käytetään välineitä ja materiaaleja tarkoituksenmukaisesti.
Tehdään kolmiulotteisia töitä. Annetaan eri materiaaleja, joista lapsi saa valita mitä käyttää.
|
T5 kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Työprosessin vaiheet tulevat tutuiksi (suunittelu, luonnostelu, hahmottelu, toteutus yksilö- tai ryhmätyönä ja valmiiden töiden tarkastelu).
|
T6 kannustaa oppilasta tarkastelemaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa ja muiden kuvissa
Paikallinen tarkennus
Tarkastellaan väriä, muotoa, kokoa, sommittelua, perspektiiviä ja rytmiä vaikuttamisen keinoina.
|
Visuaalisen kulttuurin tulkinta |
T7 ohjata oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä
Paikallinen tarkennus
Käsitteistöä (materiaalien, tekniikoiden, tuotosten nimiä) käytetään opetuksessa, mutta oppilaan ei tarvitse käyttää niitä vielä itse.
|
T8 kannustaa oppilasta tunnistamaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Kannustetaan käyttämään oikeita nimiä taiteen ja visuaalisen kulttuurin tuotteista (esim.juliste, mainoskuva, maalaus, taulu, patsas, mobile, origami).
|
T9 innostaa oppilasta tekemään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta
Paikallinen tarkennus
Oppilaan oma elinympäristö nähdään tekemisen innoittajana.
|
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen |
T10 ohjata oppilasta tunnistamaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan ymmärtämään ja hyväksyymään, että taidetta samasta aiheesta voidaan tehdä monella eri tavalla (eri tyylisuunnat ja kulttuurit).
|
T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys
Paikallinen tarkennus
Hyödynnetään kierrätysmateriaaleja.
Ohajtaan oppilasta tiedostamaan ja hyväksymään erilaiset kuvailmaisun tavat sekä huomioimaan tekijän kulttuuritaustan.
|