Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Palaute on monipuolista ja rohkaisee oppilaita omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppilaat saavat palautetta kaikilla tavoitteissa määritellyillä taideoppimisen alueilla.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita kuvataiteessa ovat

  • edistyminen tavoitteiden asettamisessa omalle toiminnalle
  • edistyminen materiaalien kokeilemisessa ja tekniikoiden harjoittelussa
  • edistyminen kuvataiteen ilmaisukeinojen käyttämisessä ja niistä keskustelemisessa
  • edistyminen omista ja muiden kuvista keskustelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä
Paikallinen tarkennus
painopistealue (S1): Omat kuvakulttuurit, jota tutkitaan kuvailmaisun keinoin keinoina oman itsensä, lähipiirin ja lähiympäristön tutkiminen piirtäen, maalaten, painaen ja rakennellen innostava ja rohkaiseva lähestymistapa havainnointiin ja ilmaisuun oppimisympäristönä koulun lähialueen rakennettu ympäristö ja luonto
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan
Paikallinen tarkennus
painopistealue (S1): Omat kuvakulttuurit, joka toimii keskustelun lähtökohtana rohkaistaan ja kannustetaan tuomaan ilmi omia havaintoja ja näkemyksiä omista ja muiden tekemistä kuvista sekä ympäristöstä ja sen kuvallisista viesteistä
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla
Paikallinen tarkennus
kannustetaan kokeilemaan erilaisia piirustus- ja maalausvälineitä, painantaa, kollaasia sekä harjoitellaan muovailua ja rakentelua erilaisilla materiaaleilla työskennellään yksin ja ryhmissä mennään ulos luokkahuoneesta rakentelemaan luonnonmateriaaleilla sekä piirtämään ja maalaamaan havaintojen pohjalta omaa lähipiiriä ja koulun ympäristöä
Kuvallinen tuottaminen
T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja
Paikallinen tarkennus
kannustetaan kokeilemaan erilaisia piirustus- ja maalausvälineitä, painantaa, kollaasia sekä harjoitellaan muovailua ja rakentelua erilaisilla materiaaleilla työskennellään yksin ja ryhmissä mennään ulos luokkahuoneesta rakentelemaan luonnonmateriaaleilla sekä piirtämään ja maalaamaan havaintojen pohjalta omaa lähipiiriä ja koulun ympäristöä
T5 kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
rohkaise ja kannustava ote, jolla saadaan oppilasta jatkamaan työskentelyä pitkäjänteisesti eteenpäin niin yksilötyöskentelyssä kuin ryhmätyössä
Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T9 innostaa oppilasta tekemään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta
Paikallinen tarkennus
painopistealue (S1): Omat kuvakulttuurit tarkastelun ja tehtäväaiheiden lähtökohtana on oppilas itse, hänen lähipiirinsä ja lähiympäristönsä visuaalinen kulttuuri, jota tarkastellaan myös suhteessa eri aikoihin (esim. isovanhempien aika) sekä eri kulttuureihin (muista kulttuureista tulleiden luokan oppilaiden visuaalinen kulttuuri)

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Omat kuvakulttuurit (S1) ovat ensimmäisellä luokalla keskeisin sisältöalue

  • kuvakulttuureja tutkitaan kuvailmaisun keinoin innostaen ja rohkaisten
  • tutustutaan erilaisiin piirtimiin ja maalausvälineisiin (esim.lyijykynä, puuvärit,liidut, vesi- ja peitevärit)
  • tutustutaan muovailu- ja rakentelumateriaaleihin kolmiulotteisessa työskentelyssä (esim.savi ja kierrätysmateriaalit)
  • tutustutaan yksinkertaisiin painantavälineisiin (esim.luonnonmateriaalit)
S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • ympäristön kuvakulttuuria tarkastellaan omakohtaisesta näkökulmasta kiinnostusta herättäen ja kannustavasti
  • lähiympäristön kuvakulttuurin tutkiminen (luonnonmuodot, rakennukset, mainokset, media, virtuaalimaailmat)
S3 Taiteen maailmat

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • taiteen maailmoihin tutustutaan omakohtaista kiinnostusta herättäen
  • kuvallisen työskentelyn lisäksi katsellen, keskustellen ja retkeillen lähiympäristön taideteoksiin tutustuen
ePerusteet