Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Arviointikäytänteet Imatralla vuosiluokilla 1-9
Imatralla
Opintojen aikaisen formatiivisen arvioinnin ja palautteen antamisen periaatteet, kokonaisuus ja pedagoginen tehtävä oppimisen edistämisessä
Arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä kuvata, miten hyvin oppilas on saavuttanut kasvulle ja oppimiselle asetetut tavoitteet. Tavoitteena on auttaa oppilasta muodostamaan realistinen kuva oppimisestaan ja kehittymisestään ja siten tukea myös oppilaan persoonallisuuden kasvua.
Arviointikeskustelut ovat osa opintojen aikaista arviointia. Arviointikeskustelussa pohditaan oppilaan opintojen edistymistä ja tasoa, käyttäytymistä ja työskentelytaitojen kehittymistä. Samalla voidaan asettaa tavoitteita tulevalle opiskelulle.
Oppimisvaikeudet tulee ottaa huomioon oppilaan arvioinnissa. Arvioitaessa tulee käyttää monipuolisia menetelmiä, joiden avulla oppilas kykenee mahdollisimman hyvin osoittamaan osaamisensa.
Erityistä tukea saavan oppilaan arvioinnin periaatteet määritellään henkilökohtaisessa opetuksen järjestämistä koskevassa suunnitelmassa (HOJKS). Yksilöllistettyjen oppimäärien mukaisesti opiskelluissa oppiaineissa voidaan käyttää sanallista arviota kaikilla vuosiluokilla.
Pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä olevan oppilaan arviointi perustuu perusopetuksen yleisiin oppimääriin tai yksilöllistettyihin oppimääriin, sen mukaan mitä oppilaan erityistä tukea koskevassa päätöksessä on päätetty. Oppilaan, jonka opetus on järjestetty toiminta-alueittain, arviointi perustuu oppilaan henkilökohtaisessa opetuksen järjestämistä koskevassa suunnitelmassa asetettuihin yksilöllisiin tavoitteisiin. Oppilaan arviointi kohdistuu edistymiseen toiminta-alueittain. Oppimista arvioitaessa tulee ottaa huomioon oppilaan vamman tai sairauden aiheuttamat esteet oppimiselle.
Väliarviointi ja lukuvuoden päätteeksi tehtävä arviointi
vuosiluokilla 1-3 väliarviointi toteutetaan arviointikeskusteluna marras-helmikuun välisenä aikana
vuosiluokilla 4-9 väliarviointi toteutetaan numeroarviointina
vuosiluokilla 1-3 lukuvuoden päätteeksi annetaan sanallinen arviointi kaikista aineista 5-portaisesti.
käyttäytyminen arvioidaan lukuvuoden päätteeksi vuosiluokilla 1-3 sanallisesti viiden kohdan mukaan
lisäksi 2. vuosiluokan kevätlukukaudella järjestetään ohjaava palautekeskustelu luokanopettajan ja oppilaan välillä
vuosiluokilla 4-9 lukuvuoden päätteeksi annettava arviointi on numeroarviointi
toiminta-alueittain annettavassa opetuksessa käytetään sanallista arviointia
maahanmuuttajataustaisten oppilaiden arvioinnissa noudatetaan perusteiden ohjeita
Itsearvioinnin edellytysten tukeminen; itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin periaatteet
itsearviointi ja vertaisarviointi kohdistuvat oppimiseen, työskentelyyn ja käyttäytymiseen
itsearvioinnissa ja vertaisarvioinnissa hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan digitaalisia apuvälineitä
Opinnoissa etenemisen, luokalta siirtymisen ja luokalle jättämisen periaatteet ja käytännöt
noudatetaan perusteiden periaatteita
hylättyjä kursseja / aineita voi suorittaa myös lukuvuoden jälkeen erikseen sovitusti (ehdollinen hyväksyntä lukuvuositodistuksessa)
Toisen ja kolmannen vuosiluokan sekä kuudennen ja seitsemännen vuosiluokan nivelvaiheisiin liittyvät arvioinnin ja palautteen antamisen käytännöt
toisen ja kolmannen vuosiluokan nivelvaihearviointi ja palautteen antaminen toteutuu luokanopettajan ja oppilaan välisenä keskusteluna ja siinä käytävät asiat annetaan tiedoksi huoltajalle
kuudennen vuosiluokan keväällä pidetään ohjaava palautekeskustelu luokanopettajan, oppilaan sekä huoltajan kesken. Keskustelussa käydään läpi oppilaan laaja-alaisen osaamisen taitoja sekä opiskelutaitoja
Valinnaisten aineiden arviointi
vuosiluokille 4-6 sijoitetut valinnaiset aineet ovat useampaa oppiainetta ja laaja-alaista osaamista yhdistäviä kokonaisuuksia, jotka arvioidaan osana kulloinkin mukana olevien oppiaineiden arviointia
vuosiluokilla 7-9 taide- ja taitoaineiden 2vvt valinnaiset vaikuttavat kunkin oppiaineen arvosanaan. Lyhytkurssit arvioidaan merkinnällä hyväksytty/hylätty
vuosiluokilla 7-9 2vvt valinnaisaineet arvioidaan numeroin ja lyhytkurssit sanallisesti hyväksytty/hylätty merkinnällä
Käyttäytymisen arviointi ja sen perustana olevat tavoitteet ja arviointiperusteet
käyttäytymisen arvioinnille on laadittu yhteiset tavoitteet ja kriteerit vuosiluokille 1-3 sekä 4-9, joita kunnassa noudatetaan arviointia annettaessa
Muut tiedottamisen ja arviointipalautteen antamisen muodot ja ajankohdat sekä yhteistyö huoltajien kanssa
Imatralla opetussuunnitelman mukaiset oppiainekohtaiset tavoitteet käydään oppilaiden kanssa läpi kunkin oppiaineen osalta jaksojen ja isompien kokonaisuuksien alussa
Jokaisen opettajan on vähintään kerran lukuvuodessa tiedotettava huoltajille oppiaineen tavoitteet ja arviointikriteerit sekä sen, miten opettaja toteuttaa arvioinnin kyseisessä oppiaineessa
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus
Paikallisesti päätettävät asiat
Imatralla on sovittu arvioinnin tiedottamisesta ja oppilaiden kanssa tavoitteiden läpikäymisestä seuraavia asioita. Oppilaiden kanssa eri oppiaineiden jaksojen alussa käydään tavoitteet ja arviointitavat läpi. Jokainen opettaja tiedottaa vähintään kerran lukuvuodessa oman oppiaineensa tavoitteet ja arviointimenetelmät huoltajille.
Opettajien tehtävä on lukuvuoden vielä ollessa käynnissä antaa oppilaille paitsi tietoa suoriutumisen nykytilasta ja –tasosta sekä myös oppimista eteenpäin ohjaavaa arviointipalautetta.
Vuosiluokilla 1-3 pidetään arviointikeskustelut vuosittain marras-helmikuun välisenä aikana.
Käyttäytymisestä on laadittu omat tavoitteet ja arviointikriteerit vuosiluokille 1-3 ja 4-9.
Opinnoissa etenemisen, vuosiluokilta siirtymisen ja vuosiluokille jättämisen periaatteet ja käytännöt ovat Imatralla samat kuin perusteiden luvussa 6 kerrotaan.
Lukuvuositodistus Imatralla on vuosiluokilla 1-3 sanallinen. Vuosiluokilla 4-9 sekä välitodistus että lukuvuositodistus on numeerinen.
erityisen tutkinnon suorittamisen mahdollisuudet ja ajankohdat.