Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Arvioinnista, sen ajankohdasta ja periaatteista tiedotetaan huoltajia syyslukukauden alussa vanhempainilloissa, henkilökohtaisissa tapaamisissa sekä tiedotteilla. Huoltajiin voidaan olla yhteydessä myös mm. Wilman, sähköpostin, puhelimen ja muiden sähköisten viestintävälineiden välityksellä. Iisalmen kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelma on luettavissa Iisalmen kaupungin www-sivuilla. Opetussuunnitelmasta huoltaja saa ajantasaisen tiedon opetuksen tavoitteista ja arvioinnista. Alakoulussa oppilaan luokanopettajan ja yläkoulussa luokanvalvojan yhteistyössä jokaisen oppilasta opettavan aineenopettajan kanssa on huolehdittava siitä, että huoltaja saa riittävästi palautetta oppilaan oppimisen edistymisestä, osaamisesta, työskentelystä ja käyttäytymisestä.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymisen ohjaus sekä käyttäytymiseen liittyvien tietojen ja taitojen opettaminen ovat osa koulun kasvatustehtävää. Oppilaita ohjataan ottamaan huomioon muut ihmiset ja ympäristö sekä noudattamaan yhteisesti sovittuja toimintatapoja ja sääntöjä. Heille opetetaan koulun erilaisissa vuorovaikutustilanteissa asiallista, tilannetietoista käyttäytymistä ja hyviä tapoja. Käyttäytymistä arvioidaan ja oppilaille annetaan käyttäytymisestä ohjaavaa palautetta suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa käyttäytymiselle asetettuihin tavoitteisiin. Käyttäytyminen tavoitteet perustuvat koulun kasvatustavoitteisiin, yhteisön toimintakulttuuria määrittäviin linjauksiin ja järjestyssääntöihin. Koulun keskeisenä tavoitteena on tukea oppilaiden kasvua ihmisyyteen ja eettisesti vastuulliseen yhteiskunnan jäsenyyteen. Opetuksen ja kasvatuksen tulee tukea kasvua tasapainoisiksi ja terveen itsetunnon omaaviksi ihmisiksi. Opetuksen tulee edistää kulttuurien sekä aatteellisten, maailmankatsomuksellisten ja uskonnollisten perinteiden sekä länsimaisen humanismin perinteen tuntemista ja ymmärtämistä. Elämän, toisten ihmisten ja luonnon kunnioittamisen rinnalla korostuu ihmisarvon loukkaamattomuutta, ihmisoikeuksien kunnioittamista ja suomalaisen yhteiskunnan demokraattisia arvoja, kuten yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa. Sivistykseen kuuluu yhteistyö ja vastuullisuus, terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen, kasvu hyviin tapoihin sekä kestävän kehityksen edistäminen. Oppilasta ohjataan aktiivisesti tavoitteiden mukaiseen käyttäytymiseen. Tavoitteet on oltava oppilaan tiedossa ja opettajan velvollisuus on ohjata oppilaita myönteiseen käytökseen myös omalla esimerkillään. Tämän avulla ylläpidetään kasvatuksellista dialogia. Käyttäytymisen arviointi on jatkuvaa ja formatiivista. Käyttäytymisen arvioinnissa erityisen tärkeä on huolehtia, että arviointi ei kohdistu oppilaan persoonaan, temperamenttiin eikä muihin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin. Käyttäytyminen arvioidaan todistuksissa omana kokonaisuutena, eikä se vaikuta oppiaineesta saatavaan arvosanaan tai sanalliseen arvioon. Päättö- ja erotodistukseen käyttäytymisen arviota ei merkitä.
KÄYTTÄYTYMISEN ARVIOINTIKRITEERIT
Muiden ihmisten, tilanteiden ja ympäristön huomioon ottaminen sekä sääntöjen ja toimintatapojen noudattaminen
10 erinomainen
on ystävällinen kaikille
toimii yhteishengen ja ilmapiirin rakentajana • osaa ratkoa ristiriitoja
kannustaa toisia hyvään käytökseen
hoitaa ajallaan ja asianmukaisesti omat asiansa sekä luokan ja koulun yhteisiä asioita
on luotettava ja hyvin vastuuntuntoinen myös koulun omaisuuden ja kouluympäristön suhteen • auttaa oma-aloitteisesti • on sovitussa paikassa sovittuna aikana
puhuu ja käyttäytyy asiallisesti
noudattaa koulun sääntöjä ja toimintatapoja
käyttäytyy asiallisesti ja tilanteen vaatimalla tavalla
9 kiitettävä
on ystävällinen kaikille
tulee toimeen kaikkien kanssa
toimii ristiriitatilanteissa sovittelevasti
hoitaa asiat ajallaan ja asianmukaisesti
on rehellinen ja luotettava
huolehtii koulun omaisuudesta ja kouluympäristöstä omatoimisesti
auttaa pyytämättä
noudattaa koulun sääntöjä ja toimintatapoja
käyttäytyy asiallisesti
8 hyvä
on yleensä ystävällinen kaikille
on hyvä kaveri
ottaa yleensä muut huomioon ja tulee toimeen toisten kanssa
tulee ajoissa kouluun ja oppitunneille
on rehellinen
huolehtii koulun omaisuudesta ja kouluympäristöstä ohjeiden mukaan
auttaa mielellään
noudattaa koulun sääntöjä ja toimintatapoja
7 tyydyttävä
on joskus epäystävällinen
tulee toimeen kavereidensa kanssa
saattaa kiusata joskus toisia
on toisinaan epäasiallinen ja ilkeä sanoissa ja teoissa
myöhästelee
on joskus epäluotettava
häiritsee toisia toisinaan käyttäytymisellään
suhtautuu joskus välinpitämättömästi koulun omaisuuteen ja kouluympäristöön
toimii joskus vastoin järjestyssääntöjä ja toimintatapoja
6 kohtalainen
on epäystävällinen
tulee toimeen vain muutamien kanssa
kiusaa toisia
on usein epäasiallinen ja ilkeä sanoissa ja teoissa
myöhästelee usein
on epärehellinen
häiritsee toisia usein käyttäytymisellään
suhtautuu välinpitämättömästi koulun omaisuuteen ja kouluympäristöön
on luvattomasti poissa koulusta
rikkoo toistuvasti järjestyssääntöjä ja toimintatapoja
5 välttävä
häiritsee toisia jatkuvasti käyttäytymisellään
kiusaa toisia toistuvasti
on epäasiallinen ja epärehellinen
suhtautuu välinpitämättömästi koulutyöhön ja ympäristöön
on toistuvasti luvattomasti poissa koulusta
käyttäytyy piittaamattomasti koulun toimintatapoja ja sääntöjä kohtaan
4 hylätty
käyttäytyy tahallisen piittaamattomasti toisia ihmisiä ja ympäristöä kohtaan
laiminlyö tarkoituksella koulun sääntöjä ja toimintatapoja
Arvosanaksi muodostuu se arvosana, jonka kriteerit pääsääntöisesti täyttyvät. Yksittäinen huonompi/parempi kohta ei välttämättä vaikuta numeroon.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Iisalmessa oppilaalle annetaan lukuvuoden aikana useampia mahdollisuuksia ja tarvittaessa lukuvuoden koulutyön päätyttyä yksittäisiä mahdollisuuksia osoittaa saavuttaneensa oppiaineen hyväksyttävät tiedot ja taidot. Erilliset näytöt voivat sisältää monipuolisesti erilaisia suullisia, kirjallisia ja muita suosituksia, joilla oppilas parhaiten kykenee osoittamaan osaamisensa.
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Iisalmen perusopetuksessa opetus järjestetään vuosiluokittain etenevänä.
Perustelluista syistä eri oppiaineiden opinnoissa voidaan edetä vuosiluokkiin jaetun oppimäärän asemesta vuosiluokkiin sitomattomasti osana oppilaan kolmiportaista tukea. Vuosiluokkiin sitomaton opiskelu mahdollistaa joustavat opetusjärjestelyt ja on opetuksen eriyttämisen muoto.
Hallintosäännön mukaan rehtori tekee asiasta määräaikaisen hallintopäätöksen.
Oppilaalle laaditaan opetussuunnitelmaan perustuva opinto-ohjelma yhteistyössä oppilaan, huoltajien ja oppilasta opettavien opettajien kanssa. Opinto-ohjelmaan kirjataan suoritetut ja suorittamattomat opintokokonaisuudet, aikataulutus, tavoitteet ja sisällöt vuosiluokittain. Opintojen ja opintokokonaisuuksien etenemistä seuraa ja arvioi kyseisen oppiaineen opettaja yhteistyössä oppilaan ja huoltajan kanssa.
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Valinnaisten aineiden arviointi Iisalmessa
· vähintään 2 vuosiviikkotunnin valinnaisaineet arvioidaan numeroin
· alle 2 vuosiviikkotuntia valinnaisaineet arvioidaan hyväksytty/ hylätty merkinnällä
· tuntijaossa määrätyt valinnaiset taito- ja taideaineet arvioidaan lukuvuositodistuksessa päivittämällä ko. oppiaineen aiempaa arvosanaa.
· Yhteiseen oppiaineeseen liittyvässä sanallisesti arvioitavassa valinnaisessa aineessa osoitettu osaaminen voi korottaa kyseisen oppiaineen päättöarvosanaa
· Vuosiluokilla 7.-9. valinnaisten aineiden arvioinnissa sovelletaan opetussuunnitelman perusteissa valinnaisten aineiden arvioinnista päättöarvioinnissa annettuja periaatteita.
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Välitodistus
Vuosiluokille 1-2 sanallinen arviointi
Vuosiluokille 3-9 numeroarviointi
Numeroarviointia voidaan täydentää sanallisella arvioinnilla.
Yksilöllistetyssä opetuksessa samoin oppiaine arvioidaan yksilöllistetyllä numeroarvioinnilla, jota voidaan täydentää sanallisella arvioinnilla
Toiminta-alueittain tapahtuvassa opetuksessa arviointi sanallisesti.
S2-oppilaan arviointi:
S2-status huomioidaan kaikkien oppiaineiden arvioinnissa. Maahanmuuttotaustaisen oppilaan osaamista voidaan myös joissakin oppiaineissa tarpeen mukaan arvioida sanallisin arvioin todistuksessa, jossa muuten opetuksen järjestäjän päätöksen mukaisesti annetaan numeroarvosanoja. Luokilla 3-9 todistuksessa voi siten olla sekä numeraalisesti että sanallisesti arvioituja oppiaineita. Sanallisessa arvioinnissa käytetään viisiportaista asteikkoa. Arviointia voidaan myös täydentää sanallisella kuvailevalla arvioinnilla. Numeroarvioinnista on mahdollista palata sanalliseen arviointiin. Päättöarvioinnissa käytetään numeroarviointia. Jos oppiainetta ei arvioida, sen osalta ei laiteta mitään merkintääkään. Ainoastaan kesken jääneen soveltava valinnainen aineen kohdalle voidaan merkitä osallistunut-merkintä.
Valinnaisten aineiden arviointi
vähintään 2 vuosiviikkotunnin valinnaisaineet arvioidaan numeroin
alle 2 vuosiviikkotuntia valinnaisaineet arvioidaan hyväksytty/ hylätty merkinnällä
tuntijaossa määrätyt valinnaiset taito- ja taideaineet arvioidaan lukuvuositodistuksessa päivittämällä ko. oppiaineen aiempaa arvosanaa.
Yhteiseen oppiaineeseen liittyvässä sanallisesti arvioitavassa valinnaisessa aineessa osoitettu osaaminen voi korottaa kyseisen oppiaineen päättöarvosanaa
Vuosiluokilla 7.-9. valinnaisten aineiden arvioinnissa sovelletaan opetussuunnitelman perusteissa valinnaisten aineiden arvioinnista päättöarvioinnissa annettuja periaatteita.
Erillinen välitodistus tulee tarvittaessa antaa yhdeksännen luokan oppilaalle jatko-opintoihin pyrkimistä varten.
Lukuvuoden päättöarviointi
Vuosiluokille 1-2 sanallinen arviointi
Vuosiluokille 3-9 numeroarviointi
Numeroarviointia voidaan täydentää sanallisella arvioinnilla.
Yksilöllistetyssä opetuksessa samoin oppiaine arvioidaan yksilöllistetyllä numeroarvioinnilla, jota voidaan täydentää sanallisella arvioinnilla
Toiminta-alueittain tapahtuvassa opetuksessa arviointi sanallisesti.
S2-oppilaan arviointi:
S2-status huomioidaan kaikkien oppiaineiden arvioinnissa. Maahanmuuttotaustaisen oppilaan osaamista voidaan myös joissakin oppiaineissa tarpeen mukaan arvioida sanallisin arvioin todistuksessa, jossa muuten opetuksen järjestäjän päätöksen mukaisesti annetaan numeroarvosanoja. Luokilla 3-9 todistuksessa voi siten olla sekä numeraalisesti että sanallisesti arvioituja oppiaineita. Sanallisessa arvioinnissa käytetään viisiportaista asteikkoa. Arviointia voidaan myös täydentää sanallisella kuvailevalla arvioinnilla. Numeroarvioinnista on mahdollista palata sanalliseen arviointiin. Päättöarvioinnissa käytetään numeroarviointia. Jos oppiainetta ei arvioida, sen osalta ei laiteta mitään merkintääkään. Ainoastaan kesken jääneen soveltava valinnainen aineen kohdalle voidaan merkitä osallistunut-merkintä.
Valinnaisten aineiden arviointi
vähintään 2 vuosiviikkotunnin valinnaisaineet arvioidaan numeroin
alle 2 vuosiviikkotuntia valinnaisaineet arvioidaan hyväksytty/ hylätty merkinnällä
tuntijaossa määrätyt valinnaiset taito- ja taideaineet arvioidaan lukuvuositodistuksessa päivittämällä ko. oppiaineen aiempaa arvosanaa.
Yhteiseen oppiaineeseen liittyvässä sanallisesti arvioitavassa valinnaisessa aineessa osoitettu osaaminen voi korottaa kyseisen oppiaineen päättöarvosanaa
Vuosiluokilla 7.-9. valinnaisten aineiden arvioinnissa sovelletaan opetussuunnitelman perusteissa valinnaisten aineiden arvioinnista päättöarvioinnissa annettuja periaatteita.
Todistuspohjat toteutetaan Wilmassa.
Lukuvuositodistus
Iisalmessa:
Vuosiluokille 1-2 sanallinen arviointi
Vuosiluokille 3-9 numeroarviointi
Numeroarviointia voidaan täydentää sanallisella arvioinnilla.
Yksilöllistetyssä opetuksessa samoin oppiaine arvioidaan yksilöllistetyllä numeroarvioinnilla, jota voidaan täydentää sanallisella arvioinnilla
Toiminta-alueittain tapahtuvassa opetuksessa arviointi sanallisesti.
S2-oppilaan arviointi:
S2-status huomioidaan kaikkien oppiaineiden arvioinnissa. Maahanmuuttotaustaisen oppilaan osaamista voidaan myös joissakin oppiaineissa tarpeen mukaan arvioida sanallisin arvioin todistuksessa, jossa muuten opetuksen järjestäjän päätöksen mukaisesti annetaan numeroarvosanoja. Luokilla 3-9 todistuksessa voi siten olla sekä numeraalisesti että sanallisesti arvioituja oppiaineita. Sanallisessa arvioinnissa käytetään viisiportaista asteikkoa. Arviointia voidaan myös täydentää sanallisella kuvailevalla arvioinnilla. Numeroarvioinnista on mahdollista palata sanalliseen arviointiin. Päättöarvioinnissa käytetään numeroarviointia. Jos oppiainetta ei arvioida, sen osalta ei laiteta mitään merkintääkään. Ainoastaan kesken jääneen soveltava valinnainen aineen kohdalle voidaan merkitä osallistunut-merkintä.
Todistuspohjat toteutetaan Wilmassa.
Välitodistus
Iisalmessa:
Vuosiluokille 1-2 sanallinen arviointi
Vuosiluokille 3-9 numeroarviointi
Numeroarviointia voidaan täydentää sanallisella arvioinnilla.
Yksilöllistetyssä opetuksessa samoin oppiaine arvioidaan yksilöllistetyllä numeroarvioinnilla, jota voidaan täydentää sanallisella arvioinnilla
Toiminta-alueittain tapahtuvassa opetuksessa arviointi sanallisesti.
S2-oppilaan arviointi:
S2-status huomioidaan kaikkien oppiaineiden arvioinnissa. Maahanmuuttotaustaisen oppilaan osaamista voidaan myös joissakin oppiaineissa tarpeen mukaan arvioida sanallisin arvioin todistuksessa, jossa muuten opetuksen järjestäjän päätöksen mukaisesti annetaan numeroarvosanoja. Luokilla 3-9 todistuksessa voi siten olla sekä numeraalisesti että sanallisesti arvioituja oppiaineita. Sanallisessa arvioinnissa käytetään viisiportaista asteikkoa. Arviointia voidaan myös täydentää sanallisella kuvailevalla arvioinnilla. Numeroarvioinnista on mahdollista palata sanalliseen arviointiin. Päättöarvioinnissa käytetään numeroarviointia. Jos oppiainetta ei arvioida, sen osalta ei laiteta mitään merkintääkään. Ainoastaan kesken jääneen soveltava valinnainen aineen kohdalle voidaan merkitä osallistunut-merkintä.
Erillinen välitodistus tulee tarvittaessa antaa yhdeksännen luokan oppilaalle jatko-opintoihin pyrkimistä varten.
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Välitodistus
Vuosiluokille 1-2 sanallinen arviointi
Vuosiluokille 3-9 numeroarviointi
Numeroarviointia voidaan täydentää sanallisella arvioinnilla.
Yksilöllistetyssä opetuksessa samoin oppiaine arvioidaan yksilöllistetyllä numeroarvioinnilla, jota voidaan täydentää sanallisella arvioinnilla Toiminta-alueittain tapahtuvassa opetuksessa arviointi sanallisesti.
Erillinen välitodistus tulee tarvittaessa antaa yhdeksännen luokan oppilaalle jatko-opintoihin pyrkimistä varten.
Lukuvuoden päättöarviointi
Vuosiluokille 1-2 sanallinen arviointi
Vuosiluokille 3-9 numeroarviointi
Numeroarviointia voidaan täydentää sanallisella arvioinnilla.
Yksilöllistetyssä opetuksessa samoin oppiaine arvioidaan yksilöllistetyllä numeroarvioinnilla, jota voidaan täydentää sanallisella arvioinnilla
Toiminta-alueittain tapahtuvassa opetuksessa arviointi sanallisesti.
Todistuspohjat toteutetaan Wilmassa.
Valinnaisten aineiden arviointi
vähintään 2 vuosiviikkotunnin valinnaisaineet arvioidaan numeroin
alle 2 vuosiviikkotuntia valinnaisaineet arvioidaan hyväksytty/ hylätty merkinnällä
tuntijaossa määrätyt valinnaiset taito- ja taideaineet arvioidaan lukuvuositodistuksessa päivittämällä ko. oppiaineen aiempaa arvosanaa.
Yhteiseen oppiaineeseen liittyvässä sanallisesti arvioitavassa valinnaisessa aineessa osoitettu osaaminen voi korottaa kyseisen oppiaineen päättöarvosanaa
Vuosiluokilla 7.-9. valinnaisten aineiden arvioinnissa sovelletaan opetussuunnitelman perusteissa valinnaisten aineiden arvioinnista päättöarvioinnissa annettuja periaatteita.
S2-oppilaan arviointi:
S2-status huomioidaan kaikkien oppiaineiden arvioinnissa. Maahanmuuttotaustaisen oppilaan osaamista voidaan myös joissakin oppiaineissa tarpeen mukaan arvioida sanallisin arvioin todistuksessa, jossa muuten opetuksen järjestäjän päätöksen mukaisesti annetaan numeroarvosanoja. Luokilla 3-9 todistuksessa voi siten olla sekä numeraalisesti että sanallisesti arvioituja oppiaineita. Sanallisessa arvioinnissa käytetään viisiportaista asteikkoa. Arviointia voidaan myös täydentää sanallisella kuvailevalla arvioinnilla. Numeroarvioinnista on mahdollista palata sanalliseen arviointiin. Päättöarvioinnissa käytetään numeroarviointia. Jos oppiainetta ei arvioida, sen osalta ei laiteta mitään merkintääkään. Ainoastaan kesken jääneen soveltava valinnainen aineen kohdalle voidaan merkitä osallistunut-merkintä.
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus
Iisalmessa perusopetuksen oppimäärä tai sen osa voidaan suorittaa erityisessä tutkinnossa. Erityiseen tutkintoon osallistuvan tulee osoittaa, että hänen tietonsa ja taitonsa vastaavat perusopetuksen eri oppiaineiden yleisen oppimäärän mukaisia tietoja ja taitoja.
Tutkinto järjestetään Iisalmessa asuville, perusopetusikäisille henkilöille. Tutkinto voidaan järjestää useina näyttöinä lukuvuoden aikana tai yksittäisenä kokeena tai näyttönä lukuvuoden lopussa. Annettua päättöarvosanaa voi korottaa vain erityisellä tutkinnolla tai sanallisesti arvioitavalla syventävällä valinnaisaineella. Tutkinto voidaan järjestää kaikissa kaupungin kouluissa.
Erityiseen tutkintoon ilmoittaudutaan kirjallisesti. Ilmoittautumisen tekee huoltaja. Jos oppilas on koulun kirjoilla, ilmoittautuminen tehdään kyseisen koulun rehtorille. Kotiopetuksessa olevan oppivelvollisen kohdalla ilmoittautuminen tehdään rehtorille siihen kouluun, josta opetuksen järjestäjä on määrännyt tutkivan opettajan. Kirjallisessa ilmoittautumisessa erityiseen tutkintoon on oltava:
· Erityisen tutkinnon suorittajan tunnistetiedot
· Tieto siitä, suoritetaanko erityisessä tutkinnossa koko perusopetuksen oppimäärä vai osa oppimäärästä
· Osittain suoritettavan oppimäärän osalta oppiaineet ja vuosiluokkakokonaisuudet eriteltynä
Ilmoittautumisen jälkeen sovitaan erityisen tutkinnon suorittamisen tavoista ja ajankohdista. Erityinen tutkinto suoritetaan tavallisesti n.2-3 oppiaineen kokonaisuuksina. Tällöin koko oppimäärä suoritettaessa yksittäinen tutkintokerta ei veny liian pitkäksi ja laajaksi. Tutkinnon vastaanottavan tahon kanssa neuvotellaan oppiaineiden jaottelemisesta ja ajankohdista.
Erityisen tutkinnon laatimisessa ja arvioinnissa voidaan tehdä opettajien ja koulujen välistä yhteistyötä.