Osallisuus |
T1 kannustaa oppilasta rakentavaan toimintaan musisoivan ryhmän ja musiikillisten yhteisöjen jäsenenä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteeseen liittyvä laaja-alainen osaaminen:Kulttuurinen osaaminen,vuorovaikutus ja ilmaisu(L2);Osallistuminen,vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen(L7)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii toimimaan musiikillisten yhteisöjen jäsenenä.
|
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas toimii rakentavasti musisoivan ryhmän ja musiikillisen yhteisön jäsenenä huolehtien osuudestaan sekä kannustaen ja auttaen toisia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas toimii itsenäisesti musisoivan ryhmän ja musiikillisen yhteisön jäsenenä huolehtien osuudestaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa toimia musisoivan ryhmän jäsenenä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu musisoivan ryhmän toimintaan opettajan konkreettisen ohjeen mukaan.
|
Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen |
T2 ohjata oppilasta ylläpitämään äänenkäyttö- ja laulutaitoaan sekä kehittämään niitä edelleen musisoivan ryhmän jäseninä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteeseen liittyvä laaja-alainen osaaminen:Kulttuurinen osaaminen,vuorovaikutus ja ilmaisu(L2)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää äänenkäyttö- ja laulutaitoaan edelleen musisoivan ryhmän jäsenenä.
|
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää ääntään musiikillisen ilmaisun välineenä tehtävän ja tilanteen mukaisesti sekä ylläpitää ja kehittää äänenkäyttö- ja laulutaitoaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää ääntään musiikillisen ilmaisun välineenä ja osallistuu yhteislauluun sovittaen osuutensa osaksi kokonaisuutta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää ääntään musiikillisen ilmaisun välineenä ja osallistuu yhteislauluun.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas käyttää ääntään osana musiikillista ilmaisua.
|
T3 kannustaa oppilasta kehittämään edelleen soitto- ja yhteismusisointitaitojaan keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimin
Paikallinen tarkennus
Tavoitteeseen liittyvä laaja-alainen osaaminen:Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu(L2)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää edelleen soitto- ja yhteismusisointitaitojaan soittaen keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia.
|
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas soittaa keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia ja osallistuu yhteissoittoon sujuvasti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas soittaa keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia ja osallistuu yhteissoittoon melko sujuvasti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas soittaa keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia ja osallistuu yhteissoittoon pyrkien sovittamaan osuutensa kokonaisuuteen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu soittamiseen konkreettisen ohjauksen alaisena.
|
T4 rohkaista oppilasta monipuoliseen musiikkiliikunnalliseen kokemiseen ja ilmaisuun
Paikallinen tarkennus
Tavoitteeseen liittyvä laaja-alainen osaaminen:Kulttuurinen osaaminen,vuorovaikutus ja ilmaisu(L2)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ilmaisee ja tutkii musiikkia musiikkiliikunnallisuuden keinoin.
|
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää koko kehon liikettä monipuolisesti ja luovasti musiikin oppimisessa sekä musiikillisessa ilmaisussa ja vuorovaikutuksessa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas sovittaa liikeilmaisuaan kuulemansa musiikkiin ja ilmaisee musiikkia liikkuen, myös rytmisesti perussykettä seuraten ja ilmaisten.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas sovittaa liikkumistaan musiikkiin ja osallistuu ryhmän jäsenenä musiikkiliikunnalliseen ilmaisuun.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu musiikkia ja liikettä yhdistävään toimintaan ryhmän jäsenenä.
|
T5 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia ääniympäristön ja musiikin elämykselliseen kuunteluun ja havainnointiin sekä ohjata häntä keskustelemaan havainnoistaan
Paikallinen tarkennus
Tavoitteeseen liittyvä laaja-alainen osaaminen:Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu(L2)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kuuntelee ja havainnoi ääniympäristöä ja musiikkia elämyksellisesti sekä kykenee osallistumaan aiheeseen liittyvään keskusteluun
|
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia keskustellen havainnoistaan sekä perustellen näkemyksiään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia ja osaa kertoa havainnoistaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia esittäen kuulemastaan yksittäisiä huomioita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia.
|
T6 kannustaa oppilasta rakentamaan luovaa suhdetta musiikkiin ja ohjata heitä improvisointiin, sovittamiseen ja säveltämiseen sekä taiteidenväliseen työskentelyyn
Paikallinen tarkennus
Tavoitteeseen liittyvä laaja-alainen osaaminen:Ajattelu ja oppimaan oppiminen(L1);Kulttuurinen osaaminen,vuorovaikutus ja ilmaisu(L2); Työelämätaidot ja yrittäjyys(L6)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas rakentaa luovaa suhdetta musiikkiin improvisoiden, sovittaen ja säveltäen sekä työskentelemällä taiteidenvälisesti.
|
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää musiikillisia tai muita äänellisiä elementtejä kehittäen ja toteuttaen moninaisia sekä kekseliäitä musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää musiikillisia tai muita äänellisiä elementtejä kehittäen ja toteuttaen musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu luovan tuottamisen prosessiin tuottaen yksittäisiä musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu luovan tuottamisen prosessiin.
|
T7 ohjata oppilasta musiikin tallentamiseen ja tieto- ja viestintäteknologian luovaan ilmaisulliseen käyttöön sekä musiikin tekemisessä että osana monialaisia kokonaisuuksia
Paikallinen tarkennus
Tavoitteeseen liittyvä laaja-alainen osaaminen:Ajattelu ja oppimaan oppiminen(L1);Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu(L2); Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen(L5)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa musiikin tekemisessä sekä tallentamisessa osana monialaisia kokonaisuuksia.
|
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää monipuolisesti musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia omassa tai ryhmän ilmaisussa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia omassa tai ryhmän ilmaisussa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kokeilee musiikkiteknologian mahdollisuuksia musiikin tekemisessä itsenäisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee joitakin musiikkiteknologian työkaluja opettajan
konkreettisten ohjeiden mukaan.
|
Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito |
T8 ohjata oppilasta tarkastelemaan musiikkia taiteenlajina ja ymmärtämään, miten musiikkia käytetään viestimiseen ja vaikuttamiseen eri kulttuureissa.
Paikallinen tarkennus
Tavoitteeseen liittyvä laaja-alainen osaaminen:Ajattelu ja oppimaan oppiminen(L1);Kulttuurinen osaaminen,vuorovaikutus ja ilmaisu(L2); Monilukutaito(L4)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tarkastelee musiikkia taiteenlajina ja
oppii ymmärtämään, miten musiikkia käytetään viestimiseen ja vaikuttamiseen eri kulttuureissa.
|
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas analysoi ja arvioi musiikin käyttötapoja ja kulttuurisia ilmenemismuotoja
ja osaa keskustella niistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas jäsentää musiikin käyttötapoja ja kulttuurisia ilmenemismuotoja kertoen havainnoistaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa joitakin musiikin monista käyttötavoista ja kulttuurisista ilmenemismuodoista ja osaa kertoa havainnoistaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin tapoja käyttää musiikkia viestimiseen ja vaikuttamiseen.
|
T9 rohkaista ja ohjata oppilasta keskustelemaan musiikista käyttäen musiikin käsitteitä ja terminologiaa
Paikallinen tarkennus
Tavoitteeseen liittyvä laaja-alainen osaaminen:Monilukutaito(L4)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää musiikin merkintätapoja, käsitteitä ja terminologiaa musiikillisessa toiminnassa.
|
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää ja soveltaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti musiikkikäsitteitä, musiikin merkintätapoja ja musiikkitermejä musiikillisessa toiminnassa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää musiikkikäsitteitä, musiikin merkintätapoja sekä musiikkitermejä musiikillisessa toiminnassa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää yksittäisiä musiikkikäsitteitä, musiikin merkintätapoja ja joitakin musiikkitermejä musiikillisessa toiminnassa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin musiikin käsitteitä ja symboleja.
|
Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa |
T10 ohjata oppilasta tunnistamaan musiikin vaikutuksia tunteisiin ja hyvinvointiin
Paikallinen tarkennus
Tavoitteeseen liittyvä laaja-alainen osaaminen:Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot(L3); Monilukutaito(L4)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tunnistaa musiikin vaikutuksia tunteisiin ja hyvinvointiin
|
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
|
|
T11 ohjata oppilasta huolehtimaan kuulostaan sekä musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta
Paikallinen tarkennus
Tavoitteeseen liittyvä laaja-alainen osaaminen:Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot(L3)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas huolehtii kuulostaan ja
pitää huolta musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta.
|
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas huolehtii vastuullisesti musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää laitteita ja soittimia musisointitilanteissa ottaen huomioon muun muassa äänen ja musiikin voimakkuuteen sekä muut turvalliseen toimintaan liittyvät tekijät.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa huomioon ääniympäristön turvallisuuteen liittyvät tekijät sekä käyttää laitteita ja soittimia turvallisuusohjeiden mukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas noudattaa annettavia turvallisuusohjeita.
|
Oppimaan oppiminen musiikissa |
T12 ohjata oppilasta kehittämään musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla, asettamaan tavoitteita musiikilliselle oppimiselleen ja arvioimaan edistymistään suhteessa tavoitteisiin.
Paikallinen tarkennus
Tavoitteeseen liittyvä laaja-alainen osaaminen:Ajattelu ja oppimaan oppiminen(L1)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla, asettaa tavoitteita musiikilliselle oppimiselleen sekä arvioi taitojensa edistymistä suhteessa tavoitteisiin.
|
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas asettaa musisointiin, musiikkiliikuntaan tai säveltämiseen ja muuhun luovaan tuottamiseen liittyviä tavoitteita ja työskentelee niiden mukaisesti.
Oppilas arvioi toimintaansa ja mukauttaa työskentelyään tavoitteidensa pohjalta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas asettaa ohjattuna itselleen musisointiin, musiikkiliikuntaan tai säveltämiseen ja muuhun luovaan tuottamiseen liittyviä tavoitteita, harjoittelee niiden suuntaisesti sekä arvioi edistymistään suhteessa tavoitteisiinsa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas asettaa itselleen ohjattuna musisointiin, musiikkiliikuntaan tai säveltämiseen ja muuhun luovaan tuottamiseen liittyviä tavoitteita, toimii niiden suuntaisesti ja
työskentelee niiden suuntaisesti
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kehittää osaamistaan opettajan tukemana jollakin musiikillisen osaamisen osa-alueella annetun
tavoitteen suuntaisesti.
|