Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus
Paikallisesti päätettävät asiat
Arviointi Helsingin Suomalaisessa Yhteiskoulussa
Helsingin Suomalaisessa Yhteiskoulussa oppilaille selvitetään lukuvuosittain kunkin oppiaineen opiskelun alkaessa oppiaineen tavoitteet sekä arvioinnin periaatteet. Oppilas saa näin käsityksen siitä, mitä hänen on tarkoitus oppia ja miten hänen suoriutumistaan arvioidaan. Oppilaalle ja hänen huoltajalleen annetaan lukuvuoden aikana Wilmassa ja muilla tavoin tietoa oppilaan opintojen edistymisestä, työskentelystä ja käyttäytymisestä.
Arviointipalautetta annetaan oppilaalle ja hänen huoltajalleen riittävästi lukuvuositodistuksen lisäksi mm. Wilman kautta. Kaikilla vuosiluokilla suoritetaan väliarviointi syyslukukauden päätteeksi. Tämä on näkyvissä Wilmassa.
Vuosiluokilla 3-9 tarjotaan huoltajille mahdollisuus henkilökohtaiseen arviointikeskusteluun luokanopettajan/luokanvalvojan kanssa. Ennen arviointikeskustelua luokanopettaja/luokanvalvoja keskustelee muiden luokkaa opettavien opettajien kanssa kunkin oppilaan opintojen edistymisestä, koulutyöskentelyn sujumisesta ja käyttäytymisestä. Henkilökohtaisten arviointikeskustelujen lisäksi huoltajilla on mahdollisuus keskustella oppimiseen ja arviointiin liittyvistä asioista opettajan kanssa mm. Wilman kautta, vanhempainilloissa ja muissa luokkien yhteisissä tilaisuuksissa.
Käyttäytymiselle asetettujen tavoitteiden pohjana ovat Helsingin Suomalaisen Yhteiskoulun arvot, järjestyssäännöt sekä yhteiset käyttäytymisohjeet. Arvioinnissa huomiota kiinnitetään seuraaviin tavoitteisiin: hyvien tapojen noudattaminen, työrauhan antaminen muille, vastuuntuntoisuus ja yhteistyökyky sekä sovittujen sääntöjen ja koulun järjestyssääntöjen noudattaminen ja niihin sitoutuminen. Merkintä rangaistuskirjassa huomioidaan arvosanaa määrättäessä.
Kolmannella luokalla lukuvuositodistuksessa arviointi on sanallista. Edistymisen arviointina todistukseen merkitään oppiaineittain, onko oppilaan suoritus hyväksytty vai hylätty. Todistukseen merkitään myös yhden vuosiviikkotunnin laajuisen valinnaisainekokonaisuuden osalta sanallinen hyväksytty-merkintä. Sanallinen arvio käyttäytymisestä ja opiskelu- ja työskentelytaidoista annetaan lukuvuositodistuksen liitteellä.
Vuosiluokilla 4-8 lukuvuositodistuksessa käytetään numeroarvosanoja kaikille yhteisissä oppiaineissa ja käyttäytymisessä. Perusopetuksen päättötodistuksessa oppilas saa numeroarvosanan kaikista yhteisistä oppiaineista, käyttäytymisen arvosana annetaan erillisellä liitteellä. Valinnaisen B2-kielen oppimäärä on laajuudeltaan kaksi vuosiviikkotuntia, ja siitä annetaan numeroarvosana lukuvuositodistuksessa ja päättötodistuksessa. Muiden valinnaisaineiden oppimäärät ovat yhden vuosiviikkotunnin laajuisia, joten ne arvioidaan hyväksytty-merkinnällä sekä lukuvuosi- että päättötodistuksessa.