Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Solakallion koulussa arviointiin osallistuvat kaikki oppilaan kanssa työskentelevät aikuiset. Opettaja kokoaa oppilaan kanssa työskentelevien aikuisten huomioita arvioinnin perustaksi. Arviointi perustuu välittömään havainnointiin ja palautteen antamiseen arjen oppimistilanteissa. Oppimista ja arviointia tapahtuu läpi oppilaan koko koulupäivän. Oppilaan tavoitteiden saavuttamista suhteutetaan koko ajan myös oppilaan saamaan tuen tarpeeseen.
Arviointi on tilannesidonnaista ja päivittäistä ja siinä käytetään oppilaiden kanssa kuvia, videoita ja vaihtoehtoisia kommunikaatiomenetelmiä. Näin oppilaat saavat palautetta oppimisestaan. Päivittäinen arviointitieto siirtyy huoltajille oppilaan mukana oppilaskohtaisesti sovituilla välineillä.
HOJKS:ssa asetettuja 3 päätavoitetta arvioidaan yhdessä oppilaan kanssa lukukausien päätteeksi oppilaan edellytysten mukaan.
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Yhteistyö huoltajien kanssa
Solakallion koulussa jokaiselle oppilaalle laaditaan HOJKS. Suunnitelma laaditaan yhteistyössä oppilaan huoltajien ja tarvittavien monialaisten yhteistyötahojen kanssa jokaisena lukuvuotena syyskuun loppuun mennessä HOJKS-neuvottelussa. Uusille oppilaille suunnitelma laaditaan lokakuun puoleen väliin mennessä.
HOJKS:ssa asetetaan oppilaalle henkilökohtaiset tavoitteet oppiaineittain tai toiminta-alueittain. Suunnitelmaan kirjataan tavoitteiden pohjalta myös oppilaan oppimisen ja osaamisen arvioinnin muodot. Oppilaiden päätavoitteiden saavuttamista arvioidaan kevätlukukauden lopussa yhdessä huoltajien ja yhteistyötahojen kanssa arviointineuvottelussa. Lukuvuositodistuksessa arvioidaan oppiaineet tai toiminta-alueet. Lukuvuositodistuksen lisäksi huoltajat näkevät kirjallisen arvioinnin HOJKS:in oppiainekokonaisuuksista Wilmasta.
Jatkuvaa arviointipalautetta huoltajat saavat lukuvuoden aikana sähköisessä portfoliossa. Solakallion koulussa portfolio toimii pitkäaikaisen kehityskaaren tukena arvioinnissa. Päivittäinen arviointitieto siirtyy huoltajille oppilaan mukana oppilaskohtaisesti sovituilla välineillä.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Solakallion koulun oppilaat ovat kehitysvammaisia autisminkirjon oppilaita, joilla on poikkeava tapa olla vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Arjen käyttäytymiseen vaikuttavat lisäksi aistipoikkeavuudet. Käyttäytymisen tavoitteet ovat konkreetteja ja vaativuudeltaan kohtuullisesti oppilaiden saavutettavissa. Käyttäytymisen tavoitteista nostetaan lukuvuosittain oppilaille yksilölliset tavoitteet, jotka kirjataan HOJKS:iin.
Solakallion koulun käyttäytymisen tavoitteena on, että oppilas:
- toimii koulun järjestyssääntöjen mukaan
- ottaa muut huomioon (ei kiusaa, on ystävällinen)
- ilmaisee itseään asiallisesti
- noudattaa hyviä käytöstapoja
- toimii sosiaalisesti sopivalla tavalla
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Solakallion todistukset ja arvioinnin kohdat
HOJKS:ssa asetettuja kolmea päätavoitetta arvioidaan yhdessä oppilaan kanssa syys- ja kevätlukukauden päätteeksi oppilaan edellytysten mukaan. Samojen päätavoitteiden arviointikeskustelu käydään yhteistyössä huoltajien kanssa kevätlukukauden päätteeksi.
Oppiainekokonaisuuksien ja toiminta-alueiden kirjallinen arviointi on huoltajien luettavissa Wilmassa. Oppilaan kanssa käydään päivittäistä arviointia oppiainekohtaisista tai toiminta-alueittaisista tavoitteista. Oppilas saa kokoavan arvioinnin oppiaineista tai toiminta-alueista lukuvuositodistuksessa.