Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Opettaja tiedottaa lukukauden alussa opiskelun tavoitteista ja arvioinnin yleisistä periaatteista huoltajille lähetettävällä tiedotteella. Huoltajat osallistuvat oppimisen ja kasvun tavoitteiden asettamiseen yhteistyössä opettajan kanssa. Oppimiskeskustelussa huoltajat, oppilas ja opettaja keskustelevat oppilaan opintojen edistymisestä ja opettaja antaa arviointipalautetta oppilaan oppimisesta.
Oppimisen ja kasvun tavoitteet asetetaan syyslomaan mennessä. Oppimiskeskustelu toteutetaan kerran lukuvuodessa marraskuun ja helmikuun välisenä aikana.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus
Paikallisesti päätettävät asiat