Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Torpparinmäen peruskoulussa opiskelun tavoitteet sekä arvioinnin periaatteet tiedotetaan huoltajille lukuvuoden alussa vanhempainillassa sekä tarvittaessa erillisellä tiedotteella. Oppiainekohtaiset opetuksen tavoitteet löytyvät koulun opetussuunnitelmasta. Tavoitteita voidaan täsmentää oppilaille ja huoltajille oppiainekohtaisesti.
Syyslukukauden aikana huoltajat ja oppilaat kutsutaan oppimiskeskusteluun.
Toimintasuunnitelmaan kirjataan tarkemmat arviointikäytänteiden ajankohdat.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
1.-3. luokilla käytetään koulun käyttäytymisen lukuvuosiarvioinnin pohjaa. Käyttäytymisen arvioinnin kolme osa-aluetta on esitelty alla. Arviointi pohjaa koulun toimintatapoihin ja järjestyssääntöihin.
4.-8. luokilla käyttäytyminen arvioidaan numeroin. Numeroarviointi pohjaa koulun toimintatapoihin ja järjestyssääntöihin.
9. luokalla käyttäytyminen arvioidaan numeroin syys- ja talvijakson päätteeksi annettavan välitodistuksen yhteydessä. Numeroarviointi pohjaa koulun toimintatapoihin ja järjestyssääntöihin.
Käyttäytymisen arvioinnin osa-alueet Torpparinmäen peruskoulussa:
Hyvät tavat ja vuorovaikutus
Asiallinen ja tilanteenmukainen käyttäytyminen
Muiden ihmisten arvostava kohtelu
Toimintatavat ja säännöt
Torpparinmäen peruskoulun sääntöjen ja ohjeiden noudattaminen (koulun järjestyssäännöt, luokan säännöt)
Oppimisympäristö
Välineistä ja tiloista huolehtiminen
Vastuunkantaminen omista tehtävistä
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Torpparinmäen peruskoulussa lukuvuosi jaetaan kolmeen jaksoon; syys-, talvi- ja kevätjakso.
Jokaisen jakson aikana oppilaat ja huoltajat saavat monipuolista arviointitietoa oppilaan opintojen edistymisestä. Arviointi voi olla suullista tai kirjallista.
Syysjakson väliarviointi annetaan oppimiskeskustelussa, johon kaikkien vuosiluokkien oppilaat ja huoltajat kutsutaan syyslukukauden aikana. Tämän lisäksi 9. luokan oppilas saa numeerisen välitodistuksen syysjakson päätteeksi. 7. ja 8. luokilla annetaan arvosana niistä oppiaineista, joiden opiskelu päättyy syysjaksossa. Lisäksi 8. luokan oppilaat saavat numeron historiasta, joka on kahdeksannella vuosiluokalla päättyvä oppiaine.
Talvijakson väliarviointi koostuu oppilaalle annetusta suullisesta tai kirjallisesta palautteesta. Luokille 8 ja 9 annetaan talvijakson päätteeksi numeerinen välitodistus. 7. luokalla annetaan arvosana niistä oppiaineista, joiden opiskelu päättyy talvijaksossa. Lisäksi 8. luokan oppilaat saavat numeron historiasta, joka on kahdeksannella vuosiluokalla päättyvä oppiaine.
Kevätjakson päätteeksi kaikki 1.-8.-luokkien oppilaat saavat lukuvuositodistuksen ja 9.-luokkalaiset päättötodistuksen.