Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen |
T1 auttaa oppilasta hahmottamaan uuden opiskeltavan kielen suhde aiemmin opiskelemiinsa kieliin, tutustumaan kyseisen kielen kielialueeseen ja elämänmuodon joihinkin keskeisiin piirteisiin sekä tukea oppilaan kielellisen päättelykyvyn, uteliaisuuden ja monikielisyyden kehittymistä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen- Vahvistetaan oppilaan kielitietoon liittyviä ajattelun taitoja harjoittelemalla kielellistä päättelykykyä ja yhteyksien tekemistä eri kielten välillä.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu- Tutustutaan mahdollisimman autenttiseen kulttuuritarjontaan.- Antiikin kulttuurin ja historian teemojen ymmärtäminen ja soveltaminen osana laajempia kokonaisuuksia.L4 Monilukutaito- Harjoitellaan monilukutaidon tavoitteita opiskelemalla vuorovaikutuksen erityispiirteitä verrattuna omaan kulttuuriin, esimerkiksi erilaiset tavat, eleet, vuorovaikutussäännöt, kohteliaisuus arkisessa vuorovaikutuksessa.SisällötS1 Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen - Syvennetään tuntemusta kielen ja kulttuurin suhteesta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tuntemaan kohdekielen suhteen muihin kieliin. Oppilas oppii tuntemaan kohdekielen kielialuetta sekä kulttuureita ja elämänmuotoja. Oppilas oppii kehittämään kielellistä päättelykykyään ja monikielisyyttään.
|
Kohdekielen suhde muihin kieliin, kielialueen ja siihen liittyvien kulttuurien ja elämänmuotojen tunteminen, kielellinen päättely ja monikielisyys
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa vertailla ja pohtia kohdekielen suhdetta muihin kieliin.
Oppilas osaa hyödyntää kohdekielen keskeisimpiä erityispiirteitä oppimisessaan.
Oppilas osaa vertailla kohdekielen kulttuureita ja niihin liittyviä elämänmuotoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa, missä kohdekieltä puhutaan, ja vertailla kohdekielen suhdetta muihin kieliin.
Oppilas osaa kuvailla kohdekielen kulttuureita ja kuvailla niihin liittyviä elämänmuotoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa, missä kohdekieltä puhutaan sekä antaa joitakin esimerkkejä kohdekielen suhteesta muihin kieliin.
Oppilas osaa kertoa kohdekielen kulttuureista ja niihin liittyvistä elämänmuodoista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa, missä kohdekieltä puhutaan.
Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä kohdekielen kulttuureista ja niihin liittyvistä elämänmuodoista.
|
Kielenopiskelutaidot |
T2 rohkaista oppilasta näkemään opiskeltavan kielen taito osana jatkuvaa oppimista ja oman kielivarannon karttumista, ohjata oppilasta löytämään itselleen ja ikäkaudelleen parhaiten sopivia tapoja oppia kieliä ja kannustaa häntä käyttämään vähäistäkin taitoaan myös oppituntien ulkopuolella
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen- Opitaan tunnistamaan omat vahvuudet ja haasteet kielenoppijana ja asettamaan omia tavoitteita L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot- Opitaan ottamaan vastuuta oppimisesta ja opiskelun suunnittelusta.SisällötS2 Kielenopiskelutaidot - Kartoitetaan parhaita tapoja oppia kieltä.- Harjoitellaan rakentavan palautteen antamista ja vastaanottamista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii löytämään mahdollisuuksia käyttää kohdekieltä myös koulun päätyttyä. Oppilas oppii käyttämään erilaisia tapoja oppia kieliä ja löytää niistä itselleen tehokkaimmat.
|
Jatkuvan kielenopiskelun valmiuksien ja opiskelustrategioiden kehittyminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa, kuinka kohdekielen taitoa voi hyödyntää myös koulun päätyttyä.
Oppilas osaa käyttää monipuolisia itselle sopivia tapoja oppia kohdekieltä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa, mihin hän voi käyttää kohdekielen taitoaan myös koulun päätyttyä.
Oppilas osaa käyttää keskeisimpiä itselle sopivia tapoja oppia kohdekieltä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa mahdollisuuksista käyttää kohdekielen taitoaan myös koulun päätyttyä.
Oppilas osaa käyttää yleisimpiä itselle sopivia tapoja oppia kohdekieltä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä mahdollisuuksista käyttää kohdekieltä.
Oppilas osaa käyttää joitakin itselle sopivia tapoja oppia kohdekieltä.
|
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa |
T3 järjestää oppilaalle tilaisuuksia harjoitella eri viestintäkanavia käyttäen suullista ja kirjallista vuorovaikutusta
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL4 Monilukutaito- Harjoitellaan itsensä ilmaisemista erilaisissa yhteyksissä ja ympäristöissä - Ymmärretään, että viestinnän keinot vaihtelevat tavoitteen ja kontekstin mukaan SisällötS3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessaOpitaan perustelemaan mielipiteitä ja kommunikoimaan keskustelukumppania arvostavalla tavalla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii toimimaan erilaisissa suullisissa ja kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa.
|
Vuorovaikutus erilaisissa tilanteissa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A2.1 Oppilas pystyy vaihtamaan ajatuksia tai tietoja tutuissa ja jokapäiväisissä tilanteissa sekä toisinaan ylläpitämään viestintätilannetta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A1.3 Oppilas selviytyy monista rutiininomaisista viestintätilanteista tukeutuen joskus viestintäkumppaniin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.2 Oppilas selviytyy satunnaisesti yleisimmin toistuvista, rutiininomaisista viestintätilanteista tukeutuen vielä enimmäkseen viestintäkumppaniin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1 Oppilas selviytyy satunnaisesti viestintäkumppanin tukemana muutamasta, kaikkein yleisimmin toistuvasta ja rutiininomaisesta viestintätilanteesta.
|
T4 tukea oppilasta kielellisten viestintästrategioiden käytössä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL4 Monilukutaito- Tutustutaan erilaisiin teksteihin ja hyödynnetään niitä oppimisen tukena.SisällötS3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa- Tutustutaan erilaisista aihepiireistä kertoviin teksteihin, joiden valinnassa huomioidaan opiskeltavan kielen maantieteellinen levinneisyys ja asema.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hyödyntämään kielellisiä viestintästrategioita vuorovaikutustilanteissa.
|
Viestintästrategioiden käyttö
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A2.1 Oppilas osallistuu enenevässä määrin viestintään turvautuen harvemmin ei-kielellisiin ilmaisuihin.
Oppilas joutuu pyytämään toistoa tai selvennystä melko usein ja osaa jonkin verran soveltaa viestintäkumppanin ilmaisuja omassa viestinnässään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A1.3 Oppilas osallistuu viestintään, mutta tarvitsee vielä usein apukeinoja. Oppilas osaa reagoida suppein sanallisin ilmauksin, pienin elein (esim. nyökkäämällä), äännähdyksin, tai muunlaisella minimipalautteella. Oppilas joutuu pyytämään selvennystä tai toistoa hyvin usein.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.2 Oppilas tukeutuu viestinnässään kaikkein keskeisimpiin sanoihin ja ilmauksiin.
Oppilas tarvitsee paljon apukeinoja.
Oppilas osaa pyytää toistamista tai hidastamista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1 Oppilas tarvitsee paljon apukeinoja (esim. eleet, piirtäminen, sanastot, internet).
Oppilas osaa joskus arvailla tai päätellä yksittäisten sanojen merkityksiä asiayhteyden, yleistiedon tai muun kielitaitonsa perusteella.
Oppilas osaa ilmaista, onko ymmärtänyt.
|
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä |
T6 rohkaista oppilasta tulkitsemaan ikätasolleen sopivia ja itseään kiinnostavia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL4 Monilukutaito- Kriittistä lukutaitoa kehitetään edelleen oppilaille merkityksellisissä kulttuurisissa yhteyksissä SisällötS3 Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejäHarjoitellaan oppilaan omaan elämänpiiriin ja yleistietoon liittyvien puhuttujen ja kirjoitettujen tekstien tulkintaa. Opitaan löytämään pääkohdat ja tärkeitä yksityiskohtia laajemmistakin konteksteista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tulkitsemaan erilaisia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä.
|
Tekstien tulkintataidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A2.1 Oppilas ymmärtää helppoja, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sekä selkeää puhetta sisältäviä tekstejä.
Oppilas ymmärtää lyhyiden, yksinkertaisten, itseään kiinnostavien viestien ydinsisällön ja tekstin pääajatukset tuttua sanastoa sisältävästä, ennakoitavasta tekstistä.
Oppilas pystyy hyvin yksinkertaiseen päättelyyn asiayhteyden tukemana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A1.3 Oppilas ymmärtää yksinkertaista, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sisältävää kirjoitettua tekstiä ja hidasta puhetta asiayhteyden tukemana. Oppilas pystyy löytämään tarvitsemansa yksinkertaisen tiedon lyhyestä tekstistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.2 Oppilas ymmärtää harjoiteltua, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sisältävää muutaman sanan mittaista kirjoitettua tekstiä ja hidasta puhetta.
Oppilas tunnistaa tekstistä yksittäisiä tietoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1 Oppilas ymmärtää vähäisen määrän yksittäisiä puhuttuja ja kirjoitettuja sanoja ja ilmauksia.
Oppilas tuntee kirjainjärjestelmän tai hyvin rajallisen määrän kirjoitusmerkkejä.
|
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä |
T7 tarjota oppilaalle runsaasti tilaisuuksia harjoitella ikätasolle sopivaa pienimuotoista puhumista ja kirjoittamista kiinnittäen huomiota myös ääntämiseen ja tekstin sisällön kannalta oleellisimpiin rakenteisiin
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen- Hyödynnetään teknologiaa apuvälineenä omassa tuottamisessa SisällötS3 kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejäLaajennetaan sanaston ja rakenteiden hallintaa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan itseään suullisesti ja kirjallisesti käyttäen kielen keskeistä sanastoa ja keskeisiä rakenteita. Hän oppii ääntämään ymmärrettävästi.
|
Tekstien tuottamistaidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A1.3 Oppilas osaa rajallisen määrän lyhyitä, ulkoa opeteltuja ilmauksia, keskeistä sanastoa ja perustason lauserakenteita.
Oppilas pystyy kertomaan arkisista ja itselleen tärkeistä asioista käyttäen suppeaa ilmaisuvarastoa ja kirjoittamaan yksinkertaisia viestejä ja ääntää harjoitellut ilmaisut ymmärrettävästi.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A1.2 Oppilas pystyy kertomaan joistakin tutuista ja itselleen tärkeistä asioista käyttäen suppeaa ilmaisuvarastoa ja kirjoittaa muutaman lyhyen lauseen harjoitelluista aiheista. Oppilas ääntää useimmat harjoitellut ilmaisut ymmärrettävästi. Oppilas osaa hyvin suppean perussanaston, muutaman tilannesidonnaisen ilmauksen ja peruskieliopin aineksia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.1/A1.2 Oppilas pystyy kertomaan ohjatusti joistakin tutuista ja itselleen tärkeistä asioista käyttäen suppeaa ilmaisuvarastoa.
Oppilas osaa kirjoittaa joitakin sanoja ja lauseita.
Oppilas ääntää harjoiteltuja ilmauksia ymmärrettävästi.
Oppilas osaa hyvin suppean perussanaston, muutaman tilannesidonnaisen ilmauksen ja peruskieliopin aineksia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1 Oppilas osaa ilmaista itseään puheessa hyvin suppeasti käyttäen harjoiteltuja sanoja ja opeteltuja vakioilmaisuja.
Oppilas ääntää joitakin harjoiteltuja ilmauksia ymmärrettävästi ja osaa kirjoittaa joitakin erillisiä sanoja ja sanontoja.
|