T1 luoda edellytyksiä oppilaan eettisten ajattelun taitojen kehittymiselle ja kannustaa oppilasta soveltamaan eettisiä periaatteita arjen tilanteisiin
Paikallinen tarkennus
L1 Oppilaan kehittää valmiuksiaan eettiseen ajatteluun tutustuttaessaan etiikan keskeiseen käsitteistöön.Ikäkaudelle sopivien ongelmanratkaisutehtävien avulla viritetään uteliaisuutta ja kiinnostusta etiikan ilmiöitä kohtaan sekä vahvistetaan taitoa ymmärtää eettisiä konfliktitilanteita.S1 Perehdytään arvon ja normin käsitteisiin.S3 Harjoitellaan tekojen eettistä arviointia niiden kontekstin, tarkoitusten ja seurausten näkökulmasta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjaantuu eettisen ajattelun taidoissa. Hän osaa soveltaa eettisiä periaatteita arjen tilanteissa ja valinnoissa.
|
Kyky eettiseen ajatteluun ja eettisten periaatteiden soveltamiseen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas ymmärtää etiikan keskeisiä käsitteitä ja periaatteita.
Oppilas osaa selittää ja perustella eettisten periaatteiden johdonmukaista soveltamista eri tilanteissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ymmärtää etiikan keskeisiä käsitteitä ja periaatteita.
Oppilas osaa kuvailla ja perustella, miten voi soveltaa eettisiä periaatteita arjessa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla ja perustella yhden eettisen periaatteen ja yhden arjessa tehtävän eettisen valinnan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kuvailla ohjatusti jonkin eettisen periaatteen tai arjessa tehtävän eettisen valinnan.
|
T2 ohjata oppilasta tunnistamaan ja arvioimaan väitteitä ja niiden perusteluita
Paikallinen tarkennus
L4 Oppilas opettelee tulkitsemaan viestintää kriittisesti sen tekijästä ja tarkoitusperästä käsinS2 Pohditaan tietämisen, uskomisen ja luulemisen merkityksiä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havaitsemaan väitteitä ja tunnistamaan sekä arvioimaan niiden perusteluita.
|
Väitteiden ja perusteluiden tunnistaminen ja arviointi
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa löytää keskustelusta ja erilaisista teksteistä keskeisiä väitteitä perusteluineen.
Oppilas osaa pohtia monipuolisesti perusteluiden asiaankuuluvuutta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa löytää keskustelusta ja tekstistä keskeisiä väitteitä ja niiden perusteluja sekä pohtia perusteluiden asiaankuuluvuutta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa löytää keskustelusta ja tekstistä väitteen ja sille perustelun.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tunnistaa ohjatusti keskustelusta tai tekstistä väitteen.
|
T3 edistää oppilaan kykyä oivaltaa asioiden välisiä suhteita ja kehittää ajatteluaan
Paikallinen tarkennus
L2 Oppilasta ohjataan ymmärtämään, että maailma on kulttuurisesti, kielellisesti, uskonnollisesti ja katsomuksellisesti moninainen.S2 Perehdytään erilaisiin aikakäsityksiin ja tapoihin selittää maailmaa sekä niihin liittyviin erilaisiin tietokäsityksiin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oivaltaa asioiden välisiä suhteita, tunnistaa virheellistä päättelyä sekä kehittyy ajattelun taidoissa.
|
Ajattelun taidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas oivaltaa asioiden välisiä suhteita monipuolisesti ja tunnistaa virheellistä päättelyä.
Oppilas osaa hyödyntää näitä taitoja omassa ajattelussaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas oivaltaa asioiden välisiä suhteita.
Oppilas osaa tunnistaa virheellistä päättelyä ja välttää sitä omassa ajattelussaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tehdä havaintoja asioiden välisistä suhteista ja virheellisestä päättelystä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tehdä ohjatusti havaintoja asioiden välisistä suhteista tai virheellisestä päättelystä.
|
T5 ohjata oppilas tutustumaan suomalaiseen, eurooppalaiseen ja maailman kulttuuriperintöön sekä hahmottamaan kulttuurista moninaisuutta ilmiönä.
Paikallinen tarkennus
L2 Oppilasta ohjataan ymmärtämään, että maailma on kulttuurisesti, kielellisesti, uskonnollisesti ja katsomuksellisesti moninainen.S4 Perehdytään erilaisiin aikakäsityksiin ja tapoihin selittää maailmaa sekä niihin liittyviin erilaisiin tietokäsityksiin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu suomalaiseen, eurooppalaiseen ja maailman kulttuuriperintöön sekä hahmottaa kulttuurista moninaisuutta ilmiönä.
|
Tietojen ja käsitteiden hallinta
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa nimetä ja selittää useita kulttuuriin liittyviä piirteitä suomalaisesta, eurooppalaisesta ja maailman kulttuuriperinnöstä.
Oppilas osaa kuvailla yhteisön tai yhteiskunnan kulttuurista moninaisuutta ja pohtia sen merkitystä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa nimetä ja selittää joitakin kulttuuriin liittyviä piirteitä suomalaisesta, eurooppalaisesta ja maailman kulttuuriperinnöstä.
Oppilas osaa antaa esimerkkejä yhteisön tai yhteiskunnan kulttuurisesta moninaisuudesta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tietää, että on erilaisia kulttuureja, ja osaa mainita yhden kulttuurivähemmistön ja siihen liittyvän piirteen.
Oppilas osaa nimetä yhden kulttuuriperintökohteen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa mainita ohjatusti yhden kulttuurivähemmistön.
Oppilas osaa nimetä ohjatusti yhden kulttuuriperintökohteen.
|
T6 tukea oppilasta rakentamaan katsomuksellista ja kulttuurista yleissivistystään
Paikallinen tarkennus
L5 Oppilas etsii teknologian avulla tietoa eri kulttuureista ja katsomuksista.S2 Tutkitaan omaa identiteettiä eri näkökulmista, esimerkiksi suomalaisuuden ja eurooppalaisuuden näkökulmasta.Tutustutaan eri kulttuureihin ja katsomuksiin, ainakin kristinuskoon, juutalaisuuteen ja islamiin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tunnistaa katsomusten ja kulttuurien peruspiirteitä sekä tunnistaa ja käyttää katsomuksellisia käsitteitä.
|
Tietojen ja käsitteiden hallinta
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa nimetä joitakin katsomuksia ja kulttuureja sekä kertoa ja antaa niistä esimerkkejä katsomuksellisia käsitteitä käyttäen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa nimetä jonkin katsomuksen tai kulttuurin ja kertoa siitä katsomuksellisten käsitteiden avulla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä jonkin katsomuksen tai kulttuurin sekä siihen liittyviä piirteitä.
Oppilas tietää ainakin yhden katsomuksellisen käsitteen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä jonkin katsomuksen, kulttuurin tai katsomuksellisen käsitteen.
|
T7 ohjata oppilasta suunnittelemaan ja arvioimaan omaa katsomuksellista oppimistaan
Paikallinen tarkennus
L1 Työskentelyn lähtökohtana ovat oppilaiden omat kokemukset, havainnot ja kysymykset.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenS2 Perehdytään maailmankuvan käsitteeseen ja harjoitellaan omien näkemysten erittelyä ja perustelemista suhteessa siihen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas havainnoi omaa katsomuksellista osaamistaan ja asettaa sen pohjalta tavoitteita sekä arvioi katsomuksellista oppimistaan.
|
Oppimaan oppimisen taidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa asettaa katsomukselliseen oppimiseensa liittyviä itselleen sopivia tavoitteita ja toimii niiden mukaisesti.
Oppilas arvioi monipuolisesti tavoitteiden toteutumista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa asettaa katsomukselliseen oppimiseensa liittyviä itselleen sopivia tavoitteita, pyrkii toimimaan tavoitteiden suunnassa ja arvioi niiden toteutumista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa osaamistaan ja asettaa ainakin yhden tavoitteen omalle katsomukselliselle oppimiselleen.
Oppilas suunnittelee ja arvioi ohjatusti opiskeluaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa asettaa ohjatusti yhden tavoitteen omalle katsomukselliselle oppimiselleen.
|
T8 rohkaista oppilasta ilmaisemaan katsomustaan ja kuuntelemaan muiden katsomuksellisia kannanottoja
Paikallinen tarkennus
L1 Työskentelyn lähtökohtana ovat oppilaiden omat kokemukset, havainnot ja kysymykset.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenS2 Perehdytään maailmankuvan käsitteeseen ja harjoitellaan omien näkemysten erittelyä ja perustelemista suhteessa siihen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ilmaisee katsomustaan ja toimii rakentavassa vuorovaikutuksessa ryhmän jäsenenä.
|
Vuorovaikutustaidot ja toiminta ryhmän jäsenenä
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas ilmaisee omia katsomuksellisia kannanottojaan tai identiteettiään monipuolisesti.
Oppilas toimii rakentavassa vuorovaikutuksessa toisten kanssa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ilmaisee omia katsomuksellisia kannanottojaan tai identiteettiään rakentavasti.
Oppilas toimii positiivisessa vuorovaikutuksessa toisten kanssa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tuo ohjatusti esille omia katsomuksellisia kannanottojaan tai identiteettiään.
Oppilas toimii vuorovaikutuksessa toisten kanssa asiallisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kuuntelee muiden katsomuksellisia kannanottoja asiallisesti.
|