Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Arvioinnin kriteereistä ja aikatauluista tiedotetaan vanhempia, kun lukuvuosi on käynnistynyt. Opettajat tapaavat perheet oppimiskeskusteluissa syys- ja kevätlukukauden alussa. Syyslukukauden keskusteluissa kirjataan oppijan vahvuuksia sekä oppimisen ja koulunkäynnin tavoitteita. Keskusteluissa käsitellään ilmiö- ja monialaisen työskentelyn periaatteet. Kevätlukukauden keskustelussa pääpaino on oppimisen edistymisen arvioinnissa suhteessa asetettuihin tavoitteisiin ja asetetaan tarkennettuja tavoitteita.
Formatiivista ohjaavaa ja oppimista edistävää arviointia annetaan oppilaalle monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti. Vanhempia tiedotetaan oppilaan koulunkäynnistä Wilma-merkinnöin lukuvuoden aikana ja tarvittaessa muilla sovituilla tavoilla. Arvioinnissa hyödynnetään sähköisessä oppimisympäristössä tehtävää oppijan tavoitteiden asettelua ja itsearviointia.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Oppilaan käyttäytymisen tavoitteet ovat muiden asiallinen huomioonottaminen, oppimisympäristön huomioonottaminen, myönteinen suhtautuminen työntekoon sekä yhteisten sääntöjen noudattaminen.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Roihuvuoren koulussa lukuvuoden aikana järjestettävät oppimiskeskustelut perustuvat oppilaan tekemään itsearviointiin ja opettajan antamaan palautteeseen. Itsearviointilomake seuraa oppilasta lukuvuoden ajan. Oppimiskeskustelut järjestetään syyskuussa ja tammikuussa. Huhtikuussa oppilaat tekevät lukuvuotta koskevan itsearvioinnin. Lukuvuositodistus annetaan lukuvuoden päätteeksi.