Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Arviointikulttuuri Ressun peruskoulussa:
Jokainen oppilas määrittelee oman laaja-alaisen osaamisen tavoitteensa syyslukukauden aikana. Tavoite kirjataan toimintasuunnitelmassa määrätyllä tavalla. Oppimiskeskustelut järjestetään toimintasuunnitelmassa määriteltynä ajankohtana kaikille vuosiluokille. Huoltaja kutsutaan mukaan oppimiskeskusteluun.
Väliarviointi tehdään joulukuussa. Vuosiluokille 1.–3. annetaan sanallinen väliarviointi ja vuosiluokilla 4.-9. annetaan numeerinen väliarviointi.
Lukuvuoden päättyessä vuosiluokille 1.–3. annetaan sanallinen todistus ja vuosiluokilla 4.-9. annetaan numeerinen todistus.
Summatiivisen arvioinnin sanallinen ja numeerinen arviointi annetaan huoltajalle tiedoksi. Oppilaan arviointi lukuvuoden aikana on jatkuvaa.
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymisen arvioinnin tavoitteet Ressun peruskoulussa
Käyttäytymisen arviointi kohdistuu siihen, miten oppilas ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön sekä noudattaa sääntöjä. Ressun peruskoulun tavoitteet oppilaan käyttäytymiselle ovat:
Hyvien tapojen noudattaminen
Oppilas toimii
kohteliaasti
auttavaisesti
rehellisesti
toisia kunnioittavasti
Sääntöjen ja ohjeiden noudattaminen
Oppilas
noudattaa koulun järjestyssääntöjä
toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
ottaa vastuuta yhteisten asioiden hoidosta
käy säännöllisesti koulua
Muiden ihmisten ja ympäristön huomioon ottaminen
Oppilas
hyväksyy erilaisuutta
kohtelee kaikkia tasa-arvoisesti
ei kiusaa tai jätä ketään ulkopuolelle
tukee toiminnallaan työrauhaa
huolehtii oma- aloitteisesti ja vastuullisesti ympäristöstä
Asiallinen ja tilannetietoinen käyttäytyminen
Oppilas
toimii asiallisesti ja tilannetietoisesti päivittäisessä koulutyössä
toimii asiallisesti ja tilannetietoisesti yhteisissä tapahtumissa, retkien ja vastaavan koulun ulkopuolisen toiminnan aikana
sietää pettymyksiä
huolehtii tehtävistään ja velvoitteistaan
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Korottamisen periaatteet Ressun peruskoulussa
Sanallisesti arvioitavan, 9. vuosiluokan, yhden vuosiviikkotunnin valinnaisaineen kurssin alkaessa oppilaan on ilmaistava, että hän tavoittelee arvosanan korottamista. Opettaja käy yhdessä oppilaan kanssa tavoitekeskustelun, jossa määritellään näytöt arvosanan korottamiseen. Tavoitteet kirjataan ryhmän arviointikirjan lisätietoihin.
Näytöt voivat olla tavoitekohtaisia, jolloin oppilas voi keskittyä parantamaan suoritustaan niissä opetussuunnitelman päättöarvioinnin tavoitteissa, joissa kokee näyttönsä olleen puutteellinen aiemmin. Jos tämä vaikuttaa oppiaineen päättöarvioinnin suhteen kokonaisuuteen korottavasti, voidaan arvosanaa nostaa.
Oppilaan päättöarvioinnin arvosanaa on mahdollista pyrkiä korottamaan seuraavissa lyhytkursseissa: teknisen työn lisäkurssi (käsityö), tekstiilityön lisäkurssi (käsityö), palloilu (liikunta), leivontaa ja välipaloja (kotitalous), matematiikan lisäkurssi ja English debate (englanninkielen suullinen osuus A1-kielessä).
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Koulukohtainen osuus
Oppimiskeskustelut Ressun peruskoulussa:
Oppilas asettaa itselleen taidolliset tavoitteet luokanopettajan tai -valvojan ohjauksessa syyslukukauden aikana. Tavoitteet kirjataan toimintasuunnitelmassa määriteltyyn alustaan. Huoltaja kutsutaan mukaan kevätlukukauden alussa käytävään oppimiskeskusteluun (oppilas-huoltaja-luokan vastuuopettaja). Oppimiskeskustelujen ajankohta määritellään vuosittain toimintasuunnitelmassa. Oppimiskeskustelussa palataan syyslukukauden aikana asetettujen tavoitteiden toteutumiseen sekä sovitaan mahdollisista lisätavoitteista koko lukuvuoden arviointia ajatellen. Oppimiskeskustelun muistio kirjataan toimintasuunnitelmassa määritellyllä tavalla.
Väliarviointi Ressun peruskoulussa:
Vuosiluokilla 1.-3. annetaan sanallinen väliarviointi tasoasteikolla. Vuosiluokilla 4.-7. väliarviointi ja 8.-9. välitodistus on numeerinen ja ne annetaan syyslukukauden päättyessä.