Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa

Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa

Formatiivinen arviointi

Summatiivinen arviointi

Arvioinnin yleiset periaatteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi

Työskentelyn arviointi

Käyttäytymisen arviointi

Käyttäytymisen arvioinnin kriteerit 1.-3. lk 

Käytösarviointi määräytyy sen mukaisesti, mikä luonnehdinta parhaiten kuvaa oppilaan käyttäytymistä. Kaikkien lueteltujen kohtien ei tarvitse oppilaan kohdalla toteutua. 

Arvostelu 

Luonnehdinta 

Olet saavuttanut tavoitteet 

erinomaisesti 

Oppilas noudattaa koulun sääntöjä ja kaikkien koulun aikuisten ohjeita. 

Oppilas käyttäytyy luotettavasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.  

Oppilas kohtelee toisia kohteliaasti, ystävällisesti ja kunnioittavasti. 

Oppilas huolehtii yleensä tavaroista ja toimintaympäristöistä. 

Oppilas tekee yleensä parhaansa koululaisena ja toimii täsmällisesti. 

Oppilas edistää yleensä omalla toiminnallaan luokan yhteishenkeä.  

Oppilas toimii turvallisesti henkisessä ja fyysisessä oppimisympäristössä. 

Olet saavuttanut tavoitteet 

hyvin 

Oppilas noudattaa useimmiten koulun sääntöjä ja kaikkien koulun aikuisten ohjeita. 

Oppilas käyttäytyy useimmiten luotettavasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.  

Oppilas häiritsee joskus työrauhaa. 

Oppilas kohtelee toisia kohteliaasti, ystävällisesti ja kunnioittavasti. 

Oppilas huolehtii useimmiten tavaroista ja toimintaympäristöistä. 

Oppilas tekee useimmiten parhaansa koululaisena ja toimii melko täsmällisesti. 

Oppilas edistää useimmiten omalla toiminnallaan luokan yhteishenkeä.  

Oppilas toimii turvallisesti henkisessä ja fyysisessä oppimisympäristössä. 

Olet saavuttanut tavoitteet 

tyydyttävästi 

Oppilas tietää koulun säännöt, mutta hänen on haastavaa noudattaa niitä. 

Oppilaan on haastavaa noudattaa koulun aikuisten ohjeita. 

Oppilas häiritsee usein työrauhaa. 

Oppilaan on haastavaa käyttäytyä luotettavasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.  

Oppilaan on haastavaa olla kohtelias, ystävällinen ja kunnioittava toisia kohtaan. 

Oppilaan on haastavaa huolehtia tavaroista ja toimintaympäristöistä. 

Oppilaalla on haasteita tehdä parastaan koululaisena ja hän myöhästelee. 

Oppilas toimii joskus varomattomasti henkisessä ja fyysisessä oppimisympäristössä. 

Olet saavuttanut tavoitteet 

hyväksytysti 

Oppilas tietää koulun säännöt, mutta vasta harjoittelee noudattamaan niitä. 

Oppilas ei aina käyttäydy luotettavasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.  

Oppilas häiritsee usein työrauhaa. 

Oppilas vasta harjoittelee kohteliaita käytöstapoja ja toisten kunnioittamista. 

Oppilas vasta harjoittelee huolehtimaan tavaroista ja toimintaympäristöistä. 

Oppilas vasta harjoittelee tekemään parhaansa koululaisena ja aikataulujen noudattamista. 

Oppilas toimii usein varomattomasti henkisessä ja fyysisessä oppimisympäristössä. 

Oppilas voi käyttäytyä väkivaltaisesti. 

Oppilas on luvatta poissa koulusta. 

et ole saavuttanut tavoitteita 

Oppilas ei kykene noudattamaan koulun sääntöjä eikä aikuisten ohjeita. 

Oppilas häiritsee työrauhaa. 

Oppilas ei kykene toisia kunnioittavaan käytökseen. 

Oppilas ei kykene huolehtimaan tavaroista ja toimintaympäristöistä. 

Oppilas ei kykene tekemään parastaan koululaisena ja myöhästelee. 

Oppilas toiminta on varomatonta henkisessä ja fyysisessä oppimisympäristössä. 

Oppilas voi käyttäytyä väkivaltaisesti. 

Oppilas on luvatta poissa koulusta. 

Käyttäytymisen arvioinnin kriteerit 4.-6. lk, numeroarviointi 

Käytösnumero määräytyy sen mukaisesti, mikä luonnehdinta parhaiten kuvaa oppilaan käyttäytymistä. Kaikkien lueteltujen kohtien ei tarvitse oppilaan kohdalla toteutua. 

Arvostelu 

Luonnehdinta 

10 erinomainen 

Oppilas noudattaa koulun sääntöjä ja kaikkien koulun aikuisten ohjeita. 

Oppilas käyttäytyy luotettavasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.  

Oppilas kohtelee toisia kohteliaasti, ystävällisesti ja kunnioittavasti. 

Oppilas huolehtii tavaroista ja toimintaympäristöistä. 

Oppilas tekee parhaansa koululaisena ja toimii täsmällisesti. 

Oppilas edistää omalla toiminnallaan luokan yhteishenkeä.  

Oppilas toimii turvallisesti henkisessä ja fyysisessä oppimisympäristössä. 

9 kiitettävä 

Oppilas noudattaa koulun sääntöjä ja kaikkien koulun aikuisten ohjeita. 

Oppilas käyttäytyy luotettavasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.  

Oppilas kohtelee toisia kohteliaasti, ystävällisesti ja kunnioittavasti. 

Oppilas huolehtii yleensä tavaroista ja toimintaympäristöistä. 

Oppilas tekee yleensä parhaansa koululaisena ja toimii täsmällisesti. 

Oppilas edistää yleensä omalla toiminnallaan luokan yhteishenkeä.  

Oppilas toimii turvallisesti henkisessä ja fyysisessä oppimisympäristössä.

8 hyvä 

Oppilas noudattaa useimmiten koulun sääntöjä ja kaikkien koulun aikuisten ohjeita. 

Oppilas käyttäytyy useimmiten luotettavasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.  

Oppilas häiritsee joskus työrauhaa. 

Oppilas kohtelee toisia kohteliaasti, ystävällisesti ja kunnioittavasti. 

Oppilas huolehtii useimmiten tavaroista ja toimintaympäristöistä. 

Oppilas tekee useimmiten parhaansa koululaisena ja toimii melko täsmällisesti. 

Oppilas edistää useimmiten omalla toiminnallaan luokan yhteishenkeä.  

Oppilas toimii turvallisesti henkisessä ja fyysisessä oppimisympäristössä. 

7 tyydyttävä 

Oppilas tietää koulun säännöt mutta ei aina noudata niitä. 

Oppilas ei aina noudata koulun aikuisten ohjeita. 

Oppilas häiritsee usein työrauhaa. 

Oppilas ei aina käyttäydy luotettavasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.  

Oppilas ei aina ole kohtelias, ystävällinen ja kunnioittava toisia kohtaan. 

Oppilas huolehtii useimmiten tavaroista ja toimintaympäristöistä. 

Oppilas ei aina tee parastaan koululaisena ja myöhästelee. 

Oppilas toimii joskus varomattomasti henkisessä ja fyysisessä oppimisympäristössä. 

6 kohtalainen 

Oppilas tietää koulun säännöt mutta ei aina noudata niitä. 

Oppilas ei aina käyttäydy luotettavasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.  

Oppilas häiritsee usein työrauhaa. 

Oppilas ei ole kohtelias, ystävällinen tai kunnioittava toisia kohtaan. 

Oppilas ei huolehdi tavaroista ja toimintaympäristöistä. 

Oppilas ei tee parastaan koululaisena ja myöhästelee. 

Oppilas toimii varomattomasti henkisessä ja fyysisessä oppimisympäristössä. 

Oppilas voi käyttäytyä väkivaltaisesti. 

Oppilas on luvatta poissa koulusta. 

5 välttävä 

Oppilas ei noudata koulun sääntöjä eikä koulun aikuisten ohjeita. 

Oppilas ei käyttäydy kohteliaasti, luotettavasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla. 

Oppilas häiritsee lähes aina työrauhaa. 

Oppilas ei ole ystävällinen tai kunnioittava toisia kohtaan. 

Oppilas ei huolehdi tavaroista ja toimintaympäristöistä. 

Oppilas ei tee parastaan koululaisena ja myöhästelee. 

Oppilas toimii varomattomasti henkisessä ja fyysisessä oppimisympäristössä. 

Oppilas voi käyttäytyä väkivaltaisesti. 

Oppilas on luvatta poissa koulusta. 

Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana

Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain

Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain

Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet

Perusopetuksen päättöarviointi

Perusopetuksen päättöarvosanan muodostaminen

Yhteisten oppiaineiden päättöarviointi

Yhteisten taito- ja taideaineiden päättöarviointi

Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa

Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi

Oppilaskohtaisia tukitoimia saavan oppilaan päättöarviointi

Poissaolojen vaikutukset arviointiin

Arvioinnin uusiminen ja oikaisu

Todistukset

Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa

Lukuvuositodistus

Välitodistus

Erotodistus

Perusopetuksen päättötodistus

Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset

Paikallisesti päätettävät asiat

ePerusteet