Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppilaan oppimista ja osaamista arvioidaan huoltajien, oppilaan ja opettajan yhteisessä oppimiskeskustelussa syyslukukauden lopussa. Oppimiskeskustelun ajankohta kirjataan lukuvuosittain toimintasuunnitelmaan ja tiedotetaan lukuvuoden alussa huoltajille.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Lukuvuoden alussa käyttäytymisen arvioinnin perusteet ja koulun järjestyssäännöt tiedotetaan koteihin ja käsitellään luokissa luokanopettajan johdolla.
Käyttäytymisen tavoitteet:
Oppilas
· noudattaa hyviä käytöstapoja
· antaa työrauhan
· arvostaa omaa ja toisten työtä
· osaa kuunnella muita ja odottaa vuoroaan
· osaa tulla toimeen toisten kanssa
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Oppimiskeskustelu käydään syyslukukauden lopussa. Lukuvuositodistus annetaan lukuvuoden päättyessä. Lukuvuoden alussa käyttäytymisen arvioinnin perusteet ja koulun järjestyssäännöt tiedotetaan koteihin.