Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Huoltajille kerrotaan opiskelun tavoitteista ja arvioinnin periaatteista lukuvuoden alun vanhempainillassa. Tapanilan ala-asteen koulussa oppilasta koskevat oppimiskeskustelut käydään syyslukukauden lopussa tai kevätlukukauden alussa.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Tapanilan ala-asteen koulun käyttäytymisen arviointi perustuu koulun toimintatapoihin ja järjestyssääntöihin. Käyttäytymisen tavoitteet ovat:
Oppilas kohtelee toisia arvostavasti ja kunnioittavasti.
Oppilas noudattaa hyviä tapoja.
Oppilas noudattaa sääntöjä ja ohjeita.
Oppilas osaa käyttäytyä tilanteen mukaisella tavalla.
Oppilas huolehtii omasta ja yhteisestä ympäristöstä.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Oppilaat asettavat oppimiselle ja käyttäytymiselle omat tavoitteet lukuvuoden alussa elokuun aikana. Oppilas kirjaa tavoitteet, joihin palataan oppimiskeskustelussa. Vanhemmille kerrotaan tavoitteiden asettelusta ja kirjaamisen muodosta syksyn vanhempainillassa.
Oppilasta koskevat oppimiskeskustelut käydään syyslukukauden lopussa tai kevätlukukauden alussa. Oppimiskeskustelun yhteydessä annetaan väliarviointipalautetta.