Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Arvioinnin periaatteet ja käytänteet käydään läpi lukuvuoden aloittavassa VESO-päivässä. Samalla sovitaan, millä tavoin huoltajille tarjotaan tietoa oppilaan opintojen edistymisestä, työskentelystä ja käyttäytymisestä. Tässä on luokka-asteen opettajien keskinäinen keskustelu ja yhteistyö tärkeässä roolissa.
Oppilaiden kanssa keskustellaan eri oppiaineiden jaksojen alkaessa opiskeltavista sisällöistä, tavoitteista, työtavoista ja arvioinnista.
Opiskelun tavoitteet sekä arvioinnin periaatteet ja käytänteet esitellään huoltajille syksyn vanhempainilloissa.
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Lukuvuoden vuosiluokkatasoiset tavoitteet ja arviointikäytänteet käydään läpi kunkin luokan vanhempainillassa syyslukukauden alussa. Syyslukukauden alussa huoltaja ja oppilas yhteistyössä asettavat oppilaan osaamiseen, sisältöihin tai työskentelyyn liittyvän tavoitteen, jota tarkastellaan oppimiskeskustelussa. Samalla myös asetetaan uusi tavoite lukuvuoden työn jatkolle.
Oppilaan edistymistä seurataan yhteistyössä huoltajien kanssa.
Arviointi on suunnitelmallista ja johdonmukaista.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymisen arviointi on jatkuvaa ja monipuolista. Se on osa koulun päivittäistä perustyötä.
Käyttäytymisen arviointi perustuu siihen, miten oppilas ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön, arvostaa omaa ja muiden työtä sekä noudattaa koulun sääntöjä ja hyviä tapoja.
Tavoitteena on, että oppilas:
on ystävällinen, avulias ja rehellinen
käyttäytyy hyvien tapojen mukaisesti
käyttää asiallista ja kunnioittavaa kieltä
ottaa huomioon toiset ihmiset
ei kiusaa muita
antaa kaikille työrauhan
omalla käyttäytymisellään tukee kouluyhteisön toimintaa
noudattaa koulun sääntöjä
suhtautuu vastuuntuntoisesti yhteiseen ja yksityiseen omaisuuteen
toimii ympäristötietoisesti
Vuosiluokilla 1-3 käyttäytymistä arvioidaan sanallisesti oppimispäiväkirjassa ja lukuvuositodistuksen liitteellä.
Vuosiluokilla 4-6 käyttäytymistä arvioidaan sanallisesti oppimispäiväkirjassa. Lukuvuositodistuksessa käyttäytymisestä annetaan numeerinen arviointi.
Oppimiskeskustelussa käyttäytymisestä keskustellaan oppilaan, hänen huoltajansa ja opettajan yhteistyönä. Keskustelun pohjalta asetetaan tavoitteita, jotka kirjataan oppimispäiväkirjaan.
Numeroarvioinnissa käytetään asteikkoa 10 (erinomainen), 9 (kiitettävä), 8 (hyvä), 7 (tyydyttävä), 6 (kohtalainen), 5 (välttävä), 4 (hylätty).
Oppilaan käyttäytymisen numeroarviointi vuosiluokilla 4-6 määräytyy seuraavasti:
10 / Erinomainen
Käyttäytyminen on esimerkillistä ja aina tilannetietoista
Opiskeluasenne on myönteinen ja positiivinen
Oppilas
- on yhteistyökykyinen, aktiivinen, omatoiminen ja rehellinen
- ottaa muut oppilaat huomioon tasavertaisesti, hyväksyy erilaisuuden ja on rakentamassa myönteistä yhteishenkeä
- arvostaa omaa ja muiden työtä
- noudattaa koulun sääntöjä ja hyviä tapoja ja luo ympärilleen työrauhaa
- huolehtii siisteydestä yhteisvastuullisesti
- on aidosti kohtelias ja luotettava
Oppilaalla ei ole rangaistuksia
9 / Kiitettävä
Käyttäytyminen on lähes aina esimerkillistä ja tilannetietoista
Opiskeluasenne on myönteinen
Oppilas
- tulee toimeen hyvin muiden kanssa, on aktiivinen, omatoiminen ja rehellinen.
- huomioi koulutoverinsa ja hyväksyy erilaisuuden.
- huolehtii siisteydestä yhteisvastuullisesti.
- noudattaa koulun sääntöjä, hyviä tapoja sekä luo ympärilleen työrauhaa.
Oppilaalla ei ole rangaistuksia.
8 / Hyvä
Käyttäytyminen on hyvää ja tilannetietoista
Oppilas
- asennoituu myönteisesti koulutyöhön
- on yhteistyökykyinen
- arvostaa yleensä omaa ja muiden työtä
-huolehtii siisteydestä
-ottaa usein huomioon muut sekä hyväksyy erilaisuuden
-noudattaa pääsääntöisesti koulun sääntöjä
-on yleensä ojennettavissa ja rangaistukset ovat poikkeuksellisia
7 / Tyydyttävä
Oppilaan käyttäytymisessä ja / tai opiskeluasenteessa on parannettavaa
Oppilaalla on yhteistyössä välillä ongelmia muiden oppilaiden kanssa
Oppilaalla on vaikeuksia antaa muille työrauhaa
Oppilas
- kantaa vastuun satunnaisesti itsestään, muista ja siisteydestä
- osaa tuetusti toimia ryhmässä
- aiheuttaa asenteellaan ja teoillaan kielteistä ilmapiiriä
- rikkoo satunnaisesti koulun järjestyssääntöjä ja huomauttelee erilaisuudesta
6 / Välttävä
Oppilaan opiskeluasenne on huono ja hän tarvitsee usein palautetta käyttäytymisestään
Oppilaalla on paljon rangaistuksia
Oppilas
- osoittaa käyttäytymisessä välinpitämättömyyttä, kielteisyyttä, epärehellisyyttä ja yhteistyökyvyttömyyttä
- ei arvosta omaa eikä muiden työtä
- aiheuttaa asenteellaan ja teoillaan kielteistä ilmapiiriä
- rikkoo usein koulun järjestyssääntöjä
- ei siedä erilaisuutta ja kiusaa muita
5 / Välttävä
Oppilaan opiskeluasenne on huono ja hän tarvitsee usein palautetta käyttäytymisestään
Oppilas
- osoittaa käyttäytymisessä välinpitämättömyyttä, kielteisyyttä, epärehellisyyttä ja yhteistyökyvyttömyyttä
- ei arvosta omaa eikä muiden työtä ja häiritsee jatkuvasti työyhteisön toimintaa
- aiheuttaa asenteellaan ja teoillaan kielteistä ilmapiiriä
- rikkoo toistuvasti koulun järjestyssääntöjä ja käyttäytyy omavaltaisesti
- ei siedä erilaisuutta ja kiusaa muita
Oppilaalla on paljon rangaistuksia ja luvattomia poissaoloja
4 / Tavoitteet saavuttamatta
Oppilas ei sopeudu kouluyhteisöön
Oppilaan asenne koulua kohtaan on vääristynyt ja jatkuvien rikkeiden takia
Oppilaalle joudutaan toistuvasti miettimään yksilöllisiä ratkaisuja