Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Lukuvuoden alussa järjestetään luokkatasoiset vanhempainillat, joissa huoltajille kerrotaan arvioinnin luonteesta ja yleisistä periaatteista. Samalla käydään läpi oppiainekohtaiset keskeiset sisällöt ja oppimisen tavoitteet. Vanhempainillassa käsitelty materiaali lähetetään vanhemmille tiedoksi myös Wilman kautta.
Lukuvuoden alussa oppilas asettaa itselleen henkilökohtaiset oppimisen tavoitteet yhdessä luokanopettajan kanssa. Tavoitteet kirjataan ja toimitetaan huoltajille nähtäväksi ja kommentoitavaksi.
Oppimiskeskustelut järjestetään syyslukukauden aikana. Oppimiskeskusteluihin osallistuu oppilas, huoltaja ja opettaja tai opettajat. Oppimiskeskusteluissa käydään läpi aiemmin asetetut tavoitteet ja arvioidaan oppimisen edistymistä laajemmin.
Kevätlukukauden aikana palataan oppilaan asettamiin henkilökohtaisiin tavoitteisiin ja käydään opettajan kanssa läpi, miten tavoitteet on saavutettu. Oppimisen edistymisen arviointi kirjataan ja toimitetaan huoltajille nähtäväksi.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Tahvonlahden ala-asteen koulussa käyttäytymisen arvioinnin pohjana käytetään koulun toimintaa ohjaavia peruspilareita:
1. Kanna vastuuta turvallisuudesta.
2. Arvosta toista ihmistä.
3. Tee parhaasi koulutyössä.
4. Anna osaamisellesi arvoa.
5. Noudata saamiasi ohjeita.
6. Pidä huolta ympäristöstä.
Peruspilareihin tutustutaan yhteisöllisesti lukuvuoden alussa ja niiden pohjalta asetetaan yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tavoitteita. Peruspilarit käydään läpi vanhempainilloissa ja ne lähetetään koteihin lukuvuositiedotteessa. Peruspilareihin voidaan palata huoltajien kanssa oppimiskeskusteluissa tai henkilökohtaisissa opetuksen järjestämistä koskevissa suunnitelmissa.
Tunne- ja vuorovaikutustaitoja harjoitellaan luokissa säännöllisesti. Palautetta käyttäytymisestä annetaan erilaisissa koulupäivien vuorovaikutustilanteissa. Tarvittaessa oppilasta ohjataan ja hänelle opetetaan tilannekohtaista käyttäytymistä. Palaute voi kohdistua myös oppilasryhmään tai koko luokkaan. Tavoitteiden saavuttamisesta ryhmänä tai luokkana voidaan keskustella yhteisöllisesti esimerkiksi vanhempainilloissa.
Wilman kautta annettavan palautteen periaatteista kerrotaan myös vanhemmille ja oppilaille. Vanhempia kannustetaan keskustelemaan Wilma-merkinnöistä lapsensa kanssa kotona. Wilma-merkinnät otetaan tarvittaessa esille oppilaskohtaisissa oppimiskeskusteluissa.
Käyttäytymisen arviointi on jatkuvaa ja siihen osallistuvat kaikki oppilasta opettavat opettajat. Myös oppilas itse osallistuu käyttäytymisensä arviointiin. Oppilaan käyttäytymistä arvioidaan sanallisesti lukuvuositodistuksen liitteenä.
Käyttäytymisen arvioinnin perustana olevat kriteerit määritellään toimintasuunnitelmassa. Toteutumista arvioidaan yhteisesti määriteltyjen kriteerien pohjalta.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Jos oppilas on vaarassa jäädä vuosiluokalle tai saamassa ehdot, keskustellaan asiasta hyvissä ajoin moniammatillisesti koulun yhteisöllisessä oppilashuoltoryhmässä sekä oppilaan että hänen huoltajansa kanssa. Oppilaalle annetaan mahdollisuus osoittaa osaamistaan ja tavoitteiden saavuttamista monipuolisesti ja eri tavoin ennen ehtojen määräämistä. Ehtojen suorittaminen tapahtuu lukuvuoden päätyttyä tapauskohtaisesti erikseen sovittavalla tavalla. Mahdollisesta luokalle jäämisestä kerrotaan oppilaalle ja huoltajalle pian ehtojen suorittamisen jälkeen.
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuoden alussa oppilaat kirjaavat itselleen lukuvuoden tavoitteet yhdessä opettajan kanssa.
Oppimiskeskustelut järjestetään syyslukukauden aikana. Oppimiskeskustelussa käydään läpi oppilaan osaamista, edistymistä ja tavoitteita. Oppimiskeskusteluun osallistuu oppilas, huoltaja, luokanopettaja ja tarvittaessa muita opettajia ja oppilashuollon henkilökuntaa.
Kevätlukukauden alussa luokanopettaja ja oppilas palaavat aiemmin asetettuihin tavoitteisiin. Keskustelu ja tavoitteiden toteutuminen kirjataan ja lähetetään huoltajille tiedoksi.
Lukuvuoden lopussa oppilaat saavat lukuvuositodistuksen.