Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Suutarilan ala-asteen koulussa tehdään yhteistyötä huoltajien kanssa oppilaan oppimisen ja osaamisen arvioinnissa lukuvuosittain marras-tammikuussa pidettävissä yhteisissä oppimiskeskusteluissa. Lukuvuoden aikana käytävän oppimiskeskusteluviikon ajankohta tiedotetaan syyslukukauden ensimmäisessä luokkakohtaisessa vanhempainillassa. Syyslukukauden ensimmäiset vanhempainillat pidetään syyskuun loppuun mennessä.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Suutarilan ala-asteella käyttäytymisen arvioinnissa arvioidaan seuraavien tavoitteiden täyttymistä
Hyvien tapojen noudattaminen
Oppilas:
Huomioi toiset ihmiset.
Noudattaa hyviä tapoja.
Käyttää ystävällistä ja asiallista kieltä.
Käyttäytyy ystävällisesti ja esimerkillisesti muita kohtaan.
Sääntöjen ja ohjeiden noudattaminen
Oppilas:
Tuntee koulun järjestyssäännöt ja sitoutuu noudattamaan niitä.
Noudattaa yhteisiä sopimuksia.
On luotettava ja rehellinen.
Muiden ihmisten arvostava kohtelu
Oppilas:
Suhtautuu tasa-arvoisesti toisiin ihmisiin.
Kykenee yhteistyöhön sekä aikuisten että toisten oppilaiden kanssa.
Auttaa toisia.
Ylläpitää työrauhaa.
Vastustaa kiusantekoa ja kiusaamista.
Ympäristön huomioon ottaminen
Oppilas:
Kunnioittaa omaa ja toisten työtä.
Huolehtii koulun yhteisistä tavaroista ja tiloista.
Suhtautuu koulutyöhön positiivisesti.
Ottaa huomioon kestävän kehityksen periaatteet arjessa.
Asiallinen ja tilannetietoinen käyttäytyminen
Oppilas:
Sopeutuu toimimaan erilaisissa ryhmissä ja edistää yhteistä työskentelyä.
Käyttäytyy tilanteen mukaisesti.