Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Lukuvuoden alussa järjestetään luokkakohtainen vanhempaintilaisuus, jossa keskustellaan opiskelun yleisistä tavoitteista sekä arvioinnin periaatteista ja käytänteistä. Huoltajat kutsutaan oppimiskeskusteluun vähintään kerran lukuvuodessa. Oppimiskeskustelut pidetään viikkoon 8 mennessä. Oppimiskeskusteluissa käytetään koulun yhteisesti sovittuja keskustelurunkoja.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymisen tavoitteet arvosanalle kahdeksan (8)
Oppilas noudattaa hyviä tapoja:
Noudatan yleensä hyviä tapoja erilaisissa tilanteissa (esimerkiksi tervehtiminen, kiittäminen, ruokailutavat ja arvostava vuorovaikutus).
Oppilas noudattaa sääntöjä ja ohjeita:
Noudatan koulun sääntöjä ja annettuja ohjeita. Saatan tarvita siinä joskus ohjausta. Osaan tarvittaessa korjata toimintaani. Tulen yleensä kouluun ja oppitunneille ajoissa. Minulla ei ole luvattomia poissaoloja.
Oppilas kohtelee muita ihmisiä arvostavasti:
Otan toiset huomioon. Olen yhteistyökykyinen. Annan yleensä työrauhan muille. Arvostan omaa ja muiden työtä.
Oppilas ottaa ympäristön huomioon:
Huolehdin opiskeluympäristöstäni. En tahallisesti roskaa tai vahingoita koulun tai muiden omaisuutta.
Oppilas käyttäytyy asiallisesti ja tilannetietoisesti:
Asennoidun myönteisesti koulutyöhön. Käyttäydyn asiallisesti ja tilanteen edellyttämällä tavalla (esimerkiksi oppitunneilla, välitunneilla, juhlissa, retkillä, ruokailussa, välipalalla ja siirtymätilanteissa).
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Vuosiluokkien 2 - 9 oppilaat saavat välitodistuksen syyslukukauden päätteeksi. Ensimmäisellä vuosiluokalla oppilaan ja huoltajan kanssa käydään arviointikeskustelu. Arviointikeskustelut pidetään viikkoon 8 mennessä. Arviointikeskustelussa käytetään koulun yhteisesti sovittua keskustelurunkoa.